Mitenkä sinä ratkaisisit asian? ... 6-vuotiaan nukahtamisvaikeuksista kyse

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "manta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"manta"

Vieras
Meillä siis 6v tyttö jolla nukahtaminen aika-ajoin aina ollut hankalaa. Välillä menee pitkään että se sujuu hyvin, välillä huonommin. Arkisin herätys kuitenkin usein klo 6.30 ja päikkäreitä ei nuku eskarissa (ei ole nukkunut enää 3-4 vuoteen....) ja iltaisin laitetaan nukkumaan niin että jää sänkyyn klo 21. Toisinaan saa unen omassa sängyssään hyvin, toisinaan taas ei. Alkaa stressaamaan ja itkemään ettei saa unta... jolloin voi mennä kevyesti klo 23 asti... meidän sängyssä ei stressaa kun sinne tulee, vaan saa unen yleensä hyvin nopeasti. Silloin vaan meillä on ahdasta ja itse ja mies nukutaan huonosti.

Välillä annoin "unipilleriä", eli D-vitamiinitablettia lumelääkkeenä ajatuksella että se rauhoittaa.... se vei pahimman stressin nukahtamisesta pois.

Nyt en tiedä mikä olisi hyvä ratkaisu. Lapsi ei tuota tee tahallaan eikä itse edes ehdota meidän sänkyyn tuloa, olen siihen päätynyt silloin kun itse olen väsynyt ja haluan nukkumaan ja olisi kai se kasvavalle lapsellekin tarpeen saada riittävä määrä unta!

Mutta olisiko teillä tähän mitään vinkkejä antaa?

En tiedä miten teillä auttaisi lukeminen ennen nukkumaan menoa. Meillä välillä samaa vaivaa, tosin vanhemmalla lapsella. Meillä kans alkaa stressaamaan, ettei nukahda ja menee sitten monen monta tuntia väsyneenä, mutta ei vaan nukahda. Iltoina, jolloin alkaa ongelmia näkyä on annettu nyt tytön lukea niin kauan, että uni tulee. Todellisuudessa siihen on menny alle puoli tuntia, mutta ilmeisesti stressi siitä, ettei uni tule, menee tuolla lukemisella ohi.

En tiedä miten teillä auttaisi lukeminen ennen nukkumaan menoa. Meillä välillä samaa vaivaa, tosin vanhemmalla lapsella. Meillä kans alkaa stressaamaan, ettei nukahda ja menee sitten monen monta tuntia väsyneenä, mutta ei vaan nukahda. Iltoina, jolloin alkaa ongelmia näkyä on annettu nyt tytön lukea niin kauan, että uni tulee. Todellisuudessa siihen on menny alle puoli tuntia, mutta ilmeisesti stressi siitä, ettei uni tule, menee tuolla lukemisella ohi.

Lapsi ei vielä osaa lukea itse, mutta itseasiassa tuota joskus kokeiltiin että katselisi kirjoja niin kauan että alkaa väsyttää tms. Mutta jotenkin stressaa niin että ei oikein edes halua kirjoja katsella kun odottaa ja odottaa vaan sitä unta... :(

Täytyy tuota ehkä uudelleen kokeilla myös. Kiitos vinkistä!!

En tiedä sitten pitäisikö lapsi vaan ottaa viereen, saisi hän ainakin nukuttua tarpeeksi.

Kaverini oli ratkaissut tämän niin että iskä rakensi ison sängyn johon mahtuu 3 runkopatjaa vierekkäin. Näin jokaisella normi tila nukkua mutta ovat kuitenkin samassa sängyssä :-)

Lukekaa hänelle? Toki muitakin vaihtoehtoja vois olla kuin tuo lukeminen. Meillä vaan toimi. Me kans kokeiltiin vieressä nukkumista, mutta eipä toiminu. Minä kyllä nukahdin ja tyttö ei.. :/ Todella haastava tilanne vaan tuo, mitä kauemmin aikaa menee nukahtamiseen, sitä enemmän lapsi stressaa, ettei nukahda koko yönä :(

No saisiko lapsi nopeammin unenpäästä kiinni jos aikuinen jää siihen vierelle istumaan/makoilemaan ja valot pois? Onhan se tietysti ärsyttävää jäädä odottelemaan lapsen nukahtamista, mutta itselleni se olisi mieluisampi vaihtoehto kuin että lapsi tulisi meidän vanhempien sänkyyn nukkumaan.

Mitenkäs teillä muuten iltarituaalit menevät? aloitetaanko rauhoittuminen ajoissa, eli mahdolliset tv-ohjelmat, pelit jne. pois hyvissä ajoin. Entä mahtuisiko iltaan vielä ulkoilua? Meillä se auttaa usein uniongelmiin, eli lisää ulkoilua ja liikuntaa.

[QUOTE="aloittaja";29539021]Lapsi ei vielä osaa lukea itse, mutta itseasiassa tuota joskus kokeiltiin että katselisi kirjoja niin kauan että alkaa väsyttää tms. [/QUOTE]

No ei tarkoitus olekaan, että lapsi itse lukisi vaan sinä tai hänen isänsä lukee sen iltasadun ja lapsi vain kuuntelee rentoutuneena sängyssä. Itse luen iltasatuja jopa koululaiselle, joka osaa itse lukea.

Yksi vaihtoehto on soittaa hiljaista rauhallista unimusiikkia lapselle tämän maatessa sängyssä, siitä voi olla apua tai sitten ei :D Meillä käytettiin tuota sänkyyn rauhoittumiskeinona yhteen aikaan tuota pienemmille.

Aloitetaanhan teillä iltapuuhat tarpeeksi ajoissa. Ei mitään pelaamista tai television katselua pariin tuntiin ennen nukkumaanmenoa.

En osaa mitään neuvoa antaa. Meillä kun on sama tilanne, ollut jo monta vuotta. Tosi kurja tilanne, en tiedä mitä tehdä. Ajoittain on helpompaa, lapsi nukahtaa ihan normaalisti, sitten tulee taas vaikeampia vaiheita. Nyt on marraskuusta asti ollut melkein joka ilta nukahtamisvaikeuksia. Meillä on jompikumpi vanhemmista lapsen huoneessa nukkumassa, silloin uni tulee paremmin ja kaikki nukkuu paremmin kuin ahtaassa parisängyssä.

Kiitoksia vinkeistänne!

Iltarutiinit olleet samankaltaiset jo vuosia, niissä ei mielestäni korjaamista oikein ole. Iltasatu hänelle luetaan, mutta sen aikana ei kyllä nukahda, vaikka sitä jatkettaisiin hamaan tappiin asti.

Vieressä olin joskus aiemmin kun ei unta meninannut saada, mutta sitten luovuin siitä kun halusin saada "omaa aikaa" vähän illalle ja se sujuikin ihan hyvin. Joskus kävi myös niin että lapsi säpsähti ja heräsi siihen kun lähdin pois huoneesta ja homma alkoi taas alusta.... mutta täytyy näitä konsteja vielä kokeilla.

Meillä tyttö 8v,joka ennen Joulua vielä hyvä nukkumaan n.20-6.30,nyt SUURET nukahtamisongemat,olleet n.1,5kk.Juteltu,joo,ja huolia oli,ja kaikkea olikin tapahtunut,tietämättämme..Me olemme myös nukkuneet tytön huoneessa lattialla miehen kanssa vuorotellen.Päivällä tyttö hyväntuulinen ja kavereita on,koulu ok.Nyt mielestäni tilanne jatkunut turhan kauan,huolet puitu,aikaa annettu,otin käyttöön lahjonnan,tyttö kinuaa gollaripukua,lupasin,että se ostetaan,kun unet normalisoituu ja kas kummaa,eilen kävi illalla itse nukkumaan ja yö meni hyvin,tyttö aamulla levännyt ja tyytyväinen.
Sovittiin,että viikko seuraillaan,sitten menemme kauppaan.
En kyllä lahjoa yrittäisi,jos tietäisin asioiden olevan huonosti,mutta tytöllä valvominen "jäi päälle"

meillä sama, tyttö 9v. aina ollut huono nukkumaan, varsinkin nukahtamaan. varmaan perinyt minulta. on tosi väsynyt kokoajan. puhuin tästä neuvolassa eskariaikaan jolloin sanoi ettei melatoniinia suositella vielä noin nuorelle. täytyy ottaa asia puheeksi.
eihän se jaksa tehdä mitään ja on kiukkuinen. meillä kotiintuloaika on seittemältä, sitten iltapalaa ja rauhoittumista unille. nuoremmat menee nukuun kahdeksalta ja on minuutissa unessa. tyttö saa lukee puoli ysiin mutta ei saa unta. hyppii kyseleen asioita ja valvoo joskus puoliltakin öin.

Meillä auttaa jalkapohjien ja varpainen kevyt hieronta/painelu. Uniongelmainen nukahtaa noin 10 minuutissa ja olen valmis tätä tekemään jos nukahtaa siihen noin nopeasti.

Se on hormonia jota on ihan joka ihmisessä. Eihän se sukupuoli enää 6v kehity. Melatoniinn eritys taas voi olla lapsellakin riittämätöntä.

Ai ei sukupuoli enää kehity lapsella? Sukupuolessa on 20 eri astetta, joiden ääripäissä on nainen ja mies. Lapsesta voi kehittyä naismainen mies, sekö olisi sitten hyvä? Pieni pippeli ja naisen ääni. Tai nainen, joka on hyvin miesmäinen, miehen ääni ja lantio, rinnat suuret, tai toisinpäin.

Vaikka sitä onkin hormonina ihmisessä luontaisesti, niin pillerinä se ei enää ole luontainen. Onhan ihmisessä testosteroniakin, mutta jos sitä syö, niin se ei tee ihmiselle hyvää. Melatoniini on aikuiselle ok, mutta kehityvälle lapselle ei. Ensin pitäisi selvittää syyt miksi lapsi ei nuku. Jos luontaista melatoniinia ei ole lapsella tarpeeksi, niin syy voi olla stressissä. Adhd ja asperger voi myös olla syy unettomuuteen, mutta normaalilla, terveellä lapsella ei ole mitään syytä syödä melatoniinia.

meillä sama, tyttö 9v. aina ollut huono nukkumaan, varsinkin nukahtamaan. varmaan perinyt minulta. on tosi väsynyt kokoajan. puhuin tästä neuvolassa eskariaikaan jolloin sanoi ettei melatoniinia suositella vielä noin nuorelle. täytyy ottaa asia puheeksi.
eihän se jaksa tehdä mitään ja on kiukkuinen. meillä kotiintuloaika on seittemältä, sitten iltapalaa ja rauhoittumista unille. nuoremmat menee nukuun kahdeksalta ja on minuutissa unessa. tyttö saa lukee puoli ysiin mutta ei saa unta. hyppii kyseleen asioita ja valvoo joskus puoliltakin öin.

Meillä myös tyttö perinyt unenlaadun minulta,minulla menee helposti yöunet,jos jotain mietityttävää,ja teen kolivuorotyötä,joka sotkee uneni.Meillä myös säännöllistä elämää..

Meillä samanikäisellä käytössä melatoniin kun nukahtaminen on hidasta vaikka ollaan kokeiltu kaikki konstit. Vieressä istuttu ja silitelty. Köy vaan kierroksilla eikä osaa rauhottua uneen kovin nopeasti, siitä huolimatta että aloitetaan nukkumisrituaalit varhain. Aamulla joudutaan sit usein kiskoo sängystä ylös kun uni ei illalla tule tarpeeksi ajoissa. Yleensä pyörii helposti tunnin, melatoniini tuo unen vartissa ja lapsi herää aamulla itsekseen virkeänä.

Onko lapsellasi näin ollut aina? Kannattaa myös jutella lapsen kanssa, että onko joku ertiyinen joka painaa mieltä. Meillä ainakin lapsella arjen mahdolliset murheet alkavat nukkumaanmennessä pyörimään päässä. Herääkö lapsesi virkeänä, huolimatta myöhäisestä nukahtamisesta? Jos ei, suosittelen melatoniinia. Ainakin sitten väliaikaisesti, jos nukahtamisesta on tullut lapsellesi stressi. Voi olla että asia korjaantuu melatonninilla ja sitten sitä ei tarvitsekaan enää käyttää.

Mulla oli lapsena sama homma ja vielä aikuisenakin. Ei vain uni tullut eikä edes väsyttänyt. Ei vanhemmat mitenkään siinä auttaneet. Vihainen oli äiti, jos olin hereillä myöhään. Aina aamuisin väsytti. Vaiva helpottui vasta kolmannen lapsen syntymän jälkeen. Ilmeisesti sitten vasta olin tarpeeksi väsynyt, että opin nukahtamaan useimmiten sänkyyn mennessä. Tosin nyt kun tuo kuopus on jo 8v niin on välillä aikoja, jolloin ei vain saa unta. En koskaan ole käyttänyt nukahtamislääkkeitä enkä halua käyttääkään.

Minäkin jo melotoniinia suunnittelin.Ostin Unikuu nimisiä luontaistabletteja,joissa rauhoittavia yrttejä,niitä annoin tytölle,ei kyllä apua ollut,niissä ei ole melatoniinia..

Joo ollaan keskusteltu onko huolia tms, eikä niitä ole nyt tuntunut olevan. Aiemmin joskus tuntui että unensaaminen oli hankalaa sunnuntaisin, siis vkl jälkeen kun seuraavana päivänä hoitopäivä. Ajattelin että jännittää sitä. Mutta nyt taas sunnuntaina voi saada hyvin unen, lauántaina ehkä ei tai jotain siltä väliltä, ei liity siis päivään tai mihinkään. Päivisin iloinen ja hyväntuulinen, aamuisin kyllä väsynyt kun herätys jo 6.30, ei onneksi ihan joka aamu, mutta ti-to kuitenkin. Ma ja pe saa nukkua sentään 7.30 asti.

Tätä ei siis tosiaankaan ole ollut aina. Voi olla että menee kuukausi hyvin, sitten alkaa taas tämä ja kestää jonkin aikaa ja taas tulee samanlainen vaihe jne.

Meillä tuntuu että tuohon unensaamiseen on kertynyt ihan hirveästi stressiä lapselle, osin varmaan minusta johtuen kun meinaan hermoilla kun kello alkaa näyttää 22 ja alkaa jo itseäkin väsyttää. Viime kesänä ongelma oli pahimmillaan.... aloin antamaan tuolloin tuota d-vitamiinia unipillerinä ja se kummasti auttoi, eli pääsi pahimmasta kierteestä yli.

Toisaalta jos antaisin nukkua joka ikinen yö meidän sängyssä, en usko nukahtamisongelmaa lainkaan edes olevan.... hankalaa on.

En oikein tiedä tuosta melatoniinista. Jos ongelma jatkuu ja jatkuu pakkohan tuota varmaan on kokeilla, mutta jotenkin aattelen että jos tämä vaan menis ilman ohi niin oishan se parempi.

Vauva syntymässä toukokuussa.... mitähän siitäkin sitten tulee. En voi kun vaan kuvitella kuinka hankalaksi unen saaminen sitten tulee kun on muutakin hälyä kuin television vaimea ääni ja vanhempien juttelu... :0

Meillä 6v saa nukahtaa meidän sänkyyn jos omaan sänkyyn nukahtaminen on vaikeaa.
Tytön kanssa on sovittu, että kun nukahtaa niin iskä kantaa omaan sänkyyn jatkamaan unia.

Ai ei sukupuoli enää kehity lapsella? Sukupuolessa on 20 eri astetta, joiden ääripäissä on nainen ja mies. Lapsesta voi kehittyä naismainen mies, sekö olisi sitten hyvä? Pieni pippeli ja naisen ääni. Tai nainen, joka on hyvin miesmäinen, miehen ääni ja lantio, rinnat suuret, tai toisinpäin.

Vaikka sitä onkin hormonina ihmisessä luontaisesti, niin pillerinä se ei enää ole luontainen. Onhan ihmisessä testosteroniakin, mutta jos sitä syö, niin se ei tee ihmiselle hyvää. Melatoniini on aikuiselle ok, mutta kehityvälle lapselle ei. Ensin pitäisi selvittää syyt miksi lapsi ei nuku. Jos luontaista melatoniinia ei ole lapsella tarpeeksi, niin syy voi olla stressissä. Adhd ja asperger voi myös olla syy unettomuuteen, mutta normaalilla, terveellä lapsella ei ole mitään syytä syödä melatoniinia.

Näin! Jotenkin jo vinoutunut maailma aikuisella, joka alkaa lasta nukuttamaan lääkkeellä tietämättä ongelman syytä. Ja melatoniini on pillerinä otettuna lisähormoni, lapsella vielä vähän tutkittu. Nykyisissä tutkimuksissa mainitaan myös, että todettu vaikuttavan lapsen hedelmällisyyteen tulevaisuudessa. Kallis hinta ostaa itselle rauha.

[QUOTE="V ieras";29539389]Meillä 6v saa nukahtaa meidän sänkyyn jos omaan sänkyyn nukahtaminen on vaikeaa.
Tytön kanssa on sovittu, että kun nukahtaa niin iskä kantaa omaan sänkyyn jatkamaan unia.[/QUOTE]

Herääkö teillä tyttö kun hänet omaan sänkyyn sitten kannetaan? JOs herää niin onko vaikeuksia saada uudelleen unta omassa sängyssä?

Meillä heräisi aivan takuulla ja luulen että ongelmaa tulisi sitten taas kun tajuaisi että ollaan menossa nukkumaan ja hänen pitäisi uni saadakin omassa sängyssä.

Mitenkä usein teillä tulee näitä että uni ei omassa sängyssä tule?

Yhteistyössä