Kuka on vastuussa, jos vajaavaltainen henkilö jatkuvasti ostaa ja tekee velkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"harmaana"

Vieras
Isälläni siis on edunvalvoja. Ihan ulkopuolinen sellainen. Isäni kuitenkin jatkuvasti tekee ostoksia ja velkaa. En oikein ymmärrä, miten tämä systeemi toimii, koska jos joutuu holhoukseen, ei kai pitäisi olla oikeuttaa edes allekirjoittaa sopimuksia (kuten GSM)?

Isäni saa rahaa elämiseen joka päivä tililleen edunvalvojalta. Hänelle on sanottu, ettei hän saa ostaa mitään, mutta jatkuvasti ostaa ja tekee velkaa.

Kuka noista on oikeasti vastuussa?

[QUOTE="vieras.";29813065]Miten se sopimuksen toinen osapuoli voisi tietää, että henkilöllä on edunvalvoja?

Ja itse kysymykseen en osaa vastata, sori. Kiinnostaa vain tämä.[/QUOTE]

En tiedä, mutta netistä ainakin löytyy tälläistä:
"Jos on olemassa vaara, että sairas henkilö omilla toimillaan aiheuttaa itselleen taloudellisia vaikeuksia tai että muut henkilöt käyttävät häntä hyväkseen, voi käräjäoikeus edunvalvonnan lisäksi määrätä, ettei henkilö saa itse tehdä esimerkiksi suuria ostoksia tai sopimuksia. Tätä kutsutaan toimintakelpoisuuden rajoittamiseksi."

Miten siis tunnistaa tälläienn henkilö sopimusta kirjoittaessa? Ilmeisesti kaikki nuo sopparit on siis ihan mitättömiä, jotka isäni on kirjoittanut? En siis teidä, onko hänet määrätty tekemästä ostoksia tai sopimuksia laillisesti. Toki suullisesti edunvalvohan toimesta.

Hän vain jatkusti kuluttaa rahaa ja ostaa ja matkustelee, niin ihmettelen kuka noi kaikki maksaa.

Edunvalvoja varmaan? Oletko ollut yhteydessä häneen?

Sillä kai se selviää että otat selvää mikä on edunvalvojan työnkuva tai soitat maistraattiin ja kysyt sieltä. Noin muuten luulen, että isäsi saa käyttää edunvalvojan laittamat rahat mihin tykkää - itsemäärämisoikeus hänellä kai kuitenkin johonkin on..

Viimeksi muokattu:
Hah hah, meinaatko että adunvalvoja kaivaa rhat omasta lompakostaan?
Mistäköhän hän maksaa, kun isälläni on vain pieni eläke, joka ei riitä edes ulosottovelkojen maksuun.

Jännää vaan on, että ihminen voi jatkuvasti matkustella, ostella yms, vaikka ei ole mitään tuloja (saa käyttörahaa jonkun 10e/päivä).

No herran jestas ihan googlettamalla selvisi, että "edunvalvojan tehtävä on huolehtia päämiehensä omaisuudesta ja taloudellisista asioista". Eikö raksuta? Ole yhteydessä sinne siis!

Edunvalvoja varmaan? Oletko ollut yhteydessä häneen?

Sillä kai se selviää että otat selvää mikä on edunvalvojan työnkuva tai soitat maistraattiin ja kysyt sieltä. Noin muuten luulen, että isäsi saa käyttää edunvalvojan laittamat rahat mihin tykkää - itsemäärämisoikeus hänellä kai kuitenkin johonkin on..

En ole ollut yhteydessä edunvalvojaan, koska en ole saanut hänen tietojaan mistään.
Tiedän toki, mikä on edunvalvojen työnkuva, mutta en ymmärrä, mitä noille kaikille laskuille tapahtuu, jotka isäni on aiheuttanut ostoksillaan (ostaa laskulle). Hän ei niitä maksa käyttörahoistaan (10e/päivä).

En ole ollut yhteydessä edunvalvojaan, koska en ole saanut hänen tietojaan mistään.
Tiedän toki, mikä on edunvalvojen työnkuva, mutta en ymmärrä, mitä noille kaikille laskuille tapahtuu, jotka isäni on aiheuttanut ostoksillaan (ostaa laskulle). Hän ei niitä maksa käyttörahoistaan (10e/päivä).

No oisko vaikka se EDUNVALVOJA pistänyt ne e-maksuun tai maksanut sitten yksitellen ne? Sen duunia on tuo!

[QUOTE="vieras.";29813133]Jos isälläsi ei ole rahaa eikä omaisuutta, niin ne velat ei ainakaan periydy, eli jäävät sitten velkojien tappioksi.[/QUOTE]

Ei mua toki pelota, että ne valat nyt mulle tulisi. En vain käsitä, miten ilman rahaa voi koko ajan ostella ja matkustaa. Onko yritykset tosiaan noin kädettömiä, että jatkuvasti myyvät ihmisille, joilla ei ole rahaa tai edes nimen allekirjoitusoikeutta?

"Edunvalvonta ja holhous

Henkilö voi tarvita edunvalvojaa esimerkiksi tilanteissa, joissa vaikea sairaus tai korkea ikä ovat heikentäneet hänen kykyään valvoa omia etujaan tai hoitaa asioitaan. Usein edunvalvojana toimii lapsi, aviopuoliso tai muu läheinen. Henkilö voi myös itse etukäteen nimetä valtuutetun, josta tulee hänen edunvalvojansa, jos hän myöhemmin tulee kykenemättömäksi hoitamaan asioitaan. Maistraatti opastaa, kuinka menetellä edunvalvontatapauksissa.

Edunvalvontaa tarvitseva ihminen on holhouksen alaisena. Holhousviranomaisena toimii maistraatti, joka valvoo edunvalvojia. Maistraatista saa tarvittaessa tiedon, kuka on tietyn henkilön edunvalvoja. Maistraatin henkilökunta on velvollinen pitämään salassa yksityisyyden piiriin kuuluvia asioita. Maistraattiin voi myös ilmoittaa, että tietty henkilö saattaisi tarvita edunvalvontaa. Edunvalvoja voi saada työstään kulukorvausta ja kohtuullista palkkiota."

https://www.suomi.fi/suomifi/suomi/palvelut_aiheittain/perhe_ja_sosiaalipalvelut/edunvalvonta_ja_holhous/

Oletko selittänyt tilanteen sinne maistraattiin?

Voisikohan kaupat purka kun soitat sinne firmaan josta isäsi tilauksia tekee että on kyseessä holhouksen alainen ihminen? Ja voisiko hankkia jonkn merkinnän luottotietoihin ettei saa antaa lainaa tai myydä luotolla kun on kerran holhouksen alainen ihminen?

Sen edunvalvojan hommaa on selvitellä noita asioista, ota siis yhetys häneen. Toiseksi, jos isälläsi ei ole rahaa, eikä luottokorttia eikä luottotietoja, niin miten voi tehdä velkaa?? Firmathan tarkistaa nuo luottoteidot kyllä yleensä. Kolmanneksi, jos firma myöntää tarkistamatta luottotiedottomalle luottoa, eikä tarkista asiaa, lienee se heidän riski. Luulisin, että oikeasti "holhouksessa" olevilla henkilöillä, tuo holhous näkyy tiedoissa, kun henkilötietoja ja luottokelpoisuutta tarkistetaan. Henkilö joka ei itse voi vastata itsestään ja rahoistaan, ei oikeasti ole myöskään vastuussa näistä asioista.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
[QUOTE="joo";29813192]Voisikohan kaupat purka kun soitat sinne firmaan josta isäsi tilauksia tekee että on kyseessä holhouksen alainen ihminen? Ja voisiko hankkia jonkn merkinnän luottotietoihin ettei saa antaa lainaa tai myydä luotolla kun on kerran holhouksen alainen ihminen?[/QUOTE]

En voi soittaa, koska itse käyn kokopäivätöissä,enkä voi alkaa JOKA päivä soittamaan hänen ostostensa mitätöintiä. Ei vain ole aikaa. Tässä ei ole kyseessä parista laskusta, vaan joka päiväisestä toiminnasta.

Sen edunvalvojan hommaa on selvitellä noita asioista, ota siis yhetys häneen. Toiseksi, jos isälläsi ei ole rahaa, eikä luottokorttia eikä luottotietoja, niin miten voi tehdä velkaa?? Firmathan tarkistaa nuo luottoteidot kyllä yleensä. Kolmanneksi, jos firma myöntää tarkistamatta luottotiedottomalle luottoa, eikä tarkista asiaa, lienee se heidän riski. Luulisin, että oikeasti "holhouksessa" olevilla henkilöillä, tuo holhous näkyy tiedoissa, kun henkilötietoja ja luottokelpoisuutta tarkistetaan.

No tämä oli just se asia, mitä ihmettelen. Nyt viime viikolla esim hänen pöydällään oli Herbalife-tilaus (jo toimitettu ja lisätilaus tehty), uusi puhelinliittymä, prepaid-liittymä ja hän lähtee käymään viikonloppuna viikon Lapin matkalla. Kuulin myös hoitajalta, että hän on tehnyt tosi isot puhelinlaskut, koska on soitellut jonnekin yöllisiin bingo-linjoille. Hän on siis saanut jotenkin estot pois puhelimestaan, aiakisemmin ei pystynyt soittelemaan.

No ilmeisesti itsekin näin luulen. Ihmetyttää vain, miten hän jatkuvasti saa ostettua/tilattua jotakin. Hänellä siis toki luottotiedotkin ovat menneet jo aikoja sitten.

eihän hänen sit pitäs pystyä ainakaan mitään sopimuksia tekemään. varmaan kun liikkeessä käy niin saa tavallaan tehtyä mut jälkeenpäin tulee kirje ettei voi koska on luottotiedot mennyt.

Yhteistyössä