Peruskoulutuksen tarjoaminen lapselle taitaa tätä nykyä maksaa noin 60 000 euroa. Tämä kustannetaan yhteisistä verovaroista. Jos näin ei olisi, lapsen huoltajat joutuisivat maksamaan koko summan itse. Yksilapsisen perheen huoltajat hyötyvät tästä mahtavasta edusta siis tuon verran, kaksilapsisen 120 000 euroa ja kymmenlapsisen peräti 600 000 euroa. Paljonko lapseton hyötyy? Ei euroakaan.
Kun etsitään hyvinvointipalvelun eduista nauttivaa ihmistä, täytyy kysyä: kuka maksaisi laskun, jos yhteiskunta ei sitä tekisi? Lasten käyttämien palveluiden kohdalla vastus on: vanhemmat maksaisivat.
Meidän lapsettomien työssäkäyvien kannalta olisi varmaankin taloudellisesti parasta siirtyä minimivaltioon, jossa jokainen kustantaisi itse omat eläkkeensä, lapsensa, harrastuksensa ja lemmikkieläimensä. Itse en kuitenkaan tuollaista yhteiskuntaa toivo, koska haluan myös heikompia autettavan. Siksi minusta on vähintäänkin huvittavaa kuulla minua syytettävän itsekkääksi, koska kehtaan huomauttaa, miten paljon etua hyvinvointivaltiosta on nimenomaan lapsiperheille.