Mä sanoisin että perinteisten hellarien ja vapislaisten oppi on lähellä Raamattua. Ja jos lukisit Uutta Testamenttia ihan ennakkoluulottomasti ja ilman kirkollisia rillejä niin huomaisit saman.
Ei Uudesta Testamentista löydy noiden kolmen em.kirkon harjoittamaa lapsikastetta, hienoja katedraaleja, papin kaapuja, jotain uuvuttavia laululiturgioita, jotain kolmatta Pyhän Jumalansynnyttäjän kirkastumisen jälkeistä kirkkopyhää (tms), arkkipiispaa/piispaa/paavia/kardinaalia, rippikoulua+konfirmaatiota, sakramentteja, jne.
Ei löydy sitä että kirkko pelastaa, kirkko uskoo yksittäisen ihmisen puolesta.