Mitähän haittaa leikki-ikäiselle lapselle on ADHD - lääkityksestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermostunut -ov-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermostunut -ov-

Vieras
Tuo on sitten totta, lapselle suositeltiin ADHD-lääkitystä ja minä olen hyvin kauhuissani / epäileväinen tuon lääkkeen suhteen, onhan se amfetamiinijohdannainen lääke tms.

Kyselin mm; että johtaako tuon lääkkeen käyttö lapsen myöhemmin esim; päihteiden käyttöön? Mutta asiantuntijat olivat sitä mieltä että lääke päinvastoin estää lapsen sortumasta alkoholin käyttöön murrosikäisenä ja siitä eteenpäin.

Mutta hurjalta tuntuu, että lääkettä määrätään jo 5v ikäiselle lapselle. Minusta liian pienelle lapselle.

Lääkettä lekuri suositteli siksi, että osastojaksoon liittyvät tutkimukset saadaan tehtyä lapsen kanssa läpi. Hän on kuuleman mukaan nyt niin levoton ja vilkas osastolla, että tehtävien (tutkimukset) tekemisestä ei tule mitään. Mutta antavatko tutkimukset oikean tuloksen, kun lapsi näin kemiallisin keinoin laitetaan olemaan rauhallisesti?

Ja vaikka kuinka sanoin lekurille, että lapselle uudet paikat teettävät levottomuutta ja että se menee ajastaan ohitse, niin lekuri vain sitkeästi jatkoi suostuttelemista lääkkeen käyttöön. Mieskin oli hyvin myöntyväisellä kannalla ja pakko se oli sitten itsekin myönteinen kanta asialle antaa.

Tuntuu, että minulta ovat langat kadonneet nyt käsistä täysin ja että lapsikin on täysin toisten ihmisten käsissä. Tuntuu, että pian lapsi ei ole enää oma, kun hänet kemiallisesti "muutetaan" olemaan toisenlainen mitä hän nyt on.

Toki myönnän, että olen kyllä koko ajan toivonut, että lapsi olisi tavallisen lapsen kaltainen. Käyttäytyisi julkisilla paikoilla nätisti, ei mölyäisi, ei juoksentelisi sinne tänne, olisi paremmin hallinnassa, tottelisi ja uskoisi paremmin puhetta kuin nyt. Että kai tuon nyt sitten saa, kun lapsi pistetään näitten lääkkeitten avulla aisoihin. Mutta mitä tämä lääkitys aiheuttaa lapselle pitemmällä tähtäimellä? Sitä ei voi vielä tietää.

Tuttavan lapsi kun syö näitä lääkkeitä, hänelle ei ruoka maistu ja hän on laiha kuin tikku. Tuntuisi moinen haitta lääkkeestä ikävältä. Oma lapsi kun on kanssa tosi vähäsyömäinen aika ajoin.

Meillä taas poika liian rauhallinen ja hiljainen. tietysti kaikki kehuu kun on niin hyvä käytöksinen, itse toivoisin hieman tempperamenttia ihan vaan tulevaisuutta ajatellen.

Minun lapsellani on koulussa käytössä tuo lääkitys, kotona lomilla yritämme pärjätä ilman. Pojan itsensä mukaan lääkkeen vaikutus on "kuin sumupilvi lähtisi päästä pois", eli hän tuntee, kuulee, näkee ja ymmärtää selkeämmin.

Ruokahalu on todella mennyttä, palkintotarra-systeemi hänellä käytössä että söisi edes jotain.

Onko sinulle perusteellisesti selvitetty mistä ADHD:ssä on kyse? En tuohon lääkityksen vaikutuksiin ota kantaa, koska en siitä mitään tiedä. Mutta olen ymmärtänyt, että tuo lääkitys kuitenkin oleellisesti parantaisi lapsen elämänlaatua, millään muulla ei oikein hermosolujen välittäjäaineiden toimitaan voida vaikuttaa.

Ensinnäkin tuttavasi lapsella on tuolloin väärän merkkinen lääkitys, joka tulisi hoitaa pikaisesti toiseen.
Henkilökohtaisesti tiedän kuinka paljon pelottaa, mutta voit kokeilla muutoman kuukauden, ja jos lääkityksestä tulee haittavaikutuksia, niin lopetat.
Ad/Hd lääkityksestä ei tule riippuvaiseksi. Itse pitkitin tuota lääkityksen aloittamista, ja lopulta ei ollut enään muuta vaihtoehtoa. Päätettiin kokeilla...Meillä kävi hyvä tuuri, ja ensimmäinen lääke oli se oikea.Lääkäri ei tosin nostanut toiveita avusta korkealle, joten en edes uskonut niiden tehoavan.
Jo kahden viikon jälkeen tuli huomattavia eroja lapsemme käytökseen. Suurista peloistani huolimatta, ei lapseni oma perusluonne muuttunut miksikään. Jos näin lääkitys vaikuttaisi, ei se todellakaan olisi oikea lääkitys/vaihtoehto.

Voimia sinulle päätöksen tekemiseen!

ADHD lääkkeitä on useampia, kokeilemalla selviää oikea lääke ja annostus. Metyylifenidaatti-lääkkeet voivat aiheuttaa pituuskasvun hidastumista ja ruokahalun vähenemistä. Joillekin ne käyvät ihan laihdutuslääkkeinä. Jokaisen pitää itse miettiä ovatko hyödyt mahdollisia haittoja korkeammat. Meillä concerta (metyylifenidaatti) on ollut hyvä apu, ruokahalu ei ole lapseltä vähentynyt ja apua on ollut paljon. Minulla itselläni ruokahalu on heikentynyt, mutta paino on pysynyt kuitenkin halutussa.

Yhteistyössä