Ap, kannattaa ensin kokeilla yrittäjämäistä toimintaa esimerkiksi Eezy.fi tai Ukko.fi laskutuspalvelun kautta. Esimerkiksi verkkokaupan pystyyn laittaminen vähän kuin harjoittelumielessä ei olisi pahitteeksi. Laskutuspalvelun avulla yrittäminen on riskitöntä, koska yritystä ei tarvitse olla paperilla lainkaan. Olen itse tehnyt joitain sivuhommia aina silloin tällöin laskuttamalla Eezyn kautta. Siinä myös näkee kuinka paljon palkasta menee oikeasti johonkin aivan muuhun kuin omaan taskuun ja kuinka kauheasti joutuu tekemään töitä päästäkseen kunnon palkalle yrittäjänä. Sitä paitsi, ensimmäisinä yrityksen toimivuosina on voitto jos saat menot ja tulot plusmiinusnollaan. Voittoa tahkotaan vasta ajan kanssa - tai sitten kaadutaan ja nuollaan haavoja. Joillakin aloilla tulosta voi toki syntyä onnenkantamoisten kautta hyvinkin paljon jo heti alussa (olettaisin, että pelifirmat tai verkossa toimivat yritykset voisivat olla tällaisia, joku saa korjata jos olen väärässä), mutta moni näistä yrityksistä on tähdenlentoja, joilta loppuvat ideat kesken melko nopeasti tai yletön kilpailu tukahduttaa ne, vaikka olisi kuinka hyviä ideoita.
Ja mitä tulee tuohon ideaasi kahvilasta tai tilpehööripuodista: minä rakastan kahviloita ja tykkään lahjatavarapuodeista ja pikkuputiikeista, joiden hyllyt notkuvat kaikkea kivaa katseltavaa, vaikka harvoin ostankaan niistä yhtään mitään. Mutta ainakin meillä täällä on kahviloita, ravintoloita, rihkamapuoteja ym. pilvin pimein ja vähän väliä joku lopettaa toimintansa ja aina syntyy uusia. Voisin olettaa, että Oulustakin kilpailua löytyy. Asiakassuhteiden ja yhteistyökumppaneiden haaliminen olisi siis yksi niistä asioista, joihin pitäisi panostaa todella kovaa, jotta homma lähtee pyörimään. Aloituksestasi paistoi sellainen piristävä, ihana into, jota ei haluaisi tukahduttaa, mutta joskus tuollainen into voi johtaa karvaaseen pettymykseen, kun todetaan, että yrittäjän työ onkin 80 prosenttisesti jotain aivan muuta kuin hymyilyä asiakkaille.
Muista siis: hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Pelkkä haaveilu ei riitä. Mars mars yrittäjyyskurssille siis, ellet ole sitä jo käynyt, ja tsemppiä haaveiden toteuttamiseen. Eivät ne asiat pelkäämällä tapahdu