3-vuotiaat päiväkodissa, mitä puuhataan?

• Viestiketjun aloittaja Xvxvxvxv
  • Ensimmäinen viesti
Xvxvxvxv
Meillä on lapset pk:ssa ja olen ollut tähän asti aivan tyytyväinen hoitoon. Nyt pienten ryhmä hoitajat vaan valittavat koko ajan että eivät ehdi tehdä mitään noiden isompien kanssa - samassa ryhmässä alle 1-veet kolmivuotiaisiin.

Talvella jäi toinen ulkoilu väliin kun pienet ei tarkene (ymmärrän kyllä), missään ei käydä (päivähoidon konsertti, kaikille tarkoitettu) kun ei noi pienet jaksa (no ei 1v mut 3 v nauttisi)... Ei askarrella - no ei se 1 v askartele mutta 3 v liimaisi ja maalaisi vaikka koko päivän.....

Mietin oonko liian kriittinen, mutta lapsi viettää siellä kolmas osan päivästä ja mä maksan kolmasosan palkastani siitä hoidosta.

rte
Meidän 3-vuotiaan kanssa on samassa ryhmässä myös noita nuorempia eikä siellä jätetä asioita tekemättä. He askartelevat, piirtelevät, maalaavat, käyvät kirjastossa ja metsäretkillä, yhteisissä konserteissa ja lauluhetkissä, ulkoilevat, pelaavat yms. Itse en koe, että lapseni jäisi mistään paitsi enkä usko, että hän silloin pari vuotta sitten olisi hidastanut tai ylenpalttisesti hankaloittanut kenenkään tekemisiä. Taitaa vaan olla erilaisia päiväkoteja ja päiväkodin aikuisia. Kannattaa ottaa asia puheeksi ko. aikuisten kanssa.

"eräs"
Hei!
Kaikki tekeminen ja tekemättömyys on kiinni työntekijöistä. Meidän päiväkodissa pienimmät tekevät jopa enemmän kuin isompien ryhmissä tehdään. Kaikki on kiinni työntekijöiden motivaatiosta ja yhteistyöstä.

"lastenhoitaja"
Meillä on lapset pk:ssa ja olen ollut tähän asti aivan tyytyväinen hoitoon. Nyt pienten ryhmä hoitajat vaan valittavat koko ajan että eivät ehdi tehdä mitään noiden isompien kanssa - samassa ryhmässä alle 1-veet kolmivuotiaisiin.

Talvella jäi toinen ulkoilu väliin kun pienet ei tarkene (ymmärrän kyllä), missään ei käydä (päivähoidon konsertti, kaikille tarkoitettu) kun ei noi pienet jaksa (no ei 1v mut 3 v nauttisi)... Ei askarrella - no ei se 1 v askartele mutta 3 v liimaisi ja maalaisi vaikka koko päivän.....

Mietin oonko liian kriittinen, mutta lapsi viettää siellä kolmas osan päivästä ja mä maksan kolmasosan palkastani siitä hoidosta.
No, se on nykyään se päiväkotien käytäntö että jos on esim. liikaa hoitajia suhteessa lapsiin niin silloin väkeä vähennetään. Eli on voinut käydä niinkin että sun ryhmässä on ollut just minimimiehitys ja siinä sitten keskitytään vain perushoitoon, eli "kunhan hengissä selvitään tää päivä niin ei mitään välii"-kuten päiväkodissa asia ilmaistaan. Asiakkaille ei tietenkään totuutta voi kertoa joten se kiedotaan kuulemiisi paketteihin. Niin ja voi olla että vaikka ryhmässä onkin täysmiehitys, niin se ei ole sitä koko aikaa, koska voi olla palavereja, vasu-keskusteluja, ylityötuntien poisottamista...asioita joita et siis tiedä.

3-vuotiaskin tarvitsee aikuista vierelleen esim. askartelussa ja jos ryhmässä on monta alle 1-vuotiasta niin ei ne hoitajan kädet riitä siihen että revetään joka paikkaan.

Pyydä että 3-vuotiaasi saisi siirron isojen ryhmään, monessahan pk:ssa on ryhmät esim. 3-5 tai 3-6-vuotiaille. Siellä sitä sitten saa kaikenlaista kun joutuu/pääsee isojen maailmaan.

"mirja"
Meillä vastaavasti kolmevuotias jää isompien ryhmässä "kaikesta paitsi". Isommat pääsevät mm. luistelemaan, tapahtumiin, jne jne. Nämä kolmivuotiaat ovat monesti sitten vain sisällä leikkimässä keskenään.

Ulkoilutkin jäävät useasti, vaikka isommat pääsevät ulos (pukevat itse). Harmittaa välillä, mutta toisaalta opettaa lapsillekin että kaikkea ei voi aina saada. Sitten isompana pääsee hänkin osallistumaan:)

Itse olen pienten ryhmässä päiväkodissa töissä ja valitettavasti se kyllä on niin, että isommat, siis ne liki kolmevuotiaat tai juuri kolme täyttäneet jäävät monesta asiasta paitsi siksi että ryhmässä on niin paljon pieniä.

Talvella ei esim. ulkoilu onnistu jos pieniä on monta. Pari kertaa tehtiin kyllä viime talvena siten että aamupäivällä yksi meni ulos isompien kanssa kun kaksi jäi sisälle pienien kanssa. Mutta se onnistuu vain silloin kun lto ei ole iltavuorossa koska jos hän on, niin hän tulee niin myöhään töihin että henkilökuntaa on aamupäiväulkoilun aikaan paikalla vain kaksi eikä yksi lastenhoitaja voi jäädä yksinään sisälle pahimmillaan kahdeksan alle 2v:n kanssa.

Konsertti- ym. matkat on yleensä lähtökohtaisesti jo kuntatasolla mitoitettu yli 3v ryhmille, kerran olemme tänä vuonna saaneet toimia niin että yksi meistä pienten hoitajista otti ryhmämme isommat lapset (3-4 lasta muistaakseni) ja lähti taikuriesitykseen isompien lasten ryhmien kanssa. Pienet jäivät sitten päiväkotiin.

Isompien kanssa teemme mahdollisuuksien mukaan leikkaamista, liimaamista ym. "vaikeampaakin" askartelua tai suunnittelemme askartelun niin että isommille on siinä haastetta enemmän. Tämäkin onnistuu yleensä taas vain sellaisina päivinä kun kaikki työntekijät ovat heti aamusta (klo 9:00 alkaen) paikalla. Meillä on joka viikko askartelua, se voi olla maalaamista, piirtämistä, leikkaamista, mitä vain kädentöitä, jotkut askarteluprojektit vievät pidemmän aikaa että saadaan koko porukka askartelemaan, silloin yksittäiseltä lapselta saattaa jäädä yksi viikko askartelusta väliin. Hän sitten saa silloin leikkiä :)

Meillä on viikko-ohjelmassa kerran viikossa jumppa (isommat jumppaavat aina jumppasalissa, joskus koko porukkakin), kerran viikossa se askartelu, kerran viikossa käymme retkellä metsässä/puistossa ja kerran on koko porukan lauluhetki. Tietenkin pienten ehdoilla tässä usein mennään, mutta mielestäni meillä ainakin vaihtelevaa puuhaa ja aktiviteettia riittää kyllä niin isoille kuin pienillekin :)

lto
Ap, voisitkohan ihan ottaa hoitajien kanssa puheeksi nuo ajatuksesi? Usein taustalla voi olla paljon juttuja, joista ei vanhemmille puhuta (kuten aiemmin mainittiinkin). Ja jos kyse on toiminnan heikoista järjestelyistä, voisi kysymyksesi kenties herättää hoitajat miettimään arkirutiineja uusiksi. Itse varmaan puhuisin ryhmän lastentarhanopettajan kanssa, hänellä se viimeinen vastuu toiminnan suunnittelusta kuitenkin on. Ja jos kyse on tosiaan resurssien puutteesta, voisi olla ihan paikallaan johtajallekin kertoa ajatuksiaan. Aktiiviset vanhemmat on ainakin mun mielestä tosi hieno juttu.

Itse koen, että vaikka sattuukin sellanen "kunhan nyt vaan hengissä säilytään" -päivä, niin kyllä ulkoilut kuuluu asiaan. Jos on esim. niin kylmä, että ihan pienimpiä ei ulos laiteta, voi yksi aikuinen ulkoilla muutaman isomman kanssa.

• Tykkää
Reactions: PeskyPixie
"pph"
MInulla hoidoss 4 lasta, mutta vastaan kuitenkin. Ikäjakauma 10kk-5v. ja ihan taatusti ehdin touhuamaan noiden isompien kanssa vaikka mitä! Askarrellaan, käytiin hiihtämässä ja luistelemassa, käydään metsäretkillä, maalaillaan ja muovaillaan. Luen satuja. Mikä tahansa onnistuu. VÄlillä on haastavaa, mutta nuo pienimmät ovat touhussa ihan yhtä lailla mukana. Ja mitä voisit äitinä tehdä? Voisit iltaisin vaikka ulkoilla vielä lapsesi kanssa ja antaa käyttöön askartelumateriaalia. Iltaisinkin ehtii tehdä yhtä ja toista!

"lastenhoitaja"
Ap, voisitkohan ihan ottaa hoitajien kanssa puheeksi nuo ajatuksesi? Usein taustalla voi olla paljon juttuja, joista ei vanhemmille puhuta (kuten aiemmin mainittiinkin). Ja jos kyse on toiminnan heikoista järjestelyistä, voisi kysymyksesi kenties herättää hoitajat miettimään arkirutiineja uusiksi. Itse varmaan puhuisin ryhmän lastentarhanopettajan kanssa, hänellä se viimeinen vastuu toiminnan suunnittelusta kuitenkin on. Ja jos kyse on tosiaan resurssien puutteesta, voisi olla ihan paikallaan johtajallekin kertoa ajatuksiaan. Aktiiviset vanhemmat on ainakin mun mielestä tosi hieno juttu.

Itse koen, että vaikka sattuukin sellanen "kunhan nyt vaan hengissä säilytään" -päivä, niin kyllä ulkoilut kuuluu asiaan. Jos on esim. niin kylmä, että ihan pienimpiä ei ulos laiteta, voi yksi aikuinen ulkoilla muutaman isomman kanssa.
Valitettavasti tuohon resurssien puutteeseen ei voi kukaan muu vaikuttaa kuin päiävhoidon päälliköt ja sieltä taas tulee niin kylmää kyytiä että ette ikinä uskoisi.

pph:n puolesta
[QUOTE="pph";29753908]MInulla hoidoss 4 lasta, mutta vastaan kuitenkin. Ikäjakauma 10kk-5v. ja ihan taatusti ehdin touhuamaan noiden isompien kanssa vaikka mitä! Askarrellaan, käytiin hiihtämässä ja luistelemassa, käydään metsäretkillä, maalaillaan ja muovaillaan. Luen satuja. Mikä tahansa onnistuu. VÄlillä on haastavaa, mutta nuo pienimmät ovat touhussa ihan yhtä lailla mukana. Ja mitä voisit äitinä tehdä? Voisit iltaisin vaikka ulkoilla vielä lapsesi kanssa ja antaa käyttöön askartelumateriaalia. Iltaisinkin ehtii tehdä yhtä ja toista![/QUOTE]

Tässä perhepäivähoidon vahvuus! :) pieni ryhmä, ja vaikka ikäjakauma on suuri, kaikille pystytään suunnittelemaan ja tekemään mielekästä puuhaa!

meillä
Muksujen ryhmässä on lapsia 9kk-eskariin menijät välillä. Jakautuvat lähes aina pienryhmiin, jolloin isompien toimintaa ei säätele taaperoiden tarpeet. 3v on käynyt luistelemassa, hiihtämässä, elokuvissa, konsertissa. Askartelevat viikottain, samoin jumppa on joka viikko ja joka toinen vko käyvät kirjastossa. En suostuis siihen, että toinen ulkoilu jää aina väliin. Lapsesi kuulostais olevan kuin jossain säilössä. Kyllä tän ikäiset tarttee jo muutakin. Ota asia puheeksi.

[QUOTE="pph";29753908]MInulla hoidoss 4 lasta, mutta vastaan kuitenkin. Ikäjakauma 10kk-5v. ja ihan taatusti ehdin touhuamaan noiden isompien kanssa vaikka mitä! Askarrellaan, käytiin hiihtämässä ja luistelemassa, käydään metsäretkillä, maalaillaan ja muovaillaan. Luen satuja. Mikä tahansa onnistuu. VÄlillä on haastavaa, mutta nuo pienimmät ovat touhussa ihan yhtä lailla mukana. Ja mitä voisit äitinä tehdä? Voisit iltaisin vaikka ulkoilla vielä lapsesi kanssa ja antaa käyttöön askartelumateriaalia. Iltaisinkin ehtii tehdä yhtä ja toista![/QUOTE]

Tuo on mahtavaa perhepäivähoidossa :) Siellä se onnistuukin, mäkin pystyisin tekemään melkein mitä vaan jos olisi neljä lasta hoidossa. Meillä saattaa tilanne kuitenkin olla se että lapsia on 13-14 paikalla ja hoitajia onkin vain kaksi :( Slloin on kyllä valitettavan rajoitettua se mitä voidaan tehdä. Se on kyllä totta että äärimmäisen tärkeää on myös se mitä kotona tehdään, päiväkoti ei voi kuitenkaan yksin vastata kaikesta lapsen aktiviteetista vaan myös kotoa käsin pitäisi askarrella, maalata, luistella ja käydä konserteissa. Toki tämä on päiväkodinkin tehtävä, se ei saisi resurssipulassakaan muuttua pelkäksi säilytyspaikaksi :)

"juu"
Tuo on mahtavaa perhepäivähoidossa :) Siellä se onnistuukin, mäkin pystyisin tekemään melkein mitä vaan jos olisi neljä lasta hoidossa. Meillä saattaa tilanne kuitenkin olla se että lapsia on 13-14 paikalla ja hoitajia onkin vain kaksi :( Slloin on kyllä valitettavan rajoitettua se mitä voidaan tehdä. Se on kyllä totta että äärimmäisen tärkeää on myös se mitä kotona tehdään, päiväkoti ei voi kuitenkaan yksin vastata kaikesta lapsen aktiviteetista vaan myös kotoa käsin pitäisi askarrella, maalata, luistella ja käydä konserteissa. Toki tämä on päiväkodinkin tehtävä, se ei saisi resurssipulassakaan muuttua pelkäksi säilytyspaikaksi :)
Nimenomaan, eli päiväkodin tarjoama aktiviteetti on vain osa lapsen kasvatusta ja elämää, samoja juttuja voi tehdä myös kotona. Lapsen kanssa voi ulkoilla myös sen jälkeen kun se hoitopäivä on ohi, vastuu lapsen ulkoiluista ja aktiviteeteista ei ole pelkästään päivähoidolla vaan kyllä se päävastuu on vanhemmilla. Moni vain ajattelee että päivähoito hoitaa kaiken, ja ainakin minä, olen saanut jopa vanhemmat -siis ei kaikki- suutahtamaan siitä kun olen kysynyt että ulkoilevatko myös hoitopäivän jälkeen....se on pitkä ilta lapselle nysvöttää sisällä viidestä eteenpäi kun aurinko paistaa ja keliä kyllä piisaisi.

justjoo
Kyllä minäkin suutahtaisin tuollaisesta kysymyksestä... Meillä herätään aamulla viideltä. Ja kun lopulta päästään iltapäivällä kotiin mahdollisesti kaupassa käynnin jälkeen, alan todellakin laittamaan ruokaa/pesemään pyykkiä/auttamaan lasta läksyissä/vien harrastuksiin/jne jne.

Ei kuulu päiväkodin tädeille että käydäänkö vielä illalla ulkona. Ei todellakaan monesti ehdi/jaksa. No isompi tietysti menee jo itsenäisesti ulos, kohta voidaan vahtia pienempää ikkunasta.

Voin tietenkin jättää pyykit pesemättä ja ruuat laittamatta, mutta sitten kysellään että laitattehan vielä iltaruuan kotona/tarkastattehan lapsen läksyt/miksi vaatteet on likaisia/onhan lapsilla harrastuksia/jne.

Xvxvxvx
Kiitos kommenteista! Pääsin vasta nyt vastaamaan. Täytyy tosiaan alkaa kysyä tarkemmin mitä ovat tehneet ja siirto isompien ryhmään - täällä vissiin on vaan tosi iso 4v ikäluokka, siksi noita 3 v pidetään tuolla edelleen....

Ja kyllä, kotona touhutaan, mutta päivä menee suurelta osalta hoidossa. Ja koska kotona tehdään kaikenlaisia asioita, odotan sitä myös hoidolta. Päävastuu on kuitenkin kotona, siitä olen samaa mieltä.

Yhteistyössä