Minkäs rotuisia koiria palstalaisilla on?

Bluen asenne jo ihan kasvatukseen on jotenkin outo... Niissä piireissähän sitä nimenomaan valvotaan tilannetta sairauksien ja kaiken muun kannalta. Sakemannit on ylijalostettu rotu, sitä en kiellä, mutta peke on alunalkaenkin ollut tuollainen kuin se nyt on ja kyllä sitä jotain muutosta tapahtuu vuosisatojen aikana.

Mutta alotetaan ihan tästä :

[video=youtube;ygIaMDhNVLY]https://www.youtube.com/watch?v=ygIaMDhNVLY[/video]

Kato toi yks oikein juokseekin tuolla :O
Ikävän näköistä katsottavaa tuo noiden liikehdintä :( Tuollaista pupujussimaista pompottelua takajalat samaa tahtia molemmin puolin?! Tuo on kaukana esim. minun ihannekoirasta.

Ja btw. on olemassa, esimerkiksi mäyräkoiria, joilla on vielä jalat jotenkutenmiten tallella.

keikeikei
https://www.youtube.com/watch?v=aKfDB9Mr3jA

Tuossa on lyhyt klippi juoksevista palatsikoirista. Eikä ne nyt hirmu onnettomilta vaikuta. Saa ihan sen kuvan että pystyisivät muuhunkin kuin tyynyltä ähisten mennä matolle pissalle?

Se julmetun iso näyttelyturkkikin voi aika pahasti haitata tuota liikkumista ja lisää sitä vaappumista, mutta harvemmin kotikoirilla sitä turkkia pidetään niin pitkänä.

Ei pahalla tavalla kiivasta mutta tunteitaherättävää kuitenkin. :) Niin kuin aina silloin kun puhutaan sellaisista asioista mitkä koskettaa.
Minä niin ymmärrän!
Oli se itsellekin karua huomata, että rotu, jota on pitänyt ihan huippuna, osoittautuukin olevan ihan muuta. Siis terveytensä puolesta karvas pettymys, mutta onneksi luonne on sitä mitä odottikin, tai ehkä vielä jopa parempi. Toisaalta se antaa anteeksi paljon. : /

Blue
Minä niin ymmärrän!
Oli se itsellekin karua huomata, että rotu, jota on pitänyt ihan huippuna, osoittautuukin olevan ihan muuta. Siis terveytensä puolesta karvas pettymys, mutta onneksi luonne on sitä mitä odottikin, tai ehkä vielä jopa parempi. Toisaalta se antaa anteeksi paljon. : /
Omissa koirissahan sitä tilannettahan katsotaan yksilötasolla. Ja silloin kun on ottanut koiran mielestään siltä parhaimmalta ja vastuuntuntoisimmalta mahdolliselta kasvattajalta niin se on se mitä yksittäinen koiranottaja voi tehdä.

Tärkeintä on vain lisätä tietoisuutta kaikille paasaamalla sitä että kasvattajat eivät todellakaan läheskään aina aja sitä rodun parasta!! Heihin ei voi sokeana luottaa vaan tervettä kritiikkiä ja vaatimuksia pitää olla heitä kohtaan, varsinkin silloin kun otetaan ns. sairaaksi tiedettyä rotua. Ja kaikki nuo kasvattajien juurruttamat uskomukset että "näyttelyissä on aina ne terveimmät yksilöt" yms. on saatava kitkettyä pois myös koirienottajista koska asia ei ole niin. Siellä merkaa vain se että se koira mahdollisimman paljon yli vetämällä korostaa niitä rodun ominaisuuksia (ja tämä ei siis ole hyvä asia).

Olen pahoillani jos loukkasin ap:ta tällä asialla mutta mä toivon että tämän myötä sä olisit nyt hieman valveutuneempi koiranottaja. Valveutunut siinäkin kohtaa kun tuot kotiin sen pienen suloisen pekingeesipennun. :heart: Toivon onnea teidän elämäänne pennun kanssa. Toivon myös että tavoitin pari muutakin tämän asian tienoilta, se on se mun tavoite.

Koirat ovat ihmisen vastuulla ja se on yksinkertaisesti väärin tehdä niistä niin erikoisia että niiden terveys romuttuu.

Kyllä niitä hyviäkin kasvattajia on, näissä "tunteiden-kuohauttaja-roduissakin" :) He ovat vain harvassa, ikävä kyllä.

Itse olen saanut paljon sontaa niskaani mm. tällä palstalla koirieni takia, pahin lyttääjä on Tepadj. Mut ei se mitään, jos hänen ja muiden on pakko vääntää ja kääntää täällä koirarotujen valinnasta ja kuin sairaita ne nyt on, antaa vääntää.
Kasvotusten ei olisi pokkaa kuitenkaan :)

• Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
Blue
Kyllä niitä hyviäkin kasvattajia on, näissä "tunteiden-kuohauttaja-roduissakin" :) He ovat vain harvassa, ikävä kyllä.

Itse olen saanut paljon sontaa niskaani mm. tällä palstalla koirieni takia, pahin lyttääjä on Tepadj. Mut ei se mitään, jos hänen ja muiden on pakko vääntää ja kääntää täällä koirarotujen valinnasta ja kuin sairaita ne nyt on, antaa vääntää.
Kuten jo sanottu niin en mä kenenkään jo olemassa olevia koiria ala lyttäämään, en keskustelupalstalla enkä kasvotusten, siihen en näe mitään tarvetta. Koira on kuitenkin aina koira ja syytön se on kaikkeen tähän. Ja se koira on aina rakas omistajalleen. Mutta ihan varmasti myös kasvotusten tuon koirankasvatuksen epäkohdat esiin jos siitä puhetta tulee.

"vieras."

Loistava logiikka. Kukaan ei ole vielä kehdannut arvostella koiraasi kasvotusten = sairaan rodun jatkaminen on ok.

historian oppitunti
Aikojen alussa Jumala loi harmaan suden ja Nooa pelasti suden vedenpaisumuksesta.

4000 vuotta myöhemmin pervo ihminen näki suden ja päätti jalostaa sairastelevan lattiaharjan lastensa leluksi.

just eilen kaveri kertoi mulle tarinan missä apina ja leijona rakastui ja siitä sitten syntyikin kiinanpalatsikoira :heart: :D

Olikos sulla pinki niitä boxereita? Poxerit on aivan ihanan persoonallisia <3 Täällä meillä on yks huoltsikan pitäjä jolla on aina koirakin mukana huoltoasemalla, se boxeri ei oikein tykkää olla yksin ja se on hauska sitten kun se siellä tiskin takana touhuaa ja asettelee omaa petiään oikeaan asentoon :D Koira tietenkin joutuu siellä olemaan kiinni, mut on kyllä persoonallisen olonen tapaus :D

Yhteistyössä