Ei todellakaan ole kaikilla tavoitteena paras arvosana, eikä tarvitsekaan olla. On eri elämäntilanteita, taitoja ja tavoitteita. Minulle kuitenkin tietyt kurssit ovat tärkeitä, arvosanojen ja kiinnostuksen kannalta ja haluan tosiaankin tehdä töitä ryhmässä, jossa kaikkia aihe kiinnostaa aidosti (pakollisissa ei aina kiinnosta) ja tavoitteena on mahdollisimman hyvä arvosana eikä pelkkä läpipääsy tai ihan ok-tasoinen työ. Haluan myös, että jokainen ryhmässä on idearikas ja panostaa vaivojaan säästelemättä, "kun mä käyn ottaas nää kopsut ni mun tarvii varmaan kirjottaa vähemmän rivejä"-tyyppikin kun on tavattu.
En huutele tätä mitenkään ääneen ryhmänmuodostustilanteessa, mutta onneksi opiskeluvuosien myötä samanhenkiset tunnistaa toisensa muutenkin ja hakeutuu samaan ryhmään keskenään. Tää järjestelyhän ei haittaa muita kuin niitä vapaamatkustajia, jotka tahtois tehdä minimin siitä mitä joku aktiivisempi ja ainaansaavempi ohjeeksi antaa, oikolukematta tottakai.
Meillä on harvoin ryhmätöitä ja tenttejä samalla kurssilla eli ne ryhmätöiden arvosanat on tuntiaktiivisuuden ohella ratkaisevia kurssiarvosanan kannalta. Tenteissäkin kyllä pärjään. En ymmärtänyt ihan tuota logiikkaasi, kyllä meillä ne kunnianhimoisimmat myös pärjää hyvin ihan kaikilla osa-alueilla.