Onko tää joku nykyajan juttu ettei vauvat saa olla vauvoja?

"vvieras"
Ihan samaa oon ihmetelly. tutti pois tietyssä iässä, tuttipullo myös, potalle ajoissa, asiasta ku asiasta pitää vierottaa, unikoulua jne...
No tutti ja tuttipullo vaikuttaa hampaisiin ja mitä pidemmälle odotat, sitä vaikeampaa. Meillä oltiin kai vähän myöhässä. Onko se se 1 vai 2 vuoden raja se normaali. Sillon irtauduttiin. Unikoulu on yleensä vanhempien jaksamisen takia. Unettomuus aiheuttaa kaikenlaisia ongelmia. Normaali ihminen ei nuku parin tunnin pätkissä. Pidemmän päälle valvominen ja se, ettei nuku vaikuttaa aivoihin. Eikö vanhempi saa toivoa, että saisi nukkua kuten normaalit ihmiset. Potalle opettaminen myös ihan käytännön syistä. Meillä lapsi oppi kuivaksi 2 vuotiaana. Päiväkotiin toivotaan, että lapsi on opetettu kotona päiväkuivaksi. Se on lapsellekin parempi niin. Meillä ainakin opettaminen oli aikamoista työtä, mutta onnistui kuukaudessa tuon jääräpään kanssa.

Musta 3 v tutti suussa on aika kammottavaa.

juuh
Hyvä aloitus. Jotenkin nuo viestialoitukset viestivät mielestäni epävarmuudesta. Ei uskalleta ajatella järjellä ja mutulla.Sitten vielä kun on näitä virallisia suosituksia, niin niihin on helppo epävarman turvautua.

Lapsen heräämisestä yöllä 6kk jälkeen... Aina ei ole kyse siitä että lapsi olisi nälkäinen tai hyppyyttäisi vanhempia jotenkin tahallaan. Eikös ne ensimmäiset hampaat rupea tulemaan siinä vaiheessa? Kai se nyt itkettää vaikka sen 10krt yössä, jos ne hampaat vaivaa. Mitä siihen mikään unikoulu auttaa? Kyllä se sitten taas helpottaa hetkeksi, kunnes ne seuraavat hampaat/kehitysvaihe tulee. Mutta sellaista se on, olla vanhempi. Jokainen pohtikoon oman jaksamisensa. Tämänpä takia olen täysin vakuuttunut siitä että 2 lasta riittää meille. Ei kiitos valvomisia enää.

säpäle harmaana
[QUOTE="kahden lapsen äiti";29451404]Niin mä ainakin neuvolasta viime viikolla sain ohjeeksi että mun pitää mennä eri huoneeseen nukkuu ja mies hoitaa vauvaa pari yötä eli kun vauva herää ja itkee tissille niin antaa huutaa ja isä tarjoaa vaan vettä. Tätä pari yötä ja kyllä pitäis oppia nukkumaan. Ikää reilu 6kk vauvalla. Ja tämän jälkeen vauva omaan huoneeseen.[/QUOTE]

Okei. Mutta tuohan ei ole sitä huudattamista, jos isä kuitenkin menee paikalle.

Tässä näkemääni
Taitaapi olla. Ja muutenkin, heti kun päästään synnytyssairaalasta laitetaan vastasyntyneelle aurinkolasit päähän (jos siis kesävauva) kun lapsillahan täytyy olla aurinkolasit kesällä. Vastasyntynyttähän ei tietenkään laiteta vaunuihin ja siihen eteen harsoa, vaan hänelle täytyy muodikkaasti laittaa arskat!
Myöskin vastasyntynyt vauva täytyy viedä heti grillijuhliin, äidin pimpsa valuu verta ja seisominen tekee tuskaa kun heikottaa, mutta täytyy leikkiä että vauva on jo niin iso ja "aivan kuin se olisi aina jo ollutkin meillä" eikä tietenkään totutella esikoislapsen kanssa vauva-arkea kotona rauhassa vaan painellaan mieluummin naapuriin henkihievereissä tärkeilemään ja grillaamaan!

Heti kun vauva oppii ryömimään/konttaamaan niin ostetaan hänelle kurahaalarit ja viedään leikkipuistoon touhuamaan itse. Siellä hän sitten menee maata myöten kurhalaalareissa täysin tiedottomana ja syö silmät ja suut täyteen hiekkaa.
Ei tietenkään voida odottaa että lapsi osaisi vaikka seistä tukea vasten tai kävellä, että leikkipuistossa nököttäminen olisi jokseenkin järkevää. Vauvaa ei haluta viedä vaunuissa, sylissä ja laittaa kiikkumaan, vaan hänen on jo ryömimisiässä oltava olevinaan niin iso että yritetään laittaa se hiekkalaatikolle leikkimään hiekkaleluilla.
Myöskin 3kk ikäiselle kannattaa ostaa hiekkalelut, hän ymmärtää niistä taatusti aivan helvetisti!!!

säpäle harmaana
[QUOTE="kahden lapsen äiti";29451570]No kyllähän se huutaa jos ei tissiä saa! Vaikka koko yön! :D[/QUOTE]

Niin, no voihan se olla noinkin. :D Minä olen käsittänyt nuo huudatusunikoulut siten, että annetaan huutaa yksikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tässä näkemääni;29451608:
Taitaapi olla. Ja muutenkin, heti kun päästään synnytyssairaalasta laitetaan vastasyntyneelle aurinkolasit päähän (jos siis kesävauva) kun lapsillahan täytyy olla aurinkolasit kesällä. Vastasyntynyttähän ei tietenkään laiteta vaunuihin ja siihen eteen harsoa, vaan hänelle täytyy muodikkaasti laittaa arskat!
Myöskin vastasyntynyt vauva täytyy viedä heti grillijuhliin, äidin pimpsa valuu verta ja seisominen tekee tuskaa kun heikottaa, mutta täytyy leikkiä että vauva on jo niin iso ja "aivan kuin se olisi aina jo ollutkin meillä" eikä tietenkään totutella esikoislapsen kanssa vauva-arkea kotona rauhassa vaan painellaan mieluummin naapuriin henkihievereissä tärkeilemään ja grillaamaan!

Heti kun vauva oppii ryömimään/konttaamaan niin ostetaan hänelle kurahaalarit ja viedään leikkipuistoon touhuamaan itse. Siellä hän sitten menee maata myöten kurhalaalareissa täysin tiedottomana ja syö silmät ja suut täyteen hiekkaa.
Ei tietenkään voida odottaa että lapsi osaisi vaikka seistä tukea vasten tai kävellä, että leikkipuistossa nököttäminen olisi jokseenkin järkevää. Vauvaa ei haluta viedä vaunuissa, sylissä ja laittaa kiikkumaan, vaan hänen on jo ryömimisiässä oltava olevinaan niin iso että yritetään laittaa se hiekkalaatikolle leikkimään hiekkaleluilla.
Myöskin 3kk ikäiselle kannattaa ostaa hiekkalelut, hän ymmärtää niistä taatusti aivan helvetisti!!!
:D Heh. Hauskasti ja hieman karrikoiden kerrottu, mutta samaa olen itsekin nähnyt! Päälle puolivuotiaita kävelytetään ja laitetaan potalle.. koska onhan lapsen oltava etevä jne..

Tarkoitin tuolla huudatus-unikoululla Anna Wahlgrenin Lapsikirjassa "esiteltyä" kolmen päivän huutokoulua. Tuoreena äitinä en osannut kyseenalaistaa ko. pseudotieteellisen yh-mamman kirjoituksia, vaan uskoin kaiken.. kunnes lapsen itku alkoi kuulostaa niin kamalalta, etten hennonnut olla ottamatta häntä syliin! Ja nyt meillä nukutaan aivan hienosti. En missään nimessä halua tyrkyttää kenellekään perhepetiä, mutta en myöskään ymmärrä miksi asiasta monesti tietämättömät arvostelee niin kärkkäästi ko. tyyliä. Meille se oli ainoa oikea vaihtoehto, jotenkin luonnollisin.

monia näin
Huomasin muuten viime kesänä lomaillessa, että esim. Norjalaisilla tai Tanskalaisilla lapsilla ei ole niin ehdottomia sääntöjä. Suomessa pitää 6kk juoda jo nokkamukista väh. mutta Tanskalaiset sallii tutinkin vielä 3 vuotiaille :)

Alkuperäinen kirjoittaja monia näin;29451661:
Huomasin muuten viime kesänä lomaillessa, että esim. Norjalaisilla tai Tanskalaisilla lapsilla ei ole niin ehdottomia sääntöjä. Suomessa pitää 6kk juoda jo nokkamukista väh. mutta Tanskalaiset sallii tutinkin vielä 3 vuotiaille :)
Niin, luulen ettei missään muualla maailmassa kasvateta lapsia niin sotilaallisesti kuin Suomessa. Täällä pitäisi vauvankin olla itsenäinen!

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Alkuperäinen kirjoittaja monia näin;29451661:
Joo täälläkin sanotaan aina et älä ny opeta 6kk juomaa tuttipullosta vaa nokkamukista. Mikä 6kk oikeesti juo 1l maitoa nokkamukista jos häntä ei imetetä :headwall:
Ja en ole koskaan tavannut aikuista joka joisi tuttipullosta, että eiköhän se siitä.

"vvieras"
Mistä lähtien perhepeti ja sormiruokailu on ollu suorittamista? Nehän on nimenomaan sitä että vauva saa olla vauva ja tuo on ihanan laiskasti tehty vanhemmilta koska pääsevät vähemmällä. Kolahtaako kun joku tekee vahvan parhaaksi ja pääsee vielä vähemmällä ?! :D
Kas niin, ei päästy sivuakaan, kun ollaan taas pätemässä, että vauvan parhaaksi tekevät vain ne, jotka toimivat kuten minä. Eipä siinä. Jatkakaa.

"..."
:D Heh. Hauskasti ja hieman karrikoiden kerrottu, mutta samaa olen itsekin nähnyt! Päälle puolivuotiaita kävelytetään ja laitetaan potalle.. koska onhan lapsen oltava etevä jne..
Jooh :D just tuo että puolivuotias viedään istumaan potalle ja sitten kun se pissii sinne niin "nyt meillä osataan jo pottailla"

Minä kun lasken sen osaamiseksi että lapsi osaa itse mennä potalle ja tekee sinne tarpeensa hädän iskiessä tai sekin että jos ilmoittaa vanhemmilleen että "kakka" ja sitten vanhempi avustaa esimerkiksi housujen riisumisessa ja taapero menee sitten potalle.

Huoh....

juuh
Ei tuo potalle vienti aina sitä tarkoita että haluttaisi päteä vauvan osaamisella. Meillä esikoinen "istutettiin" potalle vuoden vuoden iässä siitä syystä että joka kerta kun otin vaipan pois hän teki pissan hoitopöydälle/lattialle. Yksinkertaisesti helpompaa nostaa siihen potan päälle :) Ei se sitä tarkoita että lapsi oppisi yhtään sen nopeammin vaipoista pois, meillä oli 2,5v. kun vaippailu lopetettiin.

Peyote
Eeeei.... Mä luulen, että on ihan uudenajan juttu, että koko elämä sovitetaan vauvan mukaan. Ei varmana sata vuotta sitten kukaan raskaita peltohommia tekevä äiti jaksanut yöt kukkua lapsen kanssa. vahemmat ihmisethän sanoo, että on hyvä huudattaa lasta koska sitten keuhkot vahvistuu ja moni vanhempi ihminen suosittelee myös perunan antamista lapselle mahd. pian että nukkuu yöt.

"henni"
[QUOTE="kahden lapsen äiti";29451404]Niin mä ainakin neuvolasta viime viikolla sain ohjeeksi että mun pitää mennä eri huoneeseen nukkuu ja mies hoitaa vauvaa pari yötä eli kun vauva herää ja itkee tissille niin antaa huutaa ja isä tarjoaa vaan vettä. Tätä pari yötä ja kyllä pitäis oppia nukkumaan. Ikää reilu 6kk vauvalla. Ja tämän jälkeen vauva omaan huoneeseen.[/QUOTE]

Me taidetaan käydä samalla neuvolan tädillä.

Mollie
[QUOTE="Kukka";29450623]Nykyään vanhempia kontrolloidaan monelta suunnalta sen verran voimakkaasti, että vääjäämättä se lisää paineita toimia kuten "hyvään vanhemmuuteen" kuuluu - ja lastenkin kuuluu olla kuitakuinkin samasta muotista. Tämä on surullista, sillä se lisää stressiä erityisesti nuoremman polven äideissä ja isissä. Tästä seuraa viranomaispelkoa ja turhaa kilpailua muiden vanhempien kanssa.[/QUOTE]

Minun kokemukseni mukaan asia on juuri näin.

Omat lapseni eivät mahdu muottiin. Meillä kotona se ei aiheuta ongelmia, mutta neuvolassa, päiväkodissa ja koulussa aiheuttaa. Lapsilla - ja vanhemmilla - on kauheita paineita osata sitä ja tätä, ettei heistä koidu ylimääräistä vaivaa henkilökunnalle. Muistan kyllä päiväkodin henkilökunnan ilmeet ja huokailut, kun he kuulivat, ettei 3,5 -vuotias lapseni vielä ollut päiväkuiva.

Lapsia havainnoidaan, tarkkaillaan ja pisteytetään nykyisin ihan eri malliin kuin ennen. Ei mikään ihme, jos vanhemmat ovat menettäneet kosketuksen omiin vaistoihinsa.

"tinkeli"
Minun kokemukseni mukaan asia on juuri näin.

Omat lapseni eivät mahdu muottiin. Meillä kotona se ei aiheuta ongelmia, mutta neuvolassa, päiväkodissa ja koulussa aiheuttaa. Lapsilla - ja vanhemmilla - on kauheita paineita osata sitä ja tätä, ettei heistä koidu ylimääräistä vaivaa henkilökunnalle. Muistan kyllä päiväkodin henkilökunnan ilmeet ja huokailut, kun he kuulivat, ettei 3,5 -vuotias lapseni vielä ollut päiväkuiva.

Lapsia havainnoidaan, tarkkaillaan ja pisteytetään nykyisin ihan eri malliin kuin ennen. Ei mikään ihme, jos vanhemmat ovat menettäneet kosketuksen omiin vaistoihinsa.
Meillä vaipattomuuden kanssa sama juttu päiväkodissa, lapsi täyttänyt kolme. Olisihan se itsestäkin kiva, että lapsi olisi kuiva, mutta en väkisinkään viitsi potalla istuttaa ja pidellä kiinni kun toisella on motivaatio pyöreä nolla eikä palkitsemisetkaan tehoa. Jotenkin oon ajatellut, että kyllä se lapsi sitten kertoo kun haluaa potalle...

No voi herranen aika
Koska Suomi velkaantuu. Ei tässä ole aikaa nyt herranjestas alkaa jotain tuttia imemään ja öitä valvomaan. Lapsi on saatava mahdollisimman nopeasti kasvatettua vastuulliseksi aikuiseksi, työtä tekeväksi veronmaksajaksi ja suoraselkäiseksi kansalaiseksi. Vastuu tästä tehtävästä on äidillä, jonka kansalaisvelvollisuutena on tämän tehtävän suorittaminen loppuun, kun on sen kerran jo synnyttämällä itse aloittanut. Tämän pitäisi olla jo itsestään selvää!

Nimenomaan EI ole nykyajan erityispiirre, vaan peruja vanhemmilta ajoilta. Nykyään ymmärrys esim. vauvan normaalia unisykliä kohtaan on vasta yleistymässä.

Voitte olla varmoja että 80-luvulla oltiin vielä tyhmempiä näissä jutuissa.

Mä muuten inhoan tota lässytyshokemaa "eiköhän jokainen tiedä mikä omalle lapselle on parhaaksi". No ei kyllä tiedä. Suurin osa ihmisistä näyttää luulevan että se puolivuotias vauva on joku minikokoinen aikuinen, jonka voi jotenkin lelliä piloille. :headwall:

• Tykkää
Reactions: baby-mama
Peyote
Nimenomaan EI ole nykyajan erityispiirre, vaan peruja vanhemmilta ajoilta. Nykyään ymmärrys esim. vauvan normaalia unisykliä kohtaan on vasta yleistymässä.

Voitte olla varmoja että 80-luvulla oltiin vielä tyhmempiä näissä jutuissa.

Mä muuten inhoan tota lässytyshokemaa "eiköhän jokainen tiedä mikä omalle lapselle on parhaaksi". No ei kyllä tiedä. Suurin osa ihmisistä näyttää luulevan että se puolivuotias vauva on joku minikokoinen aikuinen, jonka voi jotenkin lelliä piloille. :headwall:
juu vanhemmat ihmisethän usein puhuu että ei saa pitää liikaa sylissä tai totuttaa ihmisiin, muuten vauvasta tulee seko. Ja tulee itsekäs ja vaativa, jos aina saa olla sylissä. lattialle vaan ja omaan petiin mahd. paljon ja huutokin vaan kasvattaa keuhkoja.

juu vanhemmat ihmisethän usein puhuu että ei saa pitää liikaa sylissä tai totuttaa ihmisiin, muuten vauvasta tulee seko. Ja tulee itsekäs ja vaativa, jos aina saa olla sylissä. lattialle vaan ja omaan petiin mahd. paljon ja huutokin vaan kasvattaa keuhkoja.
Nimenomaan. Toi ajatus pilalle lellimisestä istuu tosi tiukassa.

Näkeehän sen nyt meistä suomalaisista mikä on tuon kasvatustyylin lopputulos. Ahdistustunut ja hellyyttä ja läheisyyttä pelkäävä kansanluonne. Tosi hienoa hei.

• Tykkää
Reactions: baby-mama ja Data
"daalia"
Nimenomaan. Toi ajatus pilalle lellimisestä istuu tosi tiukassa.

Näkeehän sen nyt meistä suomalaisista mikä on tuon kasvatustyylin lopputulos. Ahdistustunut ja hellyyttä ja läheisyyttä pelkäävä kansanluonne. Tosi hienoa hei.
Meilläkin isomumma jakoi neuvojaan, kun ensimmäinen lapsenlapsenlapsi syntyi (meille). Vieressä ei olisi saanut nukkua (ettei totu) ja sylissä pidettiin liikaa (menee pilalle). Neuvot meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Nyt lapsenlapsenlapsia on yhteensä viisi (ei kaikki meillä :D). Enää ei neuvoja tule. Päinvastoin, kehuu kuinka reippaita ja ihania nää lapset on, kun me on niitä niin hyvin hoidettu. :D

vierasss
Enemmänkin tällä palstalla näyttäisi olevan päinvastoin. Isojakin lapsia kohdellaan kuin vauvoja. Lasta pitää imettää kouluikään asti, vieressä sen pitää nukkua ripari-ikäiseksi asti ja yksin sitä ei voi jättää sekunniksikaan ennenkuin lapsi on täysi-ikäinen. Jos toimit jotenkin muuten, olet huono äiti ja lapselle jää traumoja. Ja tottakai on normaalia että eskarilainen on vielä vaipoissa.

Meilläkin esikoisen aikana neuvolasta puhuttiin unikoulusta, kun tyttö oli 6kk. Söi kerran yössä. Mietittiin itsekin tuota kun tyttö oli 7kk, jos kokeiltaisi miten käy jos tarjoaa vettä. Tyttö päättikin itse just sillä hetkellä jättää tuon yösyömisen pois. Omassa sängyssä on aina nukkunut ja ei ole traumoja saanut, näin ollaan kaikki saatu paremmin nukuttua ja ei ole itse tarvinnut pelätä että liiskaa vauvan yöllä. Toinen lapsikin nukkunut omassa sängyssä aina ja enää herää 1-2 kertaa yössä ja ikää 2kk. Esikoisella ei olla pidetty kiirettä tuttipullosta vieroittamisessa tai pottailussa, pieni on hänkin vielä. Omaan tahtiin saa opetella, mutta järkeä käytetään kyllä. Jaahas, vauva heräsi pitää mennä, vaikka jotain mielessä vielä oli...

Yhteistyössä