Miksi te lisäännytte jotka laitatte vauvan tullessa isomman lapsen päiväkotiin?

  • Viestiketjun aloittaja täh
  • Ensimmäinen viesti
Wieruus
Sen takia että moni muu tuntisi paremmuutta ja kokisi olevansa parempi ihminen ja äiti. Ja nämä kruununkiilottajat saisivat tehdä aiheesta avauksia eripalstoille.

Tosin en kuulu mainittuun ryhmään kun en vienyt edellisiä hoitoon uuden alta, mutta en paheksu vanhempia jotka näin tekevät.
 
yks vieras vaan
Korjaus edelliseen viestiini: käytin + merkkejä väärin eli tarkoitin 40 vuotta sitten, en 40-lukua.

Ja alkuperäiseen otsikkoon: Miksikö lisäännyimme? Kuten muutkin lisääntyjät eli itsekkäistä syistä.
 
"marianne"
Äitien itsekkyyttä laittaa lapset hoitoon jos itse ovat kotoa. Yrittävät vain puolustella lapsen hyvinvoinnilla ja lapsi tarvii virikkeitä. Höpö höpö. Kyllä lapset ovat ansainneet kotihoidon mikäli on mahdollista, kotonakin voi järkätä lapsille virikkeitä, jos vain on viitseliäisyyttä. Monille tietty kaikki pitää olla riimaa, eikä kotona saa näkyä lasten leikit ja kaikki paikat aina tip top ja siitä hirvee stressi jos paikat ei pysy kunnossa. Ikätovereiden seuraa saa sit kerhoista ym....

Itse en voisi tehdä omille lapsille sitä että kiikuttaisin vanhemmat hoitoon ja nuorempi jäisi kotiin, ei ei käy minun luonnolle. Toivottvasti tähän tulee pian lakimuutokset voimaan.
 
yks vieras vaan
[QUOTE="Hömelö";29570061]Yks vieras vaan, kustannusten kannalta homma on toinen jos sä viet lapsen yksityiselle hoitajalle. Asiasta vähän sivuun mennen uskallan kuitenkin vielä vähän epäillä sitä nettomaksaja-osaa koko sun elämän historiaa ajatellen. Aika paljon saa veroja maksella ennen kun on maksanu valtiolle takasin esimerkiks oman terveydenhuollon ja koulutuksen...[/QUOTE]

Yksityinenkin perhepäivähoitaja tuo niitä kustannuksia kuntalisinä ja yksityisen hoidon tuen muodossa. Mielenkiintoista olisikin nähdä laskelmia eri hoitomuotojen hinnoista per lapsi per vuosi per ikä. Mukaanlukien nettomaksaja kotona jättäessään verotulot pienemmälle.

Kuulun niihin keskituloisiin(?) nettomaksajiin, joihin verotus kohdistetaan rankimmin suhteessa tuloihin. Erityisesti jos mietitään mainitsemiasi terveydenhuoltoa ja peruskoulutusta, joista nauttivat kaikentuloiset.
 
"mmmm"
Mulla vanhin lapsi oli opiskelujen aikana osa-aikaisesti päiväkodissa (opinnot mahdollisti lyhyen hoitoajan), ja oli yllättävää miten se vaikutti lapsen kaverisuhteisiin. Muut kun oli koko päivän ja joka päivä, niin usein oma lapsi jäi leikeistä ulkopuolelle. Kun sitten oli kokopäiväinen, tilanne muuttui.
Joten mä en osaa nähdä mitään hyvää siinä että lapsi on päiväkodissa puolipäiväisenä tai muutaman päivän viikossa. Musta silloin on kyse vanhempien tarpeista, ei lapsen.
Meillä kun seuraava syntyi, oli luonnollista että esikoinen jäi kotiin, hän meni kerhoon 2x viikossa ja sai kavereita. Musta olisi ollut kamalaa, että joku muu olisi viettänyt suuren osan päivästä mun lapsen kanssa, enkä olisi itse sanut tehdä niin. Työ tai opiskelu on musta riittävä syy lapsen hoitoon laittamiseen, mutta jos mä itse olen kotona niin lapsetkin on.
 
Yhyyy
[QUOTE="mmmm";29570118]Mulla vanhin lapsi oli opiskelujen aikana osa-aikaisesti päiväkodissa (opinnot mahdollisti lyhyen hoitoajan), ja oli yllättävää miten se vaikutti lapsen kaverisuhteisiin. Muut kun oli koko päivän ja joka päivä, niin usein oma lapsi jäi leikeistä ulkopuolelle. Kun sitten oli kokopäiväinen, tilanne muuttui.
Joten mä en osaa nähdä mitään hyvää siinä että lapsi on päiväkodissa puolipäiväisenä tai muutaman päivän viikossa. Musta silloin on kyse vanhempien tarpeista, ei lapsen.
Meillä kun seuraava syntyi, oli luonnollista että esikoinen jäi kotiin, hän meni kerhoon 2x viikossa ja sai kavereita. Musta olisi ollut kamalaa, että joku muu olisi viettänyt suuren osan päivästä mun lapsen kanssa, enkä olisi itse sanut tehdä niin. Työ tai opiskelu on musta riittävä syy lapsen hoitoon laittamiseen, mutta jos mä itse olen kotona niin lapsetkin on.[/QUOTE]

Nojaa, mun lapset olleet koko hoitouransa osaviikkohoidossa, vuorohoitoon lapset viedään vain kuin tarvetta on(eli vanhemmat työssä/koulussa). Hyvin on saaneet kavereita ja kesimmäisellä on tyttöystäväkin.. :D
Nää arkivapaat on ihan parhaita! :)
 
jokotaas
Miksi pitää käyttää aikaansa ja energiaansa muiden hoitoratkaisujen arvosteluun? Antaaka ihmisten tehdä itse ratkaisunsa ja varsinkin, kun ei ole laissa kielletty lapsen hoitoon vieminen!!!!JOs haluaa hoitaa kotona, niin hoitakoon ja jos vie hoitoon, niin vieköön. That`s it.
 
"humbe"
En minäkään ymmärrä tätä asiaa. Niin kuin en sitäkään, että lapsia tehdään useita pienillä ikäeroilla ihan suunnitellusti ja sitten valitetaan, miten on väsynyt eikä ole omaa aikaa. Enkä tajua sitäkään, kuten yksi tuttavani toimi, että monta vuotta toivoivat lasta ja sitten lapsi meni alle 1vuotiaana hoitoon ja äiti on edelleen kuitenkin kotona, kotirouvana, ilman sen isompaa syytä (siis että olisi uupunut tai masentunut tms)
 
"Hömelö"
Minusta semmoset mutsit jotka pitää turhaan tosi pientä lasta päivähoidossa, tai semmoset, jotka pitää "virikehoidossa" lasta 8-10 tuntia viitenä päivänä viikossa vaikka ite on kotona ja kykenevä hoitamaan lapsensa itse, on verrattavissa johonki sossu-tatuun. Jos sosiaalietuuksien hyväksikäyttö on mahdollista, niin pitääkö sen olla hyväksyttyä? Vain keskustelemalla asiasta siihen saadaan muutos.
 
jokotaas
[QUOTE="Hömelö";29570318]Minusta semmoset mutsit jotka pitää turhaan tosi pientä lasta päivähoidossa, tai semmoset, jotka pitää "virikehoidossa" lasta 8-10 tuntia viitenä päivänä viikossa vaikka ite on kotona ja kykenevä hoitamaan lapsensa itse, on verrattavissa johonki sossu-tatuun. Jos sosiaalietuuksien hyväksikäyttö on mahdollista, niin pitääkö sen olla hyväksyttyä? Vain keskustelemalla asiasta siihen saadaan muutos.[/QUOTE]

Vaika te valiitaisitte täällä sata kertaa kautta tuhat vuotta, on päätöksentekijöillä eli poliitikoilla oikeus tehdä omat ratkaisunsa. Tällä hetkellä lainsäädäntö sallii monenlaiset hoitoratkaisut, tulevaisuudesta ei tiedetä vielä.
 
"näin meillä"
En minä laittanut esikoista hoitoon, minä pidin hänet hoidossa. Tai no, ensimmäiset 2kk oli kotona kun vauva syntyi, sitten pari kuukautta hoidossa 2pv/vko, sitten taas parin kuukauden kesäloma ja sen jälkeen 0-3pv/vko. Paitsi syysloma ja pitkä joululomahan meillä oli myös. Nyt ollut taas pari viikkoa kotona kun oli kipeänä ja sitten tuli sukulaisia. Ensi viikolla pariksi päiväksi taas hoitoon.

En näe mitään erota tässä, kuin jos veisin lapseni johonkin kerhoon. Pienempi menee kohta myös hoitoon, pääsee samaan paikkaan ja osa-aikaisena myös kun itselläni alkaa opinnot. Mitä järkeä ottaa vuodeksi lasta pois tutusta paikasta ja viedä kerhoon ja sitten miettiä vuoden päästä, että mihinköhän nuo lapset saisi yhtä aikaa keskellä vuotta? Kertokaa ihmeessä!
 
vieras..
Minulta ne meinataan väkipakolla riistää päivähoitoon vaikka olen työttömänä kotona! Pitäisin kotona, mutta molempien kehityshäiriöiden vuoksi pitäisi viedä hoitoon ja oikein integroituun sellaiseen ja jos ei saa sitä niin perushoitoon 5päivää viikossa. Tuota pienryhmää ei ole saatavilla edes tämän vuoden aikana kun jonot pitkät(haun lähetin) ja mietin onko se tavallinen päivähoito sitten huonoksikin(adhd:ta, synnynnäisiä kehityshäiriöitä ja saattaa tempaista nicopettereitä kuonoon yms. kivaa jos ei vahdita koko ajan).
 
"vieras."
[QUOTE="mmmm";29570118]Mulla vanhin lapsi oli opiskelujen aikana osa-aikaisesti päiväkodissa (opinnot mahdollisti lyhyen hoitoajan), ja oli yllättävää miten se vaikutti lapsen kaverisuhteisiin. Muut kun oli koko päivän ja joka päivä, niin usein oma lapsi jäi leikeistä ulkopuolelle. Kun sitten oli kokopäiväinen, tilanne muuttui.
Joten mä en osaa nähdä mitään hyvää siinä että lapsi on päiväkodissa puolipäiväisenä tai muutaman päivän viikossa. Musta silloin on kyse vanhempien tarpeista, ei lapsen.
[/QUOTE]

Tätä minäkin pelkään, että siis osa-aikahoidossa oleva lapsi jää ulkopuoliseksi tavallisessa päiväkotiryhmässä. Ja etenkin, kun oma lapseni on aika ujo ja hitaasti lämpenevä. Minulla olisi siis nimenomaan osa-aikaisen hoidon tarve, koska olen osa-aikatöissä.

Toivoisin, että päiväkotiin luotaisiin erillisiä osapäiväryhmiä. Etenkin sellaisille 4-vuotiaille ja vanhemmille, joille tekee jo hyvää päästä varhaiskasvatuksen piiriin ja saada ikäistään seuraa, vaikka vanhempi jostain syystä olisikin kotona. Tai ehkä eskari voisi alkaa vuotta nykyistä aiemmin.

Oma lapseni ei nyt ole varsinaisessa päivähoidossa ollenkaan, mutta pitäisi varmaan osa-aikaista päiväkotipaikkaa hakea. Siinä lapsi kyllä jatkaisi vaikka jäisinkin äitiyslomalle vielä ennen eskarin aloitusta, sillä ujoa lasta ei kannata edestakaisin riepotella, kun eskarin aloitus on kuitenkin ovella. Siis ainakaan, jos lapsi olisi valmiiksi ryhmässä joka on eskariin jatkamassa.
 
Ken guru
Mä taas pääsisin paljon helpommalla, jos ei tarvitsisi kuskata esikoista pk:lle parina päivänä viikossa. Me herätään normaalisti ysin aikaan (nyt poikkeus, kun lapsi kipeenä), mut pk-aamuina mä nousen ennen seiskaa, lapset ennen kasia. Koko aamun on kiire ja stressi, että ehditään ajoissa. On mentävä autolla, koska matkaa on 7km yhteen suuntaan, joten ei voi hyödyntää edes liikuntana tai vauvan päikkäriaikana tota kuljetusta. Päivällä vauvan uniaika osuu yleensä tosi sopivasti niille main, kun isompi haetaan kotiin, eli joko revin nukkuvan vauvan sängystään tai sit kuuntelen sitä väsyitkukitinää. Tämän kaiken takia pidetäänkin usein kotiviikkoja, koska äitiää laiskottaa eikä jaksa tota kuskausrumbaa tai kellontarkkoja rytmejä :D

Eikä täällä ainakaan mitään nukuta vauvan kanssa. Tuo on ollut syntymästään asti mallia nukun maks. 30min pätkiä. Siinä ei äiti kerkee kyllä edes kunnolla istahtaa, jos meinaa saada joskus jotain kotitöitä tai ruokaa valmiiksi.
Mikä järki viedä isompi hoitoon tuossa tilanteessa! Lapset varmaan nauttii tuosta kiireestä...
 
Viereas
Mua kyllä ihmetyttää miks ne enimmäkseen on ne korkeastikoulutetut, fiksut, akateemiset äidit jotka uskoo että sillä päiväkodin lähihoitajalla on enemmän annettavaa kasvatuksellisesti heidän naperolleen kuin heillä itsellään.
 
Ken guru
Mua kyllä ihmetyttää miks ne enimmäkseen on ne korkeastikoulutetut, fiksut, akateemiset äidit jotka uskoo että sillä päiväkodin lähihoitajalla on enemmän annettavaa kasvatuksellisesti heidän naperolleen kuin heillä itsellään.
Hoitajat on naama virneessä kun lapset viedään hoitoon, mutta kun ovensaranat narahtaa, niin ilme on toinen. Lapsia ja vanhempia haukutaan. Nähty on, moneen kertaan, ja kuultukin pitkän pk uran tehneiltä.

Ei päiväkoti ole yleensä se ihanteellisin paikka lapsille, vaikka moni niin valheellisesti luuleekin. Kortit, askartelut ja retketkin tehdään usein kiireellä ja joskus jopa lapsille tiuskien.
 
lto
Meidän päiväkodissa on minun ryhmässäni 20 lasta ja heistä 8 on sellaisia, joilla äiti vauvan kanssa kotona. Joskus tekisi mieli sormea heristellä. Se osapäivähoito kun on lähinnä perushoivaa noiden pienten ryhmässä. Virikelapset jäävät vaille oikeaa virikettä sillä lapsi tuodaan hoitoon esim. klo 8-9. Sen jälkeen ulkoilua ja päivälepo ja sitten lapsi haetaankin pois.
 
"näin meillä"
Hoitajat on naama virneessä kun lapset viedään hoitoon, mutta kun ovensaranat narahtaa, niin ilme on toinen. Lapsia ja vanhempia haukutaan. Nähty on, moneen kertaan, ja kuultukin pitkän pk uran tehneiltä.

Ei päiväkoti ole yleensä se ihanteellisin paikka lapsille, vaikka moni niin valheellisesti luuleekin. Kortit, askartelut ja retketkin tehdään usein kiireellä ja joskus jopa lapsille tiuskien.
Luojan kiitos lapseni päiväkodissa asiat ei ole noin. Uskon nimittäin kun lapseni (4v) sanoo, että hoidossa on kivaa ja luettelee ystävien nimiä ja laskee ystävikseen siellä myös kaikki hoitajat. Teidän jutut on kyllä yksi suuri syy siihen, että me tuo ihana paikka pidettiin. Noiden juttujen jälkeen ei ois tullu mieleenkään ottaa lasta pois hoidosta ja menettää ihanaa paikkaa :)
 
"jep"
Jos kuulen, että jollain on terve vauva kotona mutta isompi hoidossa,ajattelen että äiti ei oo terve. Ei meilläpäin kukaan terve ihminen halua muksujaan lastensäilytyslaitokseen viedä, jos itse on kotona. Jos on jotain mt ongelmia tai perussairauksia niin sitte. Taitaa olla koko juttu niitä etelän hullutuksia.
 
Ken guru
[QUOTE="näin meillä";29570569]Luojan kiitos lapseni päiväkodissa asiat ei ole noin. Uskon nimittäin kun lapseni (4v) sanoo, että hoidossa on kivaa ja luettelee ystävien nimiä ja laskee ystävikseen siellä myös kaikki hoitajat. Teidän jutut on kyllä yksi suuri syy siihen, että me tuo ihana paikka pidettiin. Noiden juttujen jälkeen ei ois tullu mieleenkään ottaa lasta pois hoidosta ja menettää ihanaa paikkaa :)[/QUOTE]

Tämä siinä onkin niin hassua, että esim. anoppini yli 30 vuoden päiväkotiurallaan, päiväkoteja kiertäneenä ei tiedä yhtään päiväkotia missä ei joku/jotkut hoitajat lapsia ja vanhempia haukkuisi. Ette vaan tiedä.
 
Mun esikoinen on 3,5 v kun nuorempi syntyy. On näillä näkymin kotona kun isänsäkin on isyysvapailla ja sitten sen jälkeen alkaa koko perheellä normaalirutiinit. Voisin tosin hyvin ajatella, että poika olisi perjantait kokonaan kotona, kun isänsäkin tekee silloin lyhyempää työpäivää.

Mä olen sitä mieltä, että yhteiskunnan rahoja ei säästetä niin, että ihmiset jättävät heille kuuluvat etuudet käyttämättä. Yhteiskunnan menot tulee laskea niin, että yhteiskunnalla on niihin varaa silloinkin, kun kaikki, joilla on kyseisiin etuuksiin oikeus, hyödyntävät ne. Tämä pätee myös esim toimeentulo- ja asumistukeen. Säästönäkökulma ei siis mun mielestä ole pätevä argumentti nykytilanteessa.

Jos eduskunta katsoo, että lainsäädännöllä rajataan subjektiivista päivähoito-oikeutta säästösyistä, niin sitten tilanne on tietysti toinen.
Nyt vähän peräänkuuluttaisin lapsien oikeuksia! Juu onhan kaikilla VANHEMMILLA oikeus laittaa ne lapsensa päiväkotiin, mutta missä näkyy se lapsen oikeus olla kotona vanhempiensa kanssa?? Ei niitä lapsia ole pakko tehdä, jos niitä ei jaksa/viitsi kotona hoitaa.

Meillä mies tekee yrittäjänä pitkää päivää ja arjen pyöritys on pääosin minun vastuullani. Olisihan se toinen lapsi mukava juttu, mutta ajattelen asiaa käytännön kannalta. Yhden kanssa on paljon helpompaa hoitaa kauppareissut, koiran lenkitykset jne jne. Kuitenkin se, että tyrkkäisin esikoisen päiväkotiin vain sen takia että voitaisiin toinen lapsi "hankkia" on aivan naurettava ajatus.
 
"Mona"
[QUOTE="näin meillä";29570569]Luojan kiitos lapseni päiväkodissa asiat ei ole noin. Uskon nimittäin kun lapseni (4v) sanoo, että hoidossa on kivaa ja luettelee ystävien nimiä ja laskee ystävikseen siellä myös kaikki hoitajat. Teidän jutut on kyllä yksi suuri syy siihen, että me tuo ihana paikka pidettiin. Noiden juttujen jälkeen ei ois tullu mieleenkään ottaa lasta pois hoidosta ja menettää ihanaa paikkaa :)[/QUOTE]

Harva lapsi kai hoitopaikasta valittaa kun ei muusta tiedä. En mä ajattele et päiväkoti on mikään vahingollinen paikka eikä olekaan mut onhan se outoa jos lapsen on parempi olla suurin osa ajasta hoidossa eikä kotona. Et kyllähän sitä joskus miettii itsekin et miksi niitä lapsia tehdään lisää jos lapsi on koko ajan hoidossa vaikka olisi mahdollisuus olla kotona enemmän. Osa-aikainen hoito ja kerhot on jees.
 

Yhteistyössä