Mitä kannattaa tehdä ennen lasten hankkimista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Manda"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Manda"

Vieras
Ollaan miehen kanssa tunnettu pari vuotta (24vuotiaita) ja mietitty et olis kiva tehdä lapset kumminki tällei nuorena, alle30v jos mahdollista. Ja jos ei lapsia tuu niin adoptioprosessitki kannattaa hyvissä ajoin alottaa kun niissä kestää aikansa. Nyt ollaan kumminki mietitty et mitä kannattais tehdä vielä ennen lapsia. Sisko aina päivittelee et olis pitäny matkustella ennen lapsia ku silloin pysty tekemään sitä sun tätä ja oli halvempaakin. Ollaa siis matkusteltu ja mexiko odottaa parin viikon päästä. Mut mitä vielä ehdottaisitte?

Opetella jakamaan vastuu arkisista asioista yhdessä, jos se ei tällä hetkellä suju tasapuolisesti. Muuten toinen saa jokusen vuoden päästä itkeä, ettei pääse ikinä harrastuksiin kun kaikki illat menee lasen kanssa ja siivotessa, kun toinen luuhaa omissa menoissaan eikä edes sukkiaan saa nostettua pyykkikoriin.

Juurikin matkustella :) Me reissattiin paljon ennen lasten syntymää, nyt viidessä vuodessa käyty enää kerran pitkällä viikonlopulla. Joten se siitä matkustelusta enää :) Jah onhan se lasten kanssa erilaista, ei meidän omat ainakaan jaksa renkuttaa enää nähtävyyksiä ja sit mua aikuisena harmittais, joten kaikkien hyvänmielen takaamiseksi enää vaan risteillään ja kolutaan kylpylöitä + lasten paikkoja. Mutta aika kutakin, eiköhän taas 10v päästä päästä kahdestaankin reissuun ja sitten saattaahan nuo lapsetkin innostua koluamaan museoita ;) Nyt toki tietysti rahaakin vähemmän käytössä, kun menee tarhamaksut ja lapsiin tuota rahaa tuntuu uppoavan, vaikka kuinka yrittää kierrättää yms.
Ja kuten tuossa jo tulikin, niin opetella jakamaan arjen pyöritys tasan sekä säästää yhdessä mahdollista hoitovapaata varten (ellette sitten ole jo valmiiiksi rikkaita ;) ). Ei sitten tule turhia riitoja, kun toinen saa vain vähän rahaa ja joutuu kitkuutella. Ja harrastuksista pitää myös keskustella ennen lapsen hankintaa, ihan konkreettisesti miettiä mitä kumpikin voi itselleen jättää. Ja ennen kaikkea olla hyvä itsetunto tässä nykymaailman kasvatusmenoissa <3 Mutta kun jo nyt asiaa mietitte vakavasti, niin teistä tulee varmasti hyviä vanhempia! EIpä tarvi sitten voivotella sitä ja tätä, vaan osaa elää siinä hetkessä kiinni :) Loppujen lopuksi tämä pikkulapsiaika on lyhyt aika elämässä kuitenkin.

Osaatte ottaa kumpikin vastuuta elämästä ja omista valinnoistanne.
Olette oppineet ratkomaan yhdessä ja erikseen ongelmatilanteita.
Ja sitten kun teidän ei tarvitse muilta kysellä must to do before kids- listaa, taidatte olla valmiita.

En kyllä keksi mitään. Olin 20v kun äidiksi tulin enkä mitään isompia elämyksiä kokenut ennen sitä. Matkustellutkin olen vain baltian maissa ja ruotsissa. Mistään en koe jääneeni paitsi. Tosi montaa asiaa voi tehdä lastenkin kanssa.

Enemmän kannattaa keskittyä arjen asioihin. Pyöriikö arki nyt teille mieluisasti, sopuisasti. Onko talous kunnossa ja miten lapsen tulo vaikuttaisi taloudellisesti ja käytännössä. Kumpi jää kotiin hoitamaan lapsia ja miten pitkäksi aikaa. Kuka maksaa laskut ja menot tuolta ajalta/miten ne menot jaetaan. Miten kodinhoito silloin jaetaan. Mitkä asiat sinulle ja kumppanille ovat tärkeitä lapsia kasvattaessa (käytäntö ja arvot ym). Jnejne. Kaikki keskustelu on hyväksi ja siinä on majdollisuus oppia tuntemaan kumppania paremmin ja tietämään onko tämä nyt se ihminen jonka kanssa haluan lapsia maailmaan saattaa. Kun olo alkaa olla varma niin mikään ei estä yrittämästä lasta vaikka heti :)

[QUOTE="vierailija";29428693]Osaatte ottaa kumpikin vastuuta elämästä ja omista valinnoistanne.
Olette oppineet ratkomaan yhdessä ja erikseen ongelmatilanteita.
Ja sitten kun teidän ei tarvitse muilta kysellä must to do before kids- listaa, taidatte olla valmiita.[/QUOTE]

Me mietitään aina kaikki niin perin juurin että ei olla vielä 40vuoden päästäkään valmiita jos ei saada kysellä vinkkejä must to do before kids listaamme :) mun eno eläessään aina sano et 'neuvonantajien paljous tuo viisauden'. On jääny lapsuudesta vähän liiankin hyvin mieleen. Eikä toki kaikkia palstan vinkkejä oo tarkoitus käytäntöön sokeasti toteuttaa, uusavuttomia ei olla. Talousasiat on meillä reilassa niin niitä ei tartte tässä vaiheessa miettiä.

matkustaa/ asua ulkomailla. En keksi muuta. Alle 5-vutiaiden kanssa on rasittava matkustaa kauas ja kohteissa voi tehdä rajallisesti asioita.

Mä sain esikoisen 26-vuotiaana ja sekin oli vähän myöhään. On kiva olla nuorekas ja jaksava kun lapset kouluiässä.

matkustaa/ asua ulkomailla. En keksi muuta. Alle 5-vutiaiden kanssa on rasittava matkustaa kauas ja kohteissa voi tehdä rajallisesti asioita.

Mä sain esikoisen 26-vuotiaana ja sekin oli vähän myöhään. On kiva olla nuorekas ja jaksava kun lapset kouluiässä.

Niin mullakin on pelko että harkitaan liikaa kun kuitenkin haluaisin olla nuorekas äiti ja jaksaa touhuta ja tehdä juttuja lapsen kanssa täysillä.. Me ollaan matkusteltu ja vielä tarkoituksena muutamaan paikkaan päästä kahden. Toivottavasti kuitenki vielä johonkin myös sen jlk kun lapsia on...

[QUOTE="Manda";29428790]Niin mullakin on pelko että harkitaan liikaa kun kuitenkin haluaisin olla nuorekas äiti ja jaksaa touhuta ja tehdä juttuja lapsen kanssa täysillä.. Me ollaan matkusteltu ja vielä tarkoituksena muutamaan paikkaan päästä kahden. Toivottavasti kuitenki vielä johonkin myös sen jlk kun lapsia on...[/QUOTE]

Siis tarkoitin että lasten kanssakin olis vielä kiva johonkin päästä mut ne on sitten erilaisia kohteita..

Asua ulkomailla hetki. Semmoinen viikon parin turistirysässä palloilu ei vielä paljoa kasvata tai kerrytä paljon kuvakansiota enempää kokemuksia.

Niin ja sen verran pisti silmään et pakko ilkeillä (sori) opettele kirjoittamaan Meksiko (ei siis Mexiko)

A) Matkustella voi myös lasten kanssa, tai matkustella voi kahdestaan vaikka olisi lapsia.
B) Rahaa saa sossustakin, kelakin sitä jakaa automaattisesti eli työtilanne ei ole ehdoton
C) Vanhemmuutta ei voi opiskella, joten unohtakaa se
D) Harjoitelkaa etukäteen lapsen tuloon lapsen näkökulmasta, pissatkaa sohvalle ja heittäkää puolet ruoka-annoksesta keittiön seinään.. huomaatte että elämä jatkuu ja sillä ei ollutkaan mitään isoa vaikutusta.
E) Älkää vaan kertoko KELLEKÄÄN että odotatte lasta, tai jos sen virheen teette, niin varautukaa siihen, että KAIKKI ihmiset jotka sen kuulevat, neuvovat teitä. Ei enää kauppareissua, työpäivää tai pihatalkoita ilman et joku kertoo miten vauvaa nukutetaan ja kuinka pitkään on pakko imettää jotta lapsesta tulee veronmaksaja.
F) Säästäkää rahaa jos haluatte elää leveesti vauva-ajan. Mut jos normi arki kelpaa niin ei tarvii olla säästöjä.
G) Älä vaan opettele tekee itte ruokaa sille lapselle... sen sijaan syö itse ennen vauvaa kaikki maailman homejuustot ja graavilohet, jos syöt niitä raskausaikana niin sinut murhataan (katseilla.)
H) Juo ihan sikana bissee, siiderii ja skumppaa.. ei sen takia ettetkö voisi tehdä sitä myös lapsen syntymän jälkeen, mut 9 kk tipaton kausi on PIIIIIIITKÄÄ ja jos sillon juot ja joku näkee, sut taas murhataan (katseilla.)
I) Laihduta! Ei sen takia että on helpompi tulla raskaaksi, vaan sen vuoksi et jos käy huono tuuri ja lihot 20 kg raskauden aikana, niin se on helpompi saada pois reisistä ja mahasta mikäli oot anorektikko ennen raskautta. Jos oot jo nyt anorektikko niin sit sun pitää lihoa, mut ei hätää! Laihdut kyl sit normaaliksi.
J) Nuku aamusin pitkään ja soittele töihin ettet oo tulossa, vaikket olis kipee. Voit nukkua pitkään myös vauvan kanssa ja olla menemättä minnekään, mut suurinosa ihmisistä pelkää et kun vauva on syntynyt niin oma elämä loppuu, niin nauti siitä ennen ku se syntyy.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Kiitän erittäin mielenkiintoisista ja valistavista vastauksistanne. Jos joku väittää ettei täältä kannata vinkkejä hakea niin on kyllä väärässä, tasan tarkkaa katson tätäkin asiaa nyt ihan semmosistaki näkökulmista joita en oo aikaisemmin itse osannut ottaa huomioon, erityisesti nimimerkki 'ihmisiä vihaava' antoi uutta perspektiiviä. Yritän myös muistaa että miten meksiko kirjoitetaan oikein mutta siltikin taidan pitäytyä mexikossa..

opinnot loppun, vakityöpaikat. Siinä se. Niin ja kyllä suosittelisin, että 2-4 vuotta asuisitte yhdessä ensin, silloin vasta oppii toisen tuntemaan. Niin ja se omakotitalon rakentaminen raskaus/pikkulapsiaikana ei ole viisasta.

sain lapset vähän yli 30-vuotiaana ja neljän vuoden yhtäpötköä valvominen oli raskasta, mutta en kokenut etten olisi jaksanut tehdä jotain lasten kanssa koska olin vanha?!?!? Itse asiassa mä lähinnä leikin kasten kanssa ja jätin kaikki turhat siivoomiset ym. vähemmälle.

Yhteistyössä