Ei ole varaa jäädä kotihoidontuelle, ilmottautuu työttömäksi ja toivoo ettei töitä tarjota

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kassa

Vieras
Kritisoin otsikossa mainittua. Minusta on suuri vääryys, että käytetään järjestelmää hyväksi, työkkärissä alkaa ihmiset tekee työllistämiseksi töitä henkilön takia, joka aikoo tehdä kaikkensa, ettei tarvitse ottaa töitä vastaan. Onhan se väärin, että ei pysty olee kotona pienen lapsen kanssa niin pitkään kun toivoisi, pelkästään taloudellisista syistä, mutta mielestäni tää olisi pitänyt tietää ennakkoon. Ellei nyt ihan vahinkona lapsia ole saanut.

Niin väärin, ettei kotihoitoa tueta riittävästi, mutta aikansa kutakin. Minusta kyseessä ei ole työtön TYÖNHAKIJA joka hakee koko aika työtä, jos ei ole valmis ottaa mitään työtä vastaan (lapsilla ei ole edes hoitopaikkaa). Sitten moititaan järjestelmää, jos joudutaan kurssille, kun ei ole lapsille paikkaa ja vaan rahan menoa enemmän, eikä tulot parane. Ei kai ole järjestelmän vika, jos ei ole valmis tekemään töitä!

Eihän Suomen työllistämiseen käytettävät "ohjelmat" virheettömiä ole, monellekaan matalapalkka-alalle ei kannata työllistyä, etenkään, jos on lapsia, joten toivon todella, että tähän viksummat keksisivät ratkaisun, että työnteosta tehdään kannattavaa työstä riippumatta. Mielestäni kuitenkin, EI saa käyttää järjestelmää hyväksi vain siksi, että se on mahdollista. Minä ilmottaudun työttömäksi työnhakijaksi vasta, kun HALUAN tehdä töitä. Ja kun tällainen duunari olen, töitä löydän, kun haluan, en varmasti työllistä pitkään järjestelmää.

Kuka muka noin tekee? Eiköhän se oo ennemmin niin, että kun kodinhoidontuki päättyy, on pakko ilmoittautua tyttömäksi. Viis siitä, saako lapselle järjestymään säännöllistä hoitajaa - kiinnostaa muuten tietää, että tuleeko työkkäristä karenssia, jos kieltäytyy työstä tuon takia?

Mulla on yks kaveri, joka tekee just noin. Kuulemma saa enemmän rahaa, kun on työttömänä ja pitää lapset kotona. Ei aio ottaa vastaan töitä, kun on hankala kulkea, ei ole hoitopaikkaa jne....

No varmaan ihan hirveen rahakasta hommaa! Rahaa tulvii ovista ja ikkunoista!! :'D
Ei ne työttömät oo ennenkää tullu toimeen niillä tuloilla, saati että perheen elättäis. Miks oot kateellinen sellaselle?

Minä teen juuri näin :) Tosin sillä erolla, että otan työn vastaan jos sellainen tulee, enkä edes yritä pistää hanttiin. Lapsen hoitopaikasta sen verran, että täällä on päiväkodit niin tukossa ettei varmasti ihan heti löydy jos ei ole pakottavaa tarvetta (työ/opiskelu). Jonoon toki voisin laittaa, mutta onko siitä sitten mitään iloa? Nipun pohjalle sen laittavat, koska koko ajan on kiireellisiäkin hakemuksia. Ja olen 13 vuotta maksanut liitolle maksuja niin ei pistele omatuntoa ottaa vähän takaisin..

Ja siitä kuinka paljon ne siellä työkkärissä paahtaa etsien töitä työttömille on ihan höpöä. Ystäväni oli 2 vuotta työttömänä eikä kertaakaan tullut työkkäristä mitään työpaikka tarjousta. Itse sai sen sitten hommattua aktiivisella hakemusten lähettämisellä.

[QUOTE="nakki";29426774]Minä teen juuri näin :) Tosin sillä erolla, että otan työn vastaan jos sellainen tulee, enkä edes yritä pistää hanttiin. Lapsen hoitopaikasta sen verran, että täällä on päiväkodit niin tukossa ettei varmasti ihan heti löydy jos ei ole pakottavaa tarvetta (työ/opiskelu). Jonoon toki voisin laittaa, mutta onko siitä sitten mitään iloa? Nipun pohjalle sen laittavat, koska koko ajan on kiireellisiäkin hakemuksia. Ja olen 13 vuotta maksanut liitolle maksuja niin ei pistele omatuntoa ottaa vähän takaisin..

Ja siitä kuinka paljon ne siellä työkkärissä paahtaa etsien töitä työttömille on ihan höpöä. Ystäväni oli 2 vuotta työttömänä eikä kertaakaan tullut työkkäristä mitään työpaikka tarjousta. Itse sai sen sitten hommattua aktiivisella hakemusten lähettämisellä.[/QUOTE]

Se on se 2viikon aika kunnalla löytää hoitopaikka. Mistä päin kaupunkia tahansa ja pk tai pph. Itse sain sillälailla, päätyi onneksi ihanalle hoitajalle tohon aika lähelle. Isompana sitten vaihto päiväkotiin. tökäristä mulle ei oo koskaan ollu piiruakaan hyötyä, itse olen työni kaivanu. Jos hakee töitä niin toki lapsi kannattaa ilmoittaa avoimena hoitojonoon. Eikä sitten vasta kiireellä alottaa koko hommaa kun ois jo työtä kiikarissa.

Joo on 2 viikkoa aikaa löytyä se paikka, jos tulee kiireellisenä hakuna. Lapsi on 10kuukautta eikä ole tarkoitusta viedä lasta päiväkotiin vielä moneen kuukauteen. Hänen hoito järjestetään muulla tavalla jos saan lähiaikoina töitä.

Työtön saa kai parisataa euroa enemmän kuussa käteen kuin hoitovapaalla oleva.

Niin, joo peruspäivärahalla/työmarkkinatuella. Mutta suurin osa on oikeutettu ansiosidonnaiseen, jonka suuruus riippuu aiemmista työtuloista. Minulla olisi pari tonnia, eli aika paljon enemmän kuin kotihoidontuki.

Mutta olen siis samaa mieltä aloittajan kanssa, systeemin väärinkäyttämistä en hyväksy. Toki ei sentään tarvitse lapsia varuiksi päivähoitoon laittaa vaikka oikeasti töitä etsisi työnhakijana, sehän vasta kallista yhteiskunnalle olisikin. Paitsi jos tekee satunnaisia keikkatöitä usein. Mutta normaalit vähänkään pidempiaikaista työtä tarjoavat työnantajat kyllä odottaa sen 2 viikkoa, jonka aikana kunnan pitää lapsille hoitopaikka järjestää.

Minä teen noin. Olen työtön, nostan työmarkkinatukea ja kodinhoidontukea. Saan 300 euroa miinus verot kuussa enemmän.
Paskaakan väliä että teen näin. Jos menisin oikeasti töihin ja lapsi päiväkotiin, vuoden ikäisen päivähoito maksaa oikeasti paljon enemmän kuin tuon 300 euroa (oliko se 2000€???)

Yhteistyössä