Raiskaukset kasvussa, vika naisissa

  • Viestiketjun aloittaja "Silja"
  • Ensimmäinen viesti
Tätä palstaa lukee ilmeisesti valtaosin naiset. Koska täällä ei voida muuttaa raiskaajien tuomioita (jotka by the way ovat aivan naurettavia), miksi emme voisi antaa toisillemme vinkkejä, miten voi itse osaltaan vaikuttaa omaan turvallisuuteensa? Me olemme tulevaisuuden raiskaajien ja raiskattujen vanhempia ja nyt on hyvä hetki aloittaa myös lastemme opastaminen.

En mä koe tätä ketjua niin, että puolustetaan tekijöitä ja syyllistetään uhreja. Täällä on ihan hyviä vinkkejä riskien minimoimiseen.
Näin on!:attn:
 
[QUOTE="mies1";29768947]Tietenkin. Tarkoitin lähinnä sitä, kuinka vähän tuossa "mä pukeudun ihan kuten mä haluan" on taustalla pohdintaa vapauden toiminnasta ja olemuksesta. Saahan niin tehdä, ja hauskaa varmaan on. Mutta kenties muualla tiedostetaan enemmän oman vapauden rajoja eikä ole sellaista irtiottoa ja vastakkainasettelua esim. klassiseen ja perinteiseen kun juuret on enemmän näissä. Mulle tuollainen kaavamaisuudelta/säännöiltä livistäminen on köyhää ajatteluna, ja ilmiö lienee lähinnä suomalainen.

Alkoholissa on vähän vastaavaa. "Nyt mä otan, ja mä saan olla vapaa!" Me ei itse helposti nähdä meidän omaa yksinkertaisuutta tässä, mutta ulkomaisesta näkökulmasta se havaittaneen helpommin.[/QUOTE]

Miksi oletat että muualla ei toimittaisi samalla tavalla? Tai että Suomessa ihmiset eivät tiedostaisi asioita. Yksinkertaistat rankasti ja ihannoit ulkomaita suotta ja vieläpä epämääräisenä joukkona. Tosiasiassa naisten ja miestenkin vapaus toimia vaarantamatta itseään on huomattavan suuri Suomessa ja ylipäätään länsimaissa.
 
Blue
Mielestäni se, että naisia kehotetaan varovaisuuteen, on kuin toteaisi että "raiskauksia nyt vain sattuu, eikä sille voi mitään". Se on kuin hyväksyttäisiin asia, että keskuudessamme on raiskaajia, ja heitä vaan tulee varoa.

Miksei etsitä syitä raiskauksille ja yrittää ennaltaehkäistä niitä esim. valistamalla miehiä? (kyllä, kategorisesti miehiä, koska heidän toimestaan tapahtuu tod. näk. 99 % raiskauksista).
Pakkohan se on tunnistaa se fakta (hyväksyä on liian asenteellinen sana tähän) että tuolla kulkee raiskaajia. Muuten raiskattaisiin koko ajan jos ei ihmisiä opetettaisi varomaan, ihan samalla lailla kuin esim. ryöstöjä.

Lisäksi sitten valitusta peliin.
 
Naiset tunkevat itseensä ties mitä, panevat eläinten kanssa, polttavat lapsiaan tupakalla yms. En silti leimaa kaikkia naisia tuolllaisten takia.
Todella todella harvinaista, toisin kuin miesten oudot perversiot. Naiselle ei tule edes mieleen vetää sukkaa päähän ja mennä sormettamaan pururadalle. Tuollasia älynväläyksiä tulee vain miehille.

Turha kieltää koska tämä on fakta. Naisista voi olla noin kieroutuneita ehkä yksi 10 miljoonasta.
 
raiskaukset vähenisivät mutta samoin kävisi firman tulokselle

laivayhtiöt taitaa elää viinan trokaamisesta?
Laivayhtiöt taitaa elää matkustajien kuljettamisesta.
Eli jos raiskausongelma vesillä pahenee, niin tsemppiä vaan kovasti asiakasmäärien pitämiseen yhtä korkealla kuin ennen.
Laivojen maine raiskausparatiisina leviää kuin kulovalkea eikä kukaan halua enää matkustaa sellaisella :). ainoastaan he, kenen on pakko työmatkojen ym. takia.
 
"näkökulma"
Minut on raiskattu 20 vuotta sitten. Olin 17-vuotiaana nuorena naisena normaalilla iltalenkilläni (juoksin 5 x vkossa, kuten edelleenkin), kun alikulkutunnelin kohdalla mieshenkilö kartan kanssa kyseli neuvoa, miten löytää tiettyyn paikkaan. Kun pysähdyin auttamaan, siinä sitten kävi kuten kävi. Sain vielä mustan silmänkin. Tyyppiä ei koskaan löydetty, ei ollut paikallinen.

Olen nykyään varmaankin jo päässyt niin yli tapahtuneesta kuin siitä nyt ylipäätään voi päästä. Ja joo, tiedän, että minulla on oikeuteni ja ettei kellään ole oikeutta koskea minuun, vaikka kulkisin minkälaisessa tilassa tahansa missä tahansa. Minulla kuitenkin on itsesuojeluvaisto ja olen realisti myös sen suhteen, että vaikka raiskaus kuinka on rikos ja todella väärin, niin aina on tyyppejä, jotka kaikesta huolimatta raiskaavat. Juuri siitä syystä minä näen naisten "neuvomisen" hyvänä asiana, en holhouksena. Ja näin suhtautui asiaan suuri osa myös silloisesta tukiryhmästäni (tietysti löytyy myös niitä raiskattuja, jotka ovat toista mieltä). Minusta tuo neuvominen ei ole raiskauksen vähättelyä tai uhrin syyllistämistä, fakta kun kuitenkin on se, että rikokset (myöskään raiskaukset) eivät maailmasta lopu koskaan kokonaan. Siksi minä itse koen niin, että haluan minimoida mahdollisuuden tulla uudelleen raiskatuksi.

Omille vanhimmille lapsilleni (teini-ikäiset tyttö ja poika) olen asiasta kertonut, ja olemme siitä keskustelleet muutamaankin otteeseen. Neuvoja on jaeltu niin tytölle kuin pojallekin; kummallekin olen puhunut siitä, että kavereista tulee pitää huolta (huonokuntoista kaveria ei jätetä), alkoholia olisi sitten syytä aikanaan juoda kohtuullisesti (niin että tajuaa, mitä ympärillä tapahtuu ja pystyy reagoimaan siihen), kehenkään ei saa koskea ilman kyseisen henkilön suostumusta (oli sitten selvinpäin tai sammunut -> ja sammuneeltahan sitä suostumusta ei järkevästi edes saa) ja ympäripäissään olevan ihmisen kanssa on syytä olla harrastamatta seksiä (koskee niin poikia kuin tyttöjäkin).

Jos tämä tekee minusta raiskauksia ja uhreja väheksyvän, niin sitten se on niin. Omalta osaltani olen kuitenkin hoitanut tilanteen niin, että minun on hyvä elää normaalia arkea, eikä minun tarvitse pelätä rakkaitteni puolesta (asioista on ainakin puhuttu). Autan tarpeen vaatiessa edelleen eksyksissä olevia ihmisiä iltalenkilläni, mutta raiskauksen jälkeen en ole tainnut kertaakaan lenkkeillä iltaisin yksin. Mukana on aina karvainen kaveri (nykyään malamuutti), jonka seurassa tunnen itseni turvassa olevaksi.
 
hyhaho
Pakko tulla väliin sanomaan, että en oo varma skarppaako mies1 jotenkin siinä, että ei yritä erityisesti trollata, vai puhuuko se muuten vaan ekaa kertaa jotenkin jotain ihan järkevää. Ja oon lukenut noita sen länkytyksiä ihan liikaa.

Sen verran voisin kommentoida itse aihetta, että mies1 piti jossain välissä hyvänä ideana, että ihmisiä kohdellaan yksilöinä (mitä tietenkin pitääkin tehdä) mutta ei nää omaa ristiriitaa siinä, että niputtaa naisia aika karkeisiin nippuihin.

Miehet aika harvoin saa mistään asiasta "miehet" leimaa. Raiskaus ja ehkä joku kodinhoito joskus. Naiset ei ikinä tunnu edustavan yksilöä, vaan aina "naisia". Naiset ajaa huonosti, naiset on hormoniensa vietävissä, naiset sitä, naiset tätä.

Aika rasittavaa. Ja en tiedä oliko sittenkään aiheeseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja virtsanpylväs;29768983:
Todella todella harvinaista, toisin kuin miesten oudot perversiot. Naiselle ei tule edes mieleen vetää sukkaa päähän ja mennä sormettamaan pururadalle. Tuollasia älynväläyksiä tulee vain miehille.

Turha kieltää koska tämä on fakta. Naisista voi olla noin kieroutuneita ehkä yksi 10 miljoonasta.
Pururadalla sormettaminen on pientä kaikkien muiden pahuuksien rinnalla jos tarkoituksesi on ottaa vain yksi asia käsittelyyn niin ei toimi. Lukusi ovat täysin väärässä eivätkä ne nojaudu tosiseikkoihin.
 
[QUOTE="mies1";29768978]Höh, koskas me miehet ollaan alettu olemaan täysin hovikelpoisia naiselle hyväksyttävällä tavalla? Överifeminismiä se, johon itse ainakaan en ala koskaan.[/QUOTE]


minä en nuista hienoista sanoista perusta mutta olis mukava oppia ymmärtämään naisia

ehkä se on (mulle) ylivoimanen tehtävä
 
"mies1"
Miksi oletat että muualla ei toimittaisi samalla tavalla? Tai että Suomessa ihmiset eivät tiedostaisi asioita. Yksinkertaistat rankasti ja ihannoit ulkomaita suotta ja vieläpä epämääräisenä joukkona. Tosiasiassa naisten ja miestenkin vapaus toimia vaarantamatta itseään on huomattavan suuri Suomessa ja ylipäätään länsimaissa.
Ihmisillä muualla on historiallisista syistä vähemmän yksinkertaisia näkemyksiä siitä, että ovat itsenäinen, vapaa saari yhteiskunnassa. Urbaanit yhteiskunnat eivät toimi tältä pohjalta muissa maissa koska ne ovat paljon juurtuneempia Suomeen nähden.
 
Pakkohan se on tunnistaa se fakta (hyväksyä on liian asenteellinen sana tähän) että tuolla kulkee raiskaajia. Muuten raiskattaisiin koko ajan jos ei ihmisiä opetettaisi varomaan, ihan samalla lailla kuin esim. ryöstöjä.

Lisäksi sitten valitusta peliin.
Tää on just se ongelma, mitä oon yrittänyt selittää. Hyväksytään kyselemättä fakta että raiskaajia on, eikä lähdetä ongelman ratkaisuun sieltä alkupäästä eli raiskaajista.
Joo joo totta kai on naiselle fiksua olla varovainen jossain pimeillä kujilla, mutta se ei auta vähentämään raiskauksia. Potentiaalisten raiskaajien valistaminen auttaa vähentämään raiskauksia.
 
[QUOTE="mies1";29768965]Musta on erikoista, jos tuomitset perverssiyden, siis jos haluat jotenkin piilottaa sen pois. Sehän on hirveän ihmismäistä.[/QUOTE]

Ehkä sun mielestä, olethan ehkä mies. Minä kyllä toivon että satuloitten nuuskijat ja muut pimppikyylät pitävät mahdollisimman matalaa profiilia. :)
 
Laivayhtiöt taitaa elää matkustajien kuljettamisesta.
Eli jos raiskausongelma vesillä pahenee, niin tsemppiä vaan kovasti asiakasmäärien pitämiseen yhtä korkealla kuin ennen.
Laivojen maine raiskausparatiisina leviää kuin kulovalkea eikä kukaan halua enää matkustaa sellaisella :). ainoastaan he, kenen on pakko työmatkojen ym. takia.
Nuo kyseiset laivat tienaavat juuri sillä laivoissa tapahtuvalla myynnillä ja juhlimisella. Kuinka moni matkustajista menee edes matkalle maissa tapahtuvan toiminnan vuoksi?
 
"vieras."
Luitko sen lauseen jatkon myös? On ihan mahdollista, että nainen juo itsensä muistamattomaan kuntoon, hän on saattanut olla hyvinkin aktiivisesti mukana touhussa. Aamulla sitten ei tiedä mitä on tapahtunut. Sillä tavoin voi omilla juomistavoillaan vaikuttaa tapahtumiin, että säilyttää edes jonkunlaisen kontrolin tekemisistään.

Olen itse ollut kertomassa tuossa tilanteessa heränneelle hyttikaverilleni, että kyllä sä olit ihan valmis paisti jo tanssilattialla ja lähdit hyvinkin innokkaasti sen miehen mukaan vaikka miten yritettiin muiden kavereiden kanssa estää. Siinä tapauksessa ei voi raiskauksesta puhua.
Olitko paikalla hytissä näkemässä mitä siellä tapahtui? Jos kaverisi muuttikin mieltään? Silloin se kyllä oli raiskaus, jos näin on käynyt.
 
Pakko tulla väliin sanomaan, että en oo varma skarppaako mies1 jotenkin siinä, että ei yritä erityisesti trollata, vai puhuuko se muuten vaan ekaa kertaa jotenkin jotain ihan järkevää. Ja oon lukenut noita sen länkytyksiä ihan liikaa.

Sen verran voisin kommentoida itse aihetta, että mies1 piti jossain välissä hyvänä ideana, että ihmisiä kohdellaan yksilöinä (mitä tietenkin pitääkin tehdä) mutta ei nää omaa ristiriitaa siinä, että niputtaa naisia aika karkeisiin nippuihin.

Miehet aika harvoin saa mistään asiasta "miehet" leimaa. Raiskaus ja ehkä joku kodinhoito joskus. Naiset ei ikinä tunnu edustavan yksilöä, vaan aina "naisia". Naiset ajaa huonosti, naiset on hormoniensa vietävissä, naiset sitä, naiset tätä.

Aika rasittavaa. Ja en tiedä oliko sittenkään aiheeseen.
Voi ei....ei tehdä tästä ketjusta mies1:n omaa ketjua.

Tää on ihan tärkeä aihe ja ketjussa on tosi hyvää keskustelua asiasta. Pysyttäis vaan aiheessa.:attn:
 
"mies1"
Sen verran voisin kommentoida itse aihetta, että mies1 piti jossain välissä hyvänä ideana, että ihmisiä kohdellaan yksilöinä (mitä tietenkin pitääkin tehdä) mutta ei nää omaa ristiriitaa siinä, että niputtaa naisia aika karkeisiin nippuihin.
Eivät sulkene pois toisiaan? Yhteiskunnasta tai historiasta voidaan puhua yleisesti, vaikka joka ihminen poikkeaakin.
 
Jönsse
Mitä, jos Tallink Silja Line laatisi tiedotteen jossa lukisi, että

"rajoitamme alkoholin myyntiä ja lisäämme vartiointia vähentääksemme laivoilla tapahtuvia raiskauksia"?
Aivan hyvin voisi julkaistakin! Hienoa jos vartiointia lisättäisiin. Viinan tarjoilun rajoittaminen ei ole relevanttia, sillä ei se ole mikään "raiskaushuume" yleisellä tasolla. Mutta vaikka Tallink Silja kovaan ääneen laittaisi banderolleja seinilleen "älä raiskaa" ja "raiskaus on rikos", sekä lisäisi vartioinnin määrää, niin siitäkin huolimatta voidaan sanoa ääneen totuus: Älkää naiset juoko itseänne tiedottomaksi, sillä se lisää tutkitusti raiskatuksi tulemisen todennäköisyyttä.

Pariisin metro on täynnä julisteita missä taskuvarkaita varoitetaan poliisin läsnäolosta, kameravalvonnasta ja taskuvarkauksien rangaistuksista. vrt. laivalla raiskauksen tuomitsevat kyltit. Mutta sen lisäksi siellä on kylttejä jossa varoitetaan matkustajia pitämään huolta omaisuudestaan, välttämään ruuhkatilanteita ja siitä ettei lompakkoa pidä laittaa takataskuun. Näistä jopa kuulutetaan kylttien lisäksi.

Onko nyt tulkittavissa, että vaikka Pariisin metrossa syy taskuvarkauksista sysätään huolimattomille matkustajille?! Onko nyt tulkittavissa, että vaikka Ranskan lakikirja ja varkaille suunnatut varoituskyltit kieltävät varastamisen, niin se ei pelkästään riitä, vaan sen lisäksi on syytä antaa ohjeistusta myös mahdollisille uhreille?!

Tuo metron esimerkki on täysin verrannollinen tähän raiskauskeskusteluun.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti ja Data

Yhteistyössä