Miten ja missä vaiheessa kuukautiset puheeksi tytön kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja "Hillla"
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mitääh;29625922:
niin? 15v pojalle pitää tehdä selvää mitä elatusvelvollsiuus tarkoittaa mutta 8-10v ei todellakaan tarvitse tietää yhtään mitään menkoista
Järkevämpää mielestäni kuulla asiasta jo leikki-ikäisenä, jolloin ei asia vielä aiheuta hihittelyä, vaan maailmassa kaikki tuntuu normaalilta ja luonnolliselta ja maailmankuva on avoin mille vain. Ja sama koskaa vaikka mainitsemaasi homoseksuaalisuutta.
 
  • Tykkää
Reactions: Cassyput
kolikoli
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29625945:
Järkevämpää mielestäni kuulla asiasta jo leikki-ikäisenä, jolloin ei asia vielä aiheuta hihittelyä, vaan maailmassa kaikki tuntuu normaalilta ja luonnolliselta ja maailmankuva on avoin mille vain. Ja sama koskaa vaikka mainitsemaasi homoseksuaalisuutta.[/QUOTET

Tunnustan, että hämmästyin koko aloituksen kysymystä.. :)
Tyttöni ovat 4, 5 ja 8 vuotiaita ja ovat tienneet kuukautisista suurin piirtein aina. Ihan tavallinen normaali asia. Ja hui kauheeta: tietävät myös miten lapset saavat alkunsa. Ovat kuulleet näistä asioista tosiaan jo silloin, kun eivät vielä tajua häpeillä ja hihitellä. Samalla tavalla on kerrottu, kuin vaikka avaruudesta tai nälänhädästä kerrottaisiin eli ikätason mukaisesti ja aina asioihin palattu, kun niistä on tullut jotenkin puhetta tai kyselyjä.
 
Pienestä saakka ovat kaikki lapset tietäneet kuukautisista, tytölle olen 9 v lähtien muistutellut että voivat alkaa milloin vain, ja antanut siteen reppuun ja vessassa pitänyt muitakin kuin omia hypersupersiteitä.
Kaverilla alkoi 9v. Neiti nyt 11, rinnat kehittyy kovaa tahtia, joten lienee kohta odotettavissa
 
vierasg
Raisa Cacciatorella hyva kirja aiheesta. Nimea en muista. Meilla puhuttu jo ennen kouluikaa. Hyva tietaa asiasta ja saada asiallista tietoa. Alkaa tehko asiasta tabua. Seksuaalisuus kuuluu luonnollisena osana ihmisyyteen yhta normaalia kuin mika tahansa asia. Ettehan hapea opettaa lastanne pissaamaankaan miksi siis kuukautiset olisivat jotenkin hapeallisempi kuin virtsa ? Opettakaa lapset arvostamaan itseaan ja muita. Pojan ja tyton on hyva tietaa omasta kehostaan ja toisen sukupuolen kehosta. Ei ihmiskehoa ja sen toimintaa pida opettaa hapeamaan vaan painvastoin kunnioittamaan ja arvostamaan. Koneelta puuttuu o ja a, anteeksi siis jos vaikea lukea.
 
"biologi"
Minun 3-v poika kyllä tietää kuukautisista jo sen verran, että ne on aikuisten naisten juttu kerran kuussa. Pakkohan se on ollut kertoa, kun näki verta ja äidin laittavan vaipan. Eipä siitä sen kummempaa numeroa vielä kannata tehdä. Varmaankin ennen kouluikää tai viimeistään 10-v iässä kerron enemmän, jos ja kun lasta kiinnostaa. Ei ole minulle hankala aihe ollenkaan enkä ymmärrä, mitä pahaa siinä lapselle on, jos oikeista asioista jo jotain on kerrottu.
 
"Näin meillä"
Mun lapset tykkäsivät selata lääkärikirjaa ja esikoinen lukemaan opittuaan kyllä kertoi pienimmillen kaiken tarvittavan, ihmisen anatomiaa myöten. Siinä oppi nelivuotias pikkuvelikin kaiken tarvittavan :)
 
"Hanna"
Meillä 6 vuotias tietää kuukautisista.

Mä en ole koskaan miettinyt, että missä iässä pitäisi puhua mistäkin. Silloin se on kaikein helpointa, kun lapsi itse osoittaa kiinnostusta jotain asiaa kohtaan.
Ikinä en ole kysymyksiä kuitannut sanomalla, että ei sun tarvitse sellaista vielä tietää tai puhutaan siitä sitten myöhemmin.
 
vieraa
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;29626374:
Ootko ollut poissa biologian tunneilta? :) Ei, vaan mulla, mutta mielestäni myös poikien on hyvä tietää niistä.
Miksi viattomat pikkupojat pitäisi tietää että naiset ovat verta vuotavia hirviöitä?
 
"hmm"
En ainakaan halua omalle lapselle samaa kohtaloa kuin itse sain. Minulle ei kerrottu kuukatisista mitään ja itse jouduin siteen ostamaan (jos ei ollut rahaa käytin paperia). N. 11-vuotiaana kuvittelin esim. että sidettä pitää käyttää koko ajan... Oma 4 v tyttö tietää että aikuilta naisilta tulee verta alapäästä mutta ei sen tarkemmin. Yritän selittää tarkemmin viimeistään 9-vuotiaana :)
 
vieraa
[QUOTE="Hanna";29626474]Ilman niitä vertavuotavia hirviöitä elämä loppus aika hätäseen...[/QUOTE]

Kerrotko 8-10v pojalle ovislimastakin? Ilman sitä elämä loppus aika hätäseen. Pieni poika ei todellakaan tarvitse tietää miten pillu toimii.
 
Just toissapäivänä kuusivuotias tyttö kysyi miksi naiset käyttää siteitä. Tulipas sitten kerrottua murrosiästä, kuukautisista ja sivuttua myös vauvansaantia. Tyttö kyseli ihan fiksuja juttuja ja mä yritin parhaani mukaan - lapsen iän huomioonottaen - vastailla.

Lopuksi lapsi sanoi juurikin sen mitä monet, monet naiset miettivät läpi elämän, "Miksei pojilla oo mitään tollasta, miks vaan tytöillä? Epäreilua."

Toki tähän tullaan palaamaan ja koulussakin sitten, vaikka mun mielestä viidesluokkalaisille terveystiedotus/seksuualivalistus on näinä päivinä jo aivan liian myöhään. Ajat ovat muuttuneet - kahdeksanvuotiailla saattaa alkaa menkat ja jotkut kaksitoistavuotiaat kyllä ihan harrastavat jo seksiä.
 
"vieras."
Kai 10-vuotias sentään kuukautisista tietää? Jos ei, niin olisi jo korkea aika kertoa. Se kuinka paljon ja yksityiskohtaisesti aiheesta kannattaa keskustella, riippuu ihan lapsesta. Jos lapsi ei halua sen enempää jutella, niin ihan ok.

Tärkein juttu kotona on kuitenkin se, että tytölle hankitaan siteet hyvissä ajoin ja neuvotaan niiden käytössä. Ja sitten kun niille alkaa olla tarvetta, täydennetään varastoa ilman että tytön tarvitsisi itse siteitä pyydellä. Minä itse kyllä kuukautisista tiesin ja äiti suhtautui niiden alkamiseen positiivisesti, mutta tuo tärkein juttu unohtui. Minä en mitenkään kehdannut 11-vuotiaana ostaa lähikaupasta siteitä, eikä minulle kyllä edes annettu rahaa niihin. Joten kuukautiset oli pitkään kamala asia ihan siksi, kun piti vessapaperin kanssa koittaa pärjäillä. Tietysti jotain kertoo äiti-tytär-suhteesta sekin, että en minä kehdannut niitä siteitä edes äidiltä pyytää, kun hän ei niitä itse tajunnut minulle hankkia.
 
.....
Mun 5 vee tiesi menkoista jo joskus 3 vuotiaana, kun alkoi kysellä tamppoonin narusta saunassa. Ihan kammottavaa, että asioita jemmaillaan ja kerrotaan sitten, kun niistä alkaa olla selkeästikin monilla hankaluuksia kertoa. Mä oon huokaillut monesti "höh, kuukautiset alkoi" tms. ja näkeehän lapset kun ostaa siteitä ja tamppooneja. Luonnollista asiaa tyhmä salailla.
 
"vieraana"
Kyllä meidänkin POJAT on tienneet kuukautisista aivan pienestä asti. Ihmetelleet joskus hyvin pieninä, että miksi minulla on "vaippa", tai kyselleet, että mikä naru mulla roikkuu jalkojen välissä ja olen selittänyt, että naisilla tulee verta kerran kuukaudessa sieltä, mutta se ei satu niin miten haavat joista tulee verta jne.
ja olen myös kertonut mihin ne menkat liittyy.

Ihmettelen vain, että miten olette onnistuneet pimittämään lapsiltanne tällaisen asian? Vai onko minun lapseni vain hyvin uteliaita kun ovat jo pienenä kyselleet tästä asiasta?
 
Olen kertonut tytöilleni heidän ollessaan jo ihan pieniä, heidän ihmetelessään siteitä vessassa.
Kun he olivat pieniä sellainen hyvin suppea tieto asiasta riitti.
Sittemmin asiaan on palattu aina välillä. Ja kyllä kuukautuisista puhutaan kyllä koulussakin.
Muistaakseni jo kolmosluokalla yllin kirjassa. Nelosella tytöt ovat saaneet jotain esitteitä ja vitosluokalla on biologiassa tarkempaa tietoa ja käsitellään murrosikää.


Olisi ollut lapsille aika hämmentävää, jos heillä ei mitään tietoa olisi asiasta.
Joskin vaikka se kaikki tieto onkin, se ei muuta sitä asiaa, että kuukautisten alkamisen voi kokea silti hämmentäväksi ja nolostuttavaksikin ja hetkellisesti asiaksi, josta ei halua puhua vanhempiensa kanssa, etenkään isien.
 
"huh"
[QUOTE="vieraana";29626610]Kyllä meidänkin POJAT on tienneet kuukautisista aivan pienestä asti. Ihmetelleet joskus hyvin pieninä, että miksi minulla on "vaippa", tai kyselleet, että mikä naru mulla roikkuu jalkojen välissä ja olen selittänyt, että naisilla tulee verta kerran kuukaudessa sieltä, mutta se ei satu niin miten haavat joista tulee verta jne.
ja olen myös kertonut mihin ne menkat liittyy.

Ihmettelen vain, että miten olette onnistuneet pimittämään lapsiltanne tällaisen asian? Vai onko minun lapseni vain hyvin uteliaita kun ovat jo pienenä kyselleet tästä asiasta?[/QUOTE]

Ihmeellistä wt meininkiä. Kuukautiset voi hoitaa siististi eikä pikkupojat todellakaan tarvitse nähdä äidin menkkarättejä.
 

Yhteistyössä