Onko tää joku nykyajan juttu ettei vauvat saa olla vauvoja?

"vieras."
:confused:

No, miten vaan, mutta meidän lasten ei tarvitse. (Muista syistä nämä pienet kyllä tulevat menemään hoitoon n. 3-vuotiaina, mutta mahdollisimman pienillä hoitoajoilla silloinkin).
Teidänkin lapset pärjäisi paremmin ja saisivat enemmän irti eskarista jos heillä olisi kavereita samasta ryhmästä ja oppisivat päiväkodin tavoille ennen eskarin alkua.

"juups"
Siis voihan unikoulun tyyppistä pitää perhepedissäkin. Sekin on helppo käsittää, että joku vaikka oman tai perheen jaksamisen takia yövieroittaa 1-vuotiaan, joka syö vaikka kymmenen kertaa yössä tissiä.
Juu, meillä vieroitettiin 9 kk iässä, Läheisyyttä saa aivan varmasti, tällä me vastaamme vauvan hätään, ei tissillä x12 kert enää. ;) Perhepedissä läheisyys on taattu.

"Ken guru"
[QUOTE="vieras.";29452657]Teidänkin lapset pärjäisi paremmin ja saisivat enemmän irti eskarista jos heillä olisi kavereita samasta ryhmästä ja oppisivat päiväkodin tavoille ennen eskarin alkua.[/QUOTE]

Meidän lapset pärjää ihan hyvin nytkin, kiitos huolenpidosta. Pienin on vielä kohdussa..että...

fdsaa
Ihan samaa oon ihmetelly. tutti pois tietyssä iässä, tuttipullo myös, potalle ajoissa, asiasta ku asiasta pitää vierottaa, unikoulua jne...
Eli tutti suussa ja tuttipullosta maito, ihan sama miten ne hampaat menee? Vieressä nukutaan niin pitkään kuin halutaan, vanhempien unista viis? Jos ei halua itse syödä, niin syötetään sitten vaikka 5-vuotiasta? Jos ei halua potalle, niin vaihdetaan vaippoja vaikka kouluikäiseltä?

Mitvit??

Vanhempien tehtävänä on OPETTAA lapselle juttuja. Opettaa pärjäämään elämässä ilman tuttia, tuttipulloa, yösyöttöjä (jos ei itse lopeta), vaippaa jne. Miksi se on joillekin niin vaikeaa olla vanhempi?

Eli tutti suussa ja tuttipullosta maito, ihan sama miten ne hampaat menee? Vieressä nukutaan niin pitkään kuin halutaan, vanhempien unista viis? Jos ei halua itse syödä, niin syötetään sitten vaikka 5-vuotiasta? Jos ei halua potalle, niin vaihdetaan vaippoja vaikka kouluikäiseltä?

Mitvit??

Vanhempien tehtävänä on OPETTAA lapselle juttuja. Opettaa pärjäämään elämässä ilman tuttia, tuttipulloa, yösyöttöjä (jos ei itse lopeta), vaippaa jne. Miksi se on joillekin niin vaikeaa olla vanhempi?
Niin, opettaa lapselle ei vauvalle.

Vier
[QUOTE="Vierailija";29450598]Niin kai sitten. Palstalla käy muutenkin omituista porukkaa jutuista päätellen.

Minä en ainakaan mitään suorita ja minulla on äitiysloma (ja sen jälkeen hoitovapaa) vauvaa varten. Eikös se sitä varten ole, että voi heräillä öisin.
Mä taidan sitten olla se ääripää, minusta on niin ihanaa kun vauva nukkuu kiinni minussa, että en taida raskia viedä vauvaa koskaan omaan sänkyyn nukkumaan ;)

Palstalla tuntuu muutenkin välillä siltä, että parisuhde on se pääasia ja vauva ylimääräinen rasite.[/QUOTE]

Olis parempi jos isä jo pitäisi vuorostaan hoitovapaan ja tutustuisi enemmän vauvaan. Tuolla menolla jos vauva ainut jolla merkitystä ei ole pian parisuhdettakaan...

"mies"
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29450578:
Musta tuntuu ettei nykyään kuunnella sitä lasta. Katotaan vaan mitä suositellaan. Jos on lapsi joka tarvitsee paljon huomiota ja sylittelyä, myös yöllä niin sehän ei käy.
Jos tulisi suositus ettei lasta saisi pitää sylissä kuin 2h päivässä niin mammat täällä huutelis et mitä mä ny teen ku toi vaa huutaa ja selvästi haluu sylii, mut ku suositus sanoo muuta?
Kaikkea sontaa on vuosisatoja äideille suositeltu ja sokeesti niitä noudatettu niin onko ihan oikeesti vaikeeta kuitenkin toimia lapsen tahtisesti ja hänen persoonan mukaisesti?
Minun mielestä ei ole. Miksi sen lapsen pitää osata puhua ennen kuin hänen tarpeitaan kuunnellaan, vauva kuitenkin ilmaisee mitä hän tarvitsee, joku on vaan päättänyt ettei tätä pidä huomioida.
Hyvä pointti, minusta entisaikaan kasvatus oli ehkä laadukkaampaa vaikka väkivaltaakin esiintyi enemmän. Naiset järkeilevät liikaa ja kaikki ovat kiireisiä. Se ei ole humaani asia.

"mies"
Lastenhoidon "tieteellistäminen" on yhteydessä oletukseen, että vanhemmat ovat järkeviä kasvattajia. Mutta laadukas läsnäolo, kasvatus ja läheisyys on mahdotonta "teoreettisesti".

Eihän kukaan osta kalliita lastenvaunuja ja työntele sitten lasta poissaolevana. Vaan parempi ne vanhat perusvaunut jos vain huoltajan henki on hyvä ja läsnäoleva. Annetaan tunteelle, kokemukselle ja hetkelle tilaa, ei laskelmalle ja kulissille.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
"mies"
Lisäksi moni kohtelee lasta tasavertaisena persoonana kuin aikuista. Tämä on virheoletus psykologisesti ja eettisesti arveluttavaa. Lapsi ja vauva ei ole itsenäinen järkeilijä vaan heikko avuntarvitsija. Me kaikki olemme tätä, enemmän tai vähemmän. Ellei ole valmis tekeen vitusti töitä lapsen eteen käytännöllisesti lähes parikymppiseksi asti - eikä menemään mistä aita on matalin - ei kannata lasta hankkiakaan.

fdsaa
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29453128:
Niin, opettaa lapselle ei vauvalle.
Eli sua nyt vituttaa se, että jotkut opettaa vauvan nukkumaan ilman tissiä alle vuoden ikäisenä? Miksi? Meillä pidettiin unikoulu kun typy oli 7kk. Söi kerran yössä, puolilta öin eli ei varmasti ollut nälkä, oli vaan tullut tapa. Lopetettiin se tapa sitten tassuttelulla. Yhdessä yössä oppi. Ilman meidän siihen puuttumista, olis varmaan vieläkin puolilta öin hereillä joka yö, mutta nyt jos onkin niin osaa nukahtaa uudelleen hiljaa ja ilman tissiä.

Mä ymmärrän hyvin että sitä 10 kertaa yössä heräilevää vauvaa haluttais jotenkin yrittää opettaa tuosta tavasta pois. Varsinkin jos ikä on lähempänä yhtä vuotta kuin nollaa.

Siitä huolimatta on fakta, että monta kertaa yössä heräileminen vauvana/pikkulapsena on ihmiselle täysin luonnollista, kyseessä ei ole mikään unihäiriö. Mä tiedän paremmin kuin hyvin miltä se pohjaton väsymys tuntuu, ja että joskus sille on vaan laitettava stoppi ettei tapahdu mitään pahempaa, tai tule avioeroa tms. Mutta tämäkään ei edelleenkään millään tavalla kumoa sitä, että vauvalle tuo heräily (ja tissin haluaminen) on täysin luonnollista. Mun mielestä jokaisen todellakin tulis ymmärtää ja sisäistää tuo asia, vaikka sitten johonkin unikouluratkaisuun päätyisikin.

Joku just eilen kirjoitti että "kaikkialla aina sanotaan että puolivuotias pärjää jo heräämättä koko yön". Kertoo kyllä paljon siitä miten hemmetin pihalla jotkut ihmiset on siitä mitä tarkoittaa olla vauva.

"jjjjj"
Mä ymmärrän hyvin että sitä 10 kertaa yössä heräilevää vauvaa haluttais jotenkin yrittää opettaa tuosta tavasta pois. Varsinkin jos ikä on lähempänä yhtä vuotta kuin nollaa.

Siitä huolimatta on fakta, että monta kertaa yössä heräileminen vauvana/pikkulapsena on ihmiselle täysin luonnollista, kyseessä ei ole mikään unihäiriö. Mä tiedän paremmin kuin hyvin miltä se pohjaton väsymys tuntuu, ja että joskus sille on vaan laitettava stoppi ettei tapahdu mitään pahempaa, tai tule avioeroa tms. Mutta tämäkään ei edelleenkään millään tavalla kumoa sitä, että vauvalle tuo heräily (ja tissin haluaminen) on täysin luonnollista. Mun mielestä jokaisen todellakin tulis ymmärtää ja sisäistää tuo asia, vaikka sitten johonkin unikouluratkaisuun päätyisikin.

Joku just eilen kirjoitti että "kaikkialla aina sanotaan että puolivuotias pärjää jo heräämättä koko yön". Kertoo kyllä paljon siitä miten hemmetin pihalla jotkut ihmiset on siitä mitä tarkoittaa olla vauva.
Eli et näe järkeä siinä, että esim 12 krt heräävä vauva mikä tarkoittaa siis meillä noin 35min välein heräävä syömään, opetetaan hellällä tavalla pois yötissistä? Menkää te vaan vaikeamman kautta jos haluatte suorittaa niin vitusti, minä nukun hyvin yöt ja olen jaksava pienen söpöliinin äiti. Koko perhe voi taatusti paremmin, vai uskallatko väittää, että jatkuvasti pienissä pätkissä nukkuva äiti voi millään lailla olla jaksava ja hyvä äiti? Uskallan epäillä, tuollainen univaje vaikuttaa jo mielenterveyteen. T. pimeitä hetkiä kokenut

"hehee"
Jaahas, mulle kyllä vanha lastenlääkäri sanoi, ettei kymmenen kertaa yössä ole millekään yli kahdeksankuiselle normaali määrä, vaan yleensä taustalla on koliikkia mahakipuineen jolloin heräilty siihen pitkin yötä aikaisemmin ja tällainen voi jäädä vauvalle johonkin (en muista aivo-osan nimeä :D ) vaikk vauva olisi jo kasvanut tyypillusestä koliikki-iästä ohi kauan sitten ja heräily sitten vain jatkuu kun sen annetaankin jatkua. Lääkäri nimenomaan sanoi, että missään nimessä ei ole lapsen hyväksi jättää yksin huutamaan, vaan hellästi unikouluttaa tassuttelulla tai sitten vieressä ja sylissä olemalla.

Mutta toki palstamammathan täällä tietävät paremmin kuin kokenut lastenlääkäri. :)

Minä mieluummin totutin vauvan normaalimpaan rytmiin, eikä tarvinnut mitään ehdottomia rajojakaan laittaa. Saatte esittää kuinka paljon tahansa halveksuntaa, mutta minulla on vastassa kokeneen lastenlääkärin kanta asiaan. :)

[QUOTE="jjjjj";29454220]Eli et näe järkeä siinä, että esim 12 krt heräävä vauva mikä tarkoittaa siis meillä noin 35min välein heräävä syömään, opetetaan hellällä tavalla pois yötissistä? Menkää te vaan vaikeamman kautta jos haluatte suorittaa niin vitusti, minä nukun hyvin yöt ja olen jaksava pienen söpöliinin äiti. Koko perhe voi taatusti paremmin, vai uskallatko väittää, että jatkuvasti pienissä pätkissä nukkuva äiti voi millään lailla olla jaksava ja hyvä äiti? Uskallan epäillä, tuollainen univaje vaikuttaa jo mielenterveyteen. T. pimeitä hetkiä kokenut[/QUOTE]

Miten sä nyt sen noin tulkitsit? Mä kirjoitin näin: "...vauvalle tuo heräily (ja tissin haluaminen) on täysin luonnollista. Mun mielestä jokaisen todellakin tulis ymmärtää ja sisäistää tuo asia, vaikka sitten johonkin unikouluratkaisuun päätyisikin."

Joskus pitää valita kahdesta huonosta vaihtoehdosta vähemmän huono, ja toteuttaa se unikoulu. Mutta kun tämä nyt ei edelleenkään muuta sitä asiaa miksikään, että vauvalle (varsinkin pienelle) se heräily on luonnollista ja normaalia. Mä haluaisin että ihmiset tietäis tuon, niin se heräilyahdistuskin vois monella vähentyä (en nyt puhu sinusta).

Unikoulun voi siis toteuttaa jos se on kerta kaikkiaan tarpeen, mutta jokaisen olis silti hyvä tietää miten se (pikku)vauvan luonnollinen unirytmi on rakennettu.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
"hjklö"
Miten sä nyt sen noin tulkitsit? Mä kirjoitin näin: "...vauvalle tuo heräily (ja tissin haluaminen) on täysin luonnollista. Mun mielestä jokaisen todellakin tulis ymmärtää ja sisäistää tuo asia, vaikka sitten johonkin unikouluratkaisuun päätyisikin."

Joskus pitää valita kahdesta huonosta vaihtoehdosta vähemmän huono, ja toteuttaa se unikoulu. Mutta kun tämä nyt ei edelleenkään muuta sitä asiaa miksikään, että vauvalle (varsinkin pienelle) se heräily on luonnollista ja normaalia. Mä haluaisin että ihmiset tietäis tuon, niin se heräilyahdistuskin vois monella vähentyä (en nyt puhu sinusta).

Unikoulun voi siis toteuttaa jos se on kerta kaikkiaan tarpeen, mutta jokaisen olis silti hyvä tietää miten se (pikku)vauvan luonnollinen unirytmi on rakennettu.
10 kuisen normaali tai luonnollinen unirytmi ei ole yli kymmentä kertaa yössä, sekin on hyvä sisäistää niin tajuaa, että joko kyse on jostain oikeasta ongelmasta -> lääkäriin tai opitusta tavasta joka voi olla lähtöisin esimerkiksi koliikista. Pieni vauva itkee ja heräilee hyvin usein pienenä ja kipujen lähdettyä tämä jääkin vain tavaksi. On hyvä myös tiedostaa mahdollisten sairauksien tai muiden ongelmien vuoksi, mikä nyt on edes suurinpiirtein normaali heräämismäärä sillä 6kuukauden ikäisellä ja mikä 11kuukauden ikäisellä. Onko se kaksi vai kaksikymmentä kertaa.

dfdf
Minusta taas tuntuu tätä palstaa seuranneena, että asiat on juuri päinvastoin. Pikku nico-jannicat ovat kaiken keskipisteinä ja järki on unohtunut.LApsen viereltä ei voi poistua sekunniksikaan, pitää väkisinkin roikottaa kantoliinassa, nukkua perhepedissä vaikka ukko lähtisi mätkimään, kun on useamman vuoden ollut ulkoistettuna sohvalle. Pääasia on "et meidän nico-Janica saa läheisyyttä ja tissiä 123 kertaa vuorokaudessa vaikka kukaan ei nuku ja uskokin lähti! En mä mitään huudattamista kannata vaan kohtuullisuutta ja maalaisjärkeä.
Peesi.

"hmm"
Mistä lähtien äitiyden on pitänyt olla suorittamista ja jos ei ole marttyyriäiti niin ei ole hyvä äiti? Itse ainakin olen parempi äiti kun saan nukkua. Meillä poika tosin nukkui 12 tunnin öitä jo 5kk ikäisenä kun aloitettiin kiinteät. Alusta asti ollaan opetettu nukahtamaan itse omaan sänkyyn ja 6kk iässä siirrettiin omaan huoneeseen.

"ahaa"
[QUOTE="vieras.";29452657]Teidänkin lapset pärjäisi paremmin ja saisivat enemmän irti eskarista jos heillä olisi kavereita samasta ryhmästä ja oppisivat päiväkodin tavoille ennen eskarin alkua.[/QUOTE]

Niin, meillä lapsi meni 16 lapsen eskari ryhmään ja hups vaan, paljon on saanut kavereita, oppi hyvin säännöt ja pärjää loistavasti tehtävissä. Ei ole siis jäänyt mistään paitsi, vaan saanut paljon enemmän ehkäpä sitä kuuluisaa äidin rakkautta ja hoivaa.

hissun kissun
Eli sua nyt vituttaa se, että jotkut opettaa vauvan nukkumaan ilman tissiä alle vuoden ikäisenä? Miksi? Meillä pidettiin unikoulu kun typy oli 7kk. Söi kerran yössä, puolilta öin eli ei varmasti ollut nälkä, oli vaan tullut tapa. Lopetettiin se tapa sitten tassuttelulla. Yhdessä yössä oppi. Ilman meidän siihen puuttumista, olis varmaan vieläkin puolilta öin hereillä joka yö, mutta nyt jos onkin niin osaa nukahtaa uudelleen hiljaa ja ilman tissiä.
Meillä vauva söi vuoden vanhana vielä 2-3 kertaa yössä enkä alkanut taputella. Sitten tuli yksi yö, kun ei vaan herännyt syömään, vaan nukkua tuhisi aamuun asti. Lopetti itse yösyömisen, kun ei sitä enää tarvinnut. Ja ei ole sen jälkeen öisin syömään herännyt.

Kimpaantunut
Siis voihan unikoulun tyyppistä pitää perhepedissäkin. Sekin on helppo käsittää, että joku vaikka oman tai perheen jaksamisen takia yövieroittaa 1-vuotiaan, joka syö vaikka kymmenen kertaa yössä tissiä.
Mikset sä muuten ole seksiketjuissa kans neuvomassa muita. Eihän sulla oo seksistäkään mitään kokemusta (vai onko?) joten yhtä hyvin voisit neuvoilla niissä asioissa kuin vauva-asioissa.

Yhteistyössä