Perheelliset, onko joku tosiaan sitä mieltä että on törkeää jos lapseton ei jousta lomissaan?

• Viestiketjun aloittaja äääähhh
  • Ensimmäinen viesti
äääähhh
Taas alkoi työpaikalla kesälomien toivominen, meidän työpaikalla kahdeksasta kuudella on lapsia. Itse olen siis lapseton nuori.
Pidin viime vuonna kesäloman kesäkuussa koska uutena en kehdannut alkaa taistelemaan, nyt toivon heinäkuulle tai heinä-elokuulle.
Työkaveri jolla on pieniä lapsia sanoi että kuinka voin olla niin itsekäs ja ajatella vain omaa napaani, koska minähän voisin pitää lomani muulloinkin. Siis mitä ihmettä, toinen työkaverimme sanoikin hänelle takaisin että taitaa tässä nyt joku ihan muu olla itsekäs ja ajatella vain omaa napaansa. Ymmärrän että perheellisiä harmittaa jos ei saa lomaansa samaan aikaan lasten kanssa, meillä kun osa on myös lomalla tosiaan toukokuussa ja syyskuussa. Mutta miten joku voi tosiaan ajatella noin ja sanoa vielä ääneen? Te perheelliset, mitä ajattelette ylipäätänsä tästä asiasta että onko kaikki tasavertaisia vai pitääkö perheellisten saada päättää? Minusta on tosi tosi tosi törkeää että me lapsettomat joudutaan kärsimään toisten lasten takia. Sitten joskus kun minullakin on toivottavasti lapsia, niin tottakai haluaisin lomat lasten kanssa samaan aikaan mutta ymmärrän täysin ettei se ole aina mahdollista. Harmittaa aivan varmasti mutta ei sille voi mitään.

"vieras."
Ehdottomasti vaaditte kiertävät lomat. Taitaa olla liiton luottamusmiehen asia, jos aletaan toisia työntekijöitä suosimaan lomissa ja työnteijät joutuvat eriarvoiseen asemaan. Listojen mukaan pitäisi mennä.

Vier
Olet oikeassa, pidä puolesi! On kummallinen ajatus että lapsettomien lomatoiveet ja halu olla omaistensa kanssa olisi jotenkin vähäarvoisempaa kuin lapsellisten toiveet. Todellakaan ei kuulu aina lapsettomien joustaa! Paras olisi jos olisi kiertävät lomat tai arvottu tai jotain.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
Kesäloma on sen verran pitkä ja Suomen kesä sen verran lyhyt, että siinä kohtaa pitää olla tasa-arvoinen eikä voi olettaa, että lapseton pitää lomansa huonoon aikaan vain siksi, että perheelliset saa pitää heinäkuun. Se kun ei ole sinänsä työkavereiden vastuulla saako perhe pitää samaan aikaan lomaa tai miten he kesähoidon järjestävät. Kaikki vaan ei voi pitää sitä lomaansa juhannuksesta eteenpäin, joidenkin täytyy pyörittää firmaa. Vuorottelusysteemi on ihan kätevä jos ei pystytä työporukan kanssa sopimaan.

Talvilomien suhteen taas ei ole niin väliä lapsettomalla, pitääkö juuri sen hiihtolomaviikon vai ehkä seuraavan. Siinäkin on tietysti jokaisen oma elämäntilanne, esim. mun lapseton työkaverini on naimisissa opettajan kanssa ja tottakai haluaa pitää lomansa puolison kanssa samaan aikaan.

No sanotaanko niin, että meillä mies pitää lomansa pääsääntöisesti heinäkuun ulkopuolella, koska meillä on mahdollisuus hoitaa lapset kotona heinäkuussa.

Kaikilla ei ole, jos eivät lomaansa heinäkuulle saa.

Mun mielestäni tämä on yksi niistä asioista, joissa voi halutessaan ajatella myös muita. Kyllä ne lapsetkin isoiksi kasvaa, tällöin saattaa sitten tulla joustoa toiseen suuntaan.

"Ymmärrän että perheellisiä harmittaa jos ei saa lomaansa samaan aikaan lasten kanssa"
Tämä taitaakin olla se ongelma monella, kun päiväkodit ovat kiinni ja lapselle ei loma-aikana löydy hoitajaa. Sekä koulujen loma-aika, jonka koululainen viettää sitten yksinään, kun vanhemmat tekevät töitä lomakuukaudet. Mielestäni siis lapsellisilla tulisi olla oikeus pitää lomaa lastensa kanssa.

• Tykkää
Reactions: LIEN
"vieras."
"Ymmärrän että perheellisiä harmittaa jos ei saa lomaansa samaan aikaan lasten kanssa"
Tämä taitaakin olla se ongelma monella, kun päiväkodit ovat kiinni ja lapselle ei loma-aikana löydy hoitajaa. Sekä koulujen loma-aika, jonka koululainen viettää sitten yksinään, kun vanhemmat tekevät töitä lomakuukaudet. Mielestäni siis lapsellisilla tulisi olla oikeus pitää lomaa lastensa kanssa.
Kyllä lapsellisten tulee itse järjestää lastensa kesähoidot. Ei voida olettaa, että työkaverit sen huolehtivat pitämällä lomat sitten niinä kuukausina, jotka lapsellisille ei sovi.

• Tykkää
Reactions: chrissy
"hmh"
Kyllä itse olen halunnut ottaa perheelliset huomioon lomatoiveissani, ja olen kyllä ottanutkin.

Nyt vanhana on niin paljon sekä lomaviikkoja että rahaa, että heinäkuun voi hyvin olla töissäkin. Elokuu on usein kaikella tavalla kivampi lomailukuukausi: lämpimät vedet, hyvät kelit, lomakohteet edullisemmat eikä niin täynnä.

Mulla siis lapset nyt jo isoja. Lapsenlapsia ei vielä ole. Mutta jos olen töissä vielä sit kun tulen mummuksi niin yritän lomaani heinäkuulle että voin hoitaa ne lapsenlapset.

"vieras."
Kaikkien pitää joustaa tasapuolisesti. Jos sinä olet uutena työntekijänä saanut lomasi kesäkuussa ja nyt saisit heinäkuun, niin sullahan olisi keskimääräistä parempi tilanne, jos teidän työpaikallanne kesälomia pidetään myös touko- ja syyskuussa.

Jos lomia on pakko pitää myös noina "äärikuukausina", niin ne pitäisi jakaa jotenkin niin, ettei kuitenkaan koko lomaa tarvitse silloin pitää ellei itse halua. Sillä onhan se todella ikävä tilanne, jos ei saa ollenkaan kesälomaa koulujen loma-aikana samaan aikaan kuin lapset. Eli kaikki saisi vähintään 2 viikkoa lomaa kesä-elokuussa.

Niin tosiaan, se ei kyllä ole minusta mitään joustamista, jos on saanut kesäkuussa pitää lomansa. Se on ihan yhtä hyvää loma-aikaa kun heinäkuukin.

"aloittaja"
Mukava että useampi on ollut samoilla linjoilla :) Mutta sitten taas muutamat kommentoineet niin että pitäisi ajatella perheellisiä, siis mä en kertakaikkiaan voi ymmärtää. Mikä etuoikeus ne lapset on? Miksi työkaverin pitää kärsiä toisen lasten takia? Naurettavaa jopa mielestäni. Tottakai minäkin pidän lomani joskus myös toukokuussa tai syyskuussa, mutta aivan samalla tavalla minulla on oikeus lomaan joskus heinäkuussakin. Miksi lapsettomien pitää ottaa vastuu teidän lapsista ja kärsiä niitten takia?!

"aloittaja"
Olen ollut aiemmat joulut aina töissä, kaikki pyhätkin. Koska perheelliset ovat toivoneet vapaaksi ja saanhan tuplapalkan. Mutta kun näyttää ettei perheellisiltä löydy ymmärrystä myös meitä lapsettomia kohtaan niin en todellakaan enää ole jouluja aina töissä. Nyt alkoi ärsyttämään todella :D

"Nisu"
[QUOTE="aloittaja";29599679]Mukava että useampi on ollut samoilla linjoilla :) Mutta sitten taas muutamat kommentoineet niin että pitäisi ajatella perheellisiä, siis mä en kertakaikkiaan voi ymmärtää. Mikä etuoikeus ne lapset on? Miksi työkaverin pitää kärsiä toisen lasten takia? Naurettavaa jopa mielestäni. Tottakai minäkin pidän lomani joskus myös toukokuussa tai syyskuussa, mutta aivan samalla tavalla minulla on oikeus lomaan joskus heinäkuussakin. Miksi lapsettomien pitää ottaa vastuu teidän lapsista ja kärsiä niitten takia?![/QUOTE]

Olen samaa mieltä kanssasi. Kunnalla ON VELVOLLISUUS JÄRJESTÄÄ KESÄHOITO MUUALLA JOS PÄIVÄKOTI ON KIINNI! Eli ei todellakaan voi vedota siihen, että hoitopaikka on heinäkuussa kiinni. Silloin on olemassa päivystävä päiväkoti, ryhmis, pph tms.. Koululaisten kesäloma on kesäkuu, heinäkuu ja elokuulta pari viikkoa. Joten sen koululaisen vanhempi voi pitää lomansa muulloinkin, kuin heinäkuussa.

Hiihtolomaviikot ja syyslomaviikot ymmärrän, että silloin perheellisillä on ns. parempi syy pitää lomaa juuri viikko X lasten takia. Mullakin on lapsi, mutta ymmärrän, että en voi aina olla lomalla samaan aikaan. Mua suorastaan vituttaa pitää kesäloma tänä vuonna kesäkuussa ja moni lapseton pitää heinäkuussa, mutta näin se vaan menee. Elämä on!

Mä en tajua miksi päiväkoti-ikäisten lasten vanhemmat vaatii just sitä heinäkuuta vapaaksi. Täällä (ja käsittääkseni muuallakin) on järjestetty lasten hoito myös heinäkuussa päivystävässä päiväkodissa. Ihan turhaa tapella. Me ollaan pidetty joka vuosi elokuussa lomat, sää on ollut pääsääntöisesti paljon parempi kuin heinäkuussa ja elokuussa on paljon väljempää kaikissa huvipuistoissa ja muissa riennoissa. Yleensä saa alennuksiakin mitä heinäkuussa ei saa.

Samoin ollaan oltu koulujen hiihtolomat töissä ja joulun aika myös. Sitten kun lapset on koulussa on tietysti hankalampaa muutaman vuoden ajan, kunnes ovat sen verran isoja ettei tarvitse järjestää vahtia koko päiväksi. Mutta oletan että silloin puolestaan muut osoittavat samaa ymmärtäväisyyttä mitä mekin ollaan osoitettu. Tosin meidän työpaikalla tuntuu olevan sen verran fiksua porukkaa ettei ole ainakaan toistaiseksi tarvinnut tapella.

"hmmmmmm"
Kun olin lapseton, mulle oli itsestäänselvyys, että perheelliset saa ensin päättää. Ajattelin sen aina niin, että kyllä lapsille kuuluu yksi loma vuodessa vanhempiensa kanssa ja jos vain suinkin voin joustaa niin tottakai joustan.

En oikein kässää kun joillakin tuntuu olevan tarve saada päättää tasapuolisesti ihan vain koska haluaa päättää tasapuolisesti. Ei siis ole menoja, ei vaikeuksia joustaa jne, pitää vaan saada kaikki samalla tavalla periaatesyistä ja viedä siinä sitten lapseltakin mahdollisuus lomaan vanhempien kanssa/varahoitopaikkahässäkät jne. Ja huom, toki eri asia jos on jokin äärettömän tärkeä juttu juuri tiettynä aikana niin senkus taistelee, mutta tuollainen turha uhma on naurettavaa.

Kuitenkin ne lapset on meidän kaikkien kannalta todella tärkeä hyvän tulevaisuuden tae, siksi koen, että olemme ihan kaikki tavalla tai toisella vastuussa niistä lapsista. Maksaahan lapsettomat tulonsiirtonakin lapsilisiä ja sama ajatus siinä on. Tämä on vain joustavampi, kenenkään ei ole pakko joustaa, mutta ihan oikeasti välinpitämättömästikö olette valmiita eväämään perheelliseltä yhteisen loman joka on ennenkaikkea LAPSELLE tarkoitettu? Ja vain koska haluaa valita valinnan vuoksi?

"mie vaan"
Mulla ei ole lapsia ja annan mielelläni perheellisten pitää lomansa silloin, kun se heille parhaiten sopii. Ainoa juttu on, että en halua olla koko toukokuuta lomalla (vaan vaikka 2 viikkoa toukokuussa ja 2 viikkoa elokuun lopulla). Päiväkoti ikäisten vanhemmilla ei minusta ole niin suurta oikeutta, mutta kouluikästen annan mielellään lomailla koulujen loma-aikoina (silloinhan kaikki ulkomaanmatkatkin ovat paljon kalliimpia).

"vierailija"
Jotkin päiväkodit ovat kiinni esim. heinäkuussa, joten lapset saattaa joutua viemään kauemmas varahoitoon, mikäli vanhemmat eivät saa tuolloin kesälomaa. Ja sama koululaisten kanssa, kyllähän kesäloman viettäisi mieluiten perheen kanssa... Eivät lapset voi olla poissa koulusta vanhempien lomien takia montaa viikkoa toukokuussa tai elokuussa. Itse ainakin toivon voivani viettää loman perheeni kanssa, toistaiseksi se on hyvin onnistunutkin päiväkoti-ikäisten kanssa, koska ei ole niin väliä, vaikka kesäloma osuisikin touko- tai elokuulle. Ymmärrän siis hyvin kouluikäisten vanhempia, jotka haluaisivat viettää kesäloman lasten kanssa yhtä aikaa ilman, että koulunkäynti kärsii.

vieras*
Silloin kun olin perheetön olin koko kesät töissä opintojen vapailla, töihin mentyäni pidin mielelläni kes äloman koulun loma-aikojen ulkopuolella. Nyt koululaisen äitinä ei oma kesäloman pituus ei millään kata koulun loma-aikoja. Lapsen hoito kesällä on ihan haasteellista.

[QUOTE="vierailija";29599753]Jotkin päiväkodit ovat kiinni esim. heinäkuussa, joten lapset saattaa joutua viemään kauemmas varahoitoon, mikäli vanhemmat eivät saa tuolloin kesälomaa. Ja sama koululaisten kanssa, kyllähän kesäloman viettäisi mieluiten perheen kanssa... Eivät lapset voi olla poissa koulusta vanhempien lomien takia montaa viikkoa toukokuussa tai elokuussa. Itse ainakin toivon voivani viettää loman perheeni kanssa, toistaiseksi se on hyvin onnistunutkin päiväkoti-ikäisten kanssa, koska ei ole niin väliä, vaikka kesäloma osuisikin touko- tai elokuulle. Ymmärrän siis hyvin kouluikäisten vanhempia, jotka haluaisivat viettää kesäloman lasten kanssa yhtä aikaa ilman, että koulunkäynti kärsii.[/QUOTE]

Mutta päiväkoti on silti auki. Lapset saa hoitoon.
Koululaistenkin kesäloma on 12 viikkoa eli se ei osu pelkästään heinäkuulle. Toki tuo toukokuu on huono kesälomakuukausi, samoin kuin syyskuu. Mutta se on huono kaikille, eikä kenekään pitäisi joutua viettämään kesälomiaan silloin ellei erityisesti sitä toivo.

Pin
No ei nyt törkeää, mutta reilua joustaa jos ei itselleen tuota mitään vaikeuksia pitää lomaansa muulloin. Lapsettomana ajattelin, että perheelliset päättää ensisijaisesti lomista, koska heille se on hankalempaa kuin lapsettomille ellei jotain erityistä tosiaan ole.

Yhteistyössä