Taas ADHD lääkityksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras."

Vieras
Kävin joku aika sitten tk lääkärillä joka sanoi, ettei aikuisille määrätä adhd lääkkeitä. Tänään kävin yksityisellä, joka sanoi samaa kuin tk lääkäri. Minulla on vaikea adhd ja elämä ihan sekaisin, joten tarvisin ehdottomasti lääkkeen. Miten te muut adhd:tä sairastavat ootte saaneet lääkkeet ja mikä lääke? Tiedän, että monella on lääkitys.

Concertaa popsin ja julkiselta puolelta lääkityksen sain. Titteliltään lekurini on psykiatrian erikoislääkäri ja hän työskentelee sekä julkisella, että yksityisellä sektorilla.

[QUOTE="Vieras.";29543790]Yritin päästä psykiatrille, mutta kumpikaan lääkäri ei ala kirjottamaan lähetettä. Täällä ei pääse ilman lähetettä. :([/QUOTE]

Ompas hanurista. Mutta että kyllä sitä määrätään aikusillekin.

Tutkimukset kesti n. 3 tuntia ja lisäksi minulla on hahmotushäiriö ja dyskalkulia, dyspraksiaa ym. Lisäksi oon käyny psykiatrilla, joka sanoi, että minulla on ihan selvästi adhd.

Alkuperäinen kirjoittaja reetikkä;29543879:
Etsi käsiisi aikuisten neuropsykiatrisiin häiriöihin erikoistunut yksityinen neurologi tai psykiatri.[/QUOTE

Pääseeköhän noille ilman lähetettä? Tuntuu, että joka paikkaan pitää olla lähete?

[QUOTE="titta";29543925]Peyote onko sullakin adhd?[/QUOTE]

Ei ole tutkittu mutta mulla on samoja "oireita" mitä pojallani ja sillä on ADD ja siihen lääkitys. Miehen mielestä mulla on selkeämpi kuin pojalla, mutta pärjäilen arjessa kun mies on tosi ahkera. Eli välttis mulla ei oo mitään.

[QUOTE="titta";29543933]Onko sulla tullut lääkkeestä sivuvaikutuksia? Mä saisin lääkkeen, on adhd diagnoosi mutta en ole suostunut lääkkeisiin kun pelkään niitä.[/QUOTE]

En osaa sanoa. Meinaan, että on mulla sellaisia "oireita", mitä löytyy myös siitä Concertan sivuvaikutuslistalta. Mutta johtuuko ne sitten aivan varmasti Concertasta, vai ei? Mene ja tiedä.

Mutta siis ainakaan mitään selvää sivuvaikutusta ei ole näkynyt.

Itsekin jännitin sitä alkuun...kun siellä listalla nyt kuitenkin on äkkikuolema ja itsemurhakin. Mutta hengissä edelleen olen :D

Kun aamulla kasilta popsii pillerin, niin ilta kympiltä on vaikutus 99% ohi. Joten miksi sitä ei sitten kokeilisi? Ja kun annostuksen aloittaa lääkärin ohjeen mukaan, eikä siis suoriltaan lyö mitään ylläpitoannosta naamaan, on sivuvaikutukset yleensä melko lieviä. Ja tosiaan, klo 22 mennessä viimeistään ohi, jos niitä edes tulee.

En osaa sanoa. Meinaan, että on mulla sellaisia "oireita", mitä löytyy myös siitä Concertan sivuvaikutuslistalta. Mutta johtuuko ne sitten aivan varmasti Concertasta, vai ei? Mene ja tiedä.

Mutta siis ainakaan mitään selvää sivuvaikutusta ei ole näkynyt.

Itsekin jännitin sitä alkuun...kun siellä listalla nyt kuitenkin on äkkikuolema ja itsemurhakin. Mutta hengissä edelleen olen :D

Kun aamulla kasilta popsii pillerin, niin ilta kympiltä on vaikutus 99% ohi. Joten miksi sitä ei sitten kokeilisi? Ja kun annostuksen aloittaa lääkärin ohjeen mukaan, eikä siis suoriltaan lyö mitään ylläpitoannosta naamaan, on sivuvaikutukset yleensä melko lieviä. Ja tosiaan, klo 22 mennessä viimeistään ohi, jos niitä edes tulee.

Just äkkikuolema alkoi pelottamaan kun luin sitä listaa sivuvaikutuksista... :D Kiitos kun kerroit kokemuksistasi. :) No, ehkä mäkin uskallan alkaa ottaa sitä. Jotain apua mä tartten kovasti tähän kaaokseen.

Ei ole tutkittu mutta mulla on samoja "oireita" mitä pojallani ja sillä on ADD ja siihen lääkitys. Miehen mielestä mulla on selkeämpi kuin pojalla, mutta pärjäilen arjessa kun mies on tosi ahkera. Eli välttis mulla ei oo mitään.

Mullakin mies on tosi ahkera, oikeastaan liiankin, kun sen avulla mä olen näin kauan pärjännytkin. Mutta nyt kun asioita ja tekemistä on enemmän niin huh... mä en selviä enää.

[QUOTE="titta";29543962]Just äkkikuolema alkoi pelottamaan kun luin sitä listaa sivuvaikutuksista... :D Kiitos kun kerroit kokemuksistasi. :) No, ehkä mäkin uskallan alkaa ottaa sitä. Jotain apua mä tartten kovasti tähän kaaokseen.[/QUOTE]

Muistaakseni lääkäri mulle tuohon sanoi (kun itseänikin se tosiaan vähän hirvitti), että nuo ns. vakavat oireet tulee lähinnä silloin, kun lääkettä on käytetty väärin (eli suonensisäisesti tms.) tai kun potilaalla on jokin muu, diagnosoimaton sairaus taustalla, jonka tiimoilta concerta on ehdottomasti kiellettyjen lääkkeiden listalla. Mm. kaksisuuntaista mielialaa sairastava henkilö ei saa missään nimessä Concertaa lääkärini mukaan syödä. Siksi multakin suljettiin moinen pois ennen, kuin ryhdyttiin suunnittelemaan lääkityksen aloittamista.

[QUOTE="titta";29543982]Mullakin mies on tosi ahkera, oikeastaan liiankin, kun sen avulla mä olen näin kauan pärjännytkin. Mutta nyt kun asioita ja tekemistä on enemmän niin huh... mä en selviä enää.[/QUOTE]

Meidän perheessä mä olen se ahkera...joskin mun ahkeruuteni on sellaista melko...no pursuavaa. Valmiiksi en tahdo mitään saada, vaikka paljon kyllä kaikkea aloitan. Mies on monesti järjenäänenä ja taustapiruna pitelemässä vähän ohjaksista kiinni, koska muuten tilanne on se, että here we go again! :D

Meidän perheessä mä olen se ahkera...joskin mun ahkeruuteni on sellaista melko...no pursuavaa. Valmiiksi en tahdo mitään saada, vaikka paljon kyllä kaikkea aloitan. Mies on monesti järjenäänenä ja taustapiruna pitelemässä vähän ohjaksista kiinni, koska muuten tilanne on se, että here we go again! :D

Mäkin tykkään tehdä asioita, innolla aloitan vaikka mitä, mutta sitten kun innostus loppuu niin loppuu tekeminenkin. Ja sitten aina mies tekee homman loppuun. :D

• Tykkää
Reactions: chef
Oliko tämä yksityinen lääkäri yleislääkäri?
Ei niille kannata koskaan mennä flunssaa vakavamman sairauden kanssa, eivät he tiedä asioista sen enempää kuin tk-lääkärikään.

Miksi ap sinulla ei ole enää hoitosuhdetta siihen lääkäriin joka teki diagnoosin? Mikset saanut jo silloin lääkitystä?

Piristäkö adhd lääkitys?

Joo ja ei.

Ei se sillälailla piristä, kuin mitä yleensä tarkoitetaan, kun puhutaan piristymisestä. En mä pillerin oton jälkeen siis piristy, jos ennen pillerin ottoa olin väsynyt tms.

Mutta yleinen vireystila on ehkä inan verran parempi. En ole piristyneempi, mutta olen ehkä jollakin tapaa virkeämpi. Ja sitä kautta on helpompi keskittyä.

Yhteistyössä