Onko teillä "rokotusarpia", minkä ikäisiä olette? (Tuli vaan kaikkea pohdintaa mieleen rokotuskeskusteluista!)

• Viestiketjun aloittaja pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti
"Leimattu"
[QUOTE="hmm";29496677]iso calmettekuoppa on reidessä. jostain luin joskus että kuoppa olisi merkki onnistuneesta rokotuksesta, ja arvettomille tehtiin lisäksi joku testi että onnistuiko se rokote sitten...[/QUOTE]

Tuo pitää paikkansa. 50-luvun lopulla mullekin tehtiin koulussa se testi ja koska tulos oli negatiivinen, niin calmetoitiin uudestaan. Siitä jäikin pysyvä muisto. Vasemmassa reidessä iso kuoppamainen arpi vieläkin, vaikka n. 50 v siitä piikityksestä :).

"vierailija"
- 75 syntynyt ja kuoppa reiden yläosassa. Ei taida olla kovin haitallista jos ei sitä ole kun ei siihen muutenkaan rokoteta kuin riskiryhmät. Mun isompi lapsi on syntynyt -06 ja silloin vielä taidettiin antaa tuberkuloosirokote, täytyypä katsoa onko siinä kuoppa. Vai tuliko se ennen, onko rokete muuttunut? Pienin on syntynyt -13 eikä enää saanut calmettea.

Ruotsissa synnyin, ja siellä pistettiin selkään tbc-rokote. Selässä siitä jälki. Tai niin luulen, tietääkseni isorokkoa vastaan ei enää silloin rokotettu.

Tubia vastaan sain tehosterokotteen parikymppisenä, kun äiti sairastui tubiin. Siitä ei jälkeä jäänyt.
Minä synnyin Ruotsissa 76, ja siellä ei silloin enää rokotettu tubia vastaan, joten minut on calmetoitu vasta Suomessa 83, siitä reidessä iso arpi, muistan kun se pistoskohta muutaman viikon päästä valui märkää, ja siihen jäi sellainen iso kuoppa joka arpeutui.

"utelias"
[QUOTE="Leimattu";29731358]Tuo pitää paikkansa. 50-luvun lopulla mullekin tehtiin koulussa se testi ja koska tulos oli negatiivinen, niin calmetoitiin uudestaan. Siitä jäikin pysyvä muisto. Vasemmassa reidessä iso kuoppamainen arpi vieläkin, vaikka n. 50 v siitä piikityksestä :).[/QUOTE]

minulla on ne arvet oikeassa reidessä (isot kuopat reiden puolivälissä)
miksikähän näin,koska muilla ne ovat vasemmassa ylhäällä?
olen syntynyt-72,enkä muista itse tapahtumasta mitään

"Leimattu"
[QUOTE="utelias";29739556]minulla on ne arvet oikeassa reidessä (isot kuopat reiden puolivälissä)
miksikähän näin,koska muilla ne ovat vasemmassa ylhäällä?
olen syntynyt-72,enkä muista itse tapahtumasta mitään[/QUOTE]

Calmeten pistoskohdat ovat vaihdelleet. Useimmiten se annettiin vasempaan reiteen, mutta myös oikeaankin on pistetty. Se on annettu jo synnytyslaitoksessa, joten muistikuvia ei siitä tietenkään ole. Joillekin se on testin jälkeen uusittu, kuten mullekin kouluiässä (10 v). Jäi muistiini hyvin, koska oli pitkään kipeänä ja sen synnytttämän ison paukaman takia äiti vei lekuriin, joka sitten puhkaisi sen. Sattui ja märkää tuli kovasti ja jouduin pitämään sidettä reidessä. Se jätti sitten sen pysyvän ison ja syvän arvenkin.

Onko muilla muistikuvia myöhemmällä iällä saadusta calmetoinnista ja miten se vaikutti?

rokotettu
[QUOTE="Leimattu";29744669]Calmeten pistoskohdat ovat vaihdelleet. Useimmiten se annettiin vasempaan reiteen, mutta myös oikeaankin on pistetty. Se on annettu jo synnytyslaitoksessa, joten muistikuvia ei siitä tietenkään ole. Joillekin se on testin jälkeen uusittu, kuten mullekin kouluiässä (10 v). Jäi muistiini hyvin, koska oli pitkään kipeänä ja sen synnytttämän ison paukaman takia äiti vei lekuriin, joka sitten puhkaisi sen. Sattui ja märkää tuli kovasti ja jouduin pitämään sidettä reidessä. Se jätti sitten sen pysyvän ison ja syvän arvenkin.

Onko muilla muistikuvia myöhemmällä iällä saadusta calmetoinnista ja miten se vaikutti?[/QUOTE]

uusinta entisen arven alapuolelle
märki kauan ja jätti tosi ison arven
arpi (arvet) näkyy vieläkin tosi selvästi

malli-59

tuleva terkkari
-Calmette-rokote, joka annettu kaikille vuoteen 2006 asti (nyt vain riskiryhmille) jätti useimmille arven, koska rokotteeseen kuuluu reaktiona steriili abskessi.

-muistakin rokotteista voi reaktiona tulla steriili abskessi, joista arpiherkille tulee arpi.

-Pientä lasta rokottaessa neula heilahtaa kudoksessa äärimmäisen helposti, koska lapsi harvoin osaa olla aivan paikallaan. Tästä voi tulla arpi.

-Vaikka neulan injisoisi liikkumattomaan ihmiseen, rikkoo se kuitenkin ihon, ihonalaiskudoksen ja lihaksen (jos siis im. pistettävä) ja tästä voi jäädä pikkiriikkinen arpi

Yhteistyössä