Vain suomalaiset naiset...

• Viestiketjun aloittaja Maailman matkaaja
  • Ensimmäinen viesti
minnee
Se, mikä musta on aidosti sydäntäsärkevää, on tämä: mun kolmivuotias tyttöni on alkanut jutella sen suuntaisia, ettei hän voi olla nätti/kaunis koska hänellä ei ole pitkiä hiuksia ja hän on pitkä. Hän vertaa itseään jo nyt niihin toisiin päiväkodin tyttöihin. Hänen ryhmässään on yksi tyttö, jota hoitajat pitävät ilmeisesti herranterttuna ja ihanuuden perikuvana (siis ovat puhuneet esim. vasussa & muissa keskusteluissa vertaillen tyttöjä keskenään). Ja onhan hänkin ihana lapsi, ei sitä käy kieltäminen! Mutta mutta minun ihana, suloinen, rakas tyttöni on alkanut verrata itseään jo nyt tähän pitkätukkaiseen pieneen tyttöön. Ilmeisesti se hoitajien ihastelu ja hyväksyntä on alkanut osua hänelläkin hermoon. Lyhyttukkainen tyttö/nainen ei vaan ole niin sievä mukamaste. Eikä ole ensimmäinen kerta kun olen törmännyt tähän ajattelutapaan jo kolmivuotiaalla. :(

Olkaa naiset nyt ihan oikeasti kriittisempiä niitä ihanteita kohtaan. Miksi sekä pitkät hiukset että lyhyet eivät voisi molemmat olla ihan yhtä hyviä? Miksi ne silmälasit muka on jokin epäviehättävä juttu? Mistä nämä ajatukset ja asenteet tulevat? Eikö meidän oikeasti kannattaisi olla varovaisempia ja tiedostavampia sen suhteen, mitä asenteita omille tyttärillemme siirrämme?

flanlan
Suomalainen hento hiuslaatu saattaa olla yksi syy lyhyisiin hiuksiin: hiirenhännästä kun ei kovin näyttävää pitkää tukkaa saa. Ja silmälasit, haloo! Jos ei halua sokkona kulkea niin aika tarpeelliset?
Mun tyttärelle ei todellakaan tullut oma hiuslaatuni, vaan todella ohuet hiukset. Hän unelmoi äidin pitkistä hiuksista, mutta en anna hänen kasvattaa hiuksia yli olkapäiden. Ne ei niin ohuena kerta kaikkiaan näytä hyvältä. Sitten kun lapsi itse saa ja osaa päättää tyylistään, saa toki tehdä, mitä itse parhaaksi näkee. Sellainen polkkaa pikkasen pidempi on ohuilla hiuksilla parempi kuin todella pitkä. Puhun siis pikkutytöstä, en aikuisesta.

minnee
Mun tyttärelle ei todellakaan tullut oma hiuslaatuni, vaan todella ohuet hiukset. Hän unelmoi äidin pitkistä hiuksista, mutta en anna hänen kasvattaa hiuksia yli olkapäiden. Ne ei niin ohuena kerta kaikkiaan näytä hyvältä. Sitten kun lapsi itse saa ja osaa päättää tyylistään, saa toki tehdä, mitä itse parhaaksi näkee. Sellainen polkkaa pikkasen pidempi on ohuilla hiuksilla parempi kuin todella pitkä. Puhun siis pikkutytöstä, en aikuisesta.
Vaikea sanoa, millainen tukka mun tytölleni kasvaa iän myötä. Hänellä kun on vieläkin melko vauvatukka, ohimoilta hädin tuskin se on alkanut kasvaakaan. Mutta sama juttu on ilmassa: tukka näyttää kivalta sellaisena polkkamittaisena. Ja on niin söpö. :) Mutta pitkä sen kuulemma pitäisi olla... Vaikea on selittää, ettei se kasva vielä.

mies1
Suomiversio:
1. Saatanasti suklaata
2. Perkeleellisesti pullaa
3. Mäkkäriä niin että napa ritisee
4. Kaljaa sisäisesti ja paljon, fiinimmät vetää sidukkaa (extramakeaa+jokin esanssi)
5. Hormoonitoiminta kuin bulgarialaisella kuulantyöntäjällä
6. Mäntysuopa on ihan hyvä shampoo
:D

Mut joo, kyllä suomalaisnaisten perinteistä hiusten yksinkertaisuutta selittää "hieman" muukin kuin ohut hiuslaatu. On sitten toinen asia, kuinka moni asialla päätään vaivaa.

Tosin nythän on ihania hiuksia kyllä etenkin nuoremmilla naisilla, täällä etelässä ainakin :) Todella mukava katsella.

kaaosmaagi
Voi "mies", hanki jo elämä eli hanki vihaasi ja katkeruuteesi ammattiapua Tosin ei ilmeisesti tarvitse, kun niin moni "nainen" on valmis lähtemään lappamaan paskaa kanssasi. Onnea valitsemallenne tielle.

mies1
Voi "mies", hanki jo elämä eli hanki vihaasi ja katkeruuteesi ammattiapua Tosin ei ilmeisesti tarvitse, kun niin moni "nainen" on valmis lähtemään lappamaan paskaa kanssasi. Onnea valitsemallenne tielle.
Öhh... Viha ja katkeruus? Eiköhän taas useimmille miehille nk. kananpersetukka ole turn-offia. Ei näkemykseen tarvitse sisältyä mitään kielteistä. Tuskin moni nainenkaan tykkää esim. vyölaukuista miehillä.

Öhh... Viha ja katkeruus? Eiköhän taas useimmille miehille nk. kananpersetukka ole turn-offia. Ei näkemykseen tarvitse sisältyä mitään kielteistä. Tuskin moni nainenkaan tykkää esim. vyölaukuista miehillä.
Miksiköhän sitten monella kananpersetukka-naisella on kuitenkin puoliso. Kuin myös muilla lyhythiuksisilla.

minnee
  • Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
mies1
Miksiköhän sitten monella kananpersetukka-naisella on kuitenkin puoliso. Kuin myös muilla lyhythiuksisilla.
Tarkoitin lähinnä sitä, millainen se toiveiden nainen olisi niin harvalle vaan siihen sisältyy tosi yksinkertainen tai ikävästi leikattu kampaus.

Ulkonäkö naisessa ei tietenkään ole joka miehelle kovin olennaista. Mutta kosolti on myös miehiä, ehkä jopa enemmistö, joille asialla on väliä.

Tervetuloa Saksaan, etenkin pohjoiseen. Rillejä näkyy vähemmän, mutta lyhyitä tukkia sitten sitäkin enemmän. Laittautuminen on huomattavasti vähäisempää kuin Suomessa.
Lounais-Saksassa näkyy lyhyiden hiuksien lisäksi myös rillipäitä ihan kohtuullisesti. Ja olenpa muuten bongannut pari kananpeffatukkaakin. (Itselläni tosin pitkät hiukset.)

"minne"
Tarkoitin lähinnä sitä, millainen se toiveiden nainen olisi niin harvalle vaan siihen sisältyy tosi yksinkertainen tai ikävästi leikattu kampaus.

Ulkonäkö naisessa ei tietenkään ole joka miehelle kovin olennaista. Mutta kosolti on myös miehiä, ehkä jopa enemmistö, joille asialla on väliä.
Niinkuin varmasti monelle naisellekin on kumppanin ulkonäölläkin väliä. Se vaan, että pitääkö olla niin hirveän kapeat rajat sille, mitä pitää kauniina? Eikö se ole itsellekin avartavampaa, että kykenee näkemään monennäköiset ihmiset kauniina? Miksi pitää olla jotenkin niin veltto henkisesti, että ottaa sen tarjotun kauneusihanteen jotenkin annettuna, eikä kysy itseltään, voiko muutkin (jopa vastakkaiset piirteet/ominaisuudet) olla jossain ihmisessä viehättäviä?

iu

Täällä taas puhut enemmistön suulla. :)

Onneksi on niitä (harvoja?) poikkeuksiakin sitten, niin riittää ottajia meille suomitukkaisillekin naisille, joille ei vaan ne pitkät hiukset kasva vaikka miten kasvattais.

Myöskin meren takana asuneena
Väitän että kohtuu hintaiset kampaajat EIVÄT OSAA edes ohentaa hiuksia saati sitten leikata niihin jotain mallia => ainoa vaihtoehto siellä on pitää pitkiä hiuksia. Kyllä ne jenkit silmälaseja pitää, kannattaa katsoa kun he hyppäävät autonrattiin.

Olen ollut työkomennuksella viimeiset 10 kk eri puolilla maailmaa ja nyt jälleen takaisin Suomessa. En ole koskaan aiemmin huomannut suomalaisissa naisissa paria erityispiirrettä: lyhyet hiukset ja silmälasit! Aasiassa yksi sadasta naisesta on lyhythiuksinen, jenkeissä ei kenelläkään ole silmälaseja jne. jne. Mistähän moinen muoti täällä kotimaassa johtuu?
Oma teoria: Meillä suomalaisilla on useilla "mitätön" hiuslaatu, ohut suora liuru, ja monilla onnettomilla myös harva. Hormonaaliset muutokset lasten ja ikääntymisen myötä vaikuttavat myös valitettavan usein harventavasti kuontaloon. Tyhjästä on niin sanotusti paha nyhjästä. Kaikki eivät jaksa käyttää aikaa ja rahaa ja muotoilutuotteita sellaista määrää päivittäin, kun kuvailemani hiuspehko vaatisi, jotta sen saisi näyttämään edes jokseenkin pöyhkeältä. Joskus se lyhyt malli vaan ON parasta, mitä niistä hiuksista saa irti, valitettavasti :(.

Aasialaisillahan on luonnostaan vahvemmat ja paksut hiukset. Silmälaseja sielläkin kyllä näkyy. Mitä laseihin tulee, niin suomalaisiahan syynätään näköä myöten kehdosta hautaan alkaen neuvolassa, koulussa työterveydenhoidossa jne. Pienetkin näköhäiriöt pääsevät heti hoitoon, ja kaikilla on myös varaa hankkia ne näöntarkastukset ja lasit.

"..."
Ollaan sen verran älykkäämpiä että osataan lukee niin jännittäviä kirjoja, että tukka lyhenee kun sitä hermostuksissa sormen ympärillä pyörittelee. Ja koska me tehdään tät niin helekutisti, niin kyllähän ne silmätkin siinä samassa huonontuu.. Joten siksi rillit.. Ja miksi ei piilareita, rillit saa nopeemmin pois päästä ja sujuu lovelaiffikin paremmin.. ;)

kaaosmaagi
Mistä kananperseistä puhut? Me muut "maailmaa matkaavat" tiedämme, että pitkän tukan alla pyörii herkkä, essentialistisesti antava, ranskalaistyyppinen, ei miesmäinen eli vaativa ,kokonainen esoteriapikku peppu eikä mikään lohjalainen kova urafeministilaminaattiperse! Niin siis anteeksi, viestini oli aloittajalle, joka on olevinaan eri kuin sinä.

Vyölaukku? En ole nähnyt sellaista kellään sitten 80-luvun. Mutta ehkä vyölaukku onkin paras tapasi olla suhteessa mihinkään: siitä vaan vaan riippumaan, shrimppiä tumppuun ja autoerotic asphyxiation :)

"poikia3"
Miehelle tiedoksi, kyllä löytyy miehiä, jotka rakastavat sitä kananperse tukkaa. Mulla on pitkä, vaalea, paksu luonnonkihara tukka. Tavatessamme tukkani oli lyhyt ja mieheni kaipaa aina vaan sitä lyhyttä tukkaani. Ikävä kyllä, itse pidän juuri nyt tästä pitkästä, joten tämä malli nyt yoidtsiseksi

mies1
[QUOTE="minne";29664245]Niinkuin varmasti monelle naisellekin on kumppanin ulkonäölläkin väliä. Se vaan, että pitääkö olla niin hirveän kapeat rajat sille, mitä pitää kauniina? Eikö se ole itsellekin avartavampaa, että kykenee näkemään monennäköiset ihmiset kauniina? Miksi pitää olla jotenkin niin veltto henkisesti, että ottaa sen tarjotun kauneusihanteen jotenkin annettuna, eikä kysy itseltään, voiko muutkin (jopa vastakkaiset piirteet/ominaisuudet) olla jossain ihmisessä viehättäviä?[/QUOTE]

Toki monenlainen voi olla kaunista, mutten usko, että itselle voi olla mikä tahansa kaunista. Yksi pitää yhdestä, toinen toisesta.

Mutta yleiset suuntaviivat, jos edes vähän miestenlehtiä, autolehtiä tai aikuisviihdettä katsot, ovat sellaiset, että naisen hiukset ovat jotenkin laitetut ja useimmiten pitemmät kuin miehen hiukset.

Minä itse rakastan aika klassista tyttömäisyyttä/naisellisuutta kokonaisuutena.

Yhteistyössä