Mihin 8v. lapsi kesäloman ajaksi?

• Viestiketjun aloittaja Työläinen
  • Ensimmäinen viesti
eka vierass
Aukioloajat määrittävä miehen työaikaa? Varmaan joo, mutta jos kerran on yksityisyrittäjä saanee määrätä ne aukioloajat. Miten olisi aukioloihin kesäaika? Jos se nyt tässä mitään auttaa. Ja jos on joku lafka mitä auki täytyy pitää niin eikö sillä tosiaan ole yhtään työntekijää tai ees lomittajaa?

Meidän tyty 15v olisi hyvinkin kiinnostunut tuollaisesta kesätyöstä. On partiossa käynyt ensiapukoulutuksen ja johtajakoulutusta, käy isoskoulutusta seurakunnassa ja on mukana tukioppilastoiminnassa. Kaupan seinälle vain ilmoitusta tai tsekkaile, onko siellä teinien ilmoituksia. Haastattele muutama, niin varmaan löytyy joku, jolle sopii. Palkankaan ei tarvitse suuren suuri olla, mutta siitähän voi tapauskohtaisesti sopia.

"Marjaana"
Haha, olipas hauska kirjoitus Ymmilta... Kyseinen ongelma koskettaa erittäin monia perheitä. Meilläkin on täällä sellainen tilanne, että hoitopaikkoja ei oikein ole, eikä leirejä tai hoploppeja, tms.
Yritetään saada kesälomat miehen kanssa limittäin, tämä tosin tarkoittaa sitä että joudutaan elämään kumpikin kuukausi vain yhden palkalla. En ole siis vakityössä, joten mitään lomarahoja en saa kotonaoloajalle.

Yksityiset hoitajat maksavat sen verran, että työmatkakulut, työruokailut ja nuoremman päivähoitomaksu huomioiden olisi itseni kannattavampaa jäädä kotiin. Enkä muutenkaan voi luottaa täysin tuntemattomaan ihmiseen.

luulis löytyvän
Aukioloajat määrittävä miehen työaikaa? Varmaan joo, mutta jos kerran on yksityisyrittäjä saanee määrätä ne aukioloajat. Miten olisi aukioloihin kesäaika? Jos se nyt tässä mitään auttaa. Ja jos on joku lafka mitä auki täytyy pitää niin eikö sillä tosiaan ole yhtään työntekijää tai ees lomittajaa?
Esim lääkäri voi olla yksityisyrittäjä ja kyllä silloin talo määrää työajat noin yleisesti ottaen.

Ap:lle, nyt aktiivisesti kyselemään ja sana kiertämään. Olisiko lähistöllä esim kotiäitiä, joka voisi pientä korvausta vastaan hoitaa lasta. Tai työtöntä, nyt kun hekin saavat tienata hiukan korvauksia menettämättä.

nojust
Kylläpä on taas järkevää porukkaa! Ei se, että on yrittäjä, tarkoita välttämättä että työajat on omissa käsissä!!! Herranjestas! Ja nyt sen yrittäjän pitäisi tosta vaan laittaa kesäksi joku kesäaukiolo, jolla pahimmassa tapauksessa menettää asiakkaita/ ansiota.

Mä kyllä olen ollut kotona tuonikäisenä, onko ap sun lapsi sellaista pärjäävää sorttia? Tai ettei pelota yksin olo?

jfk
Kyllä on pakko vanhempien järjestää itselleen lomaa jos kotona on pieni koululainen.
Muutaman viikon saa kulumaan leireillä, yhden viikon voi saa saada järjesteltyä jonkun sukulaisen kanssa. Yksi viikko voi jopa mennä yksin. MUTTA EI KOKO KESÄ!
Se on vaan vanhempien (jopa niiden yrittäjien) tehtävä valintoja, jotka ovat lapsen parhaaksi
Ihan varmasti voi järjestää lomaa lapsensa kanssa jos haluaa

"Marjaana"
Toki toki vanhemmat MONESTI saavatkin sitä vapaata järjestettyä jonkin verran. Mutta kun puhutaan kahdesta KUUKAUDESTA. Jos molemmat vanhemmat ovat vakitöissä, yleensä voidaan järjestellä. Mutta monellakin on nykyään pätkätöiden ja sijaisuuksien takia sellainen tilanne, että kesälomia ei varsinaisesti tule ikinä. Jollekin se työ saattaa päättyä siihen paikkaan, jos ruvetaan vaatimaan kesää vapaaksi. Kyllä se ajatus on että se sijainen/määräaikainen paikkaa vakituisten kesälomia.

Ja jos lähistöllä ei ole lapsiperheitä, uskon että voi olla vaikeaa kysellä tuntemattomilta (jo valmiiksi väsyneiltä) äideiltä että vahtisivatko lasta kesän. Kyllähän se sitouttaa. Monetkin viettävät sitten niitä lomiaan maalla, mökillä tai ulkomailla. Vieraan lapsen hoitaminen vesittää ainakin spontaanit kesälomareissut kokonaan.

"Marjaana"
Ja meillä on sellainen tilanne, että erityislapsi pärjää ehkä tunnin itsekseen jollei saa päähänsä mitään. Kyllä sitä kesää aletaan stressaamaan jo edellisenä syksynä, joten ärsyttää kaiken maailman kukkahattutädit. Kyllähän kaikki järjestyy kun sinullakin on järjestynyt, eikö?

Työläinen
Kylläpä on taas järkevää porukkaa! Ei se, että on yrittäjä, tarkoita välttämättä että työajat on omissa käsissä!!! Herranjestas! Ja nyt sen yrittäjän pitäisi tosta vaan laittaa kesäksi joku kesäaukiolo, jolla pahimmassa tapauksessa menettää asiakkaita/ ansiota.

Mä kyllä olen ollut kotona tuonikäisenä, onko ap sun lapsi sellaista pärjäävää sorttia? Tai ettei pelota yksin olo?
Taitaisi se pärjätä, on ollut vain n. tunnin maksimissaan kotona yksin kun ollaan esim. kaupassa käyty. Mullahan ainoastaan aamuvuorot tekee sen probleeman koska silloin lapsen pitäisi olla yksin maks. 7 tuntia siitä kun mies lähtee töihin ja minä tulen töistä. Yksinolo ei pelota, mutta se, että keksisi jotain tekemistä itselleen niin pitkäksi aikaa :D Ja lopulta monta päivää viikossa yksinään on aika tylsää lapselle. Ei kovin kiva kesäloma.

Tuleva talvilomakin aiheuttaa hieman päänvaivaa, mutta se ei ole onneksi kuin 5 päivää.

Pitää koittaa luokkatovereitten vanhemmiltakin kysellä, että niinä päivinä kun olen kotona jonkun lapsi voi tulla meille ja jos päinvastoinkin onnistuisi.

Työläinen
Pieni putiikki, kaksi yrittäjää, omat asiakkaat. Ei ole työntekijöitä, eikä lomittajia. Semmoinen ala, ettei kukaan sitä voisi tuuratakaan. Joten töissä itse oltava jos mielii asiakkaita pitää.

Työläinen
Kyllä on pakko vanhempien järjestää itselleen lomaa jos kotona on pieni koululainen.
Muutaman viikon saa kulumaan leireillä, yhden viikon voi saa saada järjesteltyä jonkun sukulaisen kanssa. Yksi viikko voi jopa mennä yksin. MUTTA EI KOKO KESÄ!
Se on vaan vanhempien (jopa niiden yrittäjien) tehtävä valintoja, jotka ovat lapsen parhaaksi
Ihan varmasti voi järjestää lomaa lapsensa kanssa jos haluaa
Miehellä kesä on parasta sesonkiaikaa, joten jos on lomalla, menettää ansioita todella todella paljon. Syksystä kevääseen on aina rauhallisempaa, joten kesän tienesteillä eletään sitten silloinkin. Itse vasta aloitin työt opiskelujen jälkeen, joten jos haluan kesällä olla lomalla, olisi irtisanottava itseni. Ja vasta sain vuoden sopimuksen joka oli todella onnea, näiden pätkätöiden sijaan, niin ei sitä noin vain voi heittää mäkeenkään. Ja vuoden päästä näillä näkymin sopimus jatkuisi, joten heittäisitkö itse tällä hetkellä tuollaisen sopimuksen mäkeen?

"loma"
Kysele tosiaan noilta luokkakavereiden yms. vanhemmilta. Monilla on sama pulma ja ainakin täällä järjestellään vuoropäiviä. Osa voi pitää vapaata helpommin ja osa taas ei, joten niitä sovitellaan. Itse olen vienyt poikajoukkoa uimaan, pelaamaan tennistä yms. ja vastaavasti naapuri toisena päivänä. On ollut ihan kivaa ja lapsillekin hauskempaa tekemistä. Toisaalta taas kukaan ei ole täysin väsynyt meteliin ja vauhtiin, kun ei joudu joka päivä :) Muutamia päiviä meilläkin lapsi on ollut yksikseen, mutta on ottanut nekin ihan kivasti. Kasannut leffoja ja poppareita telkkarin eteen.

eh
Eli 8veellä kesälomaa 10viikkoa, mies yrittäjä, minä palkkatöissä, työmatka molemmalla n 40km suuntaansa.
Suunnitelma edellisen vuoden pohjalta: kaksi viikkoa koulun kesäkerhossa (toivottavasti järjestävät), viikko harrastusleirillä (toivottavasti saadaan mummi kuskailemaan), neljä viikkoa minun kesälomaa, mies saa yksityisyrrittäjyydestä huolimatta luvan pitää kahden viikon kesäloman (onnistuihan se viime kesänäkin, vaikka kuinka kesä olisi sesonkiaikaa ;) ), ydeksi viikoksi saadaa toivottavasti mummolaan tai sitten mummi meille. Jos ei onnistuu, niin otamme miehen kanssa hänet töihin, sovimme kavereiten kanssa vaihtoa, teen itse puolikasta päivää tai jotian vastaava.
Taisi olla 10viikkoa suht-koht täynnä :)

[QUOTE="näin meillä";29533516]Kellariin me ollaan omat mukulamme tungettu ja hyvin on menny. Vitosella viikossa ruokatarpeita mukaan ni ei nälkäkään pahemmin yllätä.[/QUOTE]

:D :D täällä on leirejä, jotka kestää 1-4pv. että ei paljoa apua..
onneksi meillä on eskarilainen ja pikkusisko vielä lisänä, niin tulee oltu kotona eikä tarvitse miettiä lomahoitoja.

Yhteistyössä