Kateuskortti oikeessa elämässä

  • Viestiketjun aloittaja korttikateus
  • Ensimmäinen viesti
korttikateus
Kun kuulette jonkun puhuneen teistä pahaa selän takana tai joku haukkuu päin naamaa, ajatteletteko, että kyseinen ihminen on vaan kateellinen?

Minä en ajattele.

Joku kuitenkin ajattelee, koska netissä vastaava käytös leimataan aina kateudeksi. Mihin tämä perustuu?
 
Peyote
Riippuu vähän. Riippuu millaisia asioita minusta olisi sanottu. En kyllä ole koskaan törmännyt tuollaiseen että minusta olisi puhuttu pahaa. Joskus on puhuttu eteenpäin selvästi asioita, joihin en oo antanut lupaa, mutta se on ollut sellaista lärppäsuisuutta, ei edes pahansuopuutta tai mitään.
 
"femin"
Joskus sen kateuden huomaa ihan kasvotusten puhuttaessakin...

Tästä hyvänä esimerkkinä sisareni, joka ei ole pärjännyt kovin hyvin elämässä ja on päästänyt itsensä aika huonoon kuntoon...

Viimeksi nähdessämme otti puheeksi erään vanhan luokkatoverini, joka on todella kaunis ja pärjännyt hienosti elämässä. Haukkui tätä ja ihmetteli miten ihminen voi olla niin täynnä itseään. Olin todella hämmentynyt, koska itse en ole ikinä ajatellut tuosta toveristani, että olisi ylimielinen, päinvastoin.

Tiedän, että hänelläkin on ollut rankka elämä ja on joutunut kokemaan suuria menetyksiä ja selvinnyt niistä voittajana.
 
Ken guru
Here we go again...

Mutta mennään nyt sitten.

Välillä se on niin, välillä noin. Ihan kuten täällä netissäkin. Joskus joku voi ärsyttää ilman mitään syytä. Esim. mua ärsyttää Austraalian Masterscefissä yhden kilpailijan jättisuuret rillit..ilman niitä olisi mun mielestä nätti. Joka kerta kun hänen naama ilmestyy ruutuun, niin päänsisäinen reaktio on että arrrrgh...heittäs nyt noi rillit hemmettiin. :xmas:.
 
kfkfkf
Riippuu ihan asiasta.. Onhan se aika luonnollistakin, että kun ollaan kateellisia niin ei tietenkään kehuta, mitäs sitten muuta voidaan tehdä? No olla hiljaa tai haukkua. Hiljaa olosta ei itselleen saa hyvää mieltä, mutta haukkumalla se oma harmitus yleensä vähän hälvenee (kun ajattelee, että toinen onkin paska, ei tarvitse olla kateellinen)
 
Esimerkkejä olisi vaikka kuinka kavereiden kohdalta, itsehän en ole ollut kuuntelemassa jos musta on pahaa puhuttu niin en tiedä miten suhtautuisin. Jos se olis jatkuvaa, ei-asiasta vaan ihan mustamaalausta niin totta kai tulisi kateus mieleen.
 
Peyote
Mut kyllä mä olen huomannut, miten kateus vaikuttaa. Siten, että kyllä kateelliset ihmiset pitää itsestään meteliä ja valuuttelee suureen ääneen, ettei siinä tyypissä, josta koko ajan negatiivista puhuvat, mitään niin ihanaa ole.
 
Blue
No jos se selkeästi haukkuisi jostain mitä olen saanut tai saavuttanut, tai sitten haukkuisi lapsiani, koiriani, miestäni tms. niin kateus tulee ensimmäisenä mieleen.

Jos taas haukkuisi minua luonteeni perusteella, tai sitten siksi että olen hänelle/jollekin muulle tehnyt jotain kurjaa niin oletan ettei vain pidä minusta.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
gies
Kyllä sekin vaihtoehto aika usein käy mielessä kun joku asiattomasti katsoo laukoa mielipiteitään. Tosin hyvin harvoin oikeassa elämässä törmää siihen että joku haukkuu esim. käsityötäni rumaksi, minua ällöttäväksi tms.
 
virvatuli
Here we go again...

Mutta mennään nyt sitten.

Välillä se on niin, välillä noin. Ihan kuten täällä netissäkin. Joskus joku voi ärsyttää ilman mitään syytä. Esim. mua ärsyttää Austraalian Masterscefissä yhden kilpailijan jättisuuret rillit..ilman niitä olisi mun mielestä nätti. Joka kerta kun hänen naama ilmestyy ruutuun, niin päänsisäinen reaktio on että arrrrgh...heittäs nyt noi rillit hemmettiin. :xmas:.
Täältä löytyy ihan sama ärsytyksen kohde. Ne rillit nyt vaan on järkyttävät! Ja eipä tosiaankaan ole tällainen ärsytys mitään kateutta, kaukana siitä.
 
tupa
Itselläni tuli kylä väistämättä mieleen tuo kateus-mustasukkaisuus kortti, kun sain kehuja eräältä miespuoliselta työkaverilta. Ihan pikkujuttu ja kauan aikaa sitten tapahtunut, mutta jäänyt jostain syystä mieleen.

Minulla on siis työkaveri, jolla on ohut, sähköinen tukka. Ei välitä/osaa littaa tukkaa nätisti, vaan se roikkuu yleensä päätä myöten tai sitten lentää sähköstä... :)
Itselläkään ei mikään erityisen kaunis tukka ole, mutta tykkään että se on laitettu. Töihin ruukaan kihartaa, laittaa kampausta tms... No sitten erään kerran kun olin kihartanut, eräs miespuolinen työkaveri kehui nätiksi ja kysäisi ohimennen, että onko ihan luonnonkihara. Itse en edes ehtinyt vastata mitään, kun tämä ohuttukkainen työkaveri huomautti isoon ääneen, että EI! :)
Itselläkin ohkanen
 
"aapee"
Mut kyllä mä olen huomannut, miten kateus vaikuttaa. Siten, että kyllä kateelliset ihmiset pitää itsestään meteliä ja valuuttelee suureen ääneen, ettei siinä tyypissä, josta koko ajan negatiivista puhuvat, mitään niin ihanaa ole.
Joskus ihmisiä saattaa ärsyttää ihan vaan se, että jotain hehkutetaan ilman itselle ymmärrettävää syytä.

En nyt sano nimiä, ettei tule turhaan pahoitettua kenenkään mieltä, mutta minua ärsyttää ihan törkeästi kun erästä suomalaista tosi-tv-julkkista kehutaan kauniiksi netissä tai kutsutaan kaunottareksi lehdissä. Hän on minun mielestäni ihan hirveän ruma. Ei edes tavis, vaan oikeasti tosi ruma naamasta.
Hänen ulkonäköään tulee sitten haukuttua kavereille välillä, sitä painokkaammin mitä enemmän muut häntä kehuu. Kun en vaan voi ymmärtää, miten päin silmät pitäis vääntää päässä, että kyseisestä ihmisestä saa kauniin.

Ei siis ole kyse kateudesta, vaan ihan puhtaasta ärtymyksestä, osin myös muihin ihmisiin, kun käyttäytyvät niin absurdisti.
 
gies
Vielä minulle ei ole tosin selvinnyt miksi jotkut haukkuvat tai puhuvat pahaa toisista selän takana tai päin naamaa. Se tiedä ihan muutenkin että kaikki ei kaikista piirteistäni pidä, eikä tarvitsekaan pitää. En muuten pidä niistä kaikista piirteistäni itsekään.
 
[QUOTE="aapee";29437046]Joskus ihmisiä saattaa ärsyttää ihan vaan se, että jotain hehkutetaan ilman itselle ymmärrettävää syytä.

En nyt sano nimiä, ettei tule turhaan pahoitettua kenenkään mieltä, mutta minua ärsyttää ihan törkeästi kun erästä suomalaista tosi-tv-julkkista kehutaan kauniiksi netissä tai kutsutaan kaunottareksi lehdissä. Hän on minun mielestäni ihan hirveän ruma. Ei edes tavis, vaan oikeasti tosi ruma naamasta.
Hänen ulkonäköään tulee sitten haukuttua kavereille välillä, sitä painokkaammin mitä enemmän muut häntä kehuu. Kun en vaan voi ymmärtää, miten päin silmät pitäis vääntää päässä, että kyseisestä ihmisestä saa kauniin.

Ei siis ole kyse kateudesta, vaan ihan puhtaasta ärtymyksestä, osin myös muihin ihmisiin, kun käyttäytyvät niin absurdisti.[/QUOTE]

Taidan arvata kenestä puhut, mutta itse koitan ajatella että hienoa menestystä siitä huolimatta ettei ole mikään kaunotar. Kyllä siihen julkisuuteen, keikkoihin ja suosioon tarvitaan muutakin kuin ulkonäköä, esim. missienkin täytyy olla sosiaalisesti lahjakkaita ja ulospäinsuuntautuneita. Jokainen tekee leipänsä eteen mitä tekee, mutta jotainhan täytyy tehdä. Mitä paremmin pärjää, sitä paremmin on ilmeisesti osannut hommansa hoitaa.
 
gies
[QUOTE="aapee";29437046]Ei siis ole kyse kateudesta, vaan ihan puhtaasta ärtymyksestä, osin myös muihin ihmisiin, kun käyttäytyvät niin absurdisti.[/QUOTE]

Mistä sitten johtuu että ärsyyntyy siitä että joku muu on erimieltä kuin itse?
 
Esimerkkejä olisi vaikka kuinka kavereiden kohdalta, itsehän en ole ollut kuuntelemassa jos musta on pahaa puhuttu niin en tiedä miten suhtautuisin. Jos se olis jatkuvaa, ei-asiasta vaan ihan mustamaalausta niin totta kai tulisi kateus mieleen.
Miksi sun on noin vaikea käsittää, että kyseessä ei ole välttämättä kateus vaan inho jotakin ihmistä kohtaan. Jotkut ihmiset saavat suuren vitutuksen aikaan enkä voi mitenkään olla sellaiselle kateellinen vaikka saatankin sanoa ilkeästi.
 
Here we go again...

Mutta mennään nyt sitten.

Välillä se on niin, välillä noin. Ihan kuten täällä netissäkin. Joskus joku voi ärsyttää ilman mitään syytä. Esim. mua ärsyttää Austraalian Masterscefissä yhden kilpailijan jättisuuret rillit..ilman niitä olisi mun mielestä nätti. Joka kerta kun hänen naama ilmestyy ruutuun, niin päänsisäinen reaktio on että arrrrgh...heittäs nyt noi rillit hemmettiin. :xmas:.
:x Rillit mainittu
 
Miksi sun on noin vaikea käsittää, että kyseessä ei ole välttämättä kateus vaan inho jotakin ihmistä kohtaan. Jotkut ihmiset saavat suuren vitutuksen aikaan enkä voi mitenkään olla sellaiselle kateellinen vaikka saatankin sanoa ilkeästi.
Ei se voi käsittää, että siinä olisi mitään vikaa. Kaikki on vaa kateellisia.
 
  • Tykkää
Reactions: Rea Listi
Työyhteisöstä erottaa silleen ton kateuden tai muun paskanpuhumisen, että jos jostain kollegasta sanotaan että eipä sekään taas tee muuta ku juoksee röökillä ja tulostaa jotain omia juttujaan niin se ei ihan varmasti ole kateutta vaan ärtymystä. Sitten taas jos jotain kehutaan jostain saavutuksesta ja toinen sanoo että no ei se nyt ihan ittekseen tohon ole päässyt niin se on luultavasti kateutta.
 
  • Tykkää
Reactions: Rea Listi
Miksi sun on noin vaikea käsittää, että kyseessä ei ole välttämättä kateus vaan inho jotakin ihmistä kohtaan. Jotkut ihmiset saavat suuren vitutuksen aikaan enkä voi mitenkään olla sellaiselle kateellinen vaikka saatankin sanoa ilkeästi.
Kerrotko Rea Listi minkä ihmeen takia ihminen hukkaa sitten aikaansa/voimavarojaan toisen lyttäämiseen_toistuvasti? En puhu mistään hetkellisestä vitutuksesta tai yksittäisestä riidasta.
 
"Rea Listi"
Kerrotko Rea Listi minkä ihmeen takia ihminen hukkaa sitten aikaansa/voimavarojaan toisen lyttäämiseen_toistuvasti? En puhu mistään hetkellisestä vitutuksesta tai yksittäisestä riidasta.
Mistä mä sen voin tietää kun en sellaista harrasta.

Tällä hetkellä kuitenkin ärsytät sä joka olet juuri niitä jotka kuvittelevat ihmisten aina olevan hänelle kateellisia vaikka suurimmaksi osaksi kyse on vitutuksesta. Omalla käytöksellä saadaan ihmiset ärsyyntymään toistuvasti ja sitten väitetään näiden olevan vain kateellisia.

Vitutus ja kateus on kaksi eri asiaa.
 
[QUOTE="Rea Listi";29437277]Mistä mä sen voin tietää kun en sellaista harrasta.

Tällä hetkellä kuitenkin ärsytät sä joka olet juuri niitä jotka kuvittelevat ihmisten aina olevan hänelle kateellisia vaikka suurimmaksi osaksi kyse on vitutuksesta. Omalla käytöksellä saadaan ihmiset ärsyyntymään toistuvasti ja sitten väitetään näiden olevan vain kateellisia.

Vitutus ja kateus on kaksi eri asiaa.[/QUOTE]

Arvasin että tässä oli jotain henkilökohtaista, etkä voi keskustella itse asiasta joten en jatka.
 
Arvasin että tässä oli jotain henkilökohtaista, etkä voi keskustella itse asiasta joten en jatka.
Mä tarkoitin ensimmäisen vastaukseni ihan yleiseksi vastaukseksi, mutta sun kirjoituksia lukiessa sä vain kohoat hyväksi esimerkiksi ihmisestä joka ei tajua, että kaikki ei ole kateutta. En mä sen enempää jaksa aikaani suhun tuhlata joten älä kuvittele itsestäsi liikoja.

Asiastahan mä keskustelenkin, mutta sä nyt tosiaan vain satut olemaan malliesimerkki ihmisestä joka ei ymmärrä asioiden eroja.
 

Yhteistyössä