Toisen lapsen perätila todettiin synnärillä, kun menin lapsiveden menon takia osastolle viikoilla 40+0. Siihen asti kaikki olivat merkinneet neuvolakorttiin, että oikein päin on, mutta siinä sisään tullessa kätilö alatutkimusta tehdessään totesi, että tämä on muuten perätilassa.
Siinä sitten sunnuntai aamuyöllä ultrasivat ja ottivat kuvat. Kysyivät myös mielipidettä haluanko koittaa synnyttää alakautta vai haluanko sektion. Ensimmäisen alatiesynnytys oli mennyt todella hyvin, joten ehdottomasti halusin koittaa sitä, jos vaan mitat antoivat myöden. Aamulla tuli tieto, että lantiomitta riittää ja saa synnyttää alakautta. Pari tuntia myöhemmin syntyi tuo ihana pikku poika.
Itse synnytys ei juurikaan eronnut tuosta esikoisen synnytyksestä. Lääkäreitä ja kätilöitä oli monta paikalla varmistamassa. Erona normi synnytykseen tosiaan se, että kätilö/lääkäri ei voi avustaa vauvan syntymistä vaan vauva pitää itse ponnistaa siihen asti, että hartiat on ulkona. Minulle sanottiin, että vaikein vaihe on lopussa, kun pää syntyy, mutta näin ei kyllä ollut vaan pää tuli samalla supistuksella kuin muukin vauva.
Painoa vauvalla oli pikkuisen päältä 3,5 kiloa ja tosiaan ihan oppikirjan mukaan meni koko homma. Tavallaan ensi järkytyksen jälkeen oli parempikin, että tuo selvisi vasta kun synnytys oli jo käynnissä niin ei tarvinnut päivä tai viikko tolkulla stressata.