Saunan lauteissa, mitä tämä on??

  • Viestiketjun aloittaja Mitä?!
  • Ensimmäinen viesti
viieeras
Mustat läntit on värillistä saunasuojaa, petsiä, hiusväriä tai olutta tai colaa, joka on imeytynyt lauteisiin. Varmaan aika hankalaa saada pois kun on jo vanhat jäljet.
 
siivooja
Spermaa, hometta, likaa, valkovuotoa tms.

Kylmää vettä lauteille, sitten Kloritetta ja hankaus juuriharjalla. Annetaan vaikuttaa puolisen tuntia ja huuhdellaan viileällä vedelllä. Puhdasta tulee.
 
Mitä?!
Ei oo vanhoja. Jos on hometta niin eikai tuo vaarallista ole?
Hangattu on mäntysuovalla ja kunnon harjalla, mutta mihinkään ei lähde. Kahdessa eri lauteessa samanlaista.
 
Eräsmies
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä?!;29647150:
Ei oo vanhoja. Jos on hometta niin eikai tuo vaarallista ole?
Hangattu on mäntysuovalla ja kunnon harjalla, mutta mihinkään ei lähde. Kahdessa eri lauteessa samanlaista.
Jos on hometta, niin riippuu homesienen lajista kuinka vaarallista on. Terveellistä se ei ole koskaan ja jos on hometta niin lauteet ehdottomasti vaihtoon ja heti.
 
Mitä?!
Juu kieltämättä näyttää tosi paljon siltä kun olisi jotain tussia tms käytetty, mutta ei ole mahdollista sekään.
Eikä homeen luulisi lähtevän hankaamalla kuitenkin pois?
 
Eräsmies
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä?!;29647160:
Juu kieltämättä näyttää tosi paljon siltä kun olisi jotain tussia tms käytetty, mutta ei ole mahdollista sekään.
Eikä homeen luulisi lähtevän hankaamalla kuitenkin pois?
Riippuu kuinka syvälle home on juurtunut. Pinnasta lähtee kyllä myrkyillä hankaamalla helposti, mutta home on siitä paskamainen kasvi, että se tuntuu tykkäävän jopa kloriitista yms. tehokkaista aineista lannoitteenaan.
 
vaikee
Vähän tulee home mieleen. Koita etikkavesisekotuksella hangata. Itellä lähti home puusta kun sillä hankasin. Voi olla että on parempi uusia lauteet.
Homeenpoistoainetta saa myös maalaustarvikeliikkeestä/remonttiliikkeestä.
 
vaikee
Alkuperäinen kirjoittaja Eräsmies;29647168:
Lähteehän se homesieni, mut itiöt ovat edelleen olemassa...
Senpä takia sanoinkin että ehkä parempi uusia lauteet.

Muuten ap, näytin kuvan miehelleni ja sanoi ettei hälle heti home tule mieleen ja kysyi onko teillä mahdollisesti katto uusittu?
 
Eräsmies
Senpä takia sanoinkin että ehkä parempi uusia lauteet.

Muuten ap, näytin kuvan miehelleni ja sanoi ettei hälle heti home tule mieleen ja kysyi onko teillä mahdollisesti katto uusittu?
Oikein sanoitkin, enkä halunnutkaan sanoa että olisit jotain väärin sanonut... Suosittelen mielelläni vaan kaikille terveille ihmisille, että ottavat homeiden vaarat tosissaan. Itse olen remonttimies ja leikitellyt terveyteni kustannuksella niin homeiden kuin asbestinkin kanssa ja alkaa kyllä nytki jo tuntua vaikka olen vasta siin kolmenkympin tietämillä iältäni!
 
voi ei
Alkuperäinen kirjoittaja Eräsmies;29647175:
Oikein sanoitkin, enkä halunnutkaan sanoa että olisit jotain väärin sanonut... Suosittelen mielelläni vaan kaikille terveille ihmisille, että ottavat homeiden vaarat tosissaan. Itse olen remonttimies ja leikitellyt terveyteni kustannuksella niin homeiden kuin asbestinkin kanssa ja alkaa kyllä nytki jo tuntua vaikka olen vasta siin kolmenkympin tietämillä iältäni!
Osaatko sanoa auttaako kaupan homeenpoistoaine kun kuulemma poistaa ihan kokonaan pinnan alta kaiken?

Oi, oi. Ei ole hyvä olla homeen tai varsinkaan asbestin kanssa tekemisissä. Toivottavasti sulle ei tule siitä mitään pahempaa ajan kanssa ja pysyt mahdollisimman terveenä. :/ Oot aika nuori enkä uskonut että vieläkin joutuu altistumaan asbestille.
Olin ihan siinä luulossa että se on mennyttä aikaa. Aina oppii uutta.
 
Eräsmies
Osaatko sanoa auttaako kaupan homeenpoistoaine kun kuulemma poistaa ihan kokonaan pinnan alta kaiken?

Oi, oi. Ei ole hyvä olla homeen tai varsinkaan asbestin kanssa tekemisissä. Toivottavasti sulle ei tule siitä mitään pahempaa ajan kanssa ja pysyt mahdollisimman terveenä. :/ Oot aika nuori enkä uskonut että vieläkin joutuu altistumaan asbestille.
Olin ihan siinä luulossa että se on mennyttä aikaa. Aina oppii uutta.
Rehellisesti sanottuna mä en usko noihin homeenpoistoaineisiin, mutta mä olenki vaan duunari enkä tunne tiedettä niin että osaisin sanoa toimivatko oikeesti. Jotain osviittaa voidaan saada siitä, et yleensä hometalot toimii palokunnan harjottelukohteina ja ne poltetaan kokonaan maan tasalle...

Ja noi altistukset homeelle ja asbestille ei ole mikään itsestäänselvyys nykyisin, mutta jotenkin olen tullut välinpitämättömäksi omasta terveydestäni. Suvussani on ollut masennusta, mutta yleensä se esiintyy sellasena perinteisenä masennuksena ja porukka on ollu vaan alakulosta ja yleisesti ottaen masentuneen olosta. Ite olen taas ollu pirtee mieleltäni, mut olen jotenki haluton välittää omasta terveydestäni vaikka tietäisinki että asbestit ja homeet on vaarallisia. En siis kauheen innokas turvavälineiden käyttäjä ole. Hengityssuojaimet on mulle sellasia et käytän ehkä parikyt minuuttia sitä ja sit heitän sen pois ja jatkan ilman ja jos on asbestia ni varon ehkä pari tuntia ja sit alan vähät välittää määräyksistä... Asbestin kanssa en kyl ole siis sisätiloissa ollu tekemisissä mut ulkotiloissa kyllä ja siellä riittäis vähän kevyempiki turvavarustelu mut neki jotenki "unohdan" jossain välissä.

No uskon jokatapauksessa että tää mun välinpitämättömyys on joku sen saman "masennusgeenin" muoto.
 
voi ei
Alkuperäinen kirjoittaja Eräsmies;29647180:
Rehellisesti sanottuna mä en usko noihin homeenpoistoaineisiin, mutta mä olenki vaan duunari enkä tunne tiedettä niin että osaisin sanoa toimivatko oikeesti. Jotain osviittaa voidaan saada siitä, et yleensä hometalot toimii palokunnan harjottelukohteina ja ne poltetaan kokonaan maan tasalle...

Ja noi altistukset homeelle ja asbestille ei ole mikään itsestäänselvyys nykyisin, mutta jotenkin olen tullut välinpitämättömäksi omasta terveydestäni. Suvussani on ollut masennusta, mutta yleensä se esiintyy sellasena perinteisenä masennuksena ja porukka on ollu vaan alakulosta ja yleisesti ottaen masentuneen olosta. Ite olen taas ollu pirtee mieleltäni, mut olen jotenki haluton välittää omasta terveydestäni vaikka tietäisinki että asbestit ja homeet on vaarallisia. En siis kauheen innokas turvavälineiden käyttäjä ole. Hengityssuojaimet on mulle sellasia et käytän ehkä parikyt minuuttia sitä ja sit heitän sen pois ja jatkan ilman ja jos on asbestia ni varon ehkä pari tuntia ja sit alan vähät välittää määräyksistä... Asbestin kanssa en kyl ole siis sisätiloissa ollu tekemisissä mut ulkotiloissa kyllä ja siellä riittäis vähän kevyempiki turvavarustelu mut neki jotenki "unohdan" jossain välissä.

No uskon jokatapauksessa että tää mun välinpitämättömyys on joku sen saman "masennusgeenin" muoto.
Niin tuttua, niin tuttua. Itellä on kans masennus et voin ainakin joltain osin samaistua. Löysin syyn miksi jatkaa elämistä, mutta syy ei ollut minä jonka takia oon saanu kuntoutuksesta noottia et mun pitäs löytää syy itelleni. No ei löydy.
Toivottavasti sulla alkaa helpottaa ja ehkä löydät jostain apua. Muutoin ehkäpä sanoisin et hei kyllä se helpottaa ja paranet mut valitettavasti olen oppinut ettei se nyt niin aina mene.
Mut hei silti tsemppiä tosi paljon! :)
 
Eräsmies
Niin tuttua, niin tuttua. Itellä on kans masennus et voin ainakin joltain osin samaistua. Löysin syyn miksi jatkaa elämistä, mutta syy ei ollut minä jonka takia oon saanu kuntoutuksesta noottia et mun pitäs löytää syy itelleni. No ei löydy.
Toivottavasti sulla alkaa helpottaa ja ehkä löydät jostain apua. Muutoin ehkäpä sanoisin et hei kyllä se helpottaa ja paranet mut valitettavasti olen oppinut ettei se nyt niin aina mene.
Mut hei silti tsemppiä tosi paljon! :)
Mut kun mä en tunne itteeni mitenkään masentuneeks. Sen tiedän et masentuneet voi olla välinpitämättömiä terveytensä suhteen kuten mä olen, mut kaikki mun tutut masentuneet on myös ollu ihan oikeesti masentuneen olosiakin. Ite olen aina ollu ilonen ja olen edelleenki, mut toi on noiden tuttujen kanssa yhteistä että olen jotenki välinpitämätön oman terveyteni suhteen, enkä kykene kauheesit tulevaisuuttanikaan ajattelee. Ja sä oot muuten ensimmäinen joka on mun tulevaisuudelle toivotellu mitään tsemppiä edes, että kiitos siitä :D
Ja minä en siis ole ikinä ollut siinä mielialassa ettenkö haluis elää... Pikemminkin haluan elää mutta jotenkin samaan aikaan tiedostan tämän välinpitämättömyyden tuhoisuuden omalle elämälleni ja silti haluaisin elää satavuotiaaksi... Jotenkin outoa ja ristiriitasta mut niin se vain on
 

Yhteistyössä