Toimeentulotuesta! Onkos tämä oikein? Eri tarina.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei ole reilua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei ole reilua

Vieras
Tuon toisen toimeentulojutun lukeneena ajattelin kertoa oman lähipiirini tarinan.

Tyttö 19v. opiskelee ja suorittaa kaksoistutkintoa, käy osa-aikatyössä. Tyttö tapaa pojan, pitkäaikaistyöttömän, ja he muuttavat yhteen asumaan, tytön vuokraamaan asuntoon. Poika on tätä ennen asunut toisen työttömän pojan kanssa yhdessä ja molemmat pojat ovat saaneet sossusta sekä toimeentulotuen että vuokrarahat.
Nyt tytön ja pojan muuttaessa yhteen, heidät katsotaan avopariksi ja elatusvelvollisiksi toisiaan kohtaan. Tyttö, nuori opiskelija, joutuu siis pienistä osa-aikatyön tuloistaan kustantamaan sekä oman että pojan elämän vuokra-, vaate-, ruokakuluineen. Sossu kehoittaa tytön ottamaan opintolainaa selvitäkseen tästä elatusvelvollisuudesta.
Minusta tämä on väärin, eikö tuon työttömän pojan pitäisi saada tuo perustoimeentulotuki yhä edelleen sossusta, miksi tyttö joutuu elättämään hänet? Eikö jokainen olisi tällaisessa tapauksessa ns. oman onnensa seppä, miksi toinen joutuu elättäjän rooliin?
Jos pariskunta olisi tyttö/tyttö tai poika/poika tällaista tilannetta ei syntyisi, silloin tukea tarvitseva saisi sossusta tukensa, eikä toinen osapuoli olisi elatusvelvollinen. Nurinkurista ja epäreilua.

Tuo koskee kaikkia, myös yksinhuoltajavanhempia ja vanhempia ihmisiä.
On ihan oikein, että puolisoilla on elatusvelvollisuus toisiinsa nähden, ei verorahoista riittäisi kaikille toimeentulotukea jos tuo kohta muutettaisiin. Muutenhan kaikki vanhempainvapaalla ja kotihoidontuella olevat vanhmmatkin olisivat oikeutettuja toimeentulotukeen vaikka puoliso olisi toimitusjohtaja.
Mieheni on elättänyt minua jja minä olen elättänyt miestäni. Näin on hyvä

Kyse todellakin vähävaraisesta opiskelijasta, ei hyvin toimeentulevasta. Tuo, että sossu käskee tytön ottamaan opintolainaa selvitäkseen elatustilanteesta, on minun mielestäni todella väärin. Yksin asuessaan hänen ei tarvitsisi opintolainaa nostaa.

[QUOTE="aapee";29700010]Kyse todellakin vähävaraisesta opiskelijasta, ei hyvin toimeentulevasta. Tuo, että sossu käskee tytön ottamaan opintolainaa selvitäkseen elatustilanteesta, on minun mielestäni todella väärin. Yksin asuessaan hänen ei tarvitsisi opintolainaa nostaa.[/QUOTE]

Mutta mutta. Eikös nykyään nimenomaan pidä nostaa sitä opintolainaa, yksinkin asuessa. Ja sen jälkeen vasta sitten autellaan?

Kyllä, elämä on valintoja. Jos opiskelee ja asuu itsenäisesti, niin täytyyhän se elämä jotenkin kustantaa. Opintotuki on pieni, siksi onkinmahdollisuus opintolainaan, joka mun käsittääkseni on aika pienikorkoinen ja takaisinmaksukin on joustavaa.

[QUOTE="aapee";29700010]Kyse todellakin vähävaraisesta opiskelijasta, ei hyvin toimeentulevasta. Tuo, että sossu käskee tytön ottamaan opintolainaa selvitäkseen elatustilanteesta, on minun mielestäni todella väärin. Yksin asuessaan hänen ei tarvitsisi opintolainaa nostaa.[/QUOTE]
Kyllä tarvitsisi, tai se luettaisiin hänelle tuloksi toimeentulotukea hakiess yksinkin (vaikkei siis nostaisikaan). Vaihtoehto on olla muuttamatta yhteen.
meneesiis ihan sääntöjen mukaan, eikä yksittäisten ihmisten kohdalla tehdä mitään säälipoikkeuksia, se vaan ei käy.

No kyllä sen lain pitää olla kaikille sama. Miksi ihmeessä ovat muuttameet yhteen jos ei ole varaa asua yhdessä?

On ollu vastaavanlainen tilanne. Sanottiin että menkää töihin. Erottiin ja minä menin töihin. Toisesta en tiedä. Hyvä että meni näin :D Ei tarvinnu ketään alkaa elättämään.

Jos poika on pitkäaikaistyötön, mihin hänen kelalta saama työttömyystuki vähintään noin 600 euroa menee jos sossusta maksetaan vielä vuokra sekä toimeentulotuki? Työttömyystukeenhan ei puolison tulot vaikuta mitenkään.

[QUOTE="Veera";29700048]Ja eikös pariskunta kummiski saa asumistukea/lisää ja poika työmarkkinatukea?[/QUOTE]

Poika ei saa mistään mitään, tyttö saa vasta 20v. täytettyään Kelalta opiskelijan asumistukea (??), kun vanhempien elatusvelvollisuus päättyy.

Jos poika on pitkäaikaistyötön, mihin hänen kelalta saama työttömyystuki vähintään noin 600 euroa menee jos sossusta maksetaan vielä vuokra sekä toimeentulotuki? Työttömyystukeenhan ei puolison tulot vaikuta mitenkään.

Niin, poika ei saa mistään rahaa, sai vuokra/ toimeentulotuen aiemmin asuessaan pojan kanssa. Nyt ei saa rahaa mistään, tyttö elättää hänet kokonaan.

Pojalla ilmeisesti jonkunlainen pidempi "karenssi"aika työkkärissä? Mutta ei se kyllä noin ole, että tytön pitäisi yhteenmuuton takia ottaa opintolainaa...Kuka hänelle niin on sanonut? Tokihan poika voi hakea toimeentulotukea yksin, tietysti tytön tulotiedot pitää liittää mukaan. Mutta asumistukeahan pariskunta kuitenkin saa?

[QUOTE="aapee";29700329]Niin, poika ei saa mistään rahaa, sai vuokra/ toimeentulotuen aiemmin asuessaan pojan kanssa. Nyt ei saa rahaa mistään, tyttö elättää hänet kokonaan.[/QUOTE]

No sitten ei voi kuin sanoe että valintoja valintoja. Kun tyttö on löytänyt pojan kämppäkaverikseen joka on sössinyt asiansa noin pahasti ettei edes työkkäristä saa perusrahaa niin kannattaisiko pohtia uudestaan niitä valintoja? Kai yhteen muuttaessa on edes käynyt mielessä saako kaikki asuntoon muuttavat oman osansa vuokrasta maksettua?

Kyllä ihmisen täytyy itsekin yrittää ei sossu voi kaikkea paikata.

Opintotuen asumislisää voi saada jo 18-vuotiaana! Joten kipinkapin hakemaan. Se 20v ikäraja vaikuttaa vain opintorahaan, ja sekin menee niin, että jos opiskelee toisella asteella ja on alle 20, niin vanhempien tulot vaikuttavat - JOLLOIN jos ne tulot leikkaa opintorahan pois, vanhemmat on elatusvelvollisia. Joten heidän täytyy maksa tytön eläminen.

Naimisiin menemällä pääsee eroon tuosta vanhempien tulojen vaikutuksesta vaikka heti.

Kyllä se opintolaina lasketaan tytön tuloksi asui hän yksin tai kaksin. Yksin toki on helpompi pihistää omistaan niin että saattaa pärjätä ilman lainaa. Kyllä tuo ihan lailliselta jutulta kuulostaa. Jos noin nuorena haluaa perheen perustaa niin pitää olla siihen kypsä myös yhteisen vastuunkannon osalta, ei laki tunne mitään helpotettua avo- tai avioliittoa elatusvelvollisuudessa.

Miksi poika ei ole ottanut vastaan työkkärin tarjoamaa duunia?! Kannattaisi ehkä jo nyt hankkiutua eroon moisesta loisesta, ellei halua loppuelämäänsä kituuttaa pummin kanssa.

jos vanhemmat katsovat tuollaista touhua ja ovat vaan hiljaa tai laittavat systeemin viaksi niin hyi wt. Isojakin lapsia tulee opettaa asioidensa hoitamiseen. Velkaantua nyt jonkun pummin takia, jolle sossu kustantaisi asumisen ja elelyn. Maatkoon vaikka sitten muuten kenen asunnossa tahansa.

Mä en kans ymmärrä tota yhteiskunnan syyttämistä... Jos pentua ei kiinnosta työnteko tai muut työllistymiseen tähtäävät harjoittelut, kurssit, opiskelu tms. niin miksi KENENKÄÄN pitäisi häntä elättää?! Onnea vaan valitsemallanne tiellä...

Ihan oikein se menee, avopuolisot ovat yhteistalous ja kaikki talouden tulot lasketaan yhteen. Poika on ilmeisesti hommannut itselleen karenssin jos ei saa edes työmarkkinatukea. Hän kuitenkin voi hakeutua koulutukseen / kurssille / työharjoitteluun jonka ajalta saa sitten työmarkkinatuen vaikka olisi karenssi päällä. Tilanne on siis ihan itse aiheutettu, sekä tytölle (jonka olisi pitänyt ottaa asioista selvää ennen avoliiton solmimista) sekä pojalle (joka ei ole hakeutunut mihinkään vaan makaa vain kotona). Säännöt on samat kaikille.

Yhteistyössä