Mulla on alkoholiongelma!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lispetti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lispetti

Tunnettu jäsen
16.09.2012
66 087
16 515
113
Olen joskus eläessäni kerran suullisen maistanut samppakaljaa, jotakin valko ja punaviiniä.

Monet palstalaiset tykkäävät juoda viinejä, näin ole lukenut..

Mitä viiniä te suosittelette lihan, kalan ja jälkiruoan kanssa juotavaksi?

Eli käsittääkseni kolme viiniä tarvitaan?

En halua kysellä alkosta, ne tarjoaa jotakin trendiviinejä.

Mä aina valkaan Alkosta jotain kuvien ja tekstin avulla, ei ole vielä pahaa punkkua osunu kohdalle. Valkkarista en pidä.
Tyypillinen palstaneuvo, ei minkään arvoinen.

Älä aloittaja ihmeessä kysy ammatikseen kyseisiä asioita tekevältä ihmiseltä jolle maksetaan neuvomisesta vaan PALSTALTA. Täältä löytyvät kaikkien alojen erikoisasiantuntijat joilta löytyy aina tilanteeseen sopivat ja parhaimmat neuvot.

Täältä kysellään neuvot niin remontointiin, autonvalintaan, -korjaamiseen, lääketieteellisiin ongelmiin, finanssiasioihin ja lukemattomiin muihin elämän ongelmiin ja haasteisiin. Mitä virkaa on asiantuntijoilla kun käytettävissä on armeija kotiäitejä, siwan kassatätejä, työttömiä, lähihoitajia, mielenterveysongelmaisia ja muita älyn jättiläisiä jotka kaikki tavoittaa kätevästi yhdeltä palstalta kotona perseellään koneen ääressä istuen!

Oikeasti ne Alkossa osaavat neuvoa halvempienkin viinien kanssa eivätkä nauti provisiopalkkaa jokaisesta myydystä ylihintaisesta pullosta jonka saavat kusettamalla myytyä. Mutta hei, jokainen toki tekee valintansa itse.

[QUOTE="huoh";29786653]Tyypillinen palstaneuvo, ei minkään arvoinen.

Älä aloittaja ihmeessä kysy ammatikseen kyseisiä asioita tekevältä ihmiseltä jolle maksetaan neuvomisesta vaan PALSTALTA. Täältä löytyvät kaikkien alojen erikoisasiantuntijat joilta löytyy aina tilanteeseen sopivat ja parhaimmat neuvot.

Täältä kysellään neuvot niin remontointiin, autonvalintaan, -korjaamiseen, lääketieteellisiin ongelmiin, finanssiasioihin ja lukemattomiin muihin elämän ongelmiin ja haasteisiin. Mitä virkaa on asiantuntijoilla kun käytettävissä on armeija kotiäitejä, siwan kassatätejä, työttömiä, lähihoitajia, mielenterveysongelmaisia ja muita älyn jättiläisiä jotka kaikki tavoittaa kätevästi yhdeltä palstalta kotona perseellään koneen ääressä istuen!

Oikeasti ne Alkossa osaavat neuvoa halvempienkin viinien kanssa eivätkä nauti provisiopalkkaa jokaisesta myydystä ylihintaisesta pullosta jonka saavat kusettamalla myytyä. Mutta hei, jokainen toki tekee valintansa itse.[/QUOTE]

Miten niin turha neuvo, tossahan on yksi tapa valita viinejä jos ei myyjältä halua palvelua.

[QUOTE="huoh";29786653]Tyypillinen palstaneuvo, ei minkään arvoinen.

Oikeasti ne Alkossa osaavat neuvoa halvempienkin viinien kanssa eivätkä nauti provisiopalkkaa jokaisesta myydystä ylihintaisesta pullosta jonka saavat kusettamalla myytyä. Mutta hei, jokainen toki tekee valintansa itse.[/QUOTE]

Eläpä nyt höyryä siellä. Mä muistelisin että täällä on puhuttu viineistä.

Alkossa mulle antaa mielipiteen yksi ihminen, täällä mun on mahdollista saada monen ihmisen mielipide. Tiedä vaikka joku tietty viini erottuisi edukseen.:)

Alkossa mulle antaa mielipiteen yksi ihminen, täällä mun on mahdollista saada monen ihmisen mielipide. Tiedä vaikka joku tietty viini erottuisi edukseen.:)

Se siellä Alkon myyjien neuvoissa on, etteivät ne ovat vain mielipiteitä, vaan koulutuksessa saatua tietoa. Mutta ainahan hyvät mielipiteetkin voivat osua kohdalleen :)

en jaksa uskoa, että palstakeskustelussa joku yksittäinen viini saisi kaikkien suosion, viini kun tuppaa olemaan makuasia ja riippuu vielä ruuastakin

jos teille tulee esim. vieraita niin on epätodennäköistä että kaikki pöydän ympärillä olijat olisivat samaa mieltä valinnasta

• Tykkää
Reactions: Lispetti
[QUOTE="kupla";29786657]Kuiva samppanja käy läpi koko aterian, mutta tulee tietty tyyriiksi. Mutta tyylikkääksi.[/QUOTE]

Samoin hyvä kuiva kuohuviini!

Mut oikeasti, alkon myyjiltä olen saanut aina erinomaisia neuvoja erilaisiin tilanteisiin.

[QUOTE="kupla";29786701]Se siellä Alkon myyjien neuvoissa on, etteivät ne ovat vain mielipiteitä, vaan koulutuksessa saatua tietoa. Mutta ainahan hyvät mielipiteetkin voivat osua kohdalleen :)[/QUOTE]

On käynyt niinkin, että on tullut huteja asiantuntemuksesta huolimatta. Kysyn tällä kertaa täältä.:)

Suositukset riippuvat toki ihan siitä, millainen liha, kala ja jälkiruoka on kyseessä. Porsaalle sopii yleensä erilainen viini kuin lampaalle, lohelle erilainen kuin kuhalle ja juustoille erilainen kuin suklaakakulle.

Kannatta rohkeasti kysellä Alkon myyjiltä suosituksia ruokalistan perusteella. He ovat yleensä kokolailla osaavia, eivätkä mitään "trendiviinejä" tyrkytä, mitä ne sitten olisivatkaan. Kyllä klassisempiakin suosituksia varmasti saa.

Voidaan niitä vinkkejä täälläkin antaa, mutta pitäisi olla menyystä vähän tarkempaa tietoa kuin liha, kala ja jälkiruoka. Tuolla perusteella voi antaa ohjeeksi vain puna-, valko- ja jälkiruokaviini.

[QUOTE="kupla";29786734]Totta, oikein kuiva cava vaikka, mutta siinä on se ongelma, etteivät kaikki tykkää kuivasta kuohuvasta. Toisaalta, koskaan kaikki ei tykkää just samasta. :D[/QUOTE]
Pari pulloa on jäänyt kaapin nurkkaan. Cristal Cava on vuodelta -07. Onko se yleensä enää edes juotavaa?

Pari pulloa on jäänyt kaapin nurkkaan. Cristal Cava on vuodelta -07. Onko se yleensä enää edes juotavaa?

Mulla olisi sellainen mielikuva, että nuo ovat suht samantien käytettäviä cavoja, siis jos ovat noin tuolta ajalta, vuodelta 07 sulla olleet. Cavoista olen kuullut, että säilytettäisiin pystyasennossa, viileässä ja pimeässä (en muista enää että miksi just pystyasennossa, kun yleensä oikealla korkilla varustetut pitäisi säilyttää kyljellään). En kyllä osaa sanoa, onko tuo enää juomakelpoista, en usko, että on varsinaisesti ikäännytettäväksi tarkoitettu. Mutta ainahan sen voi avata ja maistaa, kunhan varaa jotain muuta sitten tilalle, jos se on mennyt huonoksi.

• Tykkää
mutta ethän sä ole juonut koskaan viiniä niin mistä tiiät että meni huti

mutta laitappa näkösälle mitä ruokaa tarjoat niin setä pläläyttää juomalistan

No olen kai minä muita alkomahooleja nauttinut, niissä oli huteja.

Noku en oo ihan vielä ruokalistaa lyönyt lukkoon, mutta tässä varmat useammalle päivälle:

Paahtopaistia, (en oo varma vielä mistä) valkoista kalaa (mitä ny löytyy), sashlikki + perunasalaatin (ei majoneesi) teen kylkeen.

Mämmin ja pashan kanssa ei varmaan viiniä tartte juua, mutta se kinderpiirakka saattas tarvita suun kostuketta. Niin mielellään jonkun liköörin tietty laittas, mutta jos nyt lähtis vaan rohkeesti pois mukavuusalueelta ja kokeilis kerrankin viiniä.:)

Ei oo olemassa yhtä viiniä joka kävis kaikkiin ruokiin ja kaikille ihmisille. Makuihin opetellaan, tietyt viinit toimivat hyvin tiettyjen ruokien kanssa ja osa on seurusteluun sopivampia kuin toiset. Samppanja toimii aina :D

Itse en punaviineistä osta juurikaan näitä helppoja chileläisiä viinejä, ovat vähän...mehuja mun makuun. Rakastan ranskalaisia ja espanjalaisia viinejä, mies taas rakastaa saksalaisia Rieslingejä jotka ovat mulle liian petrolia. Juon ainoastaan kuivia valkkareita ja rutikuivia skumppia, kaikki makeammat jää lasiin jos on tarjolla. Jäliruokaviineihin en tästä syystä ole perehtynyt, skumppa tai jokin sekoitettu drinkki on meillä ajanut saman asian.

Suosittelen kuitenkin Alkossa myyjien kanssa keskustelua. Heitä koulutetaan jatkuvasti ja se on niitä harvoja paikkoja Suomessa missä ihan oikeasti saa palvelua.

• Tykkää
Tavallaan se on eri asia, että sopiiko joku viini jollekin ruoalle, kuin että tykkääkö syöjä siitä viinistä yhdessä sen ruoan kanssa. Joku viini voi olla rypäleensä puolesta aivan passeli valinta jollekin ruoalle, muttei se vain kaikkien suussa maistu hyvältä. Kyse ei ole silloin virheellisestä valinnasta, vaan mieltymysasiasta.

• Tykkää