Asiantuntija: "Suomalaisten pitää alentaa palkkoja 20%."

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sisäinen devalvaatio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="huhhuh";29428289]Tämä on aloitettu jo aikoja sitten. Minun palkkani ei ole noussut vuoden 2006 jälkeen kuin yleiskorotusten verran eli käytännössä miinukselle olen mennyt joka vuosi. Ostovoima on romahtanut. Ei hyvä juttu, koska ihmisten ostokyvykkyys pitää tämän yhteiskunnan pyörimässä.[/QUOTE]

Minun tuloni ovat laskeneet 50% vuoden 2008 jälkeen.

[QUOTE="huhhuh";29428289]Tämä on aloitettu jo aikoja sitten. Minun palkkani ei ole noussut vuoden 2006 jälkeen kuin yleiskorotusten verran eli käytännössä miinukselle olen mennyt joka vuosi. Ostovoima on romahtanut. Ei hyvä juttu, koska ihmisten ostokyvykkyys pitää tämän yhteiskunnan pyörimässä.[/QUOTE]

Oma palkkani taas on lähes kaksinkertaistunut vuodesta 2006... Tuohon ajanjaksoon tosin sisältyy siirtyminen julkiselta yksityiselle sektorille.

Ostovoima on tietysti tärkeä pointti, mutta niin on tuottavuuskin.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29428397:
Voit lohduttautua sillä, että et tule olemaan ainoa, jonka elintaso tulee laskemaan merkittävästi seuraavien vuosien aikana. Ilmiö on yhteinen koko Euroopalle.

Kyllähän se toki mieltä lämmittää, että menee muillakin huonosti :P

Vituttaa kyllä oikeasti, kun rehellisesti sanon. Kun en ole itse ryssinyt mitään, vaan syylliset on jossakin ihan muualla. Eikä ne edes tästä niin kärsi.

[QUOTE="VVieras";29428405]
Vituttaa kyllä oikeasti, kun rehellisesti sanon. Kun en ole itse ryssinyt mitään, vaan syylliset on jossakin ihan muualla. Eikä ne edes tästä niin kärsi.[/QUOTE]

Ehkä merkittävin "syyllinen" on maailmantalouden painopisteen siirtyminen Aasiaan. Asialle on vaikea tehdä mitään (ainakaan lyhyellä tähtäimellä); siellä on populaa niin pirusti ja niiden tuottavuus on ihan huikea meihin nähden ja innovatiivisuutensakin ne ovat jo osoittaneet (Kiinakin tuottaa jo omaa huipputeknologiaa tehtyään 20 vuotta halpakopioita länkkärituotteista...).

Yli 3000,- € ansaitsevat maksavat jo nyt veroja yhteiseen kassaa kohtuuttomasti ja tuloluokkana suurimman osan verotuloista. Jos heidänkin palkkojansa alennettaisiin, niin mistä ne verotulot sitten kertyisivät ??? Ajatuksesi on sitä kuuluisaa pölhöpopulismia, jossa ei ole mitään järkeä.

Taitaa tällä hetkellä jo suurin osa tuosta porukasta olla julkisella tai kolmannella sektorilla, eli heidät elätetään verovaroista.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29428431:
Ehkä merkittävin "syyllinen" on maailmantalouden painopisteen siirtyminen Aasiaan. Asialle on vaikea tehdä mitään (ainakaan lyhyellä tähtäimellä); siellä on populaa niin pirusti ja niiden tuottavuus on ihan huikea meihin nähden ja innovatiivisuutensakin ne ovat jo osoittaneet (Kiinakin tuottaa jo omaa huipputeknologiaa tehtyään 20 vuotta halpakopioita länkkärituotteista...).

Eurooppa on tosiaan auringonlaskun maanosa ja poliitikkomme vain pahentavat tilannetta lähes kaikella mitä tekevät.

[QUOTE="vierailija";29428458]Eurooppa on tosiaan auringonlaskun maanosa ja poliitikkomme vain pahentavat tilannetta lähes kaikella mitä tekevät.[/QUOTE]

Olisiko sinulla jotain ajatuksia siitä, mitä meidän pitäisi tai mitä me ylipäätään voisimme tehdä, jotta tämä kehitys pysähtyisi tai kääntyisi toiseen suuntaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29428471:
Olisiko sinulla jotain ajatuksia siitä, mitä meidän pitäisi tai mitä me ylipäätään voisimme tehdä, jotta tämä kehitys pysähtyisi tai kääntyisi toiseen suuntaan?

Verot alas, niin saadaan ostovoima nousemaan ja rattaat pyörimään!

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29428471:

Eurooppalaisten pitäisi lisääntyä, tehdä tuottavaa työtä ja lopettaa maailmanparannus.

Julkisen sektorin työpaikat on vähennettävä 90-luvun tasolle. Turhat pyöriäisentarkkailuvirat lakkautettava. Holhouslakeja karsittava. Tuottamattomille byrokraateille kengänkuvaa rektaalin kohdalle.

Verot alas, niin saadaan ostovoima nousemaan ja rattaat pyörimään!

Tämähän tarjoittaisi tietysti myös tulonsiirtojen alasajoa, joka taas tarkoittaisi sitä, että aika monen (=suurimman osan?) ostovoima itse asiassa laskisi. Onhan niin, että tällä hetkellä vaikkapa 5ke/kk nettona ansaitseva ei todennäköisesti juurikaan lisäisi kulutustaan, vaikka saisi jatkossa 6 tai 7ke/kk (vaan hän sijoittaisi "ylijäämän" osakkeisiin tai rahastoihin tms.). Sen sijaan jos kaikkia tuloja yhteensä (palkkatulot + tulonsiirrot) 2ke/kk saavan tulot putoavat, niin hänen ostovoimansa laskee täsmälleen tulojen vähenemisen verran. Kokonaishyöty voi hyvinkin jäädä negatiiviseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29428525:
Tämähän tarjoittaisi tietysti myös tulonsiirtojen alasajoa, joka taas tarkoittaisi sitä, että aika monen (=suurimman osan?) ostovoima itse asiassa laskisi. Onhan niin, että tällä hetkellä vaikkapa 5ke/kk nettona ansaitseva ei todennäköisesti juurikaan lisäisi kulutustaan, vaikka saisi jatkossa 6 tai 7ke/kk (vaan hän sijoittaisi "ylijäämän" osakkeisiin tai rahastoihin tms.). Sen sijaan jos kaikkia tuloja yhteensä (palkkatulot + tulonsiirrot) 2ke/kk saavan tulot putoavat, niin hänen ostovoimansa laskee täsmälleen tulojen vähenemisen verran. Kokonaishyöty voi hyvinkin jäädä negatiiviseksi.

Osakkeisiin sijoittaminen on yrityksiin sijoittamista, eli lisää työpaikkoja ja veroja (joita tunnetusti rakastat yli kaiken).

[QUOTE="vierailija";29428501]Eurooppalaisten pitäisi lisääntyä, tehdä tuottavaa työtä ja lopettaa maailmanparannus.[/QUOTE]

Ööh? :confused: Et kai vain tarkoita, että kehityksen pyörää pitäisi koettaa vääntää taaksepäin ja luopua esim. kaikista ponnisteluista energian kulutuksen vähentämiseksi? Ajatus on aivan yhtä hyvä, kuin koneiden kieltäminen tuotannossa, jotta manuaaliselle työvoimalle syntyisi enemmän kysyntää.

Osakkeisiin sijoittaminen on yrityksiin sijoittamista, eli lisää työpaikkoja ja veroja (joita tunnetusti rakastat yli kaiken).

En suinkaan rakasta veroja, mutta myönnän reaaliteetit. Osakkeisiin sijoittaminen on toki yrityksiin sijoittamista, mutta sen "hyötysuhde" on (ainakin lyhyellä aikajänteellä) paljon matalampi kuin kulutuksen lisäämisessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29428550:
En suinkaan rakasta veroja, mutta myönnän reaaliteetit. Osakkeisiin sijoittaminen on toki yrityksiin sijoittamista, mutta sen "hyötysuhde" on (ainakin lyhyellä aikajänteellä) paljon matalampi kuin kulutuksen lisäämisessä.

Kyllä sun pitäisi nyt sen verran tajuta, että kannattava yritystoiminta on terveen talouden perusta ja kulutus sen seurausta.

Kyllä sun pitäisi nyt sen verran tajuta, että kannattava yritystoiminta on terveen talouden perusta ja kulutus sen seurausta.

Ei tuon myöntäminen ole lainkaan ongelmallista. Mutta kun tilanne on tällä hetkellä se, että tässä pitäisi nyt saada aika perhanan ripeällä aikataululla aitoa kasvua aikaan, niin kansalaisten keskimääräisen ostovoiman tietoinen laskeminen ei todellakaan toimi tässä tilanteessa. Kannattava yritystoiminta on tottakai toimivan talouden perusta, mutta itse näen kyllä, että veroaste tai veropohjan laajuus on vain yksi tekijä tässä ja verohelpotusten tiekin näyttäisi olevan katsottu jo loppuun asti (ilman mainittavaa hyötyä).

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29428594:
Ei tuon myöntäminen ole lainkaan ongelmallista. Mutta kun tilanne on tällä hetkellä se, että tässä pitäisi nyt saada aika perhanan ripeällä aikataululla aitoa kasvua aikaan, niin kansalaisten keskimääräisen ostovoiman tietoinen laskeminen ei todellakaan toimi tässä tilanteessa. Kannattava yritystoiminta on tottakai toimivan talouden perusta, mutta itse näen kyllä, että veroaste tai veropohjan laajuus on vain yksi tekijä tässä ja verohelpotusten tiekin näyttäisi olevan katsottu jo loppuun asti (ilman mainittavaa hyötyä).

"Aitoa kasvua" tekevät vain yritykset, mieluiten vienti sellaiset, kaikki muu on pelkkää puuhastelua.

[QUOTE="pilli";29428672]Niinpä niin. Silti niiden yritysten rahat valuvat vain samojen ihmisten taskuun. Aito kasvu.. :D Pitää saada koko ajan enemmän niille harvoille valituille. Työntekikät pihalle, että saadaan vähän lisää aitoa kasvua.[/QUOTE]

Sinäkin voit perustaa yrityksen ja tehdä rahaa, ettei tarvitse kateudesta haljeta.

Jenkkiarvot eli köyhyys ja rikollisuus kasvaa räjähdysmäisesti jos keskiluokka hävitetään eli sitäkö npmä oyjt haluavat? Koulutus erityy jo nyt eli lopetetaanko julkinen peruskoulu ja terveydenhuolto verovaroin? Jos saat syövän köyhä niin life sucks...massilla pääsisit sitten dockratekseen, niinkö se menisi? Vastatkaa kokkareet= kokoomuslaiset markkinaliberaalit ketut

Yhteistyössä