Onko tämä sallittua ammattikoululta?

• Viestiketjun aloittaja Apua kaivataan
  • Ensimmäinen viesti
Apua kaivataan
Opiskelen ammattikoulussa alalla, jonka työssäoppimispaikkoja ei ole paljoa paikkakunnallamme joten n. viisi oppilasta joutuu muualle harjoitteluun ja opettaja määrää paikat, niitä ei saa itse hakea.

Kävi niin, että minulle napsahti harjottelu toiselle paikkakunnalle ja asia ahdistaa minua todella paljon. Olen juuri muuttamassa ensimmäistä kertaa omilleni joten köyhänä opiskelijana rahat on ihan lopussa (bussiliput toiselle paikkakunnalle kahdeksi kuukaudeksi maksaa 120e ja opintotuesta jää käteen 200 euroa kuukaudessa).
Matka on pitkä kotoani joten joudun lähtemään epäinhimillisen aikaisin. En tiedä edes minkä numeroisella bussilla pääsen ja missä pitää jäädä. Käyn myös keikkatöissä 1-8 kertaa kuukaudessa ja iltalukiossa osana illoista joten en ehdi ajoissa kumpaankaan.

Koitin jo puhua opettajalle paikasta, mutta hän ei suostunut vaihtoon. Onko minulla oikeus kieltäytyä paikasta vedoten taloustilanteeseeni ja töihin? En vaan ymmärrä miksi opettaja ei valinnut tähän paikkaan tervettä, vanhempien kanssa asuvaa, autollista ja töissäkäymätöntä opiskelijaa.

"mamma"
Ota ehdottomasti puheeksi! Jos ei opettaja sinua kuuntele, niin mene puhumaan opolle tai rehtorille! He ymmärtävät VARMASTI tilanteesi! Opettajan pitäisi kyllä huomioida tuollaiset asiat, ehdottomasti!!!

"vieras1"
Kyllä tuollaiset asiat kuuluu ottaa huomioon. Nyt vaan opolle puhumaan. Sanot, ettet voi tehdä kyseistä harjoittelua, jos eivät voi paikkoja vaihtaa. Toivottavasti teillä on hiukan fiksumpi opo, kuin tuo opettaja.

"kipsu"
Sun kannattaa käydä sossussa kysymässä tuosta, varmasti auttavat rahallisesti kun tilanne on väliaikainen ja hyvin perusteltu.

Muuta ei oikein voi kommentoida noilla lähtötiedoilla, koska ymmärrän sen kyllä että harjoittelu pitää tehdä alaan sopivassa työpaikassa, eihän siinä muuten järkeä ole, ja jos ei paikkoja ole kaikille, niin ei niitä ole.

Voithan sä yrittää etsiä omatoimisesti toisen paikan ja koittaa jos menee opelta läpi?

"jep"
Itsellä oli vastaava tilanne. Olin yksi harvoista ajokortittomista opiskelijoista ja silti jouduin Turusta Saloon harjoitteluun. Ei auttanut, pakko oli mennä tai opinnot olisivat venyneet. Lähempänä ei ollut paikkoja.

Rollolainen
no jos 200 jää se on paljon. Meidän pojalla jää vaan 60e ja ei valita, tämä jää siis vuokran ja bussilipun jälkeen. Hän käy lukiota, jossa on pakko myös kirjat ostaa joka jaksolla.

Rollolainen
onko sulla mahdollisesti sukulaisia tai tutavia sillä paikakunnalla jone sun pitää mennä työharjoittleuun. Iltalukiota ehtii käåymään ja siellä ei ole läsnäolopakkoa, eoi ainkaan meillä.

Kelalta saa koulumatkatukea myös harjoittelun ajalta. Itse juuri sitä hain.

ja joo meilläkin koulu määrittelee paikat joista saa valita. Aina ei osu kohdille. Meillä myös siksi että kun koulutus on näyttötutkintoperusteinen ja työpaikassa olisi syytä olla näytön vastaanottaja jotta voisi suorittaa näytön samaisessa paikassa, sekä työelämästä on tullut palautetta et ne ei tykkää kun opiskelijat itse soittavat paikkoja. Asian paikkaansapitävyyttä en tiedä. Itsekkin olisin halunnut soittaa omat paikkani mut näin mennään. 2. asteen koulu ja aikuispuoli.

Rollolainen
[QUOTE="jep";29515591]Itsellä oli vastaava tilanne. Olin yksi harvoista ajokortittomista opiskelijoista ja silti jouduin Turusta Saloon harjoitteluun. Ei auttanut, pakko oli mennä tai opinnot olisivat venyneet. Lähempänä ei ollut paikkoja.[/QUOTE]

eihän tuo edes oo pitkä matka. Täällä Rovanieemellä tuo 50 kilsaa ei edes kata koko kaupunkialuetta. täällä on työsskäyntialuekin koko rovaniemi ja se saattaa ola jopa 200kn jos asut aivan kaupungin toisella laidalla.

"vieraana"
Valitettavasti työt eivät ole perustelu useimmissa kouluissa :/ opiskelun tulee olla etusijalla. Silti tuossa on muita syitä joiden perusteella kysyisin opolta mahdollisuutta vaihtaa työharjoittelupaikkaa. Voit myös kysyä muilta opiskelijoilta jos joku suostuu vaihtamaan päittäin kanssasi paikkaa?

lhä
[QUOTE="jep";29515591]Itsellä oli vastaava tilanne. Olin yksi harvoista ajokortittomista opiskelijoista ja silti jouduin Turusta Saloon harjoitteluun. Ei auttanut, pakko oli mennä tai opinnot olisivat venyneet. Lähempänä ei ollut paikkoja.[/QUOTE]Niin se Kupittaa-Salo juna kestää käsittämättömät 24 minuuttia ja lähtöjä molempiin suuntiin ei ole kuin joka ikinen tunti aamuvarhaisesta iltayhdeksään. Ap:n tilanne kuulostaa oikeasti hankalalta, mutta Turku-Salo.. uuuh.

Rollolainen
[QUOTE="vieraana";29515656]Valitettavasti työt eivät ole perustelu useimmissa kouluissa :/ opiskelun tulee olla etusijalla. Silti tuossa on muita syitä joiden perusteella kysyisin opolta mahdollisuutta vaihtaa työharjoittelupaikkaa. Voit myös kysyä muilta opiskelijoilta jos joku suostuu vaihtamaan päittäin kanssasi paikkaa?[/QUOTE]

tottaki se opiskelu menee ensisijalle, eihän sitä muuten koskaan valmistu.

eihän tuo edes oo pitkä matka. Täällä Rovanieemellä tuo 50 kilsaa ei edes kata koko kaupunkialuetta. täällä on työsskäyntialuekin koko rovaniemi ja se saattaa ola jopa 200kn jos asut aivan kaupungin toisella laidalla.
Mutta täytyy ymmärtää se et kaikkialla ei olla niinkuin rovaniemellä. Siellä ollaan totuttu pitkiin matkoihin ja se on siellä yleistä. Niin ei ole kaikkialla. Joillekkin se lyhyempi matka saattaa olla haaste.

täytyy ymmärtää et haasteet on erilaisia eri puolella suomea.

"jep"
Joo niin se on täällä pk-seudullakin. Erona vaan se, että seutulippu pk-seudulla maksaa aikas paljon vähemmän kuin matkat Turusta Saloon. Lisäksi julkiset eivät kauhean hyvin kulkeneet tuolla välillä saati lähelle harjoittelupaikkaa. Ei siis mitenkään helppo matka ajokortittomalle opiskelijalle. Harjoittelussa piti olla jo klo 7 aamulla.

Jos et tiennyt, niin Turkukin on aika laaja alueena, joten mistä mahdoit laskea tuon etäisyyden? Turun itälaidalta vai länsilaidalta?

"jep"
Alkuperäinen kirjoittaja lhä;29515659:
Niin se Kupittaa-Salo juna kestää käsittämättömät 24 minuuttia ja lähtöjä molempiin suuntiin ei ole kuin joka ikinen tunti aamuvarhaisesta iltayhdeksään. Ap:n tilanne kuulostaa oikeasti hankalalta, mutta Turku-Salo.. uuuh.
Oletuksena siis, että harjoittelupaikka sijaitsee lähellä juna-asemaa?

AP ei kerro, kuinka pitkä matka on tai mistä mihin. Voihan siis olla kyse vaikka matkasta Helsinki-Vantaa..

Rollolainen
[QUOTE="jep";29515688]Joo niin se on täällä pk-seudullakin. Erona vaan se, että seutulippu pk-seudulla maksaa aikas paljon vähemmän kuin matkat Turusta Saloon. Lisäksi julkiset eivät kauhean hyvin kulkeneet tuolla välillä saati lähelle harjoittelupaikkaa. Ei siis mitenkään helppo matka ajokortittomalle opiskelijalle. Harjoittelussa piti olla jo klo 7 aamulla.

Rovaniemellä kulkee bussit tosi huonosti, joihinkin kaupunginosiin eism ei päse kuin vasta klo8 aamulla ja jonnekin menee kaks aamulla ja iltapäivälä kaks.

Jos et tiennyt, niin Turkukin on aika laaja alueena, joten mistä mahdoit laskea tuon etäisyyden? Turun itälaidalta vai länsilaidalta?[/QUOTE]

olen asunut Turussa ja Salossa ja voin sanoa nyt Rovneiemllä asuessani että s eon aivan sama onko siel matka 50 vai 75 kisaa niin siellä pääsee paljon paremmin kulkemaan. täällä julkinen liikenne on aika huonoa joihinkin kyliin ei mee busseja lainkaan.

Yhteistyössä