Otitko syksyllä influenssarokotteen? Miksi?

• Viestiketjun aloittaja kyselen
  • Ensimmäinen viesti
"sonja"
Otettiin koko perhe, kuten joka vuosi. Ei kuuluta riskiryhmään. En keksi mitään syytä jättää ottamatta. Ollaan harvoin sairaana. Itsellä on noin kaksi räkätautia kalenterivuoden aikana.

kyselen
[QUOTE="sonja";29536385]Otettiin koko perhe, kuten joka vuosi. Ei kuuluta riskiryhmään. En keksi mitään syytä jättää ottamatta. Ollaan harvoin sairaana. Itsellä on noin kaksi räkätautia kalenterivuoden aikana.[/QUOTE]

Tässä on ilmeisesti sitten tapahtunut joku muutos, koska 10-15 vuotta sitten perusterve ihminen, joka otti influenssarokotteen, oli vähän ööööö -outo tapaus. Tällainen mielikuva mulle silloin jäi kun terveenä nuorena otin rokotteen. :)

Tuon yllä olevan vuoksi mua kiinnostaiski, et onko nykyään siis terveydenhoitoalalla sellainen ajatus, et jokainen vaan ottais sen rokotteen, vaikka ei kuuluis riskiryhmiin.

Keittiönoita
Tässä on ilmeisesti sitten tapahtunut joku muutos, koska 10-15 vuotta sitten perusterve ihminen, joka otti influenssarokotteen, oli vähän ööööö -outo tapaus. Tällainen mielikuva mulle silloin jäi kun terveenä nuorena otin rokotteen. :)

Tuon yllä olevan vuoksi mua kiinnostaiski, et onko nykyään siis terveydenhoitoalalla sellainen ajatus, et jokainen vaan ottais sen rokotteen, vaikka ei kuuluis riskiryhmiin.
En osaa ottaa kantaa tuohon terveydenhoitoalaan, mutta rokotettahan suositellaan riskiryhmään kuulumattomillekin, jotta sairauspoissaoloja ei tulisi niin paljon. Kansantaloudellinen peruste siis.

"..."
Onko sinulla jokin sairaus, jonka vuoksi suositellaan kausi-influenssarokotetta? Otitko 2013-2014 rokotteen?

Suositellaanko noita influenssarokotteita nykyään ihan jokaiselle, vaikka joskus maailmassa niitä suositeltiin ihan vaan riskiryhmässä oleville ja jos et siihen kuulunut ja otit rokotteen, sinua katsottiin kuin hullua...
Minä ja mies otettiin. Lapsille ei otettu. Heillä on autoimmuunisairaus, alopecia=pälvikaljuus. Autoimmuunisairauksien syntyyn saattaa olla syitä rokotteissa. Muutaman viime vuosikymmenen aikana autoimmuunisairaudet ovat lisääntyneet rajusti. Sikainfluenssarokotus yhdistettiin narkolepsiaan, joka on myös autoimmuunisairaus. Keho ikään kuin hyökkää itseään vasten.

Minä ja mies otettiin, koska jos lapset sairastuvat, me jaksamme hoitaa.

Ymmärrän kyllä yhteiskunnan huolen sairastumisista. Onhan se taloudelle kova isku. Ihmekös tuo, että influenssarokotteita tyrkytetään.

"Jamo"
Otin ja lapsenikin ottivat. Syynä äitini (joka hoitaa lapsiani paljon) kaksi immuniteettia alentavaa perussairautta eli astma ja nivelreuma. Lisäksi opiskelupaikkani on erittäin nuiva poissaolojen suhteen (vaikka ne johtuisivat sairaudesta) joten ei huvita olla influenssan takia päiväkausia poissa.

Koskaan ei kenellekään meistä ole tullut minkäänlaista reaktiota rokotteesta.

das
Alkuperäinen kirjoittaja pikku yllätys;29535522:
En ottanut enkä tule koskaan ottamaan. Tällä hetkellä on influenssa päällä, ihan tavallinen tauti vaikka vähän kuumetta nosteleekin. Ei mitään mistä ei buranalla ja lämpimällä teellä+peiton alla pysymisellä selviäisi. Kun tässä on 6v menty ilman influenssaa niin eipä tämä paha nakki ole. Jälkitautien riski on aika mitätön kun malttaa levätä kunnolla ja välttää liikuntaa+muuta rehkimistä riittävän pitkän ajan taudin jälkeen. Itse pidän lepopäiviä liikunnasta saman määrän kuin mitä itse tauti on kestänyt ( jos on vaikka 7vrk kipeenä niin toipumisesta seuraavat 7vrk ilman liikuntasuorituksia). Astma on ja rytmihäiriöitä, enpä silti ole koskaan rokotetta hakenut enkä tule hakemaan. Sisältää sellaisen kemikaalicocktailin jotta ei kiitos. Mm. formaldehydille olen pahasti allerginen, polysorbaattia vältän näin niinkuin muutenkin ( netistä voi hakea tietoa mitä se voi tehdä pahassa tapauksessa...)
Sulla on tainnut mennä flunssa ja influenssa sekaisin? Mistä tiedät tautisi olevan juuri influenssaa?

Otin, työ velvoittaa.
Joka vuosi olen ottanut, influenssaa en ole sairastanut, ja tosi vähän muutenkaan, eli ei tunnu lisäävän sairastuvuutta kuten moni tuntuu kuvittelevan, vuoteen en ole tavallistakaan flunssaa sairastanut,tosin en altistu sen kummemmmin sairauksille.

Huolipussi
Otan kaikki rokotukset mitä vaan on keksitty. En halua sairastaa. Siinä se. Ja terveydenhuollon jatkuva resurssipula pelottaa, saako tulevaisuudessa hoitoakaan jos sairastaa????? En ymmärrä miksi jotkut vastustaa kehitystä? Eivät rokota lapsiaan ja sitten vaativat hoitoa kun sairastuvat. Mutta lääkkeitä joita määrätään eivät kuitenkaan anna kun on myrkkyjä ne. Pimeetä.

Kappas kun ottivat työterveydessä hieman näytteitä ja tutkivat mikä vaivaa.
Ainakin oma lekuri tutkii aina huolellisesti kun on kyseessä astmaatikko ja lisäksi vielä sydänsairaus. Ja lisäksi, mulla tavallinen flunssa ei nosta kuumetta. Nyt se huitelee tuolla 39-40 välissä jatkuvasti. Mutta lääkärin diagnoosia on paha mennä kiistämään kun sen tukena on labratulokset ;)

Sulla on tainnut mennä flunssa ja influenssa sekaisin? Mistä tiedät tautisi olevan juuri influenssaa?

"Tuutikki"
Niin, samaa minäkin koitan päälleni sanoa, että äläpä nyt lööppilehtien jutuista hermostu. :) Eikös tuota possutautia ole ollut ihan sen kalabaliikin jälkeenkin, mutta paljon vähäisemmällä uutisoinnilla siitä on päästy, kuin silloin ekana vuonna? En tiedä miksi nyt rupesi puntti tutajamaan aiheen tiimoilta, eikä järki nyt oikein pelaa.
Epidemiasta voi tulla paha koska väestöllä ei ole kattavaa rokotesuojaa 2009 kohun vuoksi-huolimatta siitä että uudet rokote-erät ovat erilaisia nyt. EPidemiasta ei uutisoida enää samalla volyymilla. Tauti on sama. Tietyllä prosentilla sairastuneista tulee keuhkokomplikaatioita ja edelleen nuoret on riskiryhmä tässä. Menehtyneiden määrä voi olla yllättävän suuri. Minullakin puntti tutisee, olen kyllä rokotukseni ottanut.

En ole ikinä ottanut enkä ota. Koen sen turhaksi (riskiksi). Influenssan olen sairastanut viimeksi joskus n. 10-15v sitten lapsena, en tiedä olenko kertaakaan sen lisäksi. Perus rokoteohjelman rokotteet olen kyllä lapsille ottanut, mutta en influenssaa. Myönnän heti etten ole näihin asioihin syvällisemmin perehtynyt..

vierailija
Minäkään en ottanut, enkä ole ottanut vuosikausiin. Joskus nuorena teininä otin, ihan uskomatonta. Sitten kun lopetin sen ottamisen, sain samana talvena jumalattoman räkätaudin ja kylkiäisenä poskiontelo- ja korvatulehduksen. Jotenkin mulla tuli sellainen tunne, et se oli aiempien piikkien syynä. Samaa olen kuullut muualtakin, et kun on muutamana vuonna ottanut kausirokotteen ja sitten jättänyt ottamatta, onkin saanut vuosisadan taudin.
Tämä on paras, ei ottanut piikkiä ja sairastui silti piikin takia....

vierailija
Otimme koko perhe, koska puoliso ja kuopus olivat sairaalassa ja muillakin 2 - 3 viikkoa ankaraa kuumetta. Eikä se ollut siinö vaan sitten tuli keuhkokuumetta ja lapsilla 2 x korvatulehdus. Meni 2 kk taudissa eli koko kevöt ihan pialle. A-influenssa, ei koronaa.

Yhteistyössä