K
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
devalvaatio on pitkälti sama kuin palkkojen leikkaus mutta se kuulostaa jotenkin mukavammalta
GDP saksa: 40k
GDP suomi: 36k
Kuinkas tästä 30% saadaan?
juu, ei tartte devalvoida hallituksen päätöksellä
ostovoiman leikkaantumisen kannalta on sama että devalvoidaanko tarkoituksella vai kellumisen seurauksena
valuutan kelluminen ei tarkoita aina sitä että sen arvo laskee
jos vesi purkissa lisääntyy niin pinnalla kelluva lastu kohoaa
Alkuperäinen kirjoittaja näuin;29432306:siitä 3000 kuukausipalkasta ei montaa kymppiä enempää jää käteen kuin 2000 tienaavalla, siitä pitää huolen verotus. itse juurikin saan peruspalkkana 2100/kk , oinain kuukausia tulot ovat nousseet lähelle 3000 mutta käteenjäävä osuus ei paljon ole muuttunut.
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29431480:Höhöh tarkoittanee sitä, että vaatimustason nousu aiheuttaa tunteen rahan riittämättömyydestä (vaikka sitä siis objektiivisesti ottaen on käytössä enemmän kuin koskaan ennen). Kun itse olin lapsi 70-luvulla, perheautoksi riitti kuplavolkkarin kokoinen ja tasoinen kulkine. Nykyään perheautoksi tarvitaan vähintäänkin farmari-Passatin kokoinen auto. Ja kun suuntaus on sama kaikilla elämänalueilla, niin eihän mikään reaalitulojen kasvu riitä lapioimaan syntyvää vajetta umpeen.
Kuinka iso palkan pitää olla päästäkseen isopalkkaiseksi?
no jos aatellaan, että keskipalkka on kolme tonnia ja siitä jää verojen jälkeen reipas kaks kouraan niin silloinhan keskivertopariskunta tienaa 4500 kuussa nettona
jotta saman saa käteen yksin pitää bruttopalkan olla siinä 8000 huitteissa
Vuodessa 100k tienaavat ovat aika vähissä.
Höpö, höpö. 70-luvulla ajettiin "sen ajan" autoilla ja nykyään autot ovat ihan jotain muuta. Jos vertaa 70-luvun autoa 2000-luvun autoon, yhteistä taitaa olla neljä pyörää ja ratti... Tilastojen mukaan Suomessa autojen keski-ikä on noussut ( 12v?) ja taitaa olla Euroopan vanhimmasta päästä. Esim. muistan omilla vanhemmillani olleen uudehkoja autoja, mutta ajan itse 16 vuotta vanhalla autolla, joka on takuulla isompi ja varustellumpi kuin isäni yksikään sen ajan kulkupeleistä!