Miten voi olla noin kauhean kamalaa jos lapsilisästä lähtee se muutama euro?

  • Viestiketjun aloittaja nauran
  • Ensimmäinen viesti
Kyllä se vähävaraiselle voi olla isokin lovi!

Rikkailta vois ottaa lapsilisät kokonaan pois.

Me ei olla miljonäärejä mutta voisin ihan hyvin luopua lapsilisästä. Ei ole ollut mitään akuuttia tarvetta lapsilisälle koskaan.

Täältä voi valita jos on hiukan ylimääräistä:):
Auta lapsia
Määrittele "rikas". Ja miksi heiltä pitäisi ottaa etuus pois, kun he jo muutenkin maksavat "köyhien" perheiden elatuksesta? Hyvin toimeentulevat ovat itse omalla toiminnallaan mahdollistaneet elintasonsa, miksi heidän pitäisi jakaa rahaa kotona loisiville sossupummeille (anteeksi kärjistys), jotka laskee kannattaako mennä töihin ettei joku asumistuki tai elarit pienene?
 
-
Kyllä se vähävaraiselle voi olla isokin lovi!

Rikkailta vois ottaa lapsilisät kokonaan pois.

Me ei olla miljonäärejä mutta voisin ihan hyvin luopua lapsilisästä. Ei ole ollut mitään akuuttia tarvetta lapsilisälle koskaan.

Täältä voi valita jos on hiukan ylimääräistä:):
Auta lapsia
Lopettakaa nyt se "rikkaiden" vainoaminen. Niitä rokotetaan jo muutenkin ihan älyttömästi. Kai heilläkin pitää olla edes jotain oikeuksia, eikä pelkästään velvollisuuksia elättää vähävaraisia.
 
mitä mitä mitä
Me olemme viisi henkinen perhe. vanhemmat+ 2 teiniä + 1 taapero
Mies käy töissä 100km päässä omalla autolla ja on ainut palkansaaja meidän taloudessa.
Minä olen kotihoidontuella vielä n 1v ja sen jäkeen todennäköisesti työtön jos ei töitä löydy.
Miedän tulo bruttonat on siis n 2800e+ kht390+ ls 104e lei yhteensä n. 3295

Tällä rahalla me eletää oikein kivasti omakotitalossa ja kaikilla on joka päivä hyvä ruokaa syötävänä. Joka vuosi tehdään myös 2 viikon etelänmatka ja pari kertaa käydään risteilyllä.

Mitään avustuksia emme saa asumiseen tai saatiko sossutukia. Emme ole edes hakeneet ksokapärjäämme näin oikein hyvin.

Miten siis voi olla mahdollsita,että muut ei pärjää. Olisiko vikaa organisoinnissa
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja mitä mitä mitä;29712789:
Me olemme viisi henkinen perhe. vanhemmat+ 2 teiniä + 1 taapero
Mies käy töissä 100km päässä omalla autolla ja on ainut palkansaaja meidän taloudessa.
Minä olen kotihoidontuella vielä n 1v ja sen jäkeen todennäköisesti työtön jos ei töitä löydy.
Miedän tulo bruttonat on siis n 2800e+ kht390+ ls 104e lei yhteensä n. 3295

Tällä rahalla me eletää oikein kivasti omakotitalossa ja kaikilla on joka päivä hyvä ruokaa syötävänä. Joka vuosi tehdään myös 2 viikon etelänmatka ja pari kertaa käydään risteilyllä.

Mitään avustuksia emme saa asumiseen tai saatiko sossutukia. Emme ole edes hakeneet ksokapärjäämme näin oikein hyvin.

Miten siis voi olla mahdollsita,että muut ei pärjää. Olisiko vikaa organisoinnissa
Jaa, meillä 2 lasta ja 2 aikuista. Nettotulot jotain 4000- 4500 euroa/kk. Kaksi autoa, jotka kummankin töissäkäymisen edellytys. Asuntolaina. Opintolaina. Eikä todellakaan matkustella.
 
kusetusta
Kehitysapua leikataan 50 miljoonalla per vuosi ja sitten sitä lisätäänkin hetken päästä 100 miljoonalla eurolla per vuosi.

Muutenkin tuo "kuvitteellinen", 50 miljoonan euron lovi on kohtuuttoman pieni osa siitä 1200 miljoonasta eurosta mitä sinne työnnetään.
 
"sini"
talous ei kaadu, mutta tämä jatkuva kiristys alkaa ottaa päähän tällaista keskituloista perheenäitiä. Meillä kaksi työssäkäyvää vanhempaa. Tienataan just sen verran, että menee esim täysi päivähoitomaksu 504 euroa kuussa. Nyt otetaan lapsilisistä, kiristetään verotusta, ruoka maksaa jo valmiiksi ihan kamalasti. Kohta ei kannata käydä töissä, kun mitää ekstraa ei jää kuussa käteen. Ulkomaanmatkoista voi vaan haaveilla ja siitä remontista. Kädestä suuhun pitää elää, vaikka tulot muka ok ja kaksi käy töissä. Perseestä tämmöinen!
Meillä ihan sama tilanne. Välillä kyllä katkeroituu, kun seuraa "sosiaalipummien" elämää vierestä. Perse homeessa maataan kotona ja sossu maksaa vuokrat, tupakat ja kaljat. Risteilyllä käydään vähänväliä yms. Ja tuttavaperhe joka elää pääasiassa tuilla käy etelässäkin kerran vuodessa. Ei sillä, oma valintahan se heillä on. Itse en vaan pysty elämään loisena, vaan pakko tehdä töitä itsekunnioituksen säästämiseksi.

Ja nyt en tarkoita heitä, jotka ovat tahtomattaan tai (oikeasta) sairaudesta johtuen jääneet pois työelämästä
 
Vierasmiess
Lopettakaa nyt se "rikkaiden" vainoaminen. Niitä rokotetaan jo muutenkin ihan älyttömästi. Kai heilläkin pitää olla edes jotain oikeuksia, eikä pelkästään velvollisuuksia elättää vähävaraisia.
Aivan. Jos jannu X saa nuorempana ajatuksen, että hei mä haluun nyt yhteen ammattiin josta saa 7-10 k€/kk palkka! Ja sitten totetuttaa haaveensa, opiskelee ja yrittää. Onnistuu.
Siitä hyvästä hän saa tehtäväkseen maksaa 4000€/kk veroja ja vielä päälle rangaistuksen, että lapsilisiä ei saisi vaan saisi velvollisuuden välillisesti maksaa niitä muille? Oikein?
 
pieni perhe
Tuskin ongelma on vain suurperheissä, mutta kun jo yhden/kahden lapsen elatus on täällä hankalaa. Ei kyse nytkään ole vain 10€:sta (joka on muuten meidän yhden päivän ruokabudjetti), vaan lisäksi nousee taas esim. autoilun kustannukset. Jotka on jo nyt PILVISSÄ! Ja kun se auto on joillekkin pakollinen, että ylipäätään pääsee sinne alipalkattuun osa-aikatyöhön! Ja ei, ei asuta edes korvessa, vaan suuressa kaupungissa etelässä. Siinä mielessä lapsilisän leikkaus on iso juttu ja kamalaa, ja se on suora leikkaus LAPSILTA, taas kerran.
 
mitä mitä mitä
Jaa, meillä 2 lasta ja 2 aikuista. Nettotulot jotain 4000- 4500 euroa/kk. Kaksi autoa, jotka kummankin töissäkäymisen edellytys. Asuntolaina. Opintolaina. Eikä todellakaan matkustella.
Tuhlaatte ylimääräiseen roinaan tai syötte enemmän kuin on tarpeen. Jokainen tekee niin kuin itse haluaa,mutta varmasti tulee pienmmällkin hyvin toimeen.

Itse en katso,että minulta on mistään mitään pois vaikka tulotasomme on vähäinen. Kaikki perustarvike on.
 
justust
Meillä neljä lasta ja n.35€ lähtee lapsilisistä. Pystymme kyllä nykyiseen elintasoon leikkauksen myötä, mutta onhan tuo iso raha kuitenkin. Ja kyse on periaatteesta. Nykyäänkin jo leipäjonot vaan kasvaa ja lapsiperheiden osa leipäjonoissa. Elämä on nykyään kallista.
 
Leikkaukset kirpaisevat työttömiä lapsiperheitä, koulutettu keskiluokka maksaa laskun | Pohjanmaa | Uutiset | Pohjalainen

Työtöntä lapsiperhettä kuritetaan kolmea kautta: lapsilisiä leikataan, työttömyysturvaa leikataan, asumistuki ei nouse kustannusten tahdissa. Näin ei rakenneta kestävää kasvua ja hyvinvointia. SOSTE odottaa, että hallitus uskaltaa edelleen panostaa eniten tukea tarvitseviin, toteaa SOSTE:n pääsihteeri Vertti Kiukas.

Akavan mukaan ansiotuloveron kiristäminen, solidaarisuusveron laajentaminen, ylimpien työttömyyskorvausten alentaminen, työmatkavähennysoikeuden kiristäminen, asuntolainojen korkovähennyksen heikennys ja lapsilisien leikkaus käyvät kaikki koulutettujen keskiluokkaisten kukkarolle.
 
  • Tykkää
Reactions: TUTUS ja Lispetti
-
Aivan. Jos jannu X saa nuorempana ajatuksen, että hei mä haluun nyt yhteen ammattiin josta saa 7-10 k€/kk palkka! Ja sitten totetuttaa haaveensa, opiskelee ja yrittää. Onnistuu.
Siitä hyvästä hän saa tehtäväkseen maksaa 4000€/kk veroja ja vielä päälle rangaistuksen, että lapsilisiä ei saisi vaan saisi velvollisuuden välillisesti maksaa niitä muille? Oikein?
? Ei?
Yhtälailla ne hyvätuloiset perheelliset (joilla on lapsia, ja jotka tuottavat sinun tulevaisuuden perseenpesijöitä) maksavat järjettömiä veroja ja sen lisäksi kasvattavat ja elättävät lapsensa.
Ei se niin mene, että ne, joilla on lapsia on vääjäämättä pienituloisia ja avustus- asiakkaita.
Mun mielestä on edelleen ihan reilua, että kaikki panostaa yhtäpaljon lapsiin ja heidän hyvinvointiinsa, oli niitä sitten hankkinut itselleen tai ei.
 
"plääh"
Meillä neljä lasta ja n.35€ lähtee lapsilisistä. Pystymme kyllä nykyiseen elintasoon leikkauksen myötä, mutta onhan tuo iso raha kuitenkin. Ja kyse on periaatteesta. Nykyäänkin jo leipäjonot vaan kasvaa ja lapsiperheiden osa leipäjonoissa. Elämä on nykyään kallista.
Alko ihan kurkkua kuristaa ku noin paljon menetätte :D Kolkytäviiseukkii, eiiiiiihhhh, apuaaaaa, Nyt jää pikku Panulta iltapalarahka saamatta.
 
niinoniino
Alkuperäinen kirjoittaja mitä mitä mitä;29712789:
Me olemme viisi henkinen perhe. vanhemmat+ 2 teiniä + 1 taapero
Mies käy töissä 100km päässä omalla autolla ja on ainut palkansaaja meidän taloudessa.
Minä olen kotihoidontuella vielä n 1v ja sen jäkeen todennäköisesti työtön jos ei töitä löydy.
Miedän tulo bruttonat on siis n 2800e+ kht390+ ls 104e lei yhteensä n. 3295

Tällä rahalla me eletää oikein kivasti omakotitalossa ja kaikilla on joka päivä hyvä ruokaa syötävänä. Joka vuosi tehdään myös 2 viikon etelänmatka ja pari kertaa käydään risteilyllä.

Mitään avustuksia emme saa asumiseen tai saatiko sossutukia. Emme ole edes hakeneet ksokapärjäämme näin oikein hyvin.

Miten siis voi olla mahdollsita,että muut ei pärjää. Olisiko vikaa organisoinnissa
No mutta tehän tienaatte ihan ok pienituloisiin verrattuna. Teinitkin saa yhdet ilmaiset sapuskat koulussa arkisin.

Meillä mies tienaa alle 1200€/kk käteen, minun kht käteen 270€ + lapsilisä 100€. Hoitolisää saadaan hippasen alle 100€ pienistä tuloista johtuen. Asumislisää eikä sossutukia olla koskaan saatu, ei näin huimilla tuloilla sellasia saa. ;)

Ei todellakaan asuta omakotitalossa tai matkustella, kun ei meinaa aina rahat riittää ruokaankaan. Auto on meidän isoin murheenkryyni, mutta kun se on tällä hetkellä pakollinen että mies pääsee töihin.
 
Rollolainen
no vaikka meillä ei ole enää kuin kaksi lasta joisa maksetaan lapsilisää niin kyllä se vaikuttaa ja paljon!
Jos jokaisesta lapsesta viedään esim 6e, niin se on 12e/kk, jolla saamme sen 12 purkkia maitoa . vuodessa tämä on jo iso raha pienituloiselle.
Minusta olisi ollut kohtuullista niin että lapsilisä olisi laitettu verolle ja verotus olisi noussut tulojen mukaan. jolloin ne isotuloisilta, jotka eivät oikeasti lapsilisää tarvitse, koska tämä raha on tarkoitettu tasaamaan lapsista aiheutuvia kuluja, menisi enemmän. Ja siis saiis normaaliti rahan joka kuuukausi käteen , mutta veroilmoituksessa sitten ilmoitettaisiin normaalisti lasten lukumäärä ja se näkyisi verotuksessa
 
niinoniinoniiino
[QUOTE="plääh";29712852]Alko ihan kurkkua kuristaa ku noin paljon menetätte :D Kolkytäviiseukkii, eiiiiiihhhh, apuaaaaa, Nyt jää pikku Panulta iltapalarahka saamatta.[/QUOTE]

35 € on meidän 3 päivän ruokabudjetti, johon sisältyy vielä kaikki pesuaineet/vaipat jne. Että kuule ei meillä oo pikku Panu saanut iltapalarahkaa tähänkään mennessä, ellei sit mee joskus mummille joka moisella herkulla voi hemmotella. :D

Ihmiset nyt vaan elää nähtävästi eri todellisuuksissa, eihän nämä 7000€/kk + kaikki edut tienaavat päättäjät ymmärrä kuinka iso raha 35€ on sille köyhimmälle. 35€:lla maksaa meillä esim. yhden kuukauden sähköt. Mutta toivottavasti sulle nyt tulee edes hyvä mieli tuosta vinoilusta <3
 
Blue
Palstaa parhaimmillaan: MINULTA leikattiin, MINULLA onneksi kaikki säilyi ennallaan, MINÄ en maksa muiden kuluja, MINULLA on kaikki hyvin, MINUN lapsesi pyyhkii sinun pyllsi tulevaisuudessa.....

Ettekö te ymmärrä että samassa veneessä tässä ollaan? Ei tule velkaantuminen taittumaan v. 2017 mennessä, ei tule ostovoima lisääntymään, ei tule korotuksia palkkohin eikä tukiin, ei täältä suosta nousta tätä menoa.

Ei nousta ennen kuin lopetetaan puhumasta MINÄ-tyyliin ja aletaan puhumaan MEISTÄ. Sama koskee tietysti myös niitä päättäjiä... Eivät hekään voi ajatella että "pääasia että MINUN palkkani pysyy ennallaan".
 
34t3t
Palstaa parhaimmillaan: MINULTA leikattiin, MINULLA onneksi kaikki säilyi ennallaan, MINÄ en maksa muiden kuluja, MINULLA on kaikki hyvin, MINUN lapsesi pyyhkii sinun pyllsi tulevaisuudessa.....

Ettekö te ymmärrä että samassa veneessä tässä ollaan? Ei tule velkaantuminen taittumaan v. 2017 mennessä, ei tule ostovoima lisääntymään, ei tule korotuksia palkkohin eikä tukiin, ei täältä suosta nousta tätä menoa.

Ei nousta ennen kuin lopetetaan puhumasta MINÄ-tyyliin ja aletaan puhumaan MEISTÄ. Sama koskee tietysti myös niitä päättäjiä... Eivät hekään voi ajatella että "pääasia että MINUN palkkani pysyy ennallaan".
Minä, me, joke.... eiku ei mitää. Hävettää muutenkin.
 
Blue
Leikkaukset kirpaisevat työttömiä lapsiperheitä, koulutettu keskiluokka maksaa laskun | Pohjanmaa | Uutiset | Pohjalainen

Työtöntä lapsiperhettä kuritetaan kolmea kautta: lapsilisiä leikataan, työttömyysturvaa leikataan, asumistuki ei nouse kustannusten tahdissa. Näin ei rakenneta kestävää kasvua ja hyvinvointia. SOSTE odottaa, että hallitus uskaltaa edelleen panostaa eniten tukea tarvitseviin, toteaa SOSTE:n pääsihteeri Vertti Kiukas.

Akavan mukaan ansiotuloveron kiristäminen, solidaarisuusveron laajentaminen, ylimpien työttömyyskorvausten alentaminen, työmatkavähennysoikeuden kiristäminen, asuntolainojen korkovähennyksen heikennys ja lapsilisien leikkaus käyvät kaikki koulutettujen keskiluokkaisten kukkarolle.
Totta joka sana.
 
  • Tykkää
Reactions: TUTUS
"plääh"
35 € on meidän 3 päivän ruokabudjetti, johon sisältyy vielä kaikki pesuaineet/vaipat jne. Että kuule ei meillä oo pikku Panu saanut iltapalarahkaa tähänkään mennessä, ellei sit mee joskus mummille joka moisella herkulla voi hemmotella. :D

Ihmiset nyt vaan elää nähtävästi eri todellisuuksissa, eihän nämä 7000€/kk + kaikki edut tienaavat päättäjät ymmärrä kuinka iso raha 35€ on sille köyhimmälle. 35€:lla maksaa meillä esim. yhden kuukauden sähköt. Mutta toivottavasti sulle nyt tulee edes hyvä mieli tuosta vinoilusta <3
Mä olen pienituloinen, mutta tuo 35e kuukaudessa ei muuta mun taloutta suuntaa ei toiseen.
 
niinoniinoniii
[QUOTE="plääh";29712930]Mä olen pienituloinen, mutta tuo 35e kuukaudessa ei muuta mun taloutta suuntaa ei toiseen.[/QUOTE]

Niin? Jonkun toisen pienituloisen taloutta se voi horjuttaa huonompaan suuntaan. Mutta joo, blue sanoi ihan osuvasti että minäminäminäminäminäminäminäminä. Mitäpä tätä jatkamaan...
 
totuuslöytyykaurapuurosta
[QUOTE="plääh";29712930]Mä olen pienituloinen, mutta tuo 35e kuukaudessa ei muuta mun taloutta suuntaa ei toiseen.[/QUOTE]

35 eurolla voi ostaa osamaksulla moccamasterin ja kuvitella olevansa porvari ja äänestää tämän myötä kokoomusta.

Kokoomus menettää aika monen palstamamman äänet tämän leikkauksen myötä.
 
Blue
Seitsemän prosentin leikkaus jokaiseen työttömyyskovaukseen ja päivärahaan ja kaikkiin tukiin, 20% leikkaus kansanedustajien palkkoihin...

Kaikki saatana säästökuurille, ei vaan ne keskituloiset lapsiperheelliset!!
 
nbv
Ettekö te ymmärrä että samassa veneessä tässä ollaan?

Mun mielestäni ongelma on se, etteivät päättäjät tunnu tuota tajuavan. Jokaisen "ryhmän" tulisi osallistua talkoisiin maksukykynsä mukaan. Niin, että kaikkiin kalahtaisi suhteessa yhtä paljon. Ei niin, että kaikki leikkaukset ja kiristykset kohdistuvat pääsääntöisesti tiettyihin "ryhmiin".

Tosin kun kaikki vaikuttaa kaikkeen, niin eihän se noista asioista päättäminen yksinkertaista ole.
 

Yhteistyössä