[QUOTE="aloittaja";29539893]Kiitos sinullekin kommentistasi!
Tuuletettu ei olla, voisi kokeilla koska tyttö on kuumakalle kyllä!
Meillä on joka iltaisena rutiinina se, että luetaan iltasatu, sen jälkeen rapsutellaan selkää jonkin aikaa, sitten halit ja pusut ja sitten käydään hetken päästä vielä "moikkaamassa" ja halit antamassa. Tyttö on halunnut että kertaalleen vielä pitäisi käydä hänen huoneessa jne.
Kieltämättä meidän illat menee monesti liian kiireisissä tunnelmissa, vähän siihen tyyliin, että "kello on jo paljon", "vaihdappas nyt reippaasti yövaatteet" jne... just sanoin miehelle, että nuo kommentit täytyy vaan ajatella mielessä, ettei sillä lisää sitä tunnetta lapselle, että "et ehdi nukkua paljon mitään jos et pian mene nukkumaan ja nuku". Se on mennyt meillä kyllä nyt vähän pieleen. Sen olen huomannut että vaikka olisi väsynyt, ei klo 20.30 kannata häntä sänkyyn jättää, silloin pyörii ja hyörii siellä eikä uni tule. Jos menisi vasta klo 21.30 varmaan saisi unen paremmin, mutta on se liian myöhään kun herätys on jo 6.30. Että minusta viimeistään klo 21 pitäisi unta jo odotella saapuvaksi.
Tuo patjasysteemi menee testiin varmaan perjantaina jolloinka hänellä yleensä ollut se päivä että kun nukkunut muuten viikon normaalisti niin perjantaisin on jo pidempään saanut tulla illasta meidän viereen nukkumaan ja tämä systeemi on hyvin toiminut. Nyt on tällä viikolla ollut jo muutamana yönä meidän vieressä, niin meinasin etten perjantaina sitten ottaisi enää... vaan kokeiltaisiin silloin tuota patjasysteemiä vaikka, en tiedä.
Mulla on jotenkin tosi kurja olo tästä uniasiasta, vaikuttaa tietysti se että olen itse nyt tosi väsynyt. Tuntuu että ollaan oltu liian julmia lapselle. Eilenkin pidin "palopuheen" ennen kun alettiin meidän sängyssä nukkua, siis lähinnä että "miksi sua itkettää jos et heti saa unta" tai että "jos alat itkeä ja hermoilla, ei se uni varmasti tule" ja että "meidän sängyssä on tosi ahdasta" jne...

[/QUOTE]
:hug: - elä syyllistä itseäsi, se on se väsymys mikä siellä taustalla puhuu ja vaikuttaa. Uni kun on tärkeä ja yhdenkin "oireilu" siinä asiassa vaikuttaa koko perheeseen.
Aloitatte ihan hyvissä ajoin hiljentymiset iltatouhuille eli varaatte vain sitä aikaa. Kokeilette näitä teille esitettyjä kikkoja ja ennen kaikkea kuulostelette ja yhdessä havainnoitte lapsenne väsymystilaa. Kun vedätte asiassa yhtäköyttä vanhempina, niin sekin jo auttaa. Ja rentoa otetta kuitenkin.
Toisaalta - lapsilla on hirveän yksilölliset unentarpeet. Saahan hän kuitenkin sen yhdeksän tuntia unta (välillä 21.30- 6.30), voihan olla että se jo riittää hänelle. Mutta - maltilla pienin edistysaskelin ja yhteismeiningillä

. Hyviä iltahetkiä ja levollisia unikuvia teille kaikille

.