Onko suklaa mielestäsi karkkia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kymysys"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kymysys"

Vieras
Mä lasken kyllä suklaankin karkiksi. Mutta meiän 5-v poika on tarkka asiasta:"ei suklaa oo karkkia. Mä haluun KARKKIA!!!".:-D

Kerran viikossa siis meillä "karkki"päivä.;-)

On se karkkia. Mutta jos ei lapselle kelpaa, niin saisi karkkipäivänä sitten muuta karkkia, voisin itse hoidella suklaat. ;)

Eihän kaikki tykkää kaikista karkeista. Itse vihasin lapsena marmeladia ja salmiakkia ja olisin kyllä katkeria kyyneleitä vuodattanut, jos niitä olisin vaan karkkipäivänä saanut. Kerran niin kävikin, olin itse kinunnut kalliin vihreät kuulat-laatikon, tajuamatta että se sisältää marmeladia, niin en sitten muutakaan saanut. Kamala muisto vainoaa edelleen, vaikka siitä on jo melkein 30 vuotta aikaa. :(

Karkki tulee sanasta karamelli. Karamelli on sokeria kuumentamalla valmistettu ruskea sulate. Sitä käytetään erilaisissa vanukkaissa ja muissa jälkiruuissa sekä makeisissa. Vanhempi kansa (miksei nuorempikin) muistaa karkin hyvin nekusta, joka perinteinen kartion muotoinen kermakaramelli, jossa on tikku.

nekut+077.JPG

Karamelli, eli karkki on kuitenkin nykyisin muuttunut synonyymiksi sanalle makeinen. Makaisen käsite on huomattavasti laajempi ja se on "tavallisesti pienikokoinen, herkutteluun tarkoitettu runsaasti sokeria ja lisäaineita sekä usein rasvaa sisältävä valmiste". Makeisten klassiset alalajit ovat:

- Karamelli
- Toffee
- Lakritsi
- Salmiakki
- Marmeladi
- Marsipaani

Nykyisin tuohon klassiseen luokitteluun on lisätty myös mm. hedelmämakeiset (valumakeiset; viinikumit) ja minttumakeiset (pastillit).

Kysymys suklaasta on kinkkinen. Raakasuklaata harva laskee makeiseksi. Mutta kun siihen lisätään paljolti rasvaa, sokeria, maitoa jne. se menee jo monen mielestä kategoriaan makeinen. Puhumattakaan sekoitteista, esim. Dumle, joka on suklaakuorrutettua toffeeta ja on niin makeinen kuin makeinen vaan voi olla.

Raakasuklaa:
PUHDIS-6430039220416.jpg

Dumle:
fazer_dumle_original_100g_3.jpg

Mutta alkuperäiseen kysymykseesi vastaten, suklaa ei ole karkki, mutta makeinen se jossain tapauksissa on ja joissain ei.

Yhteistyössä