Kertokaa nyt arvoisat naiset että mitä h-vettiä se arjen PYÖRITTÄMINEN tarkoittaa?

• Viestiketjun aloittaja vieraampi mies
  • Ensimmäinen viesti
vieraampi mies
[QUOTE="kahden äiti";29648840]Näiden kaikkien säännöllisten kotitöiden lisäksi on sata muutakin asiaa, jotka pitää hoitaa. Pitää olla täydessä päivystysvalmiudessa kokoajan, kun lapsilla on jotain asiaa tai heitä pitää avustaa. Varataan lapselle hammaslääkäri, viedään hammaslääkäriin (ja ollaan itse sen takia töistä pois), varataan aika astmalääkäriin, viedään lapsi lääkäriin (ja taas sumplitaan omia työaikoja, mikä johtaa myöhemmin ylitöihin), vastaillaan kaverien kyläilypyyntöihin ja synttärikutsuihin ja kuskataan lapsia kavereille ja synttäreille, hankitaan kavereille synttärilahjoja, valvotaan äkillisesti sairastuneen lapsen kanssa ja pestään yöllä oksennuspyykkiä, ilmoitetaan työantajalle poissaolosta ja lähdetään päivystykseen hakemaan sairauslomatodistusta, käydään apteekissa hakemassa lääkkeitä lapselle, sovitaan aika päiväkodin vasu-keskusteluun, sumplitaan taas omia työaikoja, jotta päästään sinne keskusteluun, sama juttu koululaisen kanssa, opettajan kanssa pidetään palaveri, pitää mennä mukaan lapsen terveystarkastukseen koululle (ja taas säätämistä omien työaikojen kanssa), järjestetään omille lapsille synttärit (kaupassa käyntiä, siivousta, leipomista, kutsujen kirjoittamista), kuskataan lapsia harrastuksiin harva se ilta, osallistutaan harrastusten varainkeräyskampanjoihin, kierretään kaupoissa etsimässä lapsille uusia vaatteita pieneksi käyneiden tilalle, siivotaan kaappeja, jotta päästään pieniksi jääneistä vaatteista eroon, kaappeihin pitää vaihtaa sesonkivaatteet vuodenaikojen vaihtuessa, pitää laittaa märät ulkovaatteet kuivumaan ja jynssätä tarvittaessa pahimmat kurat pois, seuraavan päivän vaatteet ja tavarat on laitettava illalla valmiiksi, päiväkodin retkiä varten on tehtävä eväitä, kouluun pitää viedä milloin mitäkin varustusta, koristellaan lapsen harrastuspukuja, hankitaan harrastusvälineitä, autetaan lasta läksyjen teossa, käydään puheterapiassa (ja taas pois töistä eli lisää ylitöitä tiedossa), tehdään puheterapiaharjoituksia, ollaan erotuomareina lasten kinasteluissa, opetetaan ajamaan pyörällä, hiihtämään, uimaan yms.

Lista on loputon näistä asioista, mitä pitää tehdä vielä siis niiden perusarkiasioiden lisäksi. Kyllä rassaa pahasti, jos niistä joutuu yksin olemaan pääasiassa vastuussa.[/QUOTE]:LOL:

Eniten huvittaa se mielikuva joka tulee sinusta suu vaahdossa ja pontevasti hytkyen kirjoittamassa tuota tekstiä paatoksella. Toiseksi eniten se, että kuvittelet tuon olevan jollain tapaa merkityksellisempää kuin se oikeasti on. Merkityksetöntä noiden asioiden ei kukaan, en ainakaan minä, ole väittänyt ikinä olevan. Mutta jalustalle ei kannata noiden perusteella itseään kenenkään nostaa, ei kenenkään. Oli sitten nainen tai mies.

"bebe"
Uskon, että naisille helposti kasautuu niitä arjen hommia lasten vaatteiden ostamisesta vasu-keskusteluihin, mutta ettekö äidit delegoi miehille mitään hommia? Kyllä meillä mies tekee ruokaa, käyttää lasta terveystarkastuksissa, jää sairaan lapsen kanssa kotiin siinä missä minäkin. Ja vaikka minä olen meistä se, joka huomaa esim mitä ulkovaatteita pitäisi seuraavaksi ostaa, niin voin asiasta informoida miestä ja pyytää ostamaan jos itse en ehdi.

ja minusta on yksilöllistä, onko töissäkäynti vai kotona olo rankempaa. Raskasta ja kiireistä kolmivuorotyötä tehneenä on kotonaolo lastenleikkiä, varsinkin kun on tukiverkkoa lähellä. Voisin olla eri mieltä, jos olisin kevyessä palkkatyössä ja jäisin kotiin koliikkivauvan kanssa.

"Heidi"
Voi mulkero. Minä olen NAISENA meidän taloudessa se, joka mahdollistaa hyvän elintason ja tuo leivän pöytään. Tuskin kovin moni äiti jää vuosikausiksi kotiin "pylly homeessa" makaamaan (vielä ällöttävämpi sanonta kuin arjen pyöritys) vaan keskimäärin lapset laitetaan tarhaan 2-vuotiaana. Jos äiti tämänkin jälkeen vastaa ARJEN PYÖRITYKSESTÄ niin kysynpähän vaan, että kenen kannalta asetelma on reilu?
Juuri näin. Meillä esikoinen meni hoitoon 11,5 kk ikäisenä ja kuopuskin alle 2 vuotiaana. Meillä on AINA kaikki pakolliset menot maksettu tasan puoliksi.

"hippuli"
:LOL:

Eniten huvittaa se mielikuva joka tulee sinusta suu vaahdossa ja pontevasti hytkyen kirjoittamassa tuota tekstiä paatoksella. Toiseksi eniten se, että kuvittelet tuon olevan jollain tapaa merkityksellisempää kuin se oikeasti on. Merkityksetöntä noiden asioiden ei kukaan, en ainakaan minä, ole väittänyt ikinä olevan. Mutta jalustalle ei kannata noiden perusteella itseään kenenkään nostaa, ei kenenkään. Oli sitten nainen tai mies.
Eihän hän sanonut että nostaa itseään jalustalle. Vaan sanoi, että käy rankaksi jos kaikki tuo tarvii hoitaa YKSIN. Kyllä lapsikatraan hoitamisessa ja kasvattamisessa on ihan kiitettävästi hommaa, sen verta että siinä on hyvä olla kaksi :) Valitettavasti joissain perheissä joku joutuu kantamaan kaiken sen taakan yksin. Kyllä minä arvostan heitä.

"kahden äiti"
:LOL:

Mikset sitten tee niitä asioita? Jonkun ne on tehtävä ja sitä joka ne joutuu tekemään, ne rasittavat.

vieraampi mies
[QUOTE="Heidi";29648892]Laiskat ukot eivät edes tiedä, mitä se arjen pyörittäminen on.[/QUOTE]Minä haluaisin tietää mikä on laiskan ukon määritelmä ja millaisilla liikkumavaroilla ja toleransseilla voi sellaisen leiman otsaansa saada. Tiedän kyllä toisaalta tuohon vastauksen jo etukäteen.

Jos "laiska ukko" on sellainen joka ei käy töissä eikä osallistu yhteisten velvollisuuksien kuten kodin, lasten tai yhteisen talouden hoitoon mihinkään yhtään millään tavalla, olen valmis lyömään laiska ukko-leiman kyseisen miehen otsaan välittömästi. Mutta samalla kyseenalaistan naisen kaikki metodit jos kyseinen nainen on päättänyt vapaaehtoisesti kyseisen miehen - olettaen että mies on ollut kahdenkymmenen minuutin baaritiskikeskustelun perusteella solmittua suhdetta pidempi tuttavuus - spermat sinne maagiseen ihmerömpsäänsä imuroida ja lapsen maailmaan tuoda.

vieraampi mies
[QUOTE="kahden äiti";29648948]Mikset sitten tee niitä asioita? Jonkun ne on tehtävä ja sitä joka ne joutuu tekemään, ne rasittavat.[/QUOTE]Missä kohtaa olen sanonut etten tee?

"kahden äiti"
Valitettavan paljon on niitä naisia, jotka aloittaa armottoman valittamisen, kun mies pitkän päivän jälkeen tulee väsyneenä kotiin. Ja myös on perheitä, joissa mies sen työpäivän jälkeen vielä joutuu siivoamaan, kun vaimo on koko päivän istunut tekemättä mitään lasten leikkiessä omiaan. Lähipiiristänikin tiedän sellaisen perheen.
Taidat unohtaa, että suurimmassa osassa perheitä sekä nainen että mies käyvät töissä.

vieraampi mies
[QUOTE="kahden äiti";29648975]En ole hukannut pointtia, mutta sinä näytät olevan täysin pihalla.[/QUOTE]Toki. Olen myös peräkammaripoika, katkeroitunut ja elämässäni epäonnistunut kaappihomo. Tämä lienee itsestäänselvää kun otetaan huomioon palstakonteksti.

"kahden äiti"
[QUOTE="hippuli";29648809]Aha. Eiköhän nämä kovin parjaamasi naiset kuitenkin ole vähemmistö. Aika moni meistä, jotka on lapsia tehneet ja ehkä jonkin vuoden kotona viettäneet, kuitenkin olemme myös antaneet sekä yhteiskunnalle että parisuhteelle "jotain muutakin konkreettista". Aika monella meistä on kuitenkin esim. ammatti, me olemme tehneet töitä ja maksaneet veroja ja tulemme tulevaisuudessakin taas tekemään töitä ja maksamaan veroja. Monet meistä huolehtii omasta miehestä hyvin.

En tunne livenä yhtäkään pillunkantovälinettä, mediassa ehkä on muutama sellaisen irvikuva välillä pinnalla.[/QUOTE]

Juuri näin.

"örrimörri"
Valitettavan paljon on niitä naisia, jotka aloittaa armottoman valittamisen, kun mies pitkän päivän jälkeen tulee väsyneenä kotiin. Ja myös on perheitä, joissa mies sen työpäivän jälkeen vielä joutuu siivoamaan, kun vaimo on koko päivän istunut tekemättä mitään lasten leikkiessä omiaan. Lähipiiristänikin tiedän sellaisen perheen.
Voi se töissäkäyväkin osata valittaa. Olen ollut tyytyväinen, kun mies on ollut muutaman vuoden työttömänä, koska työssä käydessään hän oli niin rasittava. Välillä toivoin, ettei hän tulisi kotiin ollenkaan. Etenkin silloin, kun olin vielä lasten kanssa kotona, se oli sietämätöntä. Töissä ollessa sen kesti jotenkin paremmin, kun oli muutakin ajateltavaa kuin lapset ja mies. Onneksi lapsemme ovat jo isoja, joten mies pärjää kotona.

Yksipuolista alkaa moittimaan jompaa kumpaa osapuolta, koska jokaisella on omat huonot puolensa eikä se riipu sukupuolesta.

"vierailija"
Minä haluaisin tietää mikä on laiskan ukon määritelmä ja millaisilla liikkumavaroilla ja toleransseilla voi sellaisen leiman otsaansa saada. Tiedän kyllä toisaalta tuohon vastauksen jo etukäteen.

Jos "laiska ukko" on sellainen joka ei käy töissä eikä osallistu yhteisten velvollisuuksien kuten kodin, lasten tai yhteisen talouden hoitoon mihinkään yhtään millään tavalla, olen valmis lyömään laiska ukko-leiman kyseisen miehen otsaan välittömästi. Mutta samalla kyseenalaistan naisen kaikki metodit jos kyseinen nainen on päättänyt vapaaehtoisesti kyseisen miehen - olettaen että mies on ollut kahdenkymmenen minuutin baaritiskikeskustelun perusteella solmittua suhdetta pidempi tuttavuus - spermat sinne maagiseen ihmerömpsäänsä imuroida ja lapsen maailmaan tuoda.
Luonnollisestikaan ei ole olemassa mitään laiskoja ukkoja, on vain laiskoja ja saamattomia vitunkantotelineitä jotka aiheuttavat miehille harmia kaikin tavoin.

[QUOTE="örrimörri";29649010]Voi se töissäkäyväkin osata valittaa. Olen ollut tyytyväinen, kun mies on ollut muutaman vuoden työttömänä, koska työssä käydessään hän oli niin rasittava. Välillä toivoin, ettei hän tulisi kotiin ollenkaan. Etenkin silloin, kun olin vielä lasten kanssa kotona, se oli sietämätöntä. Töissä ollessa sen kesti jotenkin paremmin, kun oli muutakin ajateltavaa kuin lapset ja mies. Onneksi lapsemme ovat jo isoja, joten mies pärj
ää kotnona.

Yksipuolista alkaa moittimaan jompaa kumpaa osapuolta, koska jokaisella on omat huonot puolensa eikä se riipu sukupuolesta.[/QUOTE]

No joo, totta. Inhottavaa on kuitenkin se, että kotona oleva aloittaa napinan, kun toinen tulee töistä.
Ja vielä jos töiden jälkeen täytyy ruveta siivoamaan, niin hohhoh.

"Gemma"
[QUOTE="huoh";29648491]Ja kuka usein mahdollistaa tämän kaiken? Kuka tekee kaiken työn sen eteen että ylipäätään on koti jota siivota, ruokaa jota laittaa ja vaatteita joita pestä ja pukea? Mitä ihmettä, siihenkö tarvitaan jonkun panosta oikeasti? Eikö se asuntolaina maksakaan itse itsensä ja numerot ilmesty tilille ja setelit lompakoihin tuosta noin vaan maagisesti?

Mutta sillähän ei ole mitään merkitystä. Koska suomalainen palstamamma, kotiäiti, voi tuosta noin vaan yhdellä lauseella nollata koko miehen olemassaolon ja panoksen pulauttamalla ilmoille sen saman valituslauseen mitä tälläkin palstalla päivästä toiseen vuodesta toiseen hoetaan: "MIES EI TEE MITÄÄN".

Mutta merkitystähän on vain sillä kuka laittaa pyykkikoneen pyörimään ja vahtii hellaa. Jumaliste. Eivät nekään merkityksettömiä töitä ole mutta miettikää nyt edes vähän. Nykynaiset ovat usein aivan käsittämättömän itsekkäitä ja kiittämättömiä ja pitävät itsestäänselvyytenä sitä että kun omassa jalkovälissä on se taianomainen tavara eli pillu ja sieltä on pulautettu ulos lapsia niin sen jälkeen on yhteiskunnan ja/tai miehen tehtävä vastata koko katraan taloudellisesta ylläpidosta. Ja kun pyhä marttyyri, kultainen sädekehä päänsä päällä leijuva nainen vielä tekee niinkin vaativia ja mittavia asioita kuten laittaa ruokaa, hoitaa omia lapsiaan ja siivoilee kotiaan niin sehän on aivan uskomaton uhrautuminen.

Voi jeesus. Jatkakaa.[/QUOTE]

Niin, onhan se mies toki siittänyt ne lapset? Ja nostaa ehkä työttömyyskorvausta.

"kahden äiti"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29647926:
Minusta arjen pyörittämiseen kuuluu paljon muutakin kuin vain nuo päivittäiset siivoukset, ruuanlaitot ja kaupassakäynnit. Siihen kuuluu aikojen varaaminen lasten neuvolatarkastuksiin (ja tietty lasten käyttäminen siellä neuvolassa), huolehtiminen siitä, että lapsilla on aina oikeaa kokoa olevat ehjät ja puhtaat sään vaatimat vaatteet, huolehtiminen siitä, että lapsilla on tarvittavat välineet (luistimet, sukset, uimapuvut jne), huolehtiminen siitä, että lasten hiukset tulee säännöllisesti leikattua ja hampaat hammaslääkärillä tarkistettua, huolehtiminen siitä, että isomummun 80-vuotispäiville kaikilla on juhlavaatteet ja että isomummulle on mieleinen synttärilahja hankittuna, huolehtiminen siitä, että lapsilla on kaverisynttäreille mennessään lahjat ja siistit juhlavaatteet, huolehtiminen synttärikutsujen lähettämisestä ja synttäreiden järjestämisestä, varsin usein myös huolehtiminen siitä, että lapsella on yhteys isovanhempiinsa, sukulaisiinsa ja kummeihinsa, huolehtiminen siitä, että mikäli lasta kiusataan päiväkodissa tai koulussa, asiaan puututaan, jne jne jne
Nimenomaan nämä ovat juuri niitä näkymättömiä asioita, joista yleensä vain äidit huolehtivat. Sitten joku urpo ukko ihmettelee, mikä vaikeaa on laittaa pyykkikone päälle ja tehdä ruokaa.

terttuhelena
[QUOTE="huoh";29648648]

Riittääkö vai laitetaanko papukaijamerkki myös?

Aika moni äiti tänä päivänä todellakin JÄÄ tai haluaa jäädä hanuri homeessa kotiin, satuitko pyörimään tällä palstalla silloin kun kotihoidontukiuudistus oli päivänpolttama puheenaihe? Palsta suorastaan KUHISI vauhkoontuneita naisia jotka olivat äärimmäisen huolestuneita ja käärmeissään siitä että ei kai nyt VAAN tämä tarkoita sitä että he eivät saakaan enää lekotella kotona yhteiskunnan rahoilla (joo, ihan turha tässä kommentoida kuinka vähän sitä saa, se on kuitenkin ilmaista rahaa ja oikeasti monille tärkeä apukeino selvitä tekemättä oikeita töitä).[/QUOTE]

Laita vaan se papukaijamerkki kans, kiitos :D Ei hellurei, jos asetelma onkin yhtäkkiä näin päin, niin siitä kertominen onkin yhtäkkiä kruunun kiillotusta. Mä kenenkään päänsilityksiä kaipaa. Olen pahoillani, jos järkytin jonkun maailmankuvaa naisesta "perse homeessa" kotona, mies raatamassa.

"örrimörri"
No joo, totta. Inhottavaa on kuitenkin se, että kotona oleva aloittaa napinan, kun toinen tulee töistä.
Ja vielä jos töiden jälkeen täytyy ruveta siivoamaan, niin hohhoh.
Joo, ei ole kivaa kumminkaan päin. Ja kukapa tykkäisi siitä, että toinen komentaa siivoamaan. Ainakin itse hermostuisin, jos mies käskisi minut siivoamaan. On ihan eri juttu alkaa siivota oma-aloitteisesti kuin toisen käskemänä. Käskytys tuntuu vanhempi-lapsi suhteelta. Toki voi pyytää toista apuun, jos itse ei asiaa pysty hoitamaan. Siivous ei ole niin välttämätön asia, että toista pitäisi käskeä, vaan sen voi hoitaa neuvottelemalla.

Yhteistyössä