Mullakin nyt kysyttävää...kelasta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuaaa

Vieras
Että miten kun mulla tuli tänään täyteen liitolla 500päivää. Eli siis liitto makso mulle ansiosidonnaista sen 500päivää ja nyt pitäs hakia kelalta peruspäivärahaa... Oon työtöntyönhakija... Laitanko nyt samantien kelalle päivärahahakemuksen, tarviikohan ne siihen mittään liitteitä? Näkeekö että on ne liiton 500päivää tullu täyteen ja oon työtöntyönhakija? Joo jonotin jo työkkärin puhelinpalveluun puolituntia ja imas sitte 4ekua puheaikaa enempiä en jaksa jonotella ja kelalle en jaksa soitella vielä...

Mä vein liitolta saadun lapun missä lukee että 500 päivää täynnä. Hakemus kelaan heti kun kaksi viikkoa on kulunut sen jälkeen kun se 500 päivää tuli täyteen. Eka hakemus, käsittely kesti yli 3 viikkoa.

eikö oo sama nytjo laittaa se hakemus menemään? tänään maksoi liitto viimeisen päivärahan... voinkohan laittaa tuolta pamin sivuilta tuon liitteenä missä lukee et 500/500 päivää täynä vai mitä lukikaan...

Ainakin ne tarvii todistuksen sieltä liitosta, että 500 pv on täynnä.

Mielestäni voit hakemuksen Kelan sivuilla täyttää, se kaavake aika hyvin kyselee asioita ja päivämääriä (kuten koska olet liittynyt liittoosi) ja lopuksi myös ilmoittaa tarvittavista liitteistä. Ne voit toimittaa vaikka postitse perässä. Se Kelan kaavake on sitten hieman sekavampi, mitä olet liiton kaavakkeita täytellessä tottunut. :)

Onko sulla nyt siis jo kuukausi aikaa viimeisestä liiton päivästä? Vai vasta just tullut täyteen?

eikö oo sama nytjo laittaa se hakemus menemään? tänään maksoi liitto viimeisen päivärahan... voinkohan laittaa tuolta pamin sivuilta tuon liitteenä missä lukee et 500/500 päivää täynä vai mitä lukikaan...

Et voi laittaa hakemusta etukäteen. Vasta kun päiviä on tarpeeksi.

Tähän sitten käsittelyaika päälle, eli jonkun aikaa joudut odottelemaan.

häh miten niin en saa peruspäivärahaa? oon ollut töissä 5vuotta ennekuin jäin ansiosidonniaselle ja nyt liitonrahat loppu niin pitäs kelalta hakea,ja olen työtöntyönhakija ollut siitä asti kun liitonrahaa sain. miten kaveri sitten sai peruspäivärahaa??

häh miten niin en saa peruspäivärahaa? oon ollut töissä 5vuotta ennekuin jäin ansiosidonniaselle ja nyt liitonrahat loppu niin pitäs kelalta hakea,ja olen työtöntyönhakija ollut siitä asti kun liitonrahaa sain. miten kaveri sitten sai peruspäivärahaa??

Se ansiosidonnainen on verrattavissa peruspäivärahaan.

Ansisidonnaisen (500pv) tai peruspäivärahan (500pv) jälkeen saadaan työmarkkinatukea, mikä on rahallisesti pienempi summa.

Selvennykseksi vielä: ansiosidonnaisen saa liitosta ja jos ei kuulu liittoon saa Kelasta peruspäivärahaa (pienempi kuin ansiosidonnainen). Näiden loputtua saa työmarkkinatukea.

Alkuperäinen kirjoittaja työtön;29638848:
Se ansiosidonnainen on verrattavissa peruspäivärahaan.

Ansisidonnaisen (500pv) tai peruspäivärahan (500pv) jälkeen saadaan työmarkkinatukea, mikä on rahallisesti pienempi summa.

Peruspäiväraha ja työmarkkinatuki näyttäisivät kyllä olevan ihan saman suuruisia kun Kelan sivulta katsoin.

Alkuperäinen kirjoittaja työtön;29638857:
Selvennykseksi vielä: ansiosidonnaisen saa liitosta ja jos ei kuulu liittoon saa Kelasta peruspäivärahaa (pienempi kuin ansiosidonnainen). Näiden loputtua saa työmarkkinatukea.

Selvennykseksi vielä: ansiosidonnaisen saa työttömyyskassasta. Ei tarvitse kuulua liittoon.

Peruspäiväraha ja työmarkkinatuki näyttäisivät kyllä olevan ihan saman suuruisia kun Kelan sivulta katsoin.

Aaa. Voi olla. :)

Ei ole peruspäivärahasta kokemusta, ja kirjoittaessani lisäsin sen tuonne väliin myöhemmin ja ajattelin lähinnä ansiosidonnaista, joka ap:lläkin oli taustalla.

Jos ne on samansuuruiset, niin jännä, että on erikseen peruspäiväraha ja työmarkkinatuki... Ehkä se on "jäänne" ajoilta, kun työmarkkinatukeen vaikutti esim puolison tulot. Enäähän ei vaikuta.

Alkuperäinen kirjoittaja työtön;29638937:
Aaa. Voi olla. :)

Jos ne on samansuuruiset, niin jännä, että on erikseen peruspäiväraha ja työmarkkinatuki... Ehkä se on "jäänne" ajoilta, kun työmarkkinatukeen vaikutti esim puolison tulot. Enäähän ei vaikuta.

Samaa olen miettinyt :)

höh no joo en tienny,sainkin kelalta vastauksen että työkkäristä pitää olla joku työmarkkinatuki lausunto kelaan? eli miten nyt sitte kunlähin työkkäri on 200 kilsan pääsä :( ja justiin tammikuussa siellä kävin...riittäkö soitto työkkäriin vai miten? joo ja olen kyllä hakenut töitä mutta en vain saa .

Yhteistyössä