Kuka on vastuussa, jos vajaavaltainen henkilö jatkuvasti ostaa ja tekee velkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No tämä oli just se asia, mitä ihmettelen. Nyt viime viikolla esim hänen pöydällään oli Herbalife-tilaus (jo toimitettu ja lisätilaus tehty), uusi puhelinliittymä, prepaid-liittymä ja hän lähtee käymään viikonloppuna viikon Lapin matkalla. Kuulin myös hoitajalta, että hän on tehnyt tosi isot puhelinlaskut, koska on soitellut jonnekin yöllisiin bingo-linjoille. Hän on siis saanut jotenkin estot pois puhelimestaan, aiakisemmin ei pystynyt soittelemaan.

Juttelepas sille hoitajalle! He on tietysti mielellään yhteistyössä omaisten kanssa ja hän voi viedä huoltasi eteenpäin edunvalvojalle.

No tämä oli just se asia, mitä ihmettelen. Nyt viime viikolla esim hänen pöydällään oli Herbalife-tilaus (jo toimitettu ja lisätilaus tehty), uusi puhelinliittymä, prepaid-liittymä ja hän lähtee käymään viikonloppuna viikon Lapin matkalla. Kuulin myös hoitajalta, että hän on tehnyt tosi isot puhelinlaskut, koska on soitellut jonnekin yöllisiin bingo-linjoille. Hän on siis saanut jotenkin estot pois puhelimestaan, aiakisemmin ei pystynyt soittelemaan.

no nyt taitaa olla sitten edunvalvojassa vikaa. pitäisikö sun yrittää vaihtaa toinen edunvalvoja joka hoitaa hommansa?

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91

Asuuko isäsi siis jossain hoitokodissa? Hoitajat varmaan saavat nämä tiedot maistraatista ja viestin edunvalvojalle.

prepaid pitää maksaa silloin kun sen ostaa, eli lienee ollut rahaa mukana, jos kortteja ei ole. Toiseksi Lapin reissu voi olla hoitokodin tms järkkäämä, eli rahat menee siinä hoitokotimaksussa.

Piti vielä lisätä, että holhouksenalainen henkilö on monissa asioissa kuten alaikäinen, eikä siten ole vastuussa hankinnoistaan vaan ne perutaan kyllä. Luultavasti hoitajat ja edunvalvojat hoitaa noita hommia. Siinä firma vähän kuin rikkoo valtuuksiaan jos tuollaisessa tapauksessa myy tavaraa.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Juttelepas sille hoitajalle! He on tietysti mielellään yhteistyössä omaisten kanssa ja hän voi viedä huoltasi eteenpäin edunvalvojalle.

No pitää joskus sitten elokuussa loma-aikana jutella. Olen kokopäivätöissä, enkä pääse tapaamaan sitä hoitajaa (olen jo liikaa ollut pois töistä isäni takia viime viikkoina). Tosi vaikeeta, mutta vähän epäilyttää, tietääkö häntään sitä edunvalvojaa. Hän siis käy vain antamassa lääkkeet joskus aamupäivällä.

[QUOTE="joo";29813192]Voisikohan kaupat purka kun soitat sinne firmaan josta isäsi tilauksia tekee että on kyseessä holhouksen alainen ihminen? Ja voisiko hankkia jonkn merkinnän luottotietoihin ettei saa antaa lainaa tai myydä luotolla kun on kerran holhouksen alainen ihminen?[/QUOTE]

Tätä varten on se edunvalvoja. Mun neuvo on, että lakkaa välittämästä isäsi raha-asioista, ne eivät sinulle kuulu. Sinulla on varmaan mahdollisuus hakea hänen edunvalvojaksi tai on ainakin ollut mahdollisuus jos niihin haluat sekaantua. Parempi vain mitä vähemmän tiedät.

Tätä varten on se edunvalvoja. Mun neuvo on, että lakkaa välittämästä isäsi raha-asioista, ne eivät sinulle kuulu. Sinulla on varmaan mahdollisuus hakea hänen edunvalvojaksi tai on ainakin ollut mahdollisuus jos niihin haluat sekaantua. Parempi vain mitä vähemmän tiedät.

No siis juuri tämän takia toki hänellä on ulkopuolinen edunvalvoja, koska mä en ole siihen halunnut ryhtyä, koska häntä ei kykene hallitsemaan, enkä voi päivittäin soitella hänen mokailujen perään.

Mä yritän toki olla tietämättä hänen toilailusta, mutta taas on tänään soitellut 3 kertaa ja anellut rahaa multa laskuihinsa. Viime viikolla kun kävin hänen luonaan, niin en voinut olla taas näkymättä kaikki ostoksia ja laskuja hänen pöydällä.

Yhteistyössä