Kestääkö monenkin työpäivä kokonaisuudessaan vain 8h?

• Viestiketjun aloittaja ploppis
  • Ensimmäinen viesti
ploppis
Noista työ-keskusteluissa pisti silmiini, kun moni laski että työmatkat + 8h työpäivä = X tuntia poissa kotoa.

Itse olen alalla jossa ruokatunti ei kuulu työaikaan, joten työpäiväni kokonaispituus on ollut 8½h tai 9h. Riippuen silloisen työnantajan ruokatauon pituudesta (½-1h ruokatauko + 8h työaika).

Sillä onko työajan kokonaispituus 8 vai 9 tuntia on kuitenkin merkitystä, varsinkin jos on lapsia. (Minulla on pahimmillaan ollut 1½ työmatka suuntaansa, joten lasten hoitopäivät venyivät vähintään 12 tuntisiksi. Meillä oltiin silloin melkoisilla äärirajoilla, sekä arjen sujuvuuden että lasten ja vanhempien jaksamisen suhteen.)

Jhgc
Mun työaikani on 7 h 24 min ja siihen päälle ruokatunti 30 min eli töissä olen (jos ei tartte olla pidempään, liukuva työaika) 7 h 54 min ja työmatkat yhteensä noin 30 min.

vierasss
Aika monissa työehtosoppareissa työpäivä on 7,5 h + 30 min ruokatunti, joka ei kuulu työaikaan. Näissä ei sitten saa ns. pekkasvapaita, kuten yleensä saa, jos työaika on 8 h + palkaton ruokatunti. Eli työpäivä on monilla vähän lyhempi, mutta vapaita vastaavasti vähemmän.

Olin joskus töissä, jossa työntekijöiden työaika oli 8 h + ruokatunti ja saivat pekkaset ja työajan seuranta eli saivat ongelmitta ylityövapaat ja toimihenkilöt sitten 7,5 h + ruokatunti ja ei työajanseurantaa eli käytännössä moni teki toistuvasti palkatonta ylityötä. Pikkaisen joskus kypsytti kuunnella työntekijöiden valitusta, kun toimihenkilöt tekevät niin lyhyttä työpäivää ja he painavat töitä. Samat tyypit sitten iloisesti lomailivat viikkokaupalla enemmän, kun samat "laiskat toimihenkilöt" painoivat töitä ja yleensä eivät saaneet edes kunnon pituisia yhtenäisiä lomia. Ja vielä valittivat, kun tulivat vapailtaan, kun on niin raskasta, kun ei ollut kuin puolitoistakuukautta lomaa kerralla ja enää niin ja niin vähän rästissä, kun vieressä toisella ei ollut puoltatoistakuukautta yhteensä koko vuodelle. Kumma kyllä eivät suurempaa vapaamääräänsä koskaan muistaneet vertailla vaan vain sitä kuinka "Maija konttorista" lähti kotiin jo tunti sitten.

Mun työpäivä on 8-16, ruokis sisältyy. Aamulla lähden 6.30 bussilla ja illalla olen kotona 17.30 jos ehdin sopivaan bussiin. Tosin meillä ei ole lastenhoito-ongelmaa, ne hoitaa itse itsensä

vaihtelu "virkistää"
Mun työpäivä on 8-16, ruokis sisältyy. Aamulla lähden 6.30 bussilla ja illalla olen kotona 17.30 jos ehdin sopivaan bussiin. Tosin meillä ei ole lastenhoito-ongelmaa, ne hoitaa itse itsensä
Minäkin haluan tuollaiset ongelmat, jotka hoitaa itse itsensä! ;)

Minun työpäivät ovat 4-11 tunnin mittaisia, kumpaankin päähän 12 minuuttia työmatkaan.

"rausku"
Mun työpäivä voi olla 5-14h. Riippuen työpäivästä, voi sisältää 1h palkaton ruokis (tämä tarkoittaa sitä, että meillä on hyvät pekkaset), ja joskus työaikaan voi sisältyä sidonnaistunteja ts. ei lasketa varsinaiseen työaikaan mutta niistä saa perustuntipalkan koska on työnantajaan sidottuna esim. keikalla. Ja ei, se ei ole mitenkään mukavaa, jos 12h työpäivästä tulee esim. 8h työtunteja, 3h sidonnaisia ja 1h ruokis... (mielummin kaikki työtunteina, tulis 80h/2vk nopeammin täyteen) Onneks työmatkaan menee suuntaansa vain 10min.

piupo
[QUOTE="rausku";29753558]Mun työpäivä voi olla 5-14h. Riippuen työpäivästä, voi sisältää 1h palkaton ruokis (tämä tarkoittaa sitä, että meillä on hyvät pekkaset), ja joskus työaikaan voi sisältyä sidonnaistunteja ts. ei lasketa varsinaiseen työaikaan mutta niistä saa perustuntipalkan koska on työnantajaan sidottuna esim. keikalla. Ja ei, se ei ole mitenkään mukavaa, jos 12h työpäivästä tulee esim. 8h työtunteja, 3h sidonnaisia ja 1h ruokis... (mielummin kaikki työtunteina, tulis 80h/2vk nopeammin täyteen) Onneks työmatkaan menee suuntaansa vain 10min.[/QUOTE]

Mulla aika lailla samoin. Työt voi alkaa klo 5 ja loppua klo 17. Välissä ruokatauko ja pari palkallista, mutta työaikaan laskematonta tuntia. Oon bussikuski.

Yhteistyössä