Synttärien juhlinta "myöhässä" tai etukäteen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "karkki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"karkki"

Vieras
Kuinka paljon teistä on ok aika juhlia synttäreitä myöhässä?
viikko kaksi? kuukausi vai kuukausia? puolivuotta vai melkein vuosi?

Meille kävi nyt sangen erikoinen tilanne
lapsen kaveri juhli tuossa joulukuun alussa synttäreitään ja
äiti silloin vain sanoi että hiukan myöhässä nyt juhlitaan ja en asiaan sen enempää kiinnittänyt huomiota.

Nyt eilen lapsi sai tuolta samaiselta kaverilta synttärikutsun
(ovat 1.3)
Soitin sitten ja kysin tuolta äidiltä että eikös xxxxxx vasta ollut synttärit vai käsitinkö väärin?
Ja kyllä mutta kun ne juhlat jäi viimevuonna pitämättä kun oli muuttoa ja muuta niin pidettiin ne myöhässä ja nyt oli juhlat tarkoitus pitää 1kk etuajassa kun samaan ajankohtaan osuu ties mitä.

Perhettä en tunne ja kyse 1luokkalaisista

on meill juhlittu jopa pari viikkoakin myöhemmin, koska meillä on monen lapsen synttärit olleet juuri loma-aikana. joten on yritetty järjestää juhlille sellainen aika, että mahdolisimman moni lapsen kavereista on sitten päässyt paikalle

Me juhlittiin kuukausi etukäteen esikoisen 3v synttäreitä kuopuksen ristiäisten yhteydessä. Ei kaste oli pääosassa, mutta kummallekin tuotiin lahjoja ja luritettiin onnittelulaulu esikoiselle kakkukahvien aikaan. Tuo kuukausi suuntaan tai toiseen on aika maksimi mitä itse kehtaisin siirtää. Siirrettiin puhtaasti siksi ettei viitsitty "kokoajan" kutsua sukukaisia ja ystäviä kakkukahveille, säästettiin rahaa, aikaa ja vaivaa. Jättäisin kokonaan pitämättä jos ei löytyisi tuon rajoissa pysyvää aikaa. Mun on kyllä vaikea kuvitella etteikö löytyisi koska alan yleensä varata kalenteriin tyhjää ja suunnitella kekkereitä 1-2kk etukäteen. Ja nuokin kekkerit oli 2vk meidän muuton jälkeen meidän uudessa kodissa joten siitäkään en osannut tehdä ongelmaa :)

Ei oikeastaan mitään väliä. Ehkä en itse sanoisi juhlia (tasa-vuosi esim. 4v, 8v tai 12v) synttäreiksi jos niitä juhlittaisiin useampi kuukausi jälkikäteen tai kovin paljon etukäteen, juhlien järjestäminen taas on ihan ok mihin aikaan vuodesta tahansa.

Ei oikeastaan mitään väliä. Ehkä en itse sanoisi juhlia (tasa-vuosi esim. 4v, 8v tai 12v) synttäreiksi jos niitä juhlittaisiin useampi kuukausi jälkikäteen tai kovin paljon etukäteen, juhlien järjestäminen taas on ihan ok mihin aikaan vuodesta tahansa.

No mun lapsellani on synttärit heinäkuussa. Niitä on aina juhlittu jo ennen juhannusta, siitä syystä että lähes kaikki kaveritkin ovat heinäkuussa lomalla ja kuka missäkin reissussa, mökillä, mummolassa eli kun synttärit järkkää jo ennen kiivaimman lomakauden alkamista niin saadaan varmemmin kutsutut paikalle.

Mutta jos synttäreistä on kuukausia niin pitäisin kemut jollakin toisella nimellä.

Mulla on periaate, että synttärit pidetään sillä viikolla, kun ne on. Se tulee juhliin kuka tulee ja joka ei tule niin ei tule. Meillä kun synttärit pidetään synttärisankaria varten, ei vieraita varten.

Meidän kesälasten kaverisynttäreitä voidaan viettää yli kuukauden etuajassa yleensä. Juhannuksen kieppeissä tai heinäkuussa tahtoo kaverit olla muualla kuin kotopuolessa tulossa juhliin, itsekin ollaan monesti muualla silloin. Toukokuun loppupuolella tai ennen juhannusta viimeistään pidetään. Pitkämatkaisille sukulaisille pidetään monesti kaikkien lasten synttärit kimpassa syksyllä (yhdellä silloin oikeat synttärit), muutenkin tulisivat usein vain yksiin juhliin ja tuovat samalla lahjat muillekin.

En kyllä kaverisynttäreitä yli puolen vuoden päästä oikeista synttäreistä kyllä pitäisi.

Käsitinkö oikein, että synttärisankari on syntynyt huhtikuussa (jos nyt 1.3 olevat juhlat on kuukauden etuajassa). Viime vuoden 7-vuotis synttärit on olleet siis synttärit, jotka pidetty vasta nyt joulukuussa eli yli puoli vuotta myöhässä ja nyt parin kuukauden päästä juhlitaan jo 8 v. synttäreitä??? (en tiedä onko oikea ikä mutta kuitenkin....)

En todellakaan lähettäisi lastani tollaisille juhlille. Ihan järjetöntähän tuo on. Lahjoja taitavat vain kaivata. :)

Lisään vielä, että pari viikkoa on mun mielestä se maximi mitä ennen tai jälkeen olisi suotavaa juhlat pitää. Oman lapsen juhlat on aina olleet samalla viikolla ja niin on käsittääkseni kaikkien kavereidensakin.

Käsitinkö oikein, että synttärisankari on syntynyt huhtikuussa (jos nyt 1.3 olevat juhlat on kuukauden etuajassa). Viime vuoden 7-vuotis synttärit on olleet siis synttärit, jotka pidetty vasta nyt joulukuussa eli yli puoli vuotta myöhässä ja nyt parin kuukauden päästä juhlitaan jo 8 v. synttäreitä??? (en tiedä onko oikea ikä mutta kuitenkin....)

En todellakaan lähettäisi lastani tollaisille juhlille. Ihan järjetöntähän tuo on. Lahjoja taitavat vain kaivata. :)

Aivan oikein käsitit ja siksihän itsekin tätä täällä ihmettelen

Yhteistyössä