Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29582054:
ostaisin, jos poika olis varma, että kestää, jos joku alkaa kiusaamaan häntä niiden takia
Minä en todellakaan vaatisi tuollaista kolmivuotiaalta tai vanhemmaltakaan lapselta. Mistä varsinkaan pieni lapsi voi tietää kestääkö kiusaamista vai ei? Ja millaista kiusaamista voi olla luvassa. Eihän sitä tiedä aikuinenkaan. Kolmivuotias toivottavasti ei edes kunnolla ymmärrä mitä kiusaaminen on, ei ainakaan lapseni ollut joutunut koko kiusaamisasian kanssa tekemisiin vielä tuossa iässä.
Minä kerroin (jo isommalle päiväkodissa olevalle) lapselle, että joidenkin mielestä vaaleanpunainen on tyttöjen väri, kysyin haittaako se häntä, jos joku sanoisi niin. Ei haitannut, joten sai pinkit vaatteensa. Mutta aikuisena olisin tietenkin ollut tukemassa häntä, jos kiusaamista olisi tullut: Miettinyt miten kannattaa toimia ja en tietenkään olisi pakottanut pinkkiä päälle, jos lapsi olisi alkanut vastustamaan, vaan hankkinut jotain muuta. Mutta ei siis tullut mitään ongelmaa. Kotihoidossa olevalla tuskin vastaavaa ongelmaa edes on, kun äiti voi vastata nasevasti vierestä, jos lapsen omat taidot eivät vielä riitä.
Minun poikani pinkkejä vaatteita ovat vieraat lapset joskus kommentoineet puistossa, johon olen vastannut hämmästyneenä: "Tietenkin pojat voivat pitää pinkkiä. Kyllä kaikki voivat pitää ihan mitä värejä haluavat. Onhan minullakin siniset housut." tai jotain muuta vastaavaa. Ihmettely on loppunut yleensä siihen. (Parhaiten tämä toimii, jos kommentoijana sattuu olemaan tyttö, jolla on sinistä päällä.)
t. se pinkkihaalarisen pojan äiti