Turvakaukalon kanssa kauppaan, mihin se kaukalo laitetaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tunpelo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tunpelo

Vieras
Ehkä tää alotus on joku uusavuttomuuden huippu, mutta olen tänään ekaa kertaa vauvan kanssa Prismaan menossa, ja mietin että saako sen turvakaukalon niihin ostoskärreihin jotenkin kätevästi vai pitäskö suosiolla ottaa ne kärrit joissa se vauvan istuin on valmiina?

Joskus oon nähnyt että se kaukalo on laitettu kärrin pohjalle mutta kun tarvis ne ostoksetkin saada mahtumaan sinne.

Ja joskus oon nähnyt että se turvakaukalo on laitettu siihen kärrissä olevaan vauvan istuimeen, mutta mahtuuko tollanen perus Gracon kaukalo siihen? :D

Pikkuvauvan kanssa laitoin sen kaukalon siihe tavaraosan päälle, isomman vauvan nostin autolla siihen kärrykaukaloon. Ne vauvakaukalot on kuiteen sellasia että pieni niissä retkottaa ja vinksottaa.

Meillä oli myös gracon ihan peruskaukalo, enkä sitä kyllä koskaan tukevasti saanut ostoskärryihin. Paitsi tietysti sinne kärryn pohjalle, mutta tosiaan kun niiden ostostenkin pitäisi mahtua.

Laitoin siis vauvan aina niihin marketin kärryihin joissa on se istuin valmiina. Monesti ne kyllä on niin törkyisiä, että laitoin vauvan alle oman viltin..

Oon laittanut kärryn pohjalle tai sit poikittain siihen tavaratilan päälle, niin että tavarat voi sujauttaa sinne kaukalon alle.

Joskus näkee laitettavan siihen vauvaistuimen/taaperoistuimen päälle, itse en laittais koska putoamisriskihän siinä on aikamoinen.

Ainakaan siihen ostokärryjen päälle keikkumaan sitä ei saa laittaa. Olen nähnyt tapauksen, jossa kaukalo putosi ostoskärryjen päältä, kun kärryt törmäsivät hyllyn päässä. Toinen tapaus kävi parkkipaikalla, kun lumisohjossa ostoskärryt "tökkäsivät" ja kaukalo lensi kaaressa kärryistä.

Aika vähän ihmiset osaavat varoa tällaisia vahinkoja. Ne kaukalolla varustetut ostoskärryt ovat juuri näiden tilanteiden välttämiseksi ja edelleen on syytä laittaa ne kaukalon valjaatkin kiinni, ettei vauva keikahda lattialle. Ikävää on tietysti se, että ne kärryt ja niiden kaukalot ovat usein likaisia.

Minä otin suosiolla kahdet kärryt jos olin unohtanut Manduca-repun kotiin tai muuten vaan laiskotti pukea sitä päälle. Vauva toiseen ostoskärryyn turvakaukalonsa kanssa ja toiseen sitten ostokset.

Kun ei ole kova kiire niin kaksien kärryjen kanssa liikkuminen onnistuu hyvin, kiireessä tai jossain jouluruuhkaisessa kaupassa en tätä menisi testaamaan ; )

En enää muista mikä kaukalo meillä oli, mutta siinä oli sellaiset lovet pohjassa että sen sai tukevasti ostoskärryjen päälle, kun avasi sen kärryjen istuinosan.

Otappa kuva kaukalon pohjasta niin katsotaan :)

Meillä sen sai siihen kärryissä olevaanta(isompien lasten) istuimen päälle, jotkut niistä saa sen tavaratilan päälle poikittain.

Kuinka lujaa ne ihmiset juoksee siellä kaupassa kun kyydistä tippuu kaukalot eikä ehditä pysähtyä ennen törmäystä?! Ja täytyy olla aika voimakas tumpelo jos kunnon sohjossa saa kärryn menemään niin lujaa että kaukalo irtoaa ja lentää oikein kaaressa... Viisas olisi ottanut sen kaukalon pois siitä antamasta lisäpainoa kärryille... Kyllä, kaukalon ollessa kyynärtaipeessa roikkumassa, saa työnnettyä ostoskärryjä, vaunuja, kannettua ostoskasseja, tehtyä vaikka mitä! Jokainen lapsistani on kaukaloaikana ollut siinä kärryjen avattavan istuinosan päällä enkä ole koskaan mitään vahinkoja nähnyt tai edes kuullut muualta kuin tältä palstalta.

[QUOTE="noniin";29562430]Otappa kuva kaukalon pohjasta niin katsotaan :)

Meillä sen sai siihen kärryissä olevaanta(isompien lasten) istuimen päälle, jotkut niistä saa sen tavaratilan päälle poikittain.

Kuinka lujaa ne ihmiset juoksee siellä kaupassa kun kyydistä tippuu kaukalot eikä ehditä pysähtyä ennen törmäystä?! Ja täytyy olla aika voimakas tumpelo jos kunnon sohjossa saa kärryn menemään niin lujaa että kaukalo irtoaa ja lentää oikein kaaressa... Viisas olisi ottanut sen kaukalon pois siitä antamasta lisäpainoa kärryille... Kyllä, kaukalon ollessa kyynärtaipeessa roikkumassa, saa työnnettyä ostoskärryjä, vaunuja, kannettua ostoskasseja, tehtyä vaikka mitä! Jokainen lapsistani on kaukaloaikana ollut siinä kärryjen avattavan istuinosan päällä enkä ole koskaan mitään vahinkoja nähnyt tai edes kuullut muualta kuin tältä palstalta.[/QUOTE]

Itse voit olla vaikka kuinka varovainen, mutta koskaan ei tiedä jos joku muu vaikka muistisairas kolauttaa voimalla sun kärryys, samalla kun itse punnittet appelsiineja. Ja vahinkoja sattuu varovaisillekkin ihmisille, se kun ei edelleenkään tule kello kaulassa...

Se on kyllä huonoin vaihtoehto, nostaa siihen istuimen päälle :/

Itse voit olla vaikka kuinka varovainen, mutta koskaan ei tiedä jos joku muu vaikka muistisairas kolauttaa voimalla sun kärryys, samalla kun itse punnittet appelsiineja. Ja vahinkoja sattuu varovaisillekkin ihmisille, se kun ei edelleenkään tule kello kaulassa...

Se on kyllä huonoin vaihtoehto, nostaa siihen istuimen päälle :/

Aivan, mutta on tilanteita joissa aikuisen pitää ensin miettiä kuten tuo sohjoon kärryjen työntäminen, eikö? Ja miksi se olisi muistisairas? Koska se ei muistaisi että kaupassa ei ruukata juosta ja törmäillä?!
Ja jos kaukaloon tehty lovet ja paikat sellaisiksi, että ne saa hyvin siihen kiinni, niin miksi se olisi huonoin vaihtoehto? Meillä kaukalo kärryyn kiinnitettynä ei liikkunut sivuttais suunnassa ollenkaan ja napakasti piti nostaa irti.

[QUOTE="noniin";29562492]Aivan, mutta on tilanteita joissa aikuisen pitää ensin miettiä kuten tuo sohjoon kärryjen työntäminen, eikö? Ja miksi se olisi muistisairas? Koska se ei muistaisi että kaupassa ei ruukata juosta ja törmäillä?!
Ja jos kaukaloon tehty lovet ja paikat sellaisiksi, että ne saa hyvin siihen kiinni, niin miksi se olisi huonoin vaihtoehto? Meillä kaukalo kärryyn kiinnitettynä ei liikkunut sivuttais suunnassa ollenkaan ja napakasti piti nostaa irti.[/QUOTE]

No muistisairas nyt sattui esimerkkinä tulemaan ekana mieleen, koska olen tehnyt heidän kanssa töitä. He voi esim. olla vähän agressiivisia, paukauttaa täysillä kärryillään sua päin kun satut olemaan vähän tiellä. Heillä kun välttämättä nuo sosiaaliset taidot ja seurausuhteet ole enää ihan kunnossa. Mutta tämä oli vain yksi esimerkki, ei siihen pidä liikaa tarttuman.

Jokainen tavallaan, minusta se on huono paikka kaukalolle enkä siihen laittaisi.

[QUOTE="noniin";29562492]Aivan, mutta on tilanteita joissa aikuisen pitää ensin miettiä kuten tuo sohjoon kärryjen työntäminen, eikö? Ja miksi se olisi muistisairas? Koska se ei muistaisi että kaupassa ei ruukata juosta ja törmäillä?!
Ja jos kaukaloon tehty lovet ja paikat sellaisiksi, että ne saa hyvin siihen kiinni, niin miksi se olisi huonoin vaihtoehto? Meillä kaukalo kärryyn kiinnitettynä ei liikkunut sivuttais suunnassa ollenkaan ja napakasti piti nostaa irti.[/QUOTE]

Olen nähnyt myös sellaisia kaukaloita, joissa on lovet pohjassa (ilmeisesti vanhempia), ja joita jotkut ovat laittaneet kärryjen päälle. Niitä ei kuitenkaan kiinnitettä millään ostoskärryihin, kuten selität. Ja tuskin niitä kovin napakasti pitää nostaa irti, jos ne eivät ole millään kiinni. Tuntuu hiukan siltä kuin olisit niitä ihmisiä, jotka laittavat lapsen istumaan autossa turvaistuimeen, mutta ei kiinnitä istuimen vöitä, kun lapsi tuntuu istuimessa muutenkin pysyvän.

Toisaalta näinä päivinä markettien parkkipaikoilla aika moni näyttää tosiaan siellä sohjossa kärryjä työntelevän. Muistisairaista en tiedä, kun niiden ei vielä tarvitse pitää merkkiä hihassa erottuakseen terveistä.

No muistisairas nyt sattui esimerkkinä tulemaan ekana mieleen, koska olen tehnyt heidän kanssa töitä. He voi esim. olla vähän agressiivisia, paukauttaa täysillä kärryillään sua päin kun satut olemaan vähän tiellä. Heillä kun välttämättä nuo sosiaaliset taidot ja seurausuhteet ole enää ihan kunnossa. Mutta tämä oli vain yksi esimerkki, ei siihen pidä liikaa tarttuman.

Jokainen tavallaan, minusta se on huono paikka kaukalolle enkä siihen laittaisi.

Voi hyvänen aika. Mä oon käynyt viimeisen 40 vuoden aikana varmaan tuhansia kertoja kaupassa, eikä oo kyllä kukaan muistisairas tai muukaan huligaani käyny törmäilemään :D Huh, kyllä voi oman elämänsä tehdä vaikeaksi.

Mä en koskaan saanut sitä kaukaloa (normi Graco) niin hyvin poikittain siihen kärriin, että oisin siihen viitsinyt kaukaloa laittaa. Joskus kaikki vauvakärryt oli menossa, niin pakko oli laittaa kärryn pohjalle, otin siihen perässä hiissattavan ostos korin jatkeeksi. Itse koin kaukalon ronttaamisen kauppaa työläänä, painavakin se oli, helpommin sai ostoksetkin autoon kun pystyi kärryillä viemään. Lidlissä on näppärät vauva kärryt, niihin tulee oma kaukalo vöillä kiinni, ainoa vaan, että on tämmöselle pätkälle vähän turhan korkeella, mutta kaikkia ei voi saada :)

Mie laitoin aina kärryn pohjalle, koska pelkäsin että tippuu jos laitan poikittain tai vastaavasti. Ostokset sitte kaukalon viereen + monissa kärryissä (ainakin cittarissa) on ison tavaratilan lisäksi kärryn päädyssä se pieni tila, joten sinne osa.

Kärryn pohjalle ollaan aina laitettu. Cittarissa on sen verran isot kärryt, että sinne mahtuu ostoksiakin vielä, siellä päädyssä on erillinen osa vielä mihin saa ostoksia. Ja nyt jos kauppaan mennään koko perheen voimin, otetaan kahdet kärryt, koska esikoinenkin on vielä niin pieni että hänet on kärryihin laitettava. Onneksi ei ole tähän asti tarvinnut yksin lasten kanssa kaupassa käydä. Kesällä sekin helpottaa kun vauva osaa jo istua tavan kärryissä ja melkein joka kaupassa on noita tuplakärryjä. Kun taas sellaisia ei oikein ole missään, mihin saisit vauvan ja pienen taaperon.

Minusta sen gracon saa ihan kivasti ostoskörrin päälle poikittain kunhan vaan laittaa sen kaukalon tarpeeksi makaavaan asentoon niin se on siellä sen verran syvällä ettei pienestä tönäisystä tipahda. Meidän kaupassa ei onneks tarvi sohjossa kulkea kun on parkkihalli. Jopa liukuluiskaa uskallan sen kanssa mennä, toki pidän kaukalosta silloin koko ajan kiinni.

[QUOTE="Jenis";29562601]Voi hyvänen aika. Mä oon käynyt viimeisen 40 vuoden aikana varmaan tuhansia kertoja kaupassa, eikä oo kyllä kukaan muistisairas tai muukaan huligaani käyny törmäilemään :D Huh, kyllä voi oman elämänsä tehdä vaikeaksi.[/QUOTE]

Ei mun elämä kyllä ole vaikeaa, vaikka en pienen vauvan turvallisuutta riskeerakkaan. Kaukaloa ei ole tarkoitettu laitettavaksi siihen päälle, ja se voi siitä pudota.

Mutta koska sä et ole nähnyt muistisairasta ja toiselle ei ole lentokone tippunut niskaan, niin tokihan vauvaa voi kuljettaa kaupassa sillä vaarallisimmalla tavalla.

:D jessus

[QUOTE="mamma";29562614]Ehkäpä niitä kaukaloita on erilaisia, ja jotkut niiden kärryjen päälle soveltuu ja osa ei? :)[/QUOTE]

Jotkut valmistajat suunnittelevat sellaisia kaukaloita, jotka sopivat määrättyjen ostoskärryjen päälle. Jotkut taas kolariturvallisia kaukaloita.

Yhteistyössä