Lapsilla mummolassa mummolan säännöt - ja mua kypsyttää

Viera.s: tarkoitatko ettei mummon tehtävä ole komentaa? Ja mikä vieras hän nyt lapsille on, omia lapsenlapsiaanhan nuo ovat. Jos mä joskus saan lastenlapsia niin pidän niille kyllä kuria. Mutta kuten halipupu sanoi, niin noilla ei ole asiaa mummolaan ennenkuin osaavat käyttäytyä.

Kahvikirahvi:Juu, käskeä pitää lapsia vaikka olisi Sauli Niinistö kahvipöydässä. Mutta pilalle tuo anopin ja kaverinsa kahvituokio meni, vaikka en olisi sitä uskonut että tämä tätsy lähtee sieltä meidän kanssa pois. Anopin kaveri olisi halunnut minunkin kans jutella pitkästä aikaa mutta ei siitä tullut mitään.

Vaikea selittää. Mutta täälläpäin täti-ihmisillä on semmoista että nyt istutaan muikeina ja hyväntuulisina kahvipöydässä ja siitä ei sit livahdeta. Vanhan kansan ihmisiä.

"höh"
Vaikka pöydässä istuis Sauli Niinistö niin jos mun lapset riehuis siinä vieressä ja eivät osaisi käyttäytyä niin tasan tarkkaan nousisin pöydästä ja laittaisin piltit ruotuun.

Höh: mä uskon että Sauli Niinistö ymmärtäisi jos mä käyn kovistelemassa mun muksuja (itse asiassa kävin anopin eteisessä uhkailemassa, hiljaa puhuen,muksuja pelikiellolla mut eipä tehonnut) eikä lähtisi pois. :D

Mutta sen olen huomannut että täälläpäin ollaan kauhean herkkiä siitä, jos yksi vieras on lähdössä, vaikka se vieras olisi ollut vain puoli tuntia kahvipöydässä. Silloin lähtee kaikki muutkin vieraat, vaikka kuinka toppuuttelisi heitä että ei teidän tarvitse lähteä vaikka mä lähden.

Nää tätsyt on liian tarkkoja, pitäisi vaan kahvipöydässä hymyillä aurinkoisesti ja joka toisessa lauseessa kehua tädille"kyllä on komiat ilmat" ja toisessa lauseessa sihahtaa "jos vili-yasmina kerrankin nouset pöydälle niin sit lähdetään".

Siinä on tunnelma katossa!

Viimeksi muokattu:
Vierass
Ei se kahvihetki ja vieraan huomioiminen nyt ihan putkeen tainnut mennä jos lapset tuollaista showta pitivät ympärillä.

Mummolassa on mummolan säännöt, mulle se tarkoittaa sitä että lasten ollessa siellä hoidossa saavat isovanhemmat sanella ne säännöt ja antaa vapauksiakin. Mä voin vanhempana paikalla ollessani sitten katsoa vaikka herkutteluja ohi sormien mutta en kyllä anna riehua niin että häiritsevät muita tai tekevät pahojaan. Silloin kun mä olen paikalla se lasten kurissapitäminen on mun vastuulla, ei mummon.

Tossa tilanteessa olisin sanonut lapsille että nyt alkavat käyttäytyä kunnolla tai lähdetään kotiin. Jos eivät käyttäydy niin lähdetään ja mummo saa jäädä vieraansa kanssa seurustelemaan. Ei siinä mitään hirveitä huutamisia ja juoksenteluita tarvita, varsinkaan kun lapset on ton verran isompia. Olisi ollut sille vieraallekin vähemmän häiritsevää.

viera.s
Viera.s: tarkoitatko ettei mummon tehtävä ole komentaa?
Ei ainakaan velvollisuus, mummolla ei ole kasvatusvastuuta. Tietysti perusturvallisuudesta pitää huolehtia sen joka kulloinkin lapsia hoitaa, siis kieltää vaikka juoksemasta tielle, mutta käytöstapojen opettaminen on vanhempien vastuulla. Ja jos lasten vanhempi on paikalla, on ehdottomasti hänen tehtävänsä pitää lapset kurissa.

Vaikka mummo ei ole kirjaimellisesti vieras, niin on hän kuitenkin ihan eri asemassa kuin vanhempi. Mummo voi ajatella, että lapset eivät ehkä halua kyläillä hänen luonaan, jos hän lapsia kovasti komentelee. Vanhemmilla ei ole sitä pelkoa, että lapsi etääntyisi normaalin kurinpidon takia. Vaikka kyllä minunkin lapseni joskus uhkailee, kun häntä jostain komennan, että hän muuttaa mummin luokse. :D

viera.s: niin ei mummolassa tarvitse ihan samanlaista kuria olla kuin kotona. Mutta jotain edes.

Tai siis mua ärsyttää ajatella lasten ollessa mummolassa sitä että mitenhän ne siellä taas riehuu. Ja jos kysyy heiltä tai mummolta jälkikäteen että miten he siellä olivat, niin vastaus on aina sama, eli "Kivasti oltiin/olivat!"

En haluaisi että he riistävät mummoaan, mummonsa antaa kaiken periksi. Mutta kaikkea en tietysti voi heidän kohdallaan valvoa kotoa käsin.

Viimeksi muokattu:
"Mona"
Joo meillä kanssa mummolassa mummon säännöt eli ei mitään sääntöjä. Ja toi jätskin syöminen. Kotona ei lapset todellakaan mene itse ottamaan jäätelöitä, koska se on kiellettyä. Mummolassa taas saavat itse hakea jäätelöitä eikä mummo kiellä koskaan. Jos ite oon paikalla, niin se peruskielto mikä tehoaisi kotona, ei tosiaan tehoa mummolassa. Mä en sit jaksa raivota siellä pää punasena joten lapset käyttäytyy mummon säännöillä vaikka olisin itse paikalla.

"viivii"
viera.s: niin ei mummolassa tarvitse ihan samanlaista kuria olla kuin kotona. Mutta jotain edes.

Tai siis mua ärsyttää ajatella lasten ollessa mummolassa sitä että mitenhän ne siellä taas riehuu. Ja jos kysyy heiltä tai mummolta jälkikäteen että miten he siellä olivat, niin vastaus on aina sama, eli "Kivasti oltiin/olivat!"

En haluaisi että he riistävät mummoaan, mummonsa antaa kaiken periksi. Mutta kaikkea en tietysti voi heidän kohdallaan valvoa kotoa käsin.
Asenna salaa valvontakamera anoppilaan niin näet mitä siellä touhuavat ja onko niillä kivaa vai riehuvatko jatkuvasti sokerihumalassa.

"Jenis"
Meidänkin tenavat yrittää välillä pistää mummulassa ranttaliksi eikä mummu niitä juuri kiellä, mutta minä kyllä kiellän. Housuun ei pissata, jätskiä ei varastella, eikä leluja todellakaan heitellä. Vastaavassa tilanteessa meillä mennään jäähylle, jos se ei auta niin ulos jäähylle. Oli vieraita tai ei, oikeastaan varsinkin jos on vieraita.

vierasdf
Otan osaa. Jos mä komennan/kiellän/käsken lapsia anopin kuullen, anoppi antaa lapsille luvan just siihen mitä olen kieltänyt tai alkaa tekoitkuisella äänellä ulisemaan, että onpas äiti tyhmä kun tuollasta sanoo tmv. :) :) Jostain syystä päästän miehen mielelläni lasten kanssa mummolaan ihan keskenään ;)

viera.s

No ei se mummo halua myöntää, vaikka olisi lasten kanssa helisemässä, ei varsinkaan jos sinä häntä siitä syyllistät. Ja jos rankaiset lapsia sillä, että he ei pääse mummon luokse, se on tavallaan rangaistus myös mummolle.

Vakavat keskustelut vaan kehiin, luulisi että ainakin kouluikäisen saisi ymmärtämään, että perussäännöt toisten huomioimisesta ja toisen omaisuuden kunnioittamisesta pätee mummolassakin. Harmitonta hulinointia ja herkkujen syömistä voi katsoa läpi sormien, mutta ei tosiaan esim. varastamista!

mä oon varmaa iha hirvee natsi mutta meillä pätee samat säännöt herkkujen suhteen kuin kotona. Mummolassa ei vedetä kaksinkäsin kun ei niin tehdä kotona. Meillä ei kyl tyttö menekkään yksin mummolaan enää. Ollaan niin paljon tapeltu asiasta. Meillä siis taistellaan painon kanssa ja siinä vaiheessa mä koen oikeudekseni rajoittaa sitä myös mummolassa.

viera.s:ei näitten kanssa enää keskustelut auta, nyt alkaa sitten mummolarajoitukset.

En tiedä olinko jotenkin ujo ja kiltti lapsi mutta ei olisi omassa mummolassa tullut kuuloonkaan viedä jäätelöitä ja heitellä leluja seinille...

vierasss
[QUOTE="Vieras.";29717678]Pese lastesi hampaita kotona vähän ahkerammin.
Silloin tällöin vierailu mummolassa ei reiitä hampaita.[/QUOTE]

oikeasti hän kyse on siitä, että lapsille on tartutettukariesta aiheuttava bakteeri.

"hmh"
Luin eka sivun ja kommentoin aloitukseen ja eka sivun tietoihin:

Itse olen ns. mummipuoli eli mieheni lapsenlapset ovat tavallaan minunkin lapsenlapsiani. Ja he ovat meillä, kylässä ja hoidossa, miten milloinkin. Meillä on meidän säännöt. Kun heidän äitinsä/isänsä tulee paikalle, edellytän että kurinpitovelvoite siirtyy vanhemmalle välittömästi kun tämä (vanhempi) on ilmestynyt näkyviin. Itse suvaitsen heittäytyä laakereillani lepäilemään välittömästi kun jompikumpi vanhemmista ilmestyy, varsinkin jos kyseessä on ns. hoitojuttu, äkkiä tullut eikä minun kutsusta... Ja sitten se vielä, että lapset useinkin riehaantuu pahimmoilleen juuri kun se äiti on ilmestynyt paikalle.

Ja itse myös omien lasten äitinä muistan, että kun tulin hakemaan hoidosta, niin myös silloin oli niin että minun se homma oli otettava haltuun. Kun minä olen läsnä ollaan minun säännöillä. Mummon vieraina oltiin mummon säännöillä, ja jos jäin vieraisille ne mummon säännöt olisivat jatkuneet. Hoitopäivinä hain kakrut vain nopeesti pois.

Eli hiukan pelisilmää, echo.

• Tykkää
Reactions: Pikkurouva74
kahvikirahvi
[QUOTE="hmh";29718320]Luin eka sivun ja kommentoin aloitukseen ja eka sivun tietoihin:

Itse olen ns. mummipuoli eli mieheni lapsenlapset ovat tavallaan minunkin lapsenlapsiani. Ja he ovat meillä, kylässä ja hoidossa, miten milloinkin. Meillä on meidän säännöt. Kun heidän äitinsä/isänsä tulee paikalle, edellytän että kurinpitovelvoite siirtyy vanhemmalle välittömästi kun tämä (vanhempi) on ilmestynyt näkyviin. Itse suvaitsen heittäytyä laakereillani lepäilemään välittömästi kun jompikumpi vanhemmista ilmestyy, varsinkin jos kyseessä on ns. hoitojuttu, äkkiä tullut eikä minun kutsusta... Ja sitten se vielä, että lapset useinkin riehaantuu pahimmoilleen juuri kun se äiti on ilmestynyt paikalle.

Ja itse myös omien lasten äitinä muistan, että kun tulin hakemaan hoidosta, niin myös silloin oli niin että minun se homma oli otettava haltuun. Kun minä olen läsnä ollaan minun säännöillä. Mummon vieraina oltiin mummon säännöillä, ja jos jäin vieraisille ne mummon säännöt olisivat jatkuneet. Hoitopäivinä hain kakrut vain nopeesti pois.

Eli hiukan pelisilmää, echo.[/QUOTE]

Tämä! Meillä on mukula ollu välillä hoidossa mun vanhempien tykönä ja on ollut siellä kuin pieni enkeli, tarhassa samaten, mutta sitten kun koittaa se hetki että menen hakemaan niin auta armias kuinka se lapsi muuttuu välillä niin ihanasta.... no, en viitsi edes sanoa miksi. Mutta kyllä niitä rajoja ja kieltoja vaan tarvitaan.

Meillä on tosin tässä asiassa onnekas tilanne että oltiin sitten kotona tai mummilassa, niin kaikki perheeseen kuuluvat aikuiset mummia, ukkia ja enoa myöten, komentavat lasta tarvittaessa. Tietenkin päävastuu on mulla ja lapsen isällä, mutta pääasiassa se komentaa joka ehtii ensin.

Voin kuvitella että tuo kaverin kanssa vietetty kahvihetki ei kovasti mieltä ylentänyt, mutta se on vain elämää lasten kanssa.:hug:
Ei lapset mitään koneita ole. Joskus sattuu ja tapahtuu. Mutta siinä kohtaa on peiliin katsomisen paikka jos tuota tapahtuu usein. Olisko aika tiukentaa otetta/vaihtaa taktiikkaa etc.

Meillä mummila on täysin mummin valtakunta. Lapset syövät ja touhuavat mummin tavalla. Eli on enemmän vapauksia esim. herkkujen ja sääntöjen suhteen, mutta syövät myös maailman parasta ruokaa joka on terveellistä ja ulkoilevat paljon etc.
Meidän mummin mielestä mummin tehtävä ei ole olla mikään äiti. Mummilassa saa olla vapaammin. Turvallisuus on kuitenkin aina taattu. Mun mielestä se on ihan ok, eikä välttämättä tosiaan mikään huonokaan juttu. Kotona on velvollisuuksia ja mummilaan mennään lomalle.:heart: (mummilassakin hampaat pestään ja xylitolpastilleja syövät, ei reikiä)

MUTTA! Joskus aikoinaan tuli huomattua, että tuo mummilamode ei tosiaan ole mikään myytti.:D
Kun haettiin lapsia kotiin, niin muun muassa kehoitus pukea päälle saattoi mennä ohi korvien ja tuo kuulovamma jatkui vielä kotonakin.
Lapsi ei ole mikään tyhmä, tottakai laps pitää vapaudesta, herkuista sun muista erikoisuuksista, mitä kotona saattaa olla vähemmän/saa lainkaan.
Koska kahdessa paikassa on niin erilaista tein lapsille selväksi heitä hakiessani että loma loppui nyt!

Tein myös meidän mummille selväksi aikoinaan että mummin valtakunta on siellä mummilassa.:ashamed:
Se ei ulotu meidän rajojen sisäpuolelle. Syy tähän oli se, että huomasin mummin meillä ollessa lasten heittävän mummilamoden päälle, mummin antaessa meidän sääntöjen mukaan liikaa vapauksia meillä ollessaan.

Meillä ei olla mitään natseja vaikka teksti voi antaa ymmärtää. Meillä on säännöt joita noudatetaan siitä syystä, että arki sujuu, ja että kaikki tietää missä mennään. Ei vanhemmatkaan mitään koneita ole, toki lipsumisia tapahtuu, mutta jos huomaan että lasten käytös aiheuttaa ongelmia niin sitten on varaa kiristää otetta.

Mun mielestä homma toimii hienosti, ja välillä vähemmän hienosti, mutta pääsääntöisesti ihan ok. Muistaakseni mullakin oli aikoinaan sellaisia fiiliksiä että syyttelin mummia lasten "sekoiluista", mutta kyllä se vika oli minussa.

"kohtalotoveri"
Ymmärrän ärsytyksesi. Meillä aivan sama tilanne mun äidin luona. Anoppini osaa kyllä komentaa lapsia, ei anna niiden hyppiä seinille ja vaikka sielläkin on limu ja mehujäät sallittu, niin ei anna niitä rajattomia määriä. Mun äidin luona taas asia on aivan toisin vaikka oon monta kertaa siitä maininnut.

Vien lapseni mahdollisimman harvoin omalle äidilleni hoitoon, mutta joskus tulee tilanteita jolloin on vaan aivan pakko. Yleensä kun menen niitä hakemaan, joka lapsella on suunympärys ruskeana suklaasta. Pöydillä on puoliksisyötyjä keksejä, suklaapatukoita, omenoita ja puolityhjiä limulaseja. Nuorimmaisella, vielä vaippaikäisellä on joka kerta ollut kakka vaipassa ja äitini alkaa heti sisään tultuani selitellä, kuinka "Antero" juuri taisi päästää kakan eikä vielä ehtinyt vaippaa vaihtaa ja että minä varmaan voisinkin sen nyt vaihtaa, kun kerta satuin jo tulemaan. Sitten kun alan peppua pesemään, niin kakka on jo niin jumahtanut peppuun kiinni ettei ole takuulla juuri sitä vaippaan päästänyt. Yksi mun mielestä tosi paha juttu on se, että äitini antaa nuorimmaiselleni kahvia, vaikka olen sen erikseen kieltänyt. Kahvi ei vain ole kolmivuotiaan juttu! Äitini ei itse juo kahvia, joten keittää sitä pelkästään tuota nuorimmaistani varten.. En ymmärrä ja asiasta onkin ollut äitini kanssa jatkuvaa vääntöä. Jostain syystä se ei osaa sanoa lapsilleni ei.

Meilläkin lapsilla hampaissa reikiä ja tiedän etteivät ne ole pelkästään mummun nameista tullut, mutta eipä se paljon tilannetta helpota, jos niitä karkkeja ja keksejä aina siellä ollessa syödään koko päivä eikä mistään xylitolpastilleista ole tietoakaan. Joskus sinne niitä vein purkillisen ja ohjeistin antamaan aina herkkujen jälkeen, mutta siellä se nökötti viimeksikin täytinäisenä kaapin ylähyllyllä..

[QUOTE="kohtalotoveri";29720251]Ymmärrän ärsytyksesi. Meillä aivan sama tilanne mun äidin luona. Anoppini osaa kyllä komentaa lapsia, ei anna niiden hyppiä seinille ja vaikka sielläkin on limu ja mehujäät sallittu, niin ei anna niitä rajattomia määriä. Mun äidin luona taas asia on aivan toisin vaikka oon monta kertaa siitä maininnut.

Vien lapseni mahdollisimman harvoin omalle äidilleni hoitoon, mutta joskus tulee tilanteita jolloin on vaan aivan pakko. Yleensä kun menen niitä hakemaan, joka lapsella on suunympärys ruskeana suklaasta. Pöydillä on puoliksisyötyjä keksejä, suklaapatukoita, omenoita ja puolityhjiä limulaseja. Nuorimmaisella, vielä vaippaikäisellä on joka kerta ollut kakka vaipassa ja äitini alkaa heti sisään tultuani selitellä, kuinka "Antero" juuri taisi päästää kakan eikä vielä ehtinyt vaippaa vaihtaa ja että minä varmaan voisinkin sen nyt vaihtaa, kun kerta satuin jo tulemaan. Sitten kun alan peppua pesemään, niin kakka on jo niin jumahtanut peppuun kiinni ettei ole takuulla juuri sitä vaippaan päästänyt. Yksi mun mielestä tosi paha juttu on se, että äitini antaa nuorimmaiselleni kahvia, vaikka olen sen erikseen kieltänyt. Kahvi ei vain ole kolmivuotiaan juttu! Äitini ei itse juo kahvia, joten keittää sitä pelkästään tuota nuorimmaistani varten.. En ymmärrä ja asiasta onkin ollut äitini kanssa jatkuvaa vääntöä. Jostain syystä se ei osaa sanoa lapsilleni ei.

Meilläkin lapsilla hampaissa reikiä ja tiedän etteivät ne ole pelkästään mummun nameista tullut, mutta eipä se paljon tilannetta helpota, jos niitä karkkeja ja keksejä aina siellä ollessa syödään koko päivä eikä mistään xylitolpastilleista ole tietoakaan. Joskus sinne niitä vein purkillisen ja ohjeistin antamaan aina herkkujen jälkeen, mutta siellä se nökötti viimeksikin täytinäisenä kaapin ylähyllyllä..[/QUOTE]

Ihmiskehon kovin matsku on hammaskiille. Jos hammaskiilteessä ei ole lähtökotaisesti mitään vikaa niin ei se reikä muutamalla mummilaviereilulla hampaaseen tule. Ihan turhaa lässytystä.

"nipa"
no, musta tää nyt vaan kuulostaa siltä, että lapset on kasvatettu huonosti, ei ole käytöstapoja. Ihan turha selittää mistää mummolan säännöistä, kyllä nyt piru vieköön kouluikäisen pitäisi osata käyttäytyä ja totella vanhempaansa.
Mutta niinhän se on, että ei se vanhemman auktoriteetti tyhjästä putkahda, kyllä se on itse alusta asti rakennettava.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
äyh
Olispas mullakin paikka mihin heittää lapset ku on hommia. Siis muukin kuin päiväkoti. ;) Voisi siellä pullaa ja jätskiäki olla ja lepsummat säännöt. Kunhan turvallista ja kivaa.

"kohtalotoveri"
Lispetti: Minähän kirjoitinkin että tiedän etteivät ne ole pelkästään mummun nameista tullut. Lapsillani on kariesbakteeri. Esikoisella oman tietämättömyyteni takia, kun annoin juomista omalla pillilläni, jogurttia omalla lusikallani jne ja multa tuo bakteeri löytyy myös. Nuorempien kohdalla bakteeri on tullut ties mistä. Varmaan ovat isosisareltaan napanneet lusikan tms. Kun tuo bakteeri suussa on, niin ei sitä tarvita kovinkaan monta huonosti tehtyä hammaspesua karkkipäivän jälkeen, kun jo hammaspeikko nakuttelee.

Wex
Mummulassa on mummulan säännöt, mutta kyllä siinä vaiheessa kun vanhemmat saapuvat paikalle totellaan vanhempia ja pääasiallinen hoitovastuu siirtyy vanhemmille. Outo ajatus, että itse katsoisi vierestä kun omat lapset käyttäytyvät huonosti.

Sitäkään on turha kuvitella, että mummu/vaari suoranaisesti nauttisi lasten huonotapaisuudesta. Isovanhemmat saattavat hemmotella ja olla huonoja komentamaan, heiltähän varsinainen kasvatusvastuu on jo ohitse ja he haluavaisivat ehkä enimmälti vain viettää mukavasti aikaa lastenlasten kanssa. Kannatta siis tehdä lapsille selväksi, että vaikka mummulassa olisi rennompaa, tietyt käytöstavat pätevät sielläkin ilman että isovanhemman tarvitsee niistä erikseen komentaa.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
ddff
[QUOTE="hmh";29718320]Luin eka sivun ja kommentoin aloitukseen ja eka sivun tietoihin:

Eli hiukan pelisilmää, echo.[/QUOTE]

Juuri näin. Tässä on viisauden sanoja.

Tietenkin oma vanhempi on aina päävastuussa lapsistaan silloin kuin on paikalla.

Yhteistyössä