Kun junassa joku istuu sulle varatulla paikalla

• Viestiketjun aloittaja "maalaishiiri"
  • Ensimmäinen viesti
"hmh"
En ikinä huuda enkä kiroile, mutta en myöskään piittaa paskaakaan toisen nillityksistä. Näytän lippua niin kauan että se toinen lähtee. Ja kyllä on joka iikka lähtenyt kun vaan olen seisonut siinä oma kyllästynyt ilme naamallani tuijottaen toista päin pläsiä ja näyttänyt aktiivisesti siltä että tämä nainen ei tästä lähde ensiksi.

Voi kurja
[QUOTE="maalaishiiri";29616693]No kyllä muakin vatutaa, sehän tässä onkin. Mut mitä se konnarikaan olis voinu tehdä? Eihän ne tollaseen puutu, ei ainakaan ko. tapausta kiinnostanut.[/QUOTE]

Sulla on kyllä käynyt tosi huono tuuri junavuoron suhteen, inhottava kanssamatkustaja ja huono konnari. Itse kuljen joka arkipäivä Turku-Salo väliä kausilipulla, eli itsekin kuljen ilman paikkaa. Mutta aina olen antanut tilaa, jos olen istahtanut jonkun varatulle paikalle. Myös konduktöörit on ollut pääasiassa kaikki todella mukavia.

Kerran sattui kun perheen kesken liikenteessä uskomaton tapaus. Junassahan alle 6-vuotias saa ilman paikkaa kulkea ilmaiseksi. Olimme perheen kesken menneet laivalle ja Salosta Turun satamaan ja takaisin. Ostimme vain aikuisille halvemmat laivajunaliput eli lapsillamme ei ollut paikkaa. Menomatkalla juna tosi täynnä, joten molemmat lapset istuivat kiltisti meidän sylissä. Takaisin tullessa lauantai-illalla meidän vaunussa ei ollut ketään muutta. Kaiken lisäksihän lippuja tarkastetaan Kupittaan jälkeen, josta seuraava pysäkki on Salo, jossa jäimme pois. No tämä konduktööri alkoi valittaa, että annamme lastemme istua omilla paikoilla vaikka heillä ei ole paikkalippua ostettuna. Oltiin mieheni kanssa aivan haavi auki ja ihmettelimme että mitä haittaa siitä on kerran vaunussa ei ole ketään muuta. No konduktööri vastasi että se on sellainen periaate, että lasten tulee istua sylissä kun ei ole paikkaa. Taisi sillä konnarilla olla hiukan huono päivä.

paska matka
joskus nuorempana muistan kuin ystävän kanssa olimme matkalla Helsinkiin, meillä oli paikkaliput ja paikallamme istui isä äiti ja molemmilla lapset sylissään ja isot matkalaukut vielä ahdettu siihen samaan tilaan.
Sanoimme että paikat on meidän, sieltä tuli vittua ja perkelettä ihan surutta.
Lopulta suostui siirtymään mutta jättivät kuin kiusallaan isot matkalaukkunsa meidän jalkoihin vaikka koetin että ottavat ne pois.
Konnaria pyysin niin konnarin mielestä meidän nyt piti hyväksyä ne matkalaukut siinä, no hyväksyin tosin jalkani ei ja potkin niitä (toivon mukaan niillä oli edes jotakin hajoavaa mukana) ainakin sai tosi paskaset laukut itselleen kun jäivät junasta pois )
Koko sen matkan kyllä saimme kuulla vittuilua tuolta perheeltä kuinka lapsilleen opettivat että nuo törkeät nuoret naiset jahtasivat meidät pois paikaltamme istumasta joten siksi isin ja äidin pitää tässä vuorotella missä istutaan.
Paikkoja kun ei kovasti ollut he joutuivat välillä istumaan (kovaan ääneen sitä oikein kailottivat) lastensa kanssa tupakkavaunussakin) ja tämäkös sitten oli minun ja ystäväni vika ja taas meitähaukuttiin.
Ei auttanut vaikka sanottiin konnarille,
tai tuolle perheelle suoraan että olisitte ostaneet paikkaliput vaan heti tuli ärräpäitä iso kasa ja kuinka olimme epäkohteliaita.

jatkossa olen tehnyt hyvin selväksi myös konnarille jos minulla on paikkalippu niin minun paikallani ei myöskään makaa jalkatiloissa kenenkään laukutkaan tai sitten minäheitän ne siihen käytävälle törkeästi.
Ei todellakaan ole minun ongelmani jos joku haluaa matkataperheineen ilman paikkalippua,
itse ovat tietoisen päätöksen tehneet ja säästäneet siinä ettei omaa paikkaa maksa.

Tämä linjalla Kouvola-Helsinki vuonna 2001

harvoin matkustava
Mistä sitä sitten tietää, tuleeko vaunu täyteen, varsinkin jos matkustaa reitillä tosi harvoin?! Nolottaahan se pyytää siirtymään, jos puoli vaunua on tyhjänä, mutta inhottava on itsekin tavaroineen siirtyä vähän väliä, jos vaunu sitten alkaakin matkalla täyttyä.

kahvikirahvi
[QUOTE="maalaishiiri";29616656]Siis mitä teette..? Viimeksi kun matkasin Treelta Hkiin, joku tyyppi istui mun paikalla ja kun pyysin siirtymään, niin käski mun mennä ***tuun, koska oli istunut siinä jo koko matkan (mistä ikinä tullutkin) ja levittänyt läppärit ja muut välineensä, joita ei voinut alkaa keräämään. Jouduin ite sit hyppäämään paikalta toiselle sitä mukaa kun porukkaa tuli junaan ja loppumatkan seisomaan, vaikka olin ostanut ja maksanut istumapaikan. Ei oo itellä pokkaa tollaseen. Huomenna pitäs taas lähtee junaan ja ärsyttää jo etukäteen.[/QUOTE]

Jos ei nätillä sanomisella siirtyis ite niin etsisin tai odottaisin että konduktööri tulee ja mainitsisin sille asiasta. Luulis siirtyvän viiimeistään sitten.

kahvikirahvi
joskus nuorempana muistan kuin ystävän kanssa olimme matkalla Helsinkiin, meillä oli paikkaliput ja paikallamme istui isä äiti ja molemmilla lapset sylissään ja isot matkalaukut vielä ahdettu siihen samaan tilaan.
Sanoimme että paikat on meidän, sieltä tuli vittua ja perkelettä ihan surutta.
Lopulta suostui siirtymään mutta jättivät kuin kiusallaan isot matkalaukkunsa meidän jalkoihin vaikka koetin että ottavat ne pois.
Konnaria pyysin niin konnarin mielestä meidän nyt piti hyväksyä ne matkalaukut siinä, no hyväksyin tosin jalkani ei ja potkin niitä (toivon mukaan niillä oli edes jotakin hajoavaa mukana) ainakin sai tosi paskaset laukut itselleen kun jäivät junasta pois )
Koko sen matkan kyllä saimme kuulla vittuilua tuolta perheeltä kuinka lapsilleen opettivat että nuo törkeät nuoret naiset jahtasivat meidät pois paikaltamme istumasta joten siksi isin ja äidin pitää tässä vuorotella missä istutaan.
Paikkoja kun ei kovasti ollut he joutuivat välillä istumaan (kovaan ääneen sitä oikein kailottivat) lastensa kanssa tupakkavaunussakin) ja tämäkös sitten oli minun ja ystäväni vika ja taas meitähaukuttiin.
Ei auttanut vaikka sanottiin konnarille,
tai tuolle perheelle suoraan että olisitte ostaneet paikkaliput vaan heti tuli ärräpäitä iso kasa ja kuinka olimme epäkohteliaita.

jatkossa olen tehnyt hyvin selväksi myös konnarille jos minulla on paikkalippu niin minun paikallani ei myöskään makaa jalkatiloissa kenenkään laukutkaan tai sitten minäheitän ne siihen käytävälle törkeästi.
Ei todellakaan ole minun ongelmani jos joku haluaa matkataperheineen ilman paikkalippua,
itse ovat tietoisen päätöksen tehneet ja säästäneet siinä ettei omaa paikkaa maksa.

Tämä linjalla Kouvola-Helsinki vuonna 2001
No oli kyllä äärettömän kohteliasta potkia toisten matkatavaroita paskaisilla kengillä ja toivoa että olisitte saanut jotain laukussa ollutta tavaraa särjettyä.

Mistä sitä sitten tietää, tuleeko vaunu täyteen, varsinkin jos matkustaa reitillä tosi harvoin?! Nolottaahan se pyytää siirtymään, jos puoli vaunua on tyhjänä, mutta inhottava on itsekin tavaroineen siirtyä vähän väliä, jos vaunu sitten alkaakin matkalla täyttyä.
Ei kai sitä varmaksi voi tietääkään. Useammin samalla reitillä voi ehkä vähän ennakoida, tai sitten jos menee vaan pari aseman väliä. Jos en osaa ennakoida ja menen yhtään pitemmän matkan tai on paljon matkatavaroita, niin pyydän heti siirtymään paikaltani.

"hohhoijaa"
30 vuotta virkanaisena ehkä tuonut riittävän auktoriteetin saada kenet tahansa siirtymään...

Ei ole ollut mitään ongelmia, asetun penkin viereen ja sanon että tässä taitaakin olla mun paikka. Ja katson virkanaiskatseellani.

[QUOTE="hohhoijaa";29617081]30 vuotta virkanaisena ehkä tuonut riittävän auktoriteetin saada kenet tahansa siirtymään...

Ei ole ollut mitään ongelmia, asetun penkin viereen ja sanon että tässä taitaakin olla mun paikka. Ja katson virkanaiskatseellani.[/QUOTE]

Mulle on taas vuosikymmenten varrella kertynyt tarpeeksi ihan silkkaa massaa. Ei tarvi kuin sanoa että siirrytkö vai istunko syliin, niin johan liikkuu. :D

häh?
[QUOTE="maalaishiiri";29616656]Kun junassa joku istuu sulle varatulla paikalla
Siis mitä teette..?[/QUOTE]

Sanon, "Anteeksi, mutta tuo paikka on mulle varattu" ja jos kävisi noin kuin aloittaja kertoo, sanoisin että "olen maksanut ko. paikasta, joten minä tulen siihen istumaan, mikäli et poistu paikaltani, ilmoitan konduktöörille". Jos tyyppi jää paikalle, kuten aloittajan tapauksessa, niin minä jäisin käytävälle odottamaan konnaria ja kertoisin asian, et mulla on junalippu tuohon paikalle ja tyyppi ei suostu lähtemään siitä pois.

paska matka
Molemmat käyttäytyi epäkohteliaasti, sekä haistattelija että tavaroiden potkija.

Happy now?
Aloin niitä laukkuja tahallani potkimaan sen jälkeen kun sain jo kolmannen kerran kuulla kuinka paska olin kun lapsiperheen jahtasin heidän omalta paikaltaan pois
(hyvä että juna oli edes kerennyt Nastolaankaan kun tosiaan he oli joutuneet paikkojaan vaihtelemaan kokoajan ja kuinka minä nyt olin heidän lastenterveydestäkin vastuussa sitten kun he joutuivat välissä istumaan tupakkavaunussakin niin olisi nihilistit ottaneet paikkalipun eikä matkustaneet miten halvimmalla vaan pääsee, tymä pää niin kärsii myös lapset :( )
joten kyllä toivon että heidän laukuistaan jotakin hajosi ja ei hävetä.
Itse koetin tuossa välissä vielä sopia ja pyysin siivompaa kieltä jo lastensa vuoksi
( + kanssamatkustajien)
mutta yhtä haistattelua se oli ja lapsillekin tehtiin selväksi kuinka ilkeitä akkoja olimme ja kuinka meidän käytöksemme oli epäkohteliasta.
joten jos sopiminen ei tuota tulosta ja vittuilua jatketaan niin ole sinä vaan kynnysmatto ja ota kaikki niskaan,
minä en ole.

"vieras."
En varaa paikkaa, jollei ole ko. junaan pakko.
Milloin olet viimeksi matkustanut junalla? Kausi- ja sarjaliput sekä junasta ostettavat liput ovat ainoat, joissa ei ole paikkalippua.

Jos junassa on tilaa, en vaadi paikkaani, mutta jos näyttää siltä, että joutuisin joka asemalla vaihtamaan paikkaa, pyydän päästä lippuni osoittamalle paikalle. Ja sama juttu, jos matkustan lapsen kanssa; silloin ei ole kiva vekslailla paikkaa.

"vierailija"
[QUOTE="maalaishiiri";29616656]Siis mitä teette..? Viimeksi kun matkasin Treelta Hkiin, joku tyyppi istui mun paikalla ja kun pyysin siirtymään, niin käski mun mennä ***tuun, koska oli istunut siinä jo koko matkan (mistä ikinä tullutkin) ja levittänyt läppärit ja muut välineensä, joita ei voinut alkaa keräämään. Jouduin ite sit hyppäämään paikalta toiselle sitä mukaa kun porukkaa tuli junaan ja loppumatkan seisomaan, vaikka olin ostanut ja maksanut istumapaikan. Ei oo itellä pokkaa tollaseen. Huomenna pitäs taas lähtee junaan ja ärsyttää jo etukäteen.[/QUOTE]

oon itse yleensä siirtynyt jos on joku sanonut että hänen paikka. Aika röyhkee... eikun kondyktöörille sanomaan..oot varannut paikan.

[QUOTE="maalaishiiri";29616693]No kyllä muakin vatutaa, sehän tässä onkin. Mut mitä se konnarikaan olis voinu tehdä? Eihän ne tollaseen puutu, ei ainakaan ko. tapausta kiinnostanut.[/QUOTE]

Miten se olisi voinut kiinnostua jos et edes asiasta sille maininnut?

"mom"
Huomautan asiasta ja jos ei ole kuulevinaankaan, niin toistan huomautuksen. Periaatteenani on ollut etten huomauta kolmatta kertaa, silloin tartun kyseisen henkilön matkatavaroihin ja siirrän ne kauemmas. Johan on tullut liikettä niveliin.

kahvikirahvi
Aloin niitä laukkuja tahallani potkimaan sen jälkeen kun sain jo kolmannen kerran kuulla kuinka paska olin kun lapsiperheen jahtasin heidän omalta paikaltaan pois
(hyvä että juna oli edes kerennyt Nastolaankaan kun tosiaan he oli joutuneet paikkojaan vaihtelemaan kokoajan ja kuinka minä nyt olin heidän lastenterveydestäkin vastuussa sitten kun he joutuivat välissä istumaan tupakkavaunussakin niin olisi nihilistit ottaneet paikkalipun eikä matkustaneet miten halvimmalla vaan pääsee, tymä pää niin kärsii myös lapset :( )
joten kyllä toivon että heidän laukuistaan jotakin hajosi ja ei hävetä.
Itse koetin tuossa välissä vielä sopia ja pyysin siivompaa kieltä jo lastensa vuoksi
( + kanssamatkustajien)
mutta yhtä haistattelua se oli ja lapsillekin tehtiin selväksi kuinka ilkeitä akkoja olimme ja kuinka meidän käytöksemme oli epäkohteliasta.
joten jos sopiminen ei tuota tulosta ja vittuilua jatketaan niin ole sinä vaan kynnysmatto ja ota kaikki niskaan,
minä en ole.
En mää mielestäni ole väittänytkään että ko. perhe olis käyttäytynyt asiallisesti, tietenkin toi on vanhemmilta, ja keneltä tahansa huonoa ja epäasiallista käytöstä. Lähinnä ihmettelen ettette kaverisi kanssa siirtäneet laukkuja pois tieltä.

kaikenniilaista
Olenpa vierestä nähnyt sellaisenkin tilanteen, missä jonkun toisen paikalla istunut on heittäytynyt ihan reagoimattomaksi, kuulokkeet korvilla ja leikkinyt nukkuvaa. Ja kun sitä yritettiin varovaisesti herätellä, nosti niin hirveän huutohaloon, kun häneen on nyt käyty käsiksi, niin että paikalle yrittänyt henkilö häipyi punastellen ja nopeasti paikata. Eikä palannut, yksin eikä konnarin kanssa :p

Yhteistyössä