Lapsillani on 67 serkkua. Onko joku oikeasti sitä mieltä, että on törkeää jättää serkku-lapset pois häistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kysyn"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28707400]Vielä kerran miksi siitä suvusta pitäisi niin kauheasti olla kiinnostunut? Ihan sama naapureidenkin kanssa, ei kiinnosta :)[/QUOTE]

Esimerkiksi siksi ,että osaat kertoa lapsillesi ketkä ovat sukua. Ettei tapahdu sukurutsausta. Jos lapsesi alkaa seurustella naapurin kanssa, se ei varmaan haittaa. Mutta jos törmääkin serkkuunsa, ja alkaa perustaa perhettä-onko kiva?

Järkeäkin saa käyttää...

No kyllähän nuo keskenään hoitelee bileet talkoina ja lapset pyörii jaloissa. Siellä kun on vähän eri ilmapiiri kun meillä pakanoilla. En minä niihin osallistu, siis järjestelyihin, koska en ole uskossa.

Omat juhlat sitten erilaiset, eli juurikin niin, että isoista perheistä lapset jää pois. Enkä kyllä omia häitä järjestä talkoina ison lihasoppakattilan ympärillä ja juhlajuomana kotikalja.. :)

Sitä vaaan aloituksessa herättelin keskusteluun, että kun osa niin ehdottomasti vastustaa kutsua, johon ei kuulu lapset, niin jos useammalla kutsutulla on 8-12 lasta niin en usko että juuri kukaan heitä kaikkia haluaisi juhliinsa.

Tääkin mahtaa olla sitä että sukuja on erilaisia ja tapoja. Jos on itse kasvanut siihen että perheinä on aina liikuttu ja lapsetkin olleet niin häissä kun hautajaisisaa, voi olla vaikea ymmärtää tätä enemmän nykyajan tapaa jättää lapset kutsumatta. Minä itse olen kasvanut just silleen että lapset kuuluneet perheiden mukaan juhlissakin. Silti ymmärrän senkin että joku haluaa rajata.

[QUOTE="vieras";28707410]No teeppä aiheesta ihan oma ihmettelyketjusi. Tämä ketju on eri aiheesta.[/QUOTE]

Miksen saa ihmetellä tässä ketjussa? Ketjun ap itse ihmettelee miten toimia noin ison suvun kanssa, ja minä puolestaan ihmettelen miksi pidetään normaalina että suku on noin iso, ettei niistä olla kiinnostuneita eikä sukua tunneta. Minusta hyvin outoa. Ja sitten pitäisi vielä "pakolla"kutsua häihin. Ihmetouhua...

[QUOTE="vieras";28707415]Esimerkiksi siksi ,että osaat kertoa lapsillesi ketkä ovat sukua. Ettei tapahdu sukurutsausta. Jos lapsesi alkaa seurustella naapurin kanssa, se ei varmaan haittaa. Mutta jos törmääkin serkkuunsa, ja alkaa perustaa perhettä-onko kiva?

Järkeäkin saa käyttää...[/QUOTE]

No itse asiassa eipä sillä ole niin merkitystä jos lapsi alkaa seurustelemaan serkkunsa kanssa. Ei ole edes laissa kielletty.

[QUOTE="vieras";28707384]Jep jep. Onko tämä normaalia elämää?[/QUOTE]

sun mielestä ei ehkä, mutta oletko sinä sen "normaalin" prototyyppi?

Minä vierastan koko uskontoa myös, mutta en silti ala luokittelemaan itseäni normaaliksi ja muita epänormaaleiksi. :)

[QUOTE="vieras";28707415]Esimerkiksi siksi ,että osaat kertoa lapsillesi ketkä ovat sukua. Ettei tapahdu sukurutsausta. Jos lapsesi alkaa seurustella naapurin kanssa, se ei varmaan haittaa. Mutta jos törmääkin serkkuunsa, ja alkaa perustaa perhettä-onko kiva?

Järkeäkin saa käyttää...[/QUOTE]

No ehkä sen tajuaa jo sukunimestä onko sukua, sen verran tietää jokainen :D

[QUOTE="vieras";28707439]No itse asiassa eipä sillä ole niin merkitystä jos lapsi alkaa seurustelemaan serkkunsa kanssa. Ei ole edes laissa kielletty.[/QUOTE]

Niinpä juuri. Serkun kanssa tosiaan voi mennä naimisiin ja perustaa perheen. Ei ole lähisukulaisia. Itse olen teininä seurustellut pikkuserkkuni kanssa.

[QUOTE="vieras";28707509]Anteeksi nyt, mutta onko teidän mielestänne normaalia perustaa perhe serkun kanssa? Kaikkea sitä kuulee...[/QUOTE]

No onhan se vähän sanoisinko mielenkiintoista, mutta ei mielestäni mitenkään väärin, eikä edes omituista, jos serkut eivät ole olleet aikaisemmin edes missään tekemisissä keskenään.

[QUOTE="vieras";28707425]Miksen saa ihmetellä tässä ketjussa? Ketjun ap itse ihmettelee miten toimia noin ison suvun kanssa, ja minä puolestaan ihmettelen miksi pidetään normaalina että suku on noin iso, ettei niistä olla kiinnostuneita eikä sukua tunneta. Minusta hyvin outoa. Ja sitten pitäisi vielä "pakolla"kutsua häihin. Ihmetouhua...[/QUOTE]

Mitä ehdotat ongelmaasi ratkaisuksi? Sitäkö vaikka, että jos sisaruksia on paljon, he sopivat maksimimäärästä lapsia per sisarus? Ja mikä on se maksimimäärä serkkuja, jotta asiasta ei tule ongelmaa? Jaetaan se sitten sisarusten kesken...

Montako sisarusta sulla ja miehelläsi on? Järkky määrä serkkuja, en kutsuis minäkään. Meidän lapsilla on nyt 4 serkkua, mutta jos mun sisko saa joskus lapsia, tulee lisää.

Tää meni taas uskovaisista voivotteluun, mutta kyllä täytyy sanoa, että vaikka kuinka on suvut isoja niin ei ne serkkujensa kansaa paneskele sillai ettei ne siitä tietäis. Ensinnäkin ne ei (hirveesti) paneskele ennen häitä ja toisena aina joku tuntee jonkun ja sitä paitsi kun tutustutaan niin tottakai kysellään, että kuka on mistäkin kotoisin yms.

Ihan hölmöä juttua tähän ketjuun tuli.

Lopetan tähän koska lähden töistä nyt kotiin. :)

Tää meni taas uskovaisista voivotteluun, mutta kyllä täytyy sanoa, että vaikka kuinka on suvut isoja niin ei ne serkkujensa kansaa paneskele sillai ettei ne siitä tietäis. Ensinnäkin ne ei (hirveesti) paneskele ennen häitä ja toisena aina joku tuntee jonkun ja sitä paitsi kun tutustutaan niin tottakai kysellään, että kuka on mistäkin kotoisin yms.

Ihan hölmöä juttua tähän ketjuun tuli.

Lopetan tähän koska lähden töistä nyt kotiin. :)

Ei tässä nyt ollutkaan kyse siitä, että ne lestat paneskelisi serkkujensa kanssa, vaan oli kyse niistä, jotka eivät tunne serkkujaan ollenkaan. Sellaisiakin ihmisiä on paljon.

Lestat yms tajuaa itsekin lähteä juhlista ajoissa. Kutsuun voi kirjoittaa, että illalla klo 21 jälkeen juhlat jatkuu aikuisten merkeissä ja orkesteri xx tanssittaa, niin uskovaiset häipyy kyllä itsenäisesti.

Myöskään ruokaviinejä näistä uskovaisista harva ottaa ja kun lasten ruoista ei juhlissa makseta täyttä hintaa, niin eipä niistä muutamastakaan kymmenestä "ylimääräisestä ja ei halutusta" uskovaisen perheen lapsesta kovin paljoa kuluja tule.

Juhlapaikka kannattaa alunalkaen valita sitä silmällä pitäen, että porukka mahtuu ja kustannustaso on omalle kukkarolle sopiva.

Sisarusten lapsia en jättäisi kutsumatta. Mieluummin maksaisin pari MLL tätiä juhlapaikalle pitämään lapsille omaa ohjelmaa toiseen huoneeseen pariksi tunniksi ja sitten myöhemmin illalla "aikuisten juhlat".

Toki jos oma suku on niin viinaan menevää, että sinne 20 tai 21 saakka ei pystytä olemaan ihmisiksi, niin sitten on parempi jättää lapset kutsumatta.

Lestat yms tajuaa itsekin lähteä juhlista ajoissa. Kutsuun voi kirjoittaa, että illalla klo 21 jälkeen juhlat jatkuu aikuisten merkeissä ja orkesteri xx tanssittaa, niin uskovaiset häipyy kyllä itsenäisesti.

Myöskään ruokaviinejä näistä uskovaisista harva ottaa ja kun lasten ruoista ei juhlissa makseta täyttä hintaa, niin eipä niistä muutamastakaan kymmenestä "ylimääräisestä ja ei halutusta" uskovaisen perheen lapsesta kovin paljoa kuluja tule.

Juhlapaikka kannattaa alunalkaen valita sitä silmällä pitäen, että porukka mahtuu ja kustannustaso on omalle kukkarolle sopiva.

Sisarusten lapsia en jättäisi kutsumatta. Mieluummin maksaisin pari MLL tätiä juhlapaikalle pitämään lapsille omaa ohjelmaa toiseen huoneeseen pariksi tunniksi ja sitten myöhemmin illalla "aikuisten juhlat".

Toki jos oma suku on niin viinaan menevää, että sinne 20 tai 21 saakka ei pystytä olemaan ihmisiksi, niin sitten on parempi jättää lapset kutsumatta.

Mulla ainakaan ei kyse olisi edes rahasta tai viinasta, vaan siitä, että en halua 67 lasta häihini. Herraisä sehän on pieni koulullinen! En mä halua mitään lastenjuhlia.

Yhteistyössä