Naapuri polttaa pilveä (ainakin) ja omaa muutaman kk-lapsen. Mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti
"vierailija"
Haju tulee huoneeseen joka päivä. En kuitenkaan tiedä, polttaako perheen isä vai äiti vai molemmat. Kerran ilmoitin vastaavasta tapauskesta (Tampere) poliisille, ja he sanoivat että se on lääkäreiden ja sosiaalitoimen asia. Mitäpä nyt kannattaisi tehdä? Ollaan naapurin kanssa hyviä ystäviä ja sosiaalitoimesta olemme jo puhuneet. Hänen mielestään mieluummin tappaisi lapsensa kuin antaisi sosiaalihuollon hoidettavaksi.

Neuvot ovat tarpeen. :(

"Qwe"
Kiva kun on ihmisiä, jotka välittää aidosti muidenkin lasten hyvinvoinnista. Jos kerran olette hänen kanssaan hyviä ystäviä niin etkö osaisi arvioida, että onko todella huolenaihetta ja vaikuttaako muuten perheen asioiden olevan hyvin? Vaikuttaako hän hyvältä äidiltä ja onko hänen vanhemmuudessaan jotakin muuta moitittavaa? Kuten varmaan tiedät, on paljon ihmisiä jotka eivät koskisi muihin päihteisiin ja polttavat pelkästään kannabista! Tunnen itse erään perheen, jossa isä polttaa, mutta äiti ei, ja hyviltä vanhemmilta ja vastuuntuntoisilta silti vaikuttavat. Olen ollut heillä kylässä ja en ole huomannut mitään hälyttävää. Ja mies on siis usein varmastikkin polttanut pilveä ennenkuin olen kylään tullut, mutta en minä huomaa hänen käytöksessään mitään eroa. Heillä ei riidellä, juopotella, olla väkivaltaisia yms, joten aivan luottavaisin mielin olen jättänyt ilmoittamatta mihinkään. Tietysti perheet ja tilanteet ovat erilaisia, ja aina voi olla syytä huoleen! Sen takia onkin hyvä punnita myös muita asioita jos kyseessä tosiaan pelkästään kannabiksen käyttö. Kävisi sääliksi jos turhaan tapahtuisi huonoja asioita perheelle, jos muuten ovat sopivia vanhemmiksi ja rakastavat lastaan.

Jos ja kun olet naapurisi kanssa noin hyvissä väleissä, että olette keskustelleet asiasta jotain, niin etkö tosiaan tiedä, kumpi siellä polttaa vai kumpikin?
Ja jos äitikin polttaa, niin tiedätkö imettääkö hän? Jos imettää, niin on vauvalle vahingollista.

Miuski harmailee
Jos polttaminen on päivittäistä olisin kyllä pikkuisen huolissani. Lastensuojelullehan tämä asia niinkuin viranomaistasolla kuuluu, joten jos sulla on oikeasti huoli, että lapsen kasvu ja kehitys on vaarassa, sinne pitäisi soittaa. Sinne voi myös soittaa niin, että kysyy neuvoa: "Pitäisikö tästä huolestua?." Kun ilmoitus tulee, on ls-väellä 7 arkipäivää aikaa olla yhteydessä ko perheesee ja miettiä aloitetaanko ls-tarpeen selvitys. Sit on muistaakseni 3kk aikaa tehdä se selvitys (jos sitä tarvitaan). Sen jälkeen tai jopa sen aikana tarjotaan tukitoimia perheelle. Tässä tapauksessa ehkä päihdeklinikkaa, keskusteluapua tms. Jos perhe kieltäytyy tuista tai niistä ei tunnu olevan apua (lapsen kasvu ja kehitys vaarantuu edelleen), niin sitten vasta lähdetään miettimään sijoitusasioita. Jos perheessä muuten kaikki menee kivasti, mutta toinen vanhempi on päivittäin tötsyissä, ei sijoitusta varmastikaan tapahdu, mut apua he kyllä voisivat saada. Työni kautta nämä asiat tiedossa :)

"vieras."
Oletko varma että haju tulee juuri naapurista? Voihan se olla perua jostain toisestakin asunnosta. Tutki nyt kunnolla äläkä hutki ja samalla aiheutat mittaamatonta vahinkoa suotta toisten elämälle.

"vierailija"
Itse olen muutamia vuosia sitten polttanut paljonkin, oikeastaan päivittäin. Mutta silloin en juuri muuta tehnytkään, olin työttömänä ja niin edespäin. Jos polttelu on verrattavissa silloin tällöin tapahtuvaan alkoholinkäyttöön, niin en näe hirveästi ongelmia. Paitsi laitontahan se on, valitettavasti. En kyllä pienen lapsen perheessä haluaisi nähdä laittomien päihteiden käyttöä, koska kiinnijäämisen seuraukset ovat mitä ovat.

[QUOTE="vierailija";29623040] Hänen mielestään mieluummin tappaisi lapsensa kuin antaisi sosiaalihuollon hoidettavaksi.
[/QUOTE]

Kyllä tuo on syy jos mikä ottaa yhteyttä sosiaalitoimeen. Tosin parempi, ettet mainitse yhteydenotosta tuolla naapurillesi.

No eniten mun korvaani kyllä särähtää, että äiti mielummin tappaisi lapsensa ennen kun antaisi sosiaalihuollon huomaan.

Jos ootte naapurin kanssa hyvissä väleissä, niin selvitä nyt ensin onko siellä koko porukka päihteissä vai onko joku selvin päin. Jos siellä on esim äiti kuitenkin selvinpäin ja lapsi ei altyistu savulle, niin voisit kai esittää toiveen, että sauhuttelut sauhuteltaisi jossain toisaalla mistä teille ei tulisi hajuja.
Jos taas koko porukka on sekasin ja äidin kanta on tuo yllä esitetty, niin kyllä minä olisin yhteyksissä jo johonkin sosiaalihuoltoon ja esittäisi huoleni perhen puolesta ja kertoisin tuon äidin sanomiset.

v iera s
Vaika pilven polttelu olisi miten ok (ei mielestäni kyllä ole) niin jo se että uhkaa tappaa lapsensa, on merkki siitä että pitää asiaan puuttua ja mahd. pian. Kyllä sen perusteella jo poliisinkin luulisi tulevan

Yhteistyössä