Joo, ei varmasti ole helppoa. Sullakin varmaan ois helpompaa, jos työpaikalla vois ottaa erityistarpeet huomioon, esim.mulla etätyö kotoa ilman kontakteja kollegoihin meni tosi hyvin.Eikä ole. Mulla on asperger, pakko-oireita, masennusta, ahdistusta, hirveitä pelkotiloja, ihmisten pelkoa, paniikkikohtauksia ja olen usein aivan toimintakyvytön, mutta ei toivoakaan minkäänlaisesta eläkkeestä. Terapiassa olen käynyt vuosikausia ja töissä en ole ollut oikeastaan koskaan muutamaa kuukautta pidempää pätkää kerrallaan. Työssäkäynti on aiheuttanut todella pahaa oireilua ja ahdistaa vuosikausia jälkeenpäinkin, pelkään aivan kuollakseni muita ihmisiä, miehiä etenkin ja on todella hankalaa edes puhua kenellekään missään, päitä sitten selviytyä työtehtävistä. Uudet paikat ahdistavat aivan sietämättömästi ja usea tuore työsuhde on kaatunut siihen, että olen oksentanut ja ollut niin maha sekaisin töissä, että siitä ei ole tullut yhtikäs mitään.
Ja kouluttautua pitäisi vain jollekin uudelle alalle, josko sitten löytyisi jotain parempaa. Kyllähän se olisi kiva päästä tästä ainaisesta häpeästä ja olla kelvollinen kansalainen, mutta jatkuva lamaava pelko on niin stressaavaa ja kuluttavaa, että kroppa ei kestä ja ei rytmihäiriöt ja unettomuuskaan ole niin kiva hinta siitä, että olisi kelvollinen jollain tapaa. Olisi suuri helpotus jos ei tarvitsisi ihan kokoaikaa stressata töissäkäynnistä, vaan voisi hengähtää ja olla, miettiä hetken rauhassa, mutta työkkärissä saa ravata kokoajan selittelemässä ja itkemässä.
En ole tähän mennessä vielä keksinyt sellaista työtä missä olisi mahdollisuus tuollaiseen, omat kykyni huomioon ottaen. Mielelläni kyllä tekisin jotain kun tuntuu niin pahalta olla "riippakivenä" miehelleni joka saa käytännössä elättää meidät molemmat, vaikka ei kyllä ole valittanutkaan koskaan siitä. Mutta silti.Joo, ei varmasti ole helppoa. Sullakin varmaan ois helpompaa, jos työpaikalla vois ottaa erityistarpeet huomioon, esim.mulla etätyö kotoa ilman kontakteja kollegoihin meni tosi hyvin.
Kerro, mistä ne haetaan niin suoriudun viivana sinne!Tiedän muutaman tuollaisen tapauksen joka ei ole jaksanut olla työttömänä niin on hakenut masennuksen takia eläkepaperit.
Tällainen mielikuva mullakin on, kun olen seurannut läheisen pitkäaikaistyöttömyyttä. Yli 10 vuoden työttömyyden (sis. harjoittelupätkiä, lyhyitä työsuhteita jotenkin tuettuna, erilaisia kursseja, lääkäri- ja psykiatrilausuntoja...) jälkeen pääsi määräaikaiselle eläkkeelle. 2-suuntaisen mielialahäiriön lisäksi henkilöllä on fyysinen vamma, jonka takia ei voi tehdä useita töitä (jotka henkisen pärjäämisen puolesta olisivat paremmin soveltuvia), rytmihäiriöitä, paniikkihäiriö, unettomuutta, sos. tilanteiden fobia ym. "kivaa".Eikä ole.
En nyt ihan uso että on helppo päästä.
Näin on. Lääkkeitä täytyy kokeilla useita suurilla annoksilla. Itsellä meni kuntoutustuki läpi toisella hakukerralla yhdeksi vuodeksi sen sain. Sairaana olen ollut jo 4 vuotta, harmittaa että 2 ekaa olin lapsen kanssa kotona käyttäen vanhempien vapaata. Viime vuoden aikana tilanteeni meni huonoksi kun oli parin kk työ vei kaikki voimavarat.. Viime vuoden aikana olen poistunut kotoa lääkäriin. Maaliskuuhun asti jaksoin ottaa suihkun noin 3 viiko välein. Ihan petipotilas olin. Roskapostin jaksan nyt jotenkin viedä ulos 50 m päähän eli kehittynyt olen. Lääkärillä viime puolentoista vuoden aikana liioittelematta noin 40 kertaa kun tuli vaan lisää eri oireita, joita tutkittiin. Itkenyt vastaanotoilla kymmenet kerrat.. ja psykiatrilla nyt joka kk käyn vieläkin välollä poraan.. Masennusta ja vakavaa ahdistusta kaikki. Seuraavaksi käynti joulukuussa kun suht ok lääke löytynyt. Jotain tarttisin vielä lisäksi.. Seurataan. Harmittaa että tällainen elämä mutta ei voi muuta kuin toivoa ja uskoa parempaan. Kaikki mahdolliset keinot käytössä: terveellinen ruoka, unihygienia, asteittain liikunnan lisääminen: talvella 1 min kuntopyörällä oli liikaa. Lääkitys. Terapia. Lepo. Tää on vaikea masennus. Terapian kykenin aloittamaan viime kesällä. Lihonut 20kg. Mut uskon et elämä voittaa. Miehen ja kahden lapsen vuoksi. Jos huvikseen halua eläkkeelle masennuksen vuoksi niin ei se helppoa ole!!! Ja luulen että ne harvat jotka sanoo että pääsivät eläkkeelle masennuksen vuoksi, eivätkä ole sairaita, ovat juuri niitä sairaimpia. Masennus monesti kielletään. On helpompi sanoa että joo oon eläkkeellä että se on vain dg. Ja tehdä muita juttuja kuten terveet. Jos meillä tulee vieraita ja vaikka oon petipotilas vielä osittain niin silti pinnistän reippaana. Ja käynnin jälkeen voin loppupäivän maata lamaantuneena. Ehkä kun vähän tokenen pääsen käymään kaupungilla mutta sen jälkeen siitä masentunut "maksaa". Voi siis ulos näyttää terveeltä. Minäkin. No en ehkä nyt. Masentunut ei kykene työhön jos vakavasti masentunut. Eikä sitä eläkettä noin vain saa. Tai jos saa on todella vaikea masennus tai psykopaatti, jotka sitten taas usein korkeasti koulutettuja esim kirurgi.Varmaan joutuu terapioita ja psykiatreja käymään paljon "läpi".