Taas äiti/isä loisti poissaolollaan leikkipuistossa

Onko
Itse olen 12-vuotiaasta saakka hoitanut alakerrassa asuvia 1.v. Ja 3.v. Lapsia. Olin luotettava ja taitava. Toki jos katsoo 10-vuotiasta etälastamme niin en voisi kuvitellakaan häntä tekemään mitään sellaista. Lapset on erilaisia ja nykyään vielä kasvatetaan ihan päin helvettiä.

Ken guru
Itse en kenenkään lapsia hoida leikkipuistoissa. Oli se ajatuksena sitten miten hienoa tahansa että hoidetaan muidekin muksut. Mä en hoida. Ls ilmoituksen kyllä voisin tehdä jos näen 2-vuotiaan ilman hoitajaa leikkipuistossa, mikä ap: aloituksen kohdalla tapahtuikin.

• Tykkää
Reactions: Iikku75
vikkia
Minä olin kasiluokkalaisesta asti lapsenvahtina kummini lapsille, taisivat olla 3- ja 4-vuotiaita, kun aloitin vahtihommat. Ihan hyvin minä omasta mielestäni pärjäsin. Ei meinannut lapsille ikinä käydä mitään, osasin iltatoimet hoitaa ja nukkumaan laittaa. Että sinällään minusta on outoa, että ysiluokkalainen ei osaisi kuin puoli tuntia hoitaa lapsia :O

vieras*
LaMamanMorbid: tuo olisi voinut olla hyvä idea, että olisin soittanut sillä tytön kännykällä äidilleen. Mietin jo että saatanko ne muksut takaisin kotiovelle, mutta mulla ei olisi ollut siihen rohkeutta. Enkä ole mikään ls-ilmojen tekijä ollut koskaan vaikka tuossa olisi kriteerit täyttyneet.
Rohkeus riittää sen 8 v komenteluun ? Sinä paheksut toisen äidin vastuuttomuutta ja toimit itse sitten vastuullisestiko ?

Ken guru
Mäkin olen hoitanut 1v:tä kun olin 12vuotias. Hoidin siis 8h päivässä kuukauden ajan. Mutta mielestäni olin aivan liian nuori tuohon hommaan, ja vanhempani olivat vastuuttomia kun antoivat tehdä tuota. Huolimatta siitä, että kyse oli sukulaisperheestämme.

"Heli"
Kuulostaa ihan samalta touhulta, mitä täällä lestadiolaiset harrastavat.

2. luokkalaisen tyttömme luokkakaveri ei kerran päässyt meille kylään ja selityksenä oli, että hänen pitää olla lapsenvahtina jonkun isosisaruksensa kahdelle pienokaiselle. Niistä ainakin toinen vaipoissa.

Mielestäni aivan järkyttävää touhua.

noh tuota
Minkä ikäinen se toiseksi vanhin oli? 7? 6? Jos vanhin oli 8v. ja seuraava 7v. niin siinähän oli 2 vahtijaa ja jos se kolmas oli esim 5 niin siinä oli 3 "vahtijaa" sille 2v. Varmaan sioin vastuu vanhimmalla, mutta jos tuota ulkoilu tyyliä paljonkin siinä perheessä käytetään niin yllättävän hyvin ne lapset oikeasti pärjää.
Ja tuo "järjestely" hyvin usein on lessuperheissä.

Ja kautta aikain isot sisarukset ovat olleet pienten vahtijoina. Minustakin 2v. on liian nuori kotipihasta kauemmas lähtemään ilman aikuista, mutta jokainen tekee tyylillään. Monesti valitettavasti.

Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja ymmärsin kyllä;29673529:
Ymmärsin sen mutta jos ap kerran oli paikalla niin niistä toisen lapsista oli melko varmasti seuraa hänen lapsilleen ja samalla voi katsoa kyllä hieman muidenkin perään kuin vain omien lastensa. Mukana oli myös 8-vuotias josta myös varmasti apua siinä.
Koko tuossa kirjoituksessasi ei ole mitään järkeä. Eihän kyse ole vain tuosta yhdestä päivästä, vaan äidillä on tapana jättää pienet lapset keskenään ilman valvontaa. Ei se mitään paranna että ap yhden kerran tämän lapsikatraan perään katsoo, vaan asiaan pitää tulla muutos.

Ja monet ovat takertuneet siihen ettei ap olisi saanut olla niin "kamala" että sanoisi 8v:lle mitään tilanteesta. Mutta kuitenkin 8v on sitten niin vanha että muka pystyy vahtimaan pieniä lapsia yksin. Mutta siitä ei saa sanoa hänelle mitään kun ei kestä...ihme logiikkaa teillä.

Ken guru
Minkä ikäinen se toiseksi vanhin oli? 7? 6? Jos vanhin oli 8v. ja seuraava 7v. niin siinähän oli 2 vahtijaa ja jos se kolmas oli esim 5 niin siinä oli 3 "vahtijaa" sille 2v. Varmaan sioin vastuu vanhimmalla, mutta jos tuota ulkoilu tyyliä paljonkin siinä perheessä käytetään niin yllättävän hyvin ne lapset oikeasti pärjää.
Ja tuo "järjestely" hyvin usein on lessuperheissä.

Ja kautta aikain isot sisarukset ovat olleet pienten vahtijoina. Minustakin 2v. on liian nuori kotipihasta kauemmas lähtemään ilman aikuista, mutta jokainen tekee tyylillään. Monesti valitettavasti.
Wottöfak! Ihan oikeasti. 6v:n ei tarvitse osata huolehtia edes istestään vielä. Olet sekaisin.

Anitta
"apua!!", niinpä... meillä sukulaisteini on ysiluokkalainen ja kovasti on välillä halunnut hoitaa meidän muksuja. Olen antanut sitten meillä sisätiloissa vahtia (olen ollut sivummalla). Ehkä maksimissaan puoli tuntia on ollut skarppina ja jaksanut ennakoida tilanteita, mut sit on huomio herpaantunut.
Onhan ysiluokkalainen ihan eri asia kuin 8-vuotias! Joillakin jo oma lapsi silloin, kuten ex-luokkakaverillani, ja hoiti hänet kyllä. Jos itse haluaa hoitaa ja on vastuullinen,saa hoitaa vähän aikaa vaikkei vanhempia paikalla.

[QUOTE="hillla";29674344]Lapsia ei pistetä vahtimaan lapsia, eikä aikuisten asioita viestitä lasten kautta. Mielestäni ap teit itsekkin väärin, kun et puutu siihen että 2-vuotias lapsi on ilman aikuisen valvontaa leikkipuistossa. Mitäpä jos se vanhempi onkin vaikka alkoholisti, ja makaa kotona sammuneena. Ja isompi lapsi esittää valheita koska on niin tottunut toimimaan. Ja kukaan ei puutu, ainoastaan lisää sen vanhimman lapsen taakkaa ja pahaa mieltä entisestään.

Tosi kurja mieli tuli tuosta jutusta kaikenkaikkiaan.[/QUOTE]

Jep...seuraavan kerran jos mä näen tuon poppoon tai vastaavanlaisen katraan mä puutun siihen, eli joko suoraan yhteydenotto perheeseen tai sitten sossun päivystykseen/poliisille. Mutta helppoa se ei ole tämmöiselle joka ei ole tottunut puuttumaan voimakkaasti toisten perheiden asioihin.

noh tuota
Wottöfak! Ihan oikeasti. 6v:n ei tarvitse osata huolehtia edes istestään vielä. Olet sekaisin.
Etkö muuta tuosta lukenut? Sehän voi olla aloittamassa syksyllä koulun, jos esim. loppuvuodesta syntynyt, joten kyllä tarvii osata vähän itestäänkin huolehtia. Meillä ekaluokkalainen joutui yksin lähtemään kouluun ja oli vielä 6v (syntynyt marraskuussa) kun koulu alkoi.

8v. saattaa syksyllä mennä 3.luokalle, niinkuin meillä ja varmasti osais katsoa pienempien perään. Edelleenkään noiden 2 keskimmäisten iät eivät ole tiedossa.

Ken guru
Etkö muuta tuosta lukenut? Sehän voi olla aloittamassa syksyllä koulun, jos esim. loppuvuodesta syntynyt, joten kyllä tarvii osata vähän itestäänkin huolehtia. Meillä ekaluokkalainen joutui yksin lähtemään kouluun ja oli vielä 6v (syntynyt marraskuussa) kun koulu alkoi.

8v. saattaa syksyllä mennä 3.luokalle, niinkuin meillä ja varmasti osais katsoa pienempien perään. Edelleenkään noiden 2 keskimmäisten iät eivät ole tiedossa.
Ihan sama minkä ikäisiä. Vanhin on 8v, joten joka iikka on liian nuori kaitsemaan toisiaan. LS ilmon paikka.

Trauma
Minä jouduin muksuna usein vahtimaan taaperoikäistä veljeäni. Olin 7v kun oltiin puistossa, veli läträsi hiekkakasalla ja ite hypin narua muiden tyttöjen kans. Hetkessä oli pikkuveli juossu tielle yhtäkkiä ja auto töytäisi niin että veljeni halvaantui.Äiti teki itsemurhan aika pian tuon tapauksen jälkeen. Kiva elämä ollut mulla ikuisen syyllisyyden kanssa, vaikka kukaan suoraan mua syyttänytkään koskaan.

Paitsi selän takana.
Itse asiassa olen todella tyytyväinen että aloitin tämän ketjun täällä, koska kuten tässä ketjussa voidaan huomata, niin ikärajat (tietty lapsen luonne ja kehitys huomioiden) ovat lapsenvahtija-asiassa joillekin näköjään ihan tuntemattomia.

Tälle ketjulle on tarvetta siis. Jos tämä saa edes yhden mamman miettimään uudestaan ennenkuin pistää alaluokilla olevan lapsensa vahtimaan muksuja kaupungille, niin olen iloinen.

Minä jouduin muksuna usein vahtimaan taaperoikäistä veljeäni. Olin 7v kun oltiin puistossa, veli läträsi hiekkakasalla ja ite hypin narua muiden tyttöjen kans. Hetkessä oli pikkuveli juossu tielle yhtäkkiä ja auto töytäisi niin että veljeni halvaantui.Äiti teki itsemurhan aika pian tuon tapauksen jälkeen. Kiva elämä ollut mulla ikuisen syyllisyyden kanssa, vaikka kukaan suoraan mua syyttänytkään koskaan.
Jos tuo on totta niin...:( :'( Vaikka on helppo ulkopuolisena sanoa että ei se sun syytä ollut (niin kuin ei ollutkaan), niin kyllä tuommoisia miettii varmasti loppuiän.

katos
Musta on hieman liioiteltua väittää että useat lestadiolaiset perheet toimisi näin. Mutta itsekin parinkymmenen vuoden ajalta tiedän useamman (nimenomaan lestadiolais-) perheen, joissa mm. pari kolmevuotiaat leikki autotiellä, sellaisella omakotitaloalueen tiellä siis, naapurit vei niitä kotiin ja valitti ja ties mitä, mutta aina ne vaan uudelleen oli siellä keskenään. Lasten isovanhemmat kasvatusalan ammattilaisia ja arvostettuja paikkakunnalla, en tiedä vaikuttiko se siihen ettei asiaan kai koskaan enempää puututtu. Toisessa perheessä parivuotias ajeli pyrällä autotiellä, samanlainen omakotitaloalueen tie, jossa kohtuullisesti liikennettä, läpikulkuakin autoilla. Vanhemmat asian tiesi ja se oli heille ok. Nämäkin ihan arvostettuja ja koulutettuja ihmisiä, joten olisiko se syy ettei kukaan ole puuttunut.
Musta tuollainen mitä ap kuvailee on täysin vastuutonta niiden lasten äidiltä. Mutta miten sellaiseen puuttuu, pienellä paikkakunnalla varsinkin kynnys voi olla aika kova alkaa ilmoitella. Ja oma kokemus on että vaikkapa opettajaperheen kohdalla saa mennä aika paljon kaikkea(laiminlyöntiä, jopa väkivaltaa) ja ei siihen lastensuojelu helposti puutu.
Musta oli aplta ihan fiksua sanoa lapselle et äiti pitäis olla mukana, sehän kertoi lapselle että aikuisen mielestä äidin pitäis hoitaa heitä. Ihan oikea viesti se on, ja josap se et lapsi sen kotona mahdollisesti sanoo, saa äidin edes vähän miettimään.

miten puututaan
Kunhan nyt kyselee. Ensi kerralla on "munaa" puuttua kun sai täältä tukea siihen. Eikö se vaan ole kaikille hyvä?
Onhan se...varsinkin se ls-ilmoitus on tosi hyvä ja saa aikaan pelkkää hyvää. Ainahan voi tehdä saman ilmoituksen ilmoittajasta.

Ajatus ei ole käyttää toisia vanhempia lastenhoitajina vaan se että joku on vanhempi on paikalla jos tilanne on sellainen ettei itse pääse juuri silloin. Minusta kaupassakin voi käydä jos asiasta sovitaan ja käydään ilmoittamassa. Ihan eria tämä on kuin pyytäminen kotiin lapsenvahdiksi minusta.

Ken guru
Onhan se...varsinkin se ls-ilmoitus on tosi hyvä ja saa aikaan pelkkää hyvää. Ainahan voi tehdä saman ilmoituksen ilmoittajasta.

Ajatus ei ole käyttää toisia vanhempia lastenhoitajina vaan se että joku on vanhempi on paikalla jos tilanne on sellainen ettei itse pääse juuri silloin. Minusta kaupassakin voi käydä jos asiasta sovitaan ja käydään ilmoittamassa. Ihan eria tämä on kuin pyytäminen kotiin lapsenvahdiksi minusta.
Mikäs sinun ratkaisusi tähän asiaan olisi?

viera.s
Minkä ikäisenä mielestänne lapsi voi mennä yksinään lähellä kotia sijaitsevaan leikkipuistoon? Itse sain lapsena ehkä 4-vuotiaasta alkaen liikkua yksin kodin lähipiirissä. Oma lapseni on nyt 4,5-vuotias, eikä hän ole kuin korkeintaan hetken omalla pihalla yksin leikkimässä. Mutta hän on sen verran rauhallinen ja järkevä, että veikkaisin että jo vuoden päästä uskaltaisi päästää jo vaikka leikkipuistoonkin, jos sellainen lyhyen ja turvallisen matkan päässä kotoa sijaitsee. Tai tässä missä asutaan, niin tuohon ovelta alkavaan lähimetsään leikkimään. Jos lapsellani olisi kouluikäinen isosisarus, niin varmaan hänen kanssaan uskaltaisin päästää jo nyt. 2- tai edes 3-vuotiaana en kyllä missään tapaukssa olisi alle 16-vuotiaan vastuulle lasta uskonut,.

Onko siis 5-vuotias yksin tai ikäistensä kavereiden kanssa leikkipuistossa jonkun mielestä ls-ilmoituksen paikka?

Miettikää miksi esim. useissa päiväkodeissa on lapsen varahakijan alaikäraja vähintään 15 vuotta? Onko se ihan turhaan laitettu?
Täällä se ikäraja on 18. Onhan nuo olleet turhan nuoria olemaan keskenään, mut en silti lähtis sanomaan et tietyn ikäinen pitää olla jotta voi toimia lapsenvahtina - se vahdittavienkin ikä on aika oleellinen. Itse käytän silloin tällöin sukulaistyttöä lapsenvahtina. Tyttö täyttää 15 tänä vuonna ja vahdittava täyttää 8, joten tilanne on aikalaille toimiva.

• Tykkää
Reactions: Echo

Yhteistyössä