Asiantuntija: "Suomalaisten pitää alentaa palkkoja 20%."

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sisäinen devalvaatio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Potaskaa. Suomalaisten ostovoima on jo nyt noin 30% alhaisempi kuin saksalaisten. Vaikka palkat ovat suunnileen samaa tasoa, kuluttajahinnat ovat Saksassa 20-40% alhaisempia.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29428062:
Näinhän se on ja homma tulee hoitumaan sisäisen devalvaation kautta siten, että palkkoihin ei tehdä inflaatiokorotuksia x vuoteen.

Liian hidas tahti, koska nykyinen inflaatio on kovin alhainen, kilpailukykymme ehtii tuhoutua täysin ja joudumme kerjuulle.

[QUOTE="mutku";29428073]Potaskaa. Suomalaisten ostovoima on jo nyt noin 30% alhaisempi kuin saksalaisten. Vaikka palkat ovat suunnileen samaa tasoa, kuluttajahinnat ovat Saksassa 20-40% alhaisempia.[/QUOTE]

Meillä työn tuottavuuden aikaisempi myönteinen kehitys on nyttemmin taittunut. Meidän on saatava tuottavuutemme uudelleen kasvuun ja palkkatason devalvoituminen on yksi (mutta vain yksi) komponentti tässä.

(Työn tuottavuudesta esim. Tuottavuus - Tietoa Suomen taloudesta - EK)

[QUOTE="wieras";29428081]Liian hidas tahti, koska nykyinen inflaatio on kovin alhainen, kilpailukykymme ehtii tuhoutua täysin ja joudumme kerjuulle.[/QUOTE]

Nykyisellään inflaatio todellakin on (liian) alhainen, mutta se tulee kyllä kiihtymään, jahka tässä nyt saadaan jonkinlaista kasvua Euroopassakin aikaan. Täytyy vain toivoa, että tähän ei mene liian monta vuotta...

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29428193:
Eli julkisen puolen väestä ainoastaan ammattipoliitikot ovat palkkansa arvoisia? Raikas ja harvemmin kuultu näkemys.

eläpä vääntele mun sanoja

niiden palkkoihin ei kohdistu painetta koska ne päättää niistä itse

muiden palkkoihin paine kohdistuu täysin riippumatta siitä ovatko palkkansa ansainneet hyvin taikka huonosti koska heillä ei ole riittävästi vaikutusvaltaa

Yli 3000 e/kk voivat puolestani hyvin laskea palkkojaan, mutta sen alle tienaavilla on nyt jo täysi työ selviytyä pakollisista menoista, varsinkin pääkaupunkiseudulla, jossa asuminen on erityisen kallista.

eläpä vääntele mun sanoja

niiden palkkoihin ei kohdistu painetta koska ne päättää niistä itse

muiden palkkoihin paine kohdistuu täysin riippumatta siitä ovatko palkkansa ansainneet hyvin taikka huonosti koska heillä ei ole riittävästi vaikutusvaltaa

Ok, nyt saan kiinni ajatuksestasi. Itse näen kuitenkin, että julkisella puolella on aloja, joilla a) palkkataso ei ole karannut liian korkeaksi (tuottavuuteen nähden ja/tai yksityiseen puoleen verrattuna) ja b) omaavat riittävästi painoarvoa kyetäkseen pitämään kiinni saavutetuista eduista (esim. terveydenhoito, poliisi ja pelastustoimi jne).

[QUOTE="huhhuh";29428209]Yli 3000 e/kk voivat puolestani hyvin laskea palkkojaan, mutta sen alle tienaavilla on nyt jo täysi työ selviytyä pakollisista menoista, varsinkin pääkaupunkiseudulla, jossa asuminen on erityisen kallista.[/QUOTE]

Yli 3000,- € ansaitsevat maksavat jo nyt veroja yhteiseen kassaa kohtuuttomasti ja tuloluokkana suurimman osan verotuloista. Jos heidänkin palkkojansa alennettaisiin, niin mistä ne verotulot sitten kertyisivät ??? Ajatuksesi on sitä kuuluisaa pölhöpopulismia, jossa ei ole mitään järkeä.

Yli 3000,- € ansaitsevat maksavat jo nyt veroja yhteiseen kassaa kohtuuttomasti ja tuloluokkana suurimman osan verotuloista. Jos heidänkin palkkojansa alennettaisiin, niin mistä ne verotulot sitten kertyisivät ??? Ajatuksesi on sitä kuuluisaa pölhöpopulismia, jossa ei ole mitään järkeä.

Kaikki tuo on totta, mutta totta on myös se, että säästämällä yhden euron palkkakuluissa valtio menettää ainoastaan 0,30-0,40e verotuloja...

Mitään kattavia palkanalennuksia ei silti ole odotettavissa. Kuten edellä jo kirjoitin, uskon että homma hoidetaan nimellispalkkojen jäädytyksen ja inflaation avulla.

Heillä on riittää kuitenkin rahaa vähän extraankin, eikä kaikki mene pelkkään hengissäpysymiseen, kuten pienituloisilla. Jos pienituloisten palkkoja vielä vähennetään, niin miten luulet heidän selviytyvän? Maksaako sossu sitten kaikille näille työläisille tukea?

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29428273:
Mitään kattavia palkanalennuksia ei silti ole odotettavissa. Kuten edellä jo kirjoitin, uskon että homma hoidetaan nimellispalkkojen jäädytyksen ja inflaation avulla.

Tämä on aloitettu jo aikoja sitten. Minun palkkani ei ole noussut vuoden 2006 jälkeen kuin yleiskorotusten verran eli käytännössä miinukselle olen mennyt joka vuosi. Ostovoima on romahtanut. Ei hyvä juttu, koska ihmisten ostokyvykkyys pitää tämän yhteiskunnan pyörimässä.

Se tässä vähän pelottaakin, palkkoja "lasketaan", autoilukulut ja sähkö nousee ym. Kohta on Suomi ja erityisesti Suomen maaseutu täynnä työttömiä=tuettavia=rasite yhteiskunnalle, koska ei yksinkertaisesti ole varaa käydä töissä..

Yhteistyössä