Liittyykö unettomuus kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Milja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Milja"

Vieras
Vai miksiköhän lääkäri kovasti yritti saada "minusta" esiin sitä, kun unettomuuden vuoksi vo:lla olin. Olen kylläkin kärsinyt jo pidempään unettomuudesta, välillä enemmän ja välillä vähemmän, mutta nyt oli uusi työterveyslääkäri vastassa ja kyseli heti alkuun, että onko mulla suvussa tätä maanideprrssiivisyyttä ja teetti minulle testin siitä.
Luin tekstin kysymyksiä ja sanoin, ettei ne sovi minuun kyllä ollenkaan, mutta hän katsoi takaisin vain tosi epäilevästi. Täysin negatiivinen testitulos kuitenkin tuli. Sitten hän katsoi, että minulle on joskus määrätty Opamoxia unettomuuteeni ja kysyi, että paljonko mulla menee niitä päivisin?
Sanoin, että kärsin vain unettomuudesta, minulla ei ole pienintäkään tarvetta syldä Opamoxia päiväsaikaan, käynhän töissä ja touhuan lasten kanssa, en edes voisi sellaista päivällä käyttää. Ne ovat olleet minulla lähinnä turvana, eli jos en vaan millään muilla keinoin saa unta (melatoniini on jatkuvassa käytössä ja kaikki lääkkeettömät itsehoitokeinot, unihtgienia yms.).

En osaa edes selittää lääkärin asennetta, mutta hän selkeästi oli jo vo:lle tullessani päättänyt, että minulla on tasapainoton psyyke tms. Eikö oikeasti ihminen voi kärsiä unettomuudesta muuten? Yritin sanoa, että minulla on muuten kaikki hyvin, ihana perhe, hyvä parisuhde, talo ja kesäasunto... ( toin nämä esiin, kun hän oikeesti oli asenteella, että olen lähes syrjäytynyt "luuseri") mutta hän vain mumisi ja sanoi, että pitää mennä työpsykologille puhumaan mun ongelmista ja huolista ja että hän miettii tätä mun diagnoosia ahdistushäiriön ja maanisdepressiivisyyden kannalta jne.

Oikeesti, tunsin oloni niin henkisesti raiskatuksia ja lytätyksi tuon käynnin jälkeen.
Psyyken sairaudet ovat ihan hyväksyttäviä eivätkä tietenkään tee ihmisestä huonompaa, mutta mulla ei ole pienintäkään epäilystä niiden suhteen, olen tietoinen omasta voinnistani eikä mulla olisi edes syytä kieltää mitään tuollaista eli haluan kyllä selvittää oireeni ja pyrkiä hyvinvointiin, mutta kyllä minä nyt itse tiedän olenko Ahdistunut tai onko minulla maanisia vaiheita. Ei todellakaan ole. Olen rauhallinen, harkitseva, tasainen luonne... Kuitenkin myös elämästäni ja lapsista iloiten.

Ihan hirveää tuollainen, kun susta tehdään sairas eikä oteta vakavasti vaikka sanoisit mitä. Mitä tässä voi tehdä?

Ulkoista asiaton kohtelu itsestäsi henkisesti ja tee myös valitus ylemmälle taholle. Toki kaksisuuntaisessa on unettomuutta, mutta unihäiriöiset eivät tietysti kaikki sairasta kaksisuuntaista.

Ja työterveyslääkärit eivät muuten tosiaankaan voi edes tuota diagnosoida vaan siihen vaaditaan psykiatri ja ei kyllä lonkalta hekään diagnosoi ihmisiä. oikeasti tee valitus.

Ja työterveyslääkärit eivät muuten tosiaankaan voi edes tuota diagnosoida vaan siihen vaaditaan psykiatri ja ei kyllä lonkalta hekään diagnosoi ihmisiä. oikeasti tee valitus.

Aivan, hyvä huomio tosiaan tuom ettei työterveyslääkäri voi noin lonkalta tuota diagnoosia tehdä. Valitus tuntuu silti aika hurjalta, mutta hurjalta tuntuu myös nyt se mitä hän on tietoihini kirjannut ja miten minuun sitten jatkossa suhtaudutaan :/

Kyllä ihan oman oikeusturvankin vuoksi tuon tekisin ja myöhempien käyntien. Eli nyt täytyy vaan unohtaa omat häpeän tunteet ja toimia kuten aikuinen jota ei pompotella, Jos "ujoilet" nyt, niin et saa välttämättä parempaa kohtelua myöhemminkään. Samalla lääkärille en enää suostuisi menemään.

Kaksisuuntaisessa maniaan/hypomaniaan liittyy vähentynyt unentarve ilman, että tuntisi itsensä väsyneeksi, siksi varmasti lekuri on tätä sinulta kysellyt. Ja se on työterveyslääkäreiden/terkkalääkäreiden duuni seuloa ne ihmiset, joilla ehkä kenties voisi olla kaksisuuntainen ja laittaa heidät eteenpäin psykiatrille arvioon. Kuulostaa siltä, että tyyppi on yrittänyt tehdä työtään, mutta huonolla menestyksellä, kun sinulle jäi noin paskat fiilikset. Ota mielummin tän lääkärin kanssa asia puheeksi, menee palaute sinne mihin pitääkin ilman turhia välikäsiä ja paperin pyörittelyä.

Jos selvästi inhottava asenne, josta jää paha mieli, niin ei knnata selvittää lääkärin kanssa, Saa lisää vittuilua osakseen. Ihmisiä kunnioittavat lääkärit eivät koskaan sano mielenterveysasioista niin, että tulee kamala olo. Ja ap vaikuttaa olevan hyvinkin järjissään, että sen pystyy päättelemään.

Lääkäreiden pitäisi mielestäni selvittääkin unettomuuden syy, eikä vain uusia unilääkereseptejä/hoitaa vain oiretta. Kun syy on selvitetty, potilas ei siis tarvitse enää unilääkettä. Jotkut lääkärit nyt ovat parempia keskustelutaidoiltaan kuin toiset.

Unihäiriöt eivät todellakaan automaattisesti tarkoita kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Eikä kaksisuuntaisen unihäiriötkään aina välttämättä johdu kaksisuuntaisesta, vaan syy voi olla muukin, ainakin itselläni yksi tällainen ns. "terve" unihäiriöjakso on ollut, vaikka minulla diagnoosi kaksisuuntaisesta onkin. Aika tökeröltä kuulostaa mielestäni tuo lääkärisi käytös. Itselläni on kokemusta sellaisista lääkäreistä, jotka puolestaan kiinnittävät kaiken huomion vain kaksisuuntaisen diagnoosiini, ja yrittävät laittaa sen minkä tahansa vaivan syyksi, jopa selkäkivun, minkä sitten toinen lääkäri totesi krooniseksi iskiakseksi.

Yhteistyössä