Mä kirjotin susta illalla kuvauksen mutta kun painoin lähetä-nappia niin se hävis. Kännykkä tekee kyllä tepposia, tai sit painoin jotain väärää kohtaa.
No mä yritän muistella mitä siinä oli. Susta mä kuvittelisin myös samanlaisen hoitoalaa liippaavan tarinan, mutta kokeillaas kävisikö seuraava...tämä on vähän vaikeuksista voittoon-tarina.
Riltva-Liisa on railakas 52-vuotias rouva Nastolan maalaiskunnassa (oliko semmosta
). Hänen koko nimensä on Aina Ritva Liisa, mutta hän pienenä häpesi vanhahtavaa nimeään ("mummojen nimi!") niin että vaatimalla vaati lähipiiriään kutsumaan häntä Ritvaksi. Ihmisten puheissa Ritvasta sukeutui Ritu, Räsäsen Ritu.
Ritun lapsuus meni Nastolan maisemissa Lahden itäpuolella. Hän oli lapsuudessaan aikamoinen poikatyttö. Vanhemmat olivat toivoneet kahden tyttären jälkeen kolmannesta lapsesta poikaa, ja pettymys oli suuri kun kolmaskin lapsi oli tyttö. Eivät vanhemmat sitä koskaan Ritulle ääneen sanoneet, mutta Ritu aisti sen varsinkin isänsä olemuksesta.
Ritu olikin siskoksista se, jonka isä otti mukaansa kauppa-autokierrokselle pitkin Nastolan kyliä. Milloin hän osallistui auton huoltoon, milloin toimitti tavaroita autoon. Hänen äitinsä oli myyjänä paikallisella T-kaupalla ja isosiskonsa olivat äitinsä apulaisina myymälässä, ja kasvoivat tiiviimmin yhdessä äitinsä kanssa.
Nuoruusaika oli Ritulle vaikea. Isompien siskojen alkaessa katsella poikia sillä silmällä hän häpesi koko naiseksi kasvamista, hän vaati että hänen hiuksensa pidetään lyhyenä ja hän halusi lainata äidiltään väljiä vaatteita. Isälleen hän kertoili kauppareissuilla joskus ahdistuksestaan, mutta eihän isälle nyt kaikkea voinut kertoa.
16-vuotiaana Ritu päätti eräänä päivänä, että hän alkaa sukeutua naiseksi siinä missä muutkin tytöt. Lauantai-ilta oli lähestymässä, ja Ritu kähersi hiuksensa raudalla ja varasti isosiskoltaan huulipunaa, ja vaivihkaa meni polkupyörällä nuorisoseurantalolle iltamiin. Pimenevässä illassa muut nuoret huomasivat Ritun muuttuneen olemuksen ja voi sitä naureskelun määrää kylän pojilla, "mikä tuo Ritukin nyt yrittää olla". Niin siinä kävi että Ritu karkasi häpeissään talolta ja vannoi ettei koskaan enää vilkaisisi miehiin päin.
Mutta hänen peräänsä juoksi Mustosen Jaana. Jaana oli kasvanut ainoana tyttönä lapsikatraasta ja isänsä oli viinaanmenevä, joten hän ymmärsi Ritua hyvin. Mutta Jaanan myötä Ritun alamäki alkoi. Jaana seurusteli pari vuotta vanhemman Teuvon kanssa salaa, ja tutustutti Ritun Teuvon kaveriin Heikkiin. Nelikko alkoi viettää vapaa-aikaansa yhdessä ja usein he karkasivat Hessun karva-Opelilla Lahden kapakoihin.
Seuraavista 5-7 vuodesta Ritu ei jälkikäteen muista mitään, valokuviakaan ei paljoa ole siltä ajalta jäänyt. Ritun vanhemmat eivät jaksaneet katsella tytön toilailuja joten Ritu muutti Hessun kanssa Lahteen pieneen yksiöön. He saivat kolme lasta. Hessu oli töissä postinkantajana, sai sieltä potkut varastettuaan arvokkaita kirjelähetyksiä ja mies alkoi juoda entistä enemmän.
Oli vuosi 1984 ja Ritu katseli turtana Sarajevon olympialaisia. Sitten hän tokaisi Hessulle: "Se on joko pullo tai minä, valitse. Ei tuommosta miestä ole lastenkaan hyvä katella." Hessu valitsi ensimmäisen.
Ritu muutti Hollolan Salpakankaalle kaksioon lasten kanssa ja haki töitä Lahden Sokokselta. Pian hän pääsi ruokapuolen kassalle töihin, lapset naapuritalon perhepäivähoitajalle ja päivät menivät kuin sumussa töiden ja lasten hoitamisen välillä. Hessu kävi välillä rymistelemässä Ritun ovea ja huutelemassa Ritun parvekkeen alla, mutta Ritu ei lasten takia uskaltanut avata ovea. Myöhemmin Ritu kuuli, että Hessu sai surmansa puukkotappelussa.
Työkaverit näkivät että Ritu oli katkeamispisteessä ja myymälässä vietettiin iltaisin kassaa laskiessa pitkiä toveja Ritun kertoessa tilanteestaan. Eräänä päivänä myymälävastaava Seija tuli Ritun luo, ja sanoi hiljaa: "Kuule, siulla tuo pää kun näyttää toimivan kuin laskukone, niin mikset pyrkisi myymälävastaavaksi? Minä olen jäämässä kolmen vuoden päästä eläkkeellekin..."
Silloin Ritun elämässä syttyi valo.
Seuraavana keväänä Lahden kauppakouluun (en tiedä mikä koulu siellä silloin oli) otettiin 25 hakijaa. Yksi Ritun kanssa opiskelemaan päässeistä oli Pekka, komea ja pitkä mies, lihamestarin poika Kärkölästä, joka haaveili kauppiaan urasta. Ritun sukat pyörivät jaloissa aina Pekan nähdessään ja pian aukesi puhelinlinjat Kärkölään päin. Seuraavana kesänä vietettiin pariskunnan häitä.
Nykyisin Ritu ja Pekka asuvat Nastolassa, sillä Pekka sai sieltä K-marketin kauppiaan pestin. Ritu on myymälävastaavana Sokoksella Lahdessa ja odottaa tyytyväisenä eläkepäiviä muutaman vuoden päästä. Pariskunnalla on komea talo järven rannalla, ja tulevaisuudensuunnitelmissa siintää muutto Espanjaan, jahka viimeisetkin lapset lentävät pesästä...