Mulla tuo ei pidä ollenkaan paikkansa. Meillä syötiin ja äitini syö edelleen tarkkaan kosheria mutta minä en osaa valmistaa sitä ollenkaan. Hyvä kun osan säädöksistä muistan. Sen verran kyllä tiedän, että kosher hygieniaa meillä kyllä vaalitaan tarkasti.Se usein vain jatkuu aikuisiässä miten on lapsena syönyt. Aikuisena on aika vaikea alkaa muuttamaan enää niitä ruokailutottumuksiaan...
Nuo tuohan kuulostaa varsin hyvältä. Aloittajan kuvaus ei sen sijaan sitä ollut, jos ruokavaliosta todellakin puuttuvat kasvikset. Niitä hän ei ainakaan maininnut.Mä oon 22v kahden lapsen äiti. Lapset 3v ja 2v.. Me syödään joka päivä kaks lämmintä ruokaa, esim tässä viime päivinä on ollu karjalanpaisti, kanawokki, makaronilaatikko, uunilohi+perunamuusi, jauhelihakastike jne... Eli ihan perusruokaa.
Meilläkin syödään ihan normaaleja jugurtteja.. Hedelmistä omena päärynä vesimeloni ja satsumat on ainoat mitä meillä syödään. Joka ruualle keitän kasviksia ja yleensä laitan lautasille myös tomaattia ja kurkkua. Leivän (ruis) päälle laitetaan floraa, oltermannia, kinkkua ja kurkku/tomaatti/paprika. Mehuja ei juoda, janojuoma vesi, ruualla rasvaton maito.
Mustikoita noi syö PALJON, niitä kun meillä on pakastin pullollaan. Muita marjoja ei oikeastaan syödä, paitsi tietty kesällä. Pienempi syö noita piltin marjasoseita jonkun verran.
Tykkään leipoa pullaa, pipareita, erilaisia kakkuja yms, joten jonkun verran tulee myös herkuteltua, vaikka lapset pieniä ovatkin. Karkkipäivää ei vielä ole, ehkä parin vuoden päästä sekin otetaan käyttöön. Karkkia syövät ehkä pari kertaa kuussa jonkun pienen askin. Mutta siis pullaa ja piparia senkin edestä.
näin meillä. Aika perus suomalainen ruokavalio.
Juuri näin, ne tavat seuraa ikävä kyllä perässä ja vanhemmilla on vastuu antaa monipuolista ravinnerikasta ruokaa lapsilleen.Se usein vain jatkuu aikuisiässä miten on lapsena syönyt. Aikuisena on aika vaikea alkaa muuttamaan enää niitä ruokailutottumuksiaan...
Ruokailutottumukset on paljon muutakin kuin se että mitä syödään... Esimerkiksi se, että ruokaa syödään kohtuudella eikä ahmita, pidetään ateriavälit sopivina ettei nälkä kasva liian isoksi jne. Ei se, että tarjolla on ranskanleipää tai sokerijogurttia vielä lihota ketään, jos syö kohtuudella ja liikkuu. Vaikkei ne niitä terveellisimpiä eväitä olekaan.Se usein vain jatkuu aikuisiässä miten on lapsena syönyt. Aikuisena on aika vaikea alkaa muuttamaan enää niitä ruokailutottumuksiaan...
Aikuiset syökööt miten haluaa, mutta lapset jätettäköön kaikkien hihhuli meininkien ulkopuolelle, lapsille pitää taata terveellinen ja turvallinen kasvu?Mäkin voin myöntää että viisi vuotiaani karppaa, paitsi ettei käytä maitotuotteita. Se söis aikalailla lihaa/ kanaa/ kalaa, hedelmiä, marjoja, kasviksia ja vettä.. Hän on pirteä ja hyvät arvot ( mitattu on). Nytkin veti iltapalaksi 100g muikkuja ja lasin vettä..ja muoks vielä kun karkasi että ap:n ruokavalio järkytti tasan ei yhtään
Missä teidän lounas on?meillä mie syön rahkaa & raejuustoa paljonkin esim. ennen salille lähtöä, samoin leivänsyöntiä olen vähentänyt. muu perhe syö suunnilleen näin:
aamupalaksi miehelle ruisleipää, kahvia & "tavisjugurtti", tytöille weetabixiä ja esikoselle lisäksi kaakaota
esikoinen syö välipalan tarhassa, pienempi saa kotosalla esim. puolikkaan sämpylän
päivälliseksi makkarakastiketta & keitettyjä perunoita, TAI lasagnea TAI kaalilaatikkoa.. siis tavallisia kotiruokia. joskus tilataan kebab tai mennään Rossoon tms.
pasta on täysjyvää, paahtoleipää (jota itse en syö) ostan ruisversiona
iltapalaksi tytöille esim. sitä paahtoleipää & riisimuroja, mies yleensä lämmittää jotain päivälliseltä
käymme usein tyttöjen kanssa keskustassa hengailemassa, jolloin saavat puoliksi pullan tai croisantin & pillimehun. virallinen karkkipäivä on lauantai, mutta monesti se jatkuu myös sunnuntain puolelle mehuja meille kotiin ei paljon ostella, mitä nyt joskus appelsiinimehua jotan kaupungissa saavat herkutella mehulla
lapset ovat hulluna kalaan, myös graaviloheen & marjoihin. mies käy marjastamassa, kalastaisikin jos olisi vene..
nuorempi tyttö on lisäksi todella ennakoluuloton maistelija jolle uppoavat niin katkaravut kuin mandariinitkin! söi jopa kookossuklaapatukan, jonka siskonsa sylki pois
isosiskossa on vähän nirson vikaa, mutta syö mielestäni kuitenkin hyvin & monipuolisesti
Kaikki muut syö ihan normaalisti. Lapsi itse jättää hiilareita syömättä ja popsii vaan lihat ja kasvikset..ja on maidolle allerginen, siksi vesi. Kalsiumin ja D -vit ottaa purkista.Aikuiset syökööt miten haluaa, mutta lapset jätettäköön kaikkien hihhuli meininkien ulkopuolelle, lapsille pitää taata terveellinen ja turvallinen kasvu?